Väsyneen naisen vastaus Heli Vaaraselle.
Moikka Heli,
ajattelin kirjoittaa sulle näin suoraan kun selkeästi tunnut imuroivan kaiken tarvittavan informaatiosi täältä vauva.fi-palstalta. Tai ainakin hyvin ahkerasti surffaat, kun kykenet ihan määrittämään miten "- Monet nykyiset kolme- ja nelikymppiset äidit ovat osa vauva.fi- ja somesukupolvea." Siis toistan: Väestöliiton parisuhdeterapeutti käyttää ympäristönsä havannointiin Suomen suurinta provopalstaa. Hän määrittää vauva.fin niin tärkeäksi, meidät voi määrittää vauva.fi-sukupolveksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomen valtio maksaa palkkaa näkemyksistä suomalaisista parisuhteista ihmiselle, joka olettaa a)ihmisten olevan tosissaan täällä b) ihmisten ylipäätänsä käyvän täällä. Sellasta tähän alkuun. Aika hurjan tieteellisen ajattelukyvyn on selkeästi kehittänyt tuo mallina olo, taideteoksien myynti ja "kaupunkitutkimuksen tutkijakoulu."
Niin tosiaan, ajattelin ottaa sinuun sitten tätä kautta yhteyttä. Kerrot, kuinka sydäntäsärkevää on, miten suomalaiset naiset vaativat mahdottomia, vähättelevät, pilkkaavat ja hylkäävät treffikumppaneita kenkien perusteella.
Älykkäästi olet tämän vähättelyn päätellyt johtuvan "väsymyksestä." Lainaisin sanomisiasi: "Vaarasen mukaan naisen käytöksen taustalla on väsymys. Moni nainen on uupunut vaativassa työssään ja paineissa olla samaan aikaan toimelias ja jaksava äiti tai kumppani. Energiaa ei vain riitä puolisolle asti."
Nyt päästiinkin siihen ytimeen. Onko sinulle, rakas Heli Vaaranen, pätkähtänyt koskaan mieleen MIKSI naiset ovat niin väsyneitä? Aika ylimalkainen vastaus, miten "toimeliaan" äitiyden ja kumppanuuden yhdistäminen työelämään on aika rankkaa.
Tässä on teidän väestöliiton oma tutkimuksenne, mihin ihan itsekin olet päässyt kommentoimaan. http://yle.fi/uutiset/kotityot_ovat_yleisin_riidanaihe_-_ei_ainoastaan_…
Ensimmäinen riidan aihe on kotityöt, toisena on erityisesti miehillä oma aika. Väestöliiton sivuilta löytyy tutkimuksia siitä, miten kotityöt eivät vieläkään jakaannu tasaisesti, ja kuinka kotitöiden lisääntyminen vaikuttaa naisten halukkuutteen saada lapsia. 
Mietiskelitkö näitä omia tutkimuksianne ennenkuin päätit pyöräyttää tuon miesasiamiesten penikset kovettavat tieteelliset kommenttisi esille?
Arvaa mitä. Olet oikeassa. Naiset ovat väsyneitä. AIVAN. HEL-VE-TIN VÄSYNEITÄ.
Arvaa mitä siitä väsymyksestä syntyy? Katkeruutta, epätyytyväisyyttä ja pahaa oloa. Tämä paha olo sitten kohdistuu johonkin. Sinun mielessäsi se kohdistuu syyttömään mieheen, joka tekee kyllä ja yrittää epätoivoisesti miellyttää, mutta ei pysy järjettömissä vaatimuksissa mukana. Toisin sanoen, nainen on väsynyt, purkaa sen syyttömään mieheen, joka jostain kumman syystä ei olekaan yhtä väsynyt.
Arvaa mitä, mä tarjoilen sulle nyt mun empiiristä tutkimusta ihan 100% ilmaiseksi. En tarvitse apurahaa tutkimukseen, ihan voin vain valottaa näin tätä mun ja kaikkien tuntemieni naisten sielunelämää. Ole hyvä!
Kerronpa tässä meidän omasta elämästä. Aamuisin tarhaan ja kouluun lapset hoitaa minä. Mies hoitaa töihin itsensä. Mies hakee lapset usein. Minä käyn kaupan kautta, hoidan ruoan ja autan läksyt. Mies ja minä kuskataan vuoron perään lasta harrastuksiin.
Kuullostaa aika tasa-arvoiselta vielä, vai mitä? Ei minulla ole mitään syytä olla väsyneempi kuin mies.
Eikö? Valotetaanpa tätä meidän arkea hieman.
Aamuisin minä herätän, puen, teen aamupalan pienemmälle, autan pesussa, autan isompaa etsimään juuri sen yhden jutun mikä on hukassa/väärin. Samalla puen, syön ja pesen itseni.
Moni varmasti sanoisi tähän, että mikset anna miehesi tehdä? NO, mäpä "annoin". Lopputulos oli se, että tarhasta on soitettu, miten lapsi on puettu väärin ja liian kevyesti. Koululaiselle ei osaa muistuttaa, mitä lappua tarvitaan mukaan, ei osaa katsoa lukujärjestystä, että heittääkö kouluun vai sinne uimahallille, ja JOS pitää lähteä sinne uimhallille, tää herra ei kykene tarkistamaan onko tytöllä kaikki tarvittava mukana. Nykyään ei haittaa, kun iso tyttö osaa jo katsoa peräänsä. Kolmosluokkalainen ei vaan oikein osaa. Lapset on vähän sellasia, ettei kaikkea muista tai osaa suunitella.  Myöskin nää miehen aamuherätykset ja kouluuviemiset on ollut yhtä marmatusta, miten hänellä on kiire ja tehkää te tytöt ite. Aamut on yksinkertaisesti sysätty mulle. Kyllä, olemme riidelleet, keskustelleet, minä olen itkenyt, olen pyytänyt, mies ei yksinkertaisesti kykene tähän. Se on vaan jätetty mulle.
Toinen on ruoan laitto iltaisin. Mies kokkaa pari kertaa viikossa, minä loput. Kun minä kokkaan, se tarkoittaa sitä, että siivoan jälkeni ja keittiön ruoanlaiton jälkeen. Kun mies kokkaa, se tarkoittaa sitä, että pannut jätetään likoamaan tiskialtaaseen, pöydät pyyhkimättä ja valmistustavarat levälleen.
Läksyihin mies ei jaksa keskittyä. Hän on niin väsynyt töistä päästyään. Ei häntäkään koskaan autettu läksyissä, se on niiden duunia.
Kun lapset viedään harkkoihin, miehen kohdalla se tarkoittaa kenkien laittamista jalkaan ja autoon istumista. Minun kohdallani se tarkoittaa kamojen pakkaamista, välipalan ja veden muistamista, pyyhkeen muistamista, treenikamojen lisäksi. Kun tämä lapsen valmistanen harkkoihin sattuu hänen kohdalleen, hän ei yksinkertaisesti tee sitä. Ei vaan tee. Ja kun tullaan kotiin, märkä pyyhe jää kassiin ja puolikas banaani jätetään viemättä roskiin, vaatteita ei laiteta pesuun.
Olen hyvin "onnekas", koska mies "osallistuu" kotitöihin. Niin, osallistuu. Kotityöt on siis mun iso prokkis, koko talon puhtaanapito on minun vastuullani, ja mies sitten osallistuu tähän projektiin. Tämä ei koskaan tapahdu oma-aloitteisesti. Lentäisin varmaan perseelleni, jos tulisin kotiin ja löytäisin miehen imuroimasta "Joo, mä nyt alotin tän siivomisen kun sun vanhemmat tulee illalla." Mä hoidan valehtelematta 80% kaikesta.
Mulla on hyvä idea teille sinne Väestöliitolle, kun kovin innoissanne rustaatte tutkimuksianne. Voisitteko ystävällisesti tehdä tieteellisen tutkimuksen siitä, miten usein se on MIES joka on vetovastuussa näistä asioista:
-Joulukorttien lähetys (muutenkin sukulaisten muistaminen, kutsuihin vastaaminen ja lahjojen osto, merkkipäivien muistaminen)
-Teillä kotona niiden juhlien järjestäminen, suunnittelu ja toteutus. Sehän on ihan tunnettu fakta, että miehet ovat niitä, jotka esim. ylioppilasjuhlat toteuttavat ja stressaavat mopin varressa, miten niihin on enää vaan kaksi viikkoa ja vieläkin ikkunat pesemättä. Kun tulee vieraita, onko se mies joka hoitaa ruoat, siivouksen ja sen itse vitun vierailun sopimisen?
-Lasten lääkärit, lasten synttärit (esim. lahjat, muistaminen, kuljetus), lasten koulutapahtumat, vanhempainillat, lasten harrastuksiin liittyvät asiat, matkoille lähdettäessä lasten tavaroiden pakkaaminen
Teillä ilmeisesti on päädytty siihen, että miehet kyllä tekevät, mutta ei nyt vaan ylitarkan ja neuroottisen naisen mielestä tarpeeksi hyvin. Onko se omalla tavalla tekemistä, että jättää lapsen pukematta asiallisesti, koska antoi tytön itse valita vaatteensa? Onko se omalla tavalla tekemistä, että hutaisee imurilla, kun huomautat asiasta sanotaan "tee ite jos osaat niin hyvin"? Onko se ihan mahdoton ajatus, että miehet saattaisivat nauttia ja ottaa kaiken irti tästä ikiaikaisesti asemastaan passattavana, joten avuttomuuteen on niin kiva ja helppo heittäytyä, vedoten siihen, että mikään tehty ei kelpaa?
Nyt päästiin kakkosaiheeseen, eli omaan aikaan.
Miksi sinä, rakas Heli Vaaranen, uskot tämän olevan erityisesti miehille riidanaihe?
Uskotko sinä sitä, että naiselle on helpompaa vaan ilmoittaa ja lähteä sinne jumppaan, vai toisinpäin? Kumman sinä arvioit olevan sen, joka ottaa reippaasti harrastuksia ja juhlimisiltoja itselleen? Kumman sinä uskot olevan se, jota stereotypisesti pidetään nalkuttavana ilonpilaajana, jota kutsutaan "pirttuhirmuksi", jonka yleisesti uskotaan olevan se joka yrittää kahlita ryyppäämään rynnistävää puolisoon kotiin? Kumman sinä, rakas pieni Heli, uskot olevan se, joka vetoaa kavereilleen puhelimeen, että "en voi tulla kun toi ei päästä"? Kumpia sinä näät juhlimassa kaupungilla, miehiä vai keski-ikäisiä naisia? 
Kumman sukupuolen sinä arvelet olevan se, joka on ympäri maailma taantunut toisen palvelijaksi parisuhteessa? Kumpi sukupuoli se on, jonka oletetaan uhraavan uransa ja elämänsä toisen ja perheen hyväksi? Kumpi sukupuoli se on, jota on KOKO historian käytetty syntipukkina? Kumpi sukupuoli on se, jonka liikettä syytetään joka päivä länsimaissa yhteiskunnan "rappiosta"? Kumpi sukupuoli on se, jota yleisesti pidetään joustavana ja helpompana muuttaa? Tämä näkyy esim. siinä, miten Kiinassa tätä sukupuolta on propaganda avulla ahdistettu väkisin naimisiin ja saamaan lapsia brändäämällä tämän sukupuolen edustajat "jämiksi" jos he ovat yli 27-vuotiaita?
Kumpis sukupuoli se olikaan, jota varten on oma nimitys suomalaisessa(kin) kielessä, kun he pääsevät naimisiin, mutta miehen säilyessä ennallaan? Niin, mies ja vaimo. Aika jännä. Madame et mademoiselle. Mies on vaan l´homme koko elämänsä.
Kun nainen koulutetaan kehitysmaissa, koulutat samalla koko perheen. Kun koulutat miehen, koulutat miehen. Kun naisille annettaan palkkaa näissä samoissa rutiköyhissä maissa, he käyttävät sen lasten hyvinvointiin. Miehet käyttävät itseensä. Heli, olisiko se hyvin haastavaa ja kammottavaa myöntää, että ihan oikeasti, ihan aikuisten oikeasti, miehet ovat itsekkäämpiä ja holtittomimpia kuin naiset? Olisiko se niin vaikea hyväksyä ne tosiasiat, että rikokset ja sekoilu on enimmäkseen miesten heiniä, koska naisten pitää ajatella muita? Esim. rattijuopoista 90% on miehiä. Naiset vaan yksinkertaisesti ajattelevat enemmä muiden hyvinvointia, eivätkä siksi mene samalla joukolla kännissä rattiin.  Olisiko se vaikea hyväksyä, että se on useimmiten mies joka ryyppää/pelaa talot ja maat? Kertooko se mielestäsi mitään, että naiset itsenäistyvät aikaisemmin, muuttavat omilleen aikasemmin, pääsevät yliopistoihin (valtava luku-urakka) enemmän kuin miehet?
Heli, mitäpä jos me kerrankin laskisimme aseemme ja vihamme naisia ja pieniä tyttöjä vastaan, ehkä ensimmäisenä sukupolvena historiassa, emmekä asettaisi heitä vastuuseen kaikesta mikä on väärin?
Katsos kun Heli, totuus tossa vuodatuksessasi on se, että naiset ovat väsyneitä. Miehet, jotka ovat totutettu pitämään itseään sinä palveltavana ja luomakunnan kruununa, jotka ovat tottuneet, että äiti hoitaa kotityöt ja järjestää elämän, loukkaantuvat verisesti kun heidän tekemisiään "kritisoidaan" (eli ihmetellään, miksi helvetissä niitä ei voi hoitaa kunnolla) ja pitävät tätä merkkinä naisen ilkeydestä, ei siitä, että heillä itsellään voisi olla parannettavaa. Useat miehet myös heittäytyvät tähän avuttomuuteen, kun ei kuitenkaan kelpaa. Tämä olotila mahdollistaa sen herkullisen marttiyryyteen heittäytymisen, jota koko tekstiti henki. Eli kyllä sä saat olla vetovastuussa, mutta silti pitää olla iloinen ja hyväntuulinen naureskelija.
Myöskin haluaisin puuttua tähän timantipalaseesi tekstissäsi:
"- Miesten tekemä vähättely ei ole minulle tuttu ilmiö. 
Rakas Heli pieni, kun sulta toi internetsurffaus onnistuu, niin käyppä vilkaisemassa sellaiset sivustot kuin reddit, ylilauta, facebook, twitter, return of the kings, red pill-ideologia. Tulethan sitten kertomaan takaisin mitä ajattelet. Jos tämä ei riitä, avaa vitsikirja ja etsi siellä naisiin kohdistuvat vitsit (vaimovitseistä voi aloittaa ja anoppivitseihin lopettaa.)
Tähän loppuun haluaisin kommentoida vielä yhtä säihkyvää aivorubiinisiasi kun kysyt, onko toinen vierellä yhä kun rupsahtaa, sairastuu tai vanhenee. Tähän vastaisin parilla tutkimuksella, jos vanha klisee nuorten sihteeriensä matkaan lähtevistä keski-ikäisistä naisista ei auta:
http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2014092518694701_lz.shtml
http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/art-1288689104193.html
Ja arvaa, kumpi sukupuoli on herkempi näkemään itsensä syyttömämpänä ja kaltoinkohdeltuna, ei kaltoinkohtelijana? Arvaa, kumpi sukupuoli se on, joka uskoo treffikumppanin kokevan hänet vastenmieliseksi kenkien vai käytöksen perusteella?
Ja vikaksi: arvaa, kumpi sukupuoli tuli vakana näyttämään artikkeliasi vähättelystä eilen, hänen lähdettyä tänään koko viikonlopuksi kavereiden kanssa mökille jättäen mut sairaiden lapsien kanssa yksin? Pystytkö arvaamaan?
Hyvää perjantaita.
Kommentit (545)
Feminismin kangas revitään kappaleiksi ja sen taitokset paljastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin surkutella miten huonosti asiat näyttävät teillä nuoremmilla naisilla olevan. Ensimmäinen nainen, joka valittiin akateemikoksi Suomessa, Pirjo Mäkelä, oli kerran naistenlehtien haastattelussa joka oli otsikoitu: Tiede on tärkeää, perhe on tärkeää, siivoaminen ei ole tärkeää. Tuota ohjetta noudattaen on kyennyt tekemään rinnakkain kahta uraa ja kasvattamaan lapsia suhteellisen vähällä kinalla kotitöistä - ilman kotiapulaista, siivoojia tai isovanhempien apua.
Ehkä Pirjo Mäkelän mies osallistui riittävästi kotitöihin. Aika monen mies ei osallistu.
Meillä jätettiin joulukortit lähettämättä, koska kumpikaan ei muistanut, eikä oikeastaan myöskään välittänyt. Olen myös alkanut psyykkaamaan itseäni jättämään tekemättä kaiken, mitä mieskään ei tee.
Esim. mies nousee pöydästä ja jättää leivät ja juustot minun korjattavakseni, vaikka tietää, etten syö enempää. Itse vielä varmistaisin, aikooko syödä lisää, ja korjaisin pois, jos vastaus olisi kieltävä. No, mies menee koneelle. Syötyäni nousen pöydästä ja jätän leivät ja juustot korjaamatta, menen sohvalle.
Tiskivuori senkun kasvaa, sillä mies ottaa joka kerta uuden astian. Yksin asuessaan mies osasi huuhdella astiat heti käytön jälkeen, mutta yhteen muutettuamme taito kummasti unohtui. Minä huuhtelen edelleen astiani käytön jälkeen (olen tosin itsekin alkanut unohdella), mutta tiskeihin en koske ennen kuin mies toteaa "astiat on loppu". Vastaukseni kuuluu "ei minulla vaan", ja mies alkaa tiskaamaan.
Ja näitä riittää. Ei muuten stressaa enää yhtään niin paljon. Tältä miehistä varmaan tuntuu!
Vierailija kirjoitti:
Aplla on kova tarve korjata suomalaisnaisten minäkuvaan syntyneitä repeämiä :D Pelkäänpä, että on jo myöhäistä...
Pelleiletkö? Luuletko sä oikeasti, ettei jokainen äiti ja vaimo täällä ole potenut huonouttaan ja kokenut huonoa omatuntoa huonoudestaan? Luuletko sä oikeasti, voitko aidosti olla niin typerä, että luulet naisilla on vaan niin järkyttävän hyvä "minäkuva", että he siksi ovat väsyneitä ja äkäisiä?
Sun mielestä ilmiön syyn pohtiminen on ilmiön kiistämistä?
Väsynyt Jätkä kirjoitti:
Tuossa Ap:n kirjoituksessa on aivan kiistämättä jonkin verran perää ja totta toinen puoli, aivan eritoten siinä koti- ynnä "siviili"töitten keskittymisessä sekä kasaantumisessa enemmän naiselle kuin miehelle, mutta jotenkin puolivälin jälkeen siihen saakka ansiokas kirjoitus alkoi haihtua jotenkin usvamaiseksi, kaasumaiseksi abstraktioksi, jota oli vaikea ymmärtää ja joka alkoi jo näyttää vanhanaikaiselta - sellaiselta 1960-luvun - vasemmistofemakkopaatokselta. Ei hyvä ei hyvä.
Taisi Ap:llä kirjoittaessa unohtua levy kuutoselle kun puolet keitosta kiehui yli.
Jaa, mä en tiedä koska en ole eläissäni lukenut "vasemmistofemakkopaatosta".
Sen sijaan totuuksien listaaminen on femakkoilua. Kertookahan tää jotain yhteiskunnastamme ja naisen asemasta?
Vierailija kirjoitti:
Ei ymmärrä tylleröinen ei. Feminismillä haetaan mm. miesten oikeuksien parantamista tapaamisoikeuksiin ja huoltajuuksiin, joten miksi nämä pitäisi repiä kappaleiksi? Siksikö, kun miehiä ei lapset kiinnosta vai?
Perheterapeutilla ollaan käyty mikä ja veljeni puolisoinemme. Molempien tapauksessa syytä alettiin heti etsiä naisesta. Herää kysymys, ovatko perheterapeuttien 'havainnot' puolueellisia. Veljenikin on pomottavan vaimon 'uhri' vaikka hän pääsee bilettämään milloin vain ja on hieman pelimies. Kesti itseltäni hetken ymmärtää kuvio hänen uhriutumisensa takaa. Ap:n tarina muistuttaa omaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten synttärit , lasten lahjat ja joulukortit. Ihanaa uhritumista perheen asioiden eteen. Törkeä mies sinulla.
Isoisoäitisi lähti suoraan saunasta synnyttämästä lehmiä lypsämään tai rikkakasveja kitkemään, mutta sinulle uupumus tulee jo joulukorteista. Nuo törkeät piittaamattomat miehet ovat keksineet ne kotityötkin sinulle,
ilman miehiä kukaan nainen ei koskaan imuroisi tai pesisi pyykkiä?
Joo niin teki, isoäitini synnytti kuusi lasta ja hoiti heidät ja kodin TÄYSIN yksin.
Kerro mulle yksikin syy, miksi haluaisin taantua hänen tasolleen enkä vaatia mieheltäni isompaa panostamista? Ja joo kyllä, toi on yleinen kommentti. Kun nainen sanoo, että joko hän hoitaa joulukortit tai ne ei tule hoidetuksi lainkaan, se on uhriutumista ja vanne on kireällä. Sitä EI voitaisi harkita, että se mies alkaisi tekemään niitä joulukortteja kanssa, koska se nyt vaan on asia joka pitää tehdä.
Voisit myös pohtia miksi hän ei nurkunut. Ja sen jälkeen voisit pohtia miksi minä kaikkien mukavuuksien keskellä valittelen netissä?
Minun isoäitini tasolle et koskaan yltäisi.
Voi herranjumala. Pohdippa sinä, rakas kivestenomistaja, tätä: EN HALUA. EN HALUA yltää isoäitiemme kotiorjan asemaan. En halua pohtia sitä, miksi alistettu isoäitini raatoi kuin hullu, mutta ei vaatinut mitään itseltään. Kaikkein typerin olet sinä, olettaessasi isoäitisi olleen tyytyväinen ja iloinen asemaansa. Sä et tiedä MITÄÄN, mitä hänen päässään liikkui, joten hänen saavutuksillaan mässäily tai niihin vetoaminen on sulta kielletty.
Sinä miehenä luonnollisesti olet valmis vaatimaan naiselta tälläistä raatamista, mutta en kuvittelisikaan tämän raatamisen voivan päteä sinuun. Itserakkauden huippuna vielä kummastelet, miten minun on varmasti ajateltava, miten yltäisin tuohon työmäärään ja palkattoman raatajan asemaan?
Naiset ovat taistelleet näistä oikeuksistaan (esim. hylätä ton kotiorjan asema) vuosikausia.
Kuvittelet omiasi. Minun isoäitini oli leski. Miehen kuoltua keuhkosyöpään hänelle jäi kahdeksan lasta , joista kolme vanhinta oli jo työikäisiä ja maailmalla. Kotona olleet isommat lapset auttoivat minkä voivat pienempien hoidossa.
Tyypillisesti pieni mökki n.23 neliötä, kantovesi, puulämmitys, lehmä. Sienestys, marjat lisukkeeksi.
Vanhimmat lapset auttoivat tuomalla rahaa kotiin äidille. Tämä siis 1940-luvun lopulla sodan jälkeen.
Mieti kuinka hän, he selvisivät!
Kuitenkin hän oli erittäin tyytyväinen, rakas mummo, jonka luona vietin kesät 1960-luvulla.
Hän eli 95-vuotiaaksi ja oli kaikkein viisain ihminen, jonka olen tuntenut. Ei valittanut mistään.
Joten, voisit hieman miettiä niitä sanojasi nyt kun tiedät paremmin taustaa! Olisi sille miehellekin ollut jotain käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Opelkaa naiset relaan, sillä ei loppupeleissä ole mitään merkitystä kuinka siisti koti on tai kuinka huolitellusti lapset on puettu tai sillä kuinka monta joulukorttia lähetätte.
Jos naiset kovin relaavat lasten pukemisessa, tulee lastensuojeluviranomainen. Kyse ei ole todellakaan siitä, onko oikea värisävy vaan siitä, että on sään mukainen pukeutuminen. Kodin siisteys voi todellakin olla terveysriski, enkä nyt tarkoita mummon navettasaappaista tippuneita roskia, jotka lattialla ryömivä vauva syö vaan pilaantunutta ruokaa, likaisia vaatteita ym.
Joulukortteja ei monet ole koskaan lähettäneetkään,mutta sosiaalisten suhteiden hoitaminen anopin äitienpäivälahjaa myöten tahtoo olla naisten vastuulla. Runsailla juomilla varustetut talkoot taitaa olla sillä saralla ainoa miesten laji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aplla on kova tarve korjata suomalaisnaisten minäkuvaan syntyneitä repeämiä :D Pelkäänpä, että on jo myöhäistä...
Pelleiletkö? Luuletko sä oikeasti, ettei jokainen äiti ja vaimo täällä ole potenut huonouttaan ja kokenut huonoa omatuntoa huonoudestaan? Luuletko sä oikeasti, voitko aidosti olla niin typerä, että luulet naisilla on vaan niin järkyttävän hyvä "minäkuva", että he siksi ovat väsyneitä ja äkäisiä?
Sun mielestä ilmiön syyn pohtiminen on ilmiön kiistämistä?
Kannattaisiko se kilpailu ja kilpavarustelu naisten kesken parhaimmasta äidistä siis pikkuhiljaa lopettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin surkutella miten huonosti asiat näyttävät teillä nuoremmilla naisilla olevan. Ensimmäinen nainen, joka valittiin akateemikoksi Suomessa, Pirjo Mäkelä, oli kerran naistenlehtien haastattelussa joka oli otsikoitu: Tiede on tärkeää, perhe on tärkeää, siivoaminen ei ole tärkeää. Tuota ohjetta noudattaen on kyennyt tekemään rinnakkain kahta uraa ja kasvattamaan lapsia suhteellisen vähällä kinalla kotitöistä - ilman kotiapulaista, siivoojia tai isovanhempien apua.
Mutta kun ne lapsetkin usein jää heitteille, ei pelkkä koti. Tiedän siis useita esimerkkejä missä tehty uraa, ja lapsista kasvanut sellaisia pikkuperkeleitä, ettei niitä pidättele mikään.
Mäkelän mukaan juuri perhe on tärkeä. Minusta perheen hyvinvointi lähtee paljon ilmapiirista. Jos vanhemmat tappelevat koko ajan tai jankuttavat toisilleen kotiaskareista ei siinä kukaan voi hyvin. Tuossa lähtökohdassa koti on enemmän ihmiset perheessä ja heidän hyvinvointi, ei seinät lattiat ja huonekalut ja niiden hienous. Pikkuvauva-aikaan se pissivaippa saattaa unohtua olohuoneen pöydälle vähäksi aikaa muttei siihen kukaan taida kuolla. Väittäisin, että tuollaisella rennolla otteella lapset nauravat kotona paljon enemmän ja kokevat olonsa hyväksytymmiksi kuin liian tiukalla nipotuksella. Eikä tuo tarkoita vastuuttomuutta tai laiminlyöntejä. Asiat vaan voi hoitaa aika monella lailla, parastahan olisi jos perheessä olisi samanlainen käsitys hyvästä ja sujuvasta arjesta molemmilla vanhemmilla, valitettavasti näin ei aina näytä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ymmärrä tylleröinen ei. Feminismillä haetaan mm. miesten oikeuksien parantamista tapaamisoikeuksiin ja huoltajuuksiin, joten miksi nämä pitäisi repiä kappaleiksi? Siksikö, kun miehiä ei lapset kiinnosta vai?
Feministit eivät ole koskaan ajaneet miesten asiaa. Palataan asiaan sillä vuosikymmenellä kun mies voi liittyä Suomen näkyvimmän ja kuuluvimman feministijärjestön, Naisasialiitto Unionin jäseneksi.
RAKAS AP - kiitos että kirjoitit tämän loistavan palautteen Vaaraselle. Voiko asiaamme enää paremmin ilmaista? Vannoin itselleni että teen vastineen, huolimatta siitä että omaa aikaa ei 1v hoidolta ja palkkatöiltä jää. KIITOS💛.
-There is a special place in Hell for Women who don't support each other-
Vierailija kirjoitti:
Väsynyt Jätkä kirjoitti:
Tuossa Ap:n kirjoituksessa on aivan kiistämättä jonkin verran perää ja totta toinen puoli, aivan eritoten siinä koti- ynnä "siviili"töitten keskittymisessä sekä kasaantumisessa enemmän naiselle kuin miehelle, mutta jotenkin puolivälin jälkeen siihen saakka ansiokas kirjoitus alkoi haihtua jotenkin usvamaiseksi, kaasumaiseksi abstraktioksi, jota oli vaikea ymmärtää ja joka alkoi jo näyttää vanhanaikaiselta - sellaiselta 1960-luvun - vasemmistofemakkopaatokselta. Ei hyvä ei hyvä.
Taisi Ap:llä kirjoittaessa unohtua levy kuutoselle kun puolet keitosta kiehui yli.
Jaa, mä en tiedä koska en ole eläissäni lukenut "vasemmistofemakkopaatosta".
Sen sijaan totuuksien listaaminen on femakkoilua. Kertookahan tää jotain yhteiskunnastamme ja naisen asemasta?
Vaaranen yritti puhua miesten asemasta, ja sinä käännät sen naisten alistamiseksi. Aplodit.
[/quote]
Joulukortit kerran vuodessa ovat siis se kynnyskysymys parisuhteessa? ; )
Joulukortit voi myös ostaa valmiina, niitä ei ole pakko itse tehdä.
Monelleko ihmiselle kirjoitat päiväkausia sormet verillä joulukortteja?[/quote]
Meillä joulukortit olivat joskus kynnyskysymys. Siihen aikaan kun lapset olivat pieniä ja oma elämä niin kiireistä, että ehdin nukkumaan noin kolme tuntia yössä. Samaan aikaan mies vietti runsaan vapaa-aikansa sohvalla maaten ja kysellen, joko olen saanut joulukortit kirjoitettua ja postitettua. Kehtasi vielä mököttää, kun ehdin viedä kortit postiin vasta viimeisenä postituspäivänä.
Muutaman vuoden tätä kuunneltuani pinnani paloi (juu pitkä on minulla pinna) ja sanoin, että yhtään korttia ei lähde, jos mies ei ota omaa osuuttaan hommasta. Nykyisin mies pitää yllä osoitetiedostoa ja huolehtii osoitteet kortteihin milloin tarralla, milloin käsin kirjoittaen.
Itse toivoisin, että asioista voitaisiin keskustella ja sopia reilusti tehtävänjaosta. Homma valitettavasti ei vain toimi tuon väheksytyn miehen mielestä niin. Pelkää ilmeisesti, että vaimo riistää häntä heti, jos antaa pienintäkään viiitettä tasa-arvosta.
Seekker kirjoitti:
Sori kyllä mä uskon enemmän tätä Heliä, kun tätä sun aivopieru korinaa. Heli on niitä normaaleja Suomalaisia naisia, jotka alkavat olla aarre löytää. Minulla oli kerran tällainen normaali suomalainen nainen, muistelen häntä lämmöllä. Nämä normaalit suomalaiset naiset ovat noin 10-20% vähemmistö. Sellaisen nainen voi tehdä miehen elämästä maanpäällisen paratiisin, pitää vain osata väistellä teitä käärme mätäsäkkejä löytääkseen todellisen Suomittaren.
Olet oikeassa. Jyvät erottuvat akanoista.
Tärkein oppi tässä kaikessa on, että äidit kasvattavat
- tyttönsä hyväksymään itsensä sellaisenaan, ilman täydellisyyden utopiaa
- poikansa samoin kuin tyttönsä ja niin, että kotona tekemisen tasa-arvo toteutuu.
- kummatkin sellaisiksi, että kehtaavat puhua asioistaan
Vierailija kirjoitti:
Miehenä ihmettelen, miten ihka tavallinen elämä voi rasittaa sinua noin paljon. Herää kysymys, onko se elämä sinua varten tai onko sinussa naista elämään tavallista elämää? Kuulehan, mitäpä jos hakeutuisit töihin tuon arkielämän ohella?
TÄMÄ selittää kaiken. Mies ihmettelee miten tavallinen elämä uuvuttaa naisen. NO kuule just sen takia, kun se mies ei siitä väsy ollenkaan kun ei sen vastuulle voi mitään jättää, eikä se mitään tee. Just sen takia nainen uupuu siinä "tavallisessa elämässä" Teillä miehillä ei ole mitään tajua, miten paljon nainen joutuu tekenään ja organisoimaan perheen arkea,että se sujuu. Siinä vaan sormi suussa ihmetellään sohvalla maaten,että miten se toinen väsyy.Kerran kysyin siltä sohvalta makaavalta mieheltä,että eikö yhtään omatuntoa pistele kun toinen tekee kaikki työt, mutta ei kuulema tuntunut missään. Ja jos mies pitkin hampain jäi lasten kanssa kun menin kauppaan ,(max 30min) oli hän jo toinen jalka ulkona ovenraossa oottamassa, että tulen takaisin. Ja lähti samalla oven avauksella kun minä tulin sisälle. Lapset oli kuulema parkuneet koko ajan. Ei puhettakaan että olisi ehtinyt siinä hötäkässa ostoskassaja kantamaan sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ne lapsetkin usein jää heitteille, ei pelkkä koti. Tiedän siis useita esimerkkejä missä tehty uraa, ja lapsista kasvanut sellaisia pikkuperkeleitä, ettei niitä pidättele mikään.
Mäkelän mukaan juuri perhe on tärkeä. Minusta perheen hyvinvointi lähtee paljon ilmapiirista. Jos vanhemmat tappelevat koko ajan tai jankuttavat toisilleen kotiaskareista ei siinä kukaan voi hyvin. Tuossa lähtökohdassa koti on enemmän ihmiset perheessä ja heidän hyvinvointi, ei seinät lattiat ja huonekalut ja niiden hienous. Pikkuvauva-aikaan se pissivaippa saattaa unohtua olohuoneen pöydälle vähäksi aikaa muttei siihen kukaan taida kuolla. Väittäisin, että tuollaisella rennolla otteella lapset nauravat kotona paljon enemmän ja kokevat olonsa hyväksytymmiksi kuin liian tiukalla nipotuksella. Eikä tuo tarkoita vastuuttomuutta tai laiminlyöntejä. Asiat vaan voi hoitaa aika monella lailla, parastahan olisi jos perheessä olisi samanlainen käsitys hyvästä ja sujuvasta arjesta molemmilla vanhemmilla, valitettavasti näin ei aina näytä olevan.
Tiedätkö, että moni rennolla otteella kasvanut lapsi alkaa pitämään pois muutettuaan omaa kotiaan tip top kunnossa, koska eivät voi sietää muistoja lapsuuden kotinsa suoranaisesta paskaisuudesta? Ja tiedätkö, että nykyään voidaan tehdä jopa lasuja liian paskaisesta kodista ja lapset voidaan huostaanottaa, jos lasten koti on kuin sikolätti? Koska oikeasti paskainen koti on lapselle terveydelle vaarallinen. Sellaiseen kuntoon se monilla miehillä menee, jos ei ole nainen siivoamassa.
Voisiko ketjun tiivistää: nainen on aina uhri?
Anteeksi, mutta mitä repeämiä mahtaa arvon herra oikein tarkoittaa? Ei tällainen tyhmä tyttö oikein tajua.