Lopetan mieheni vähättelyn heti kun hän lakkaa olemasta kolmas lapseni
Viime syksynä minulla oli tärkeä työhön liittyvä tapaaminen, miehellä ei sen kummempia. Loogista siis oli, että juuri mies vei lapsen astmapolille kontrollikäynnille. Homma päättyi niin, että jouduin nolona soittamaan hoitajalle, koska mies ei muistanut lainkaan mistä siellä oli puhuttu ja 3,5-vuotiaalta sain "yllättäin" hieman ristiriitaista tietoa.
Tehtiin lähtöä siskoni häihin. Puin itseni, puin lapset, meikkasin, laitoin omat ja tytön hiukset, kirjoitin kortin, pakkasin tavarat. Viisi minuuttia lähtöön ja mitä tekee mies - makaa kalsareissaan sängyllä selaamassa kännykkäänsä. Ei kuulemma tiennyt, missä hänen vaatteensa ovat (ihan siellä samassa kaapissa missä kaikki muutkin miehen vaatteet) eikä viitsinyt kysyä, kun näytin niin kiireiseltä.
Järjestelen yksivuotissynttäreitä ja edellisenä iltana ehkä seitsemän aikaan huomaan, että unohdin ostaa vaniljavaahdon kakkuun. Pyydän miestä kipaisemaan sellaisen lähikaupasta (n. 300 m) tai vaihtoehtoisesti tekemään kakkupohjan valmiiksi, jotta minä voisin käydä sen hakemassa. Mies ei jaksa tehdä kumpaakaan, koska "en mä mitään synttäreitä halunnut pitää, sun idea ne oli".
Miehen nimissä olevasta autosta meni rikki yksi juttu. No, onneksi lasten päiväkoti on kävelymatkan varrella ja pääsen itse sujuvasti bussilla töihin, miehellä oli vähän hankalampaa. Meni kolme päivää eikä auton tila edennyt mitenkään, koska "ei ole ehtinyt". Kysyin sitten yhdeltä työkaverilta neuvoa ja hän sanoi että johtuu luultavasti tästä, viekää huoltoon tuonne, maksaa näin ja näin paljon. Kerroin miehelle tämän ja kuulemma työkaverini on väärässä, vika on ehdottomasti tämä ja sitä ei missään nimessä korjata noin. Noh, auto saatiin huoltamolle lopulta ja vika oli juuri se mitä työkaverini aavistelikin.
Mies vei lapset luistelemaan ja ajattelin nauttia ihanasta hiljaisesta hetkestä teekupin kanssa sohvalla. Menee alle puoli tuntia ja mies tulee lasten kanssa kotiin, kuulemma toinen lapsista kaatui heti alkumetreillä eikä halunnut jatkaa. Kysyin, että miksei laittanut kaatunutta pienempää rattaisiin ja antanut isoveljen luistella, mies vain kohautti olkiaan. Taisi kinttuja palella, kun tyhmä vaimo ei tajunnut pitää huolta siitä, että aikuinen mies laittaa riittävästi päälleen eikä lähde pelkissä ohuissa tuulihousuissa -15 asteen pakkaseen.
En missään tapauksessa sano, että kaikki miehet ovat tällaisia. Omanikaan ei ollut, ennen kuin jäin hoitamaan esikoista kotiin ja joku tuntui menneen perustavanlaatuisesti vikaan, vaikkei mitään erityistä tapahtunutkaan. Tämä mies ei kuitenkaan tämän perheen aikuisena ole vertaiseni, vaan jossain paljon matalammalla tasolla, väliportaalla minun ja lasten välissä. Tämä on myös syy siihen, miksi en miehen kärttämisestä huolimatta suostu hankkimaan kolmatta lasta itselleni hoidettavaksi ja huollettavaksi.
Kommentit (331)
Aivan mahtava kirjoitus! Hyvin sanottu! Kiitos tästä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat vittumaiselta pirttihirmulta. Miehesi vain ottaa rennosti. Itsellänikin on tärkeämpää ajateltavaa, kuin jonkun lääkärin jaaritukset astmasta, jota ei oikeasti lapsella edes ole. Onneksi omistan talon kokonaan, niin ei voi muija vinkua.
Ja sinä osaat diagnosoida astman paremmin kuin lääkäri?
En. En vain välitä vittujakaan mitättömyyksistä.
Astma ei ole mitättömyys, vaan hoitamattomana hengenvaarallinen autoimmuunisairaus. Juntti.
Varmaan tarkoitti mitättömyyksillä omia lapsiaan, kun ei terveysasiat tuota vertaa kiinnosta. "kun on noita tärkeämpiäkin asioita ajateltavana..."
Vierailija kirjoitti:
Entä jos opettelisit tekemään itse, ilman että passuutat toista? Mitäs jos vaikkai ihan itse hoitaisit niitä lapsiasi ja kotiasi? Olisko mitään?
Kröhöm. Madam. Minä käyn töissä. Käytän palkan miten lystään. Voin palkata siivoojan ja hoitajan kotiini.
Jos vaimo ei halua siivota niin ei ole pakko. Ei kukaan pakota siivoamaan tai tekemään mitään. Minä itse lähtisin menemään jos olisi pakko tehdä asioita joita en halua tehdä. Minä olen aikuinen ja minä päätän asioista joita teen. Paskapöntön kuuraus tai pölyjenpyyhkiminen ei ole prioriteetillä ykkösenä kun tulen töiden jälkeen kotiin. Voin seurustella lasteni kanssa hetken ja auttaa kotitehtävissä.
Pitääkö tähän loppuun aina kirota jotain kun tekee aina mieli sanoa että perkele tai jumalauta?
Minä kadehdin tätä Markku21:stä. Siinä on miehellä itsetunto ja parisuhde kohdillaan. Miten sitä saisi oman vaimon ymmärtämään saman että ei ole pakko siivota jos ei jaksa ja se siivoaa jota pöly häiritsee?
Tekisi mieli pari kaljaa viikonlopun kunniaksi mutta ämmä nalkuttaa jos sellaista ostaisin. Kaihoisasti sitä aina katselee kaupassa kaljahyllylle :(
Vierailija kirjoitti:
Minä kadehdin tätä Markku21:stä. Siinä on miehellä itsetunto ja parisuhde kohdillaan. Miten sitä saisi oman vaimon ymmärtämään saman että ei ole pakko siivota jos ei jaksa ja se siivoaa jota pöly häiritsee?
Tekisi mieli pari kaljaa viikonlopun kunniaksi mutta ämmä nalkuttaa jos sellaista ostaisin. Kaihoisasti sitä aina katselee kaupassa kaljahyllylle :(
Voi kyynel. Eikö hallitus anna lupaa?
Tyttöystäväni paino ei kuulemma putoa, on kokeillut kuulemma kaikkea. On koulutukseltaan maisteri, joten on koulutettu, mutta kuitenkin osaamaton tai tyhmä. Hän vihaa ulkomaalaisia naisia jostain syystä lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei todennäköisesti siivottaisi koskaan jos mentäisiin mentaliteetilla "ei ole pakko siivota jos ei jaksa". Mutta hei, pääasia että isukilla on kivaa kaljaa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Et usko miten yleistä tuo on Suomessa. Et ole ainoa.
Työssäni näen päivittäin perheenisejä jotka langettavat kaihoisasti katseen oluthyllyille. Sitten he painavat pään alas ja huokaisevat pitkään. Vaimo selittää vieressä jostain asiasta mitä tapahtui sinä päivänä hiekkalaatikolla. Lapset huutavat vierellä ja äiti komentaa niitä ja jatkaa tarinaansa. Mies vaipuu jonnekin kaukaisuuteen. Minä näen päivittäin näitä tilanteita työssäni.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei todennäköisesti siivottaisi koskaan jos mentäisiin mentaliteetilla "ei ole pakko siivota jos ei jaksa". Mutta hei, pääasia että isukilla on kivaa kaljaa kanssa.
Tulee se raja jossain vaiheessa vastaan kun on pyykit pestävä. Ihan oikeasti.
Omalla painollaan voi siivota ei tarvitse vetää niin konservatiivisella linjalla.
Uskovaisissa perheissä on eriasia, kun taivaassa koko perhe muistelee miten hienosti isä ja äiti aina siivosi kotinsa kolmesti viikossa ja lakanatkin vaihdettiin yhtä usein. Maton hapsut harjattiin aina suoraan eikä koira tuonut koskaan likaisia tassunjälkiä sisälle.
Kuinka Maija ja Elfred auttoivat äitiä paistamaan piparkakkutaikinan aina joulun alla ja isä ei koskaan jättänyt uunia pesemättä joulukinkun paiston jälkeen. Siinä on meriittejä muisteltavaksi taivaassa kun elämä meidät jättää.
Vierailija kirjoitti:
Samat sanat. Seurusteluvaiheessa olimme tasa-arvoisia. Vastuun kasvaessa, kaikki uusi vastuu kasautuu minulle. Vaikka kuinka yritän välttää ja jättää vastuuta miehelle myös, mutta hän ei sitä ota. Jonkun on pakko, eli minun. Katkeruus ja motkotuksen määrä kasvaa.
Pelkään niin kovasti että näin käy, varsinkin jos päätän hankkia lapsia. Mistä tietää pysyykö mies vastuullisena vai alkaako itsekin lapseksi?
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat nyt muutaman päivän kilpaa ulisseet kovaa kohtaloaan ja naisten julmuutta, eikä ole yksikään tainnut hetkeäkään miettiä että onko sitä koskaan edes vahingossa tultu annettua arvostelun aihetta. Voi meidän täydellisiä pikku mussukoita kun heidän on niin paha olla...
Jos ette halua kuunnella akan nalkutusta niin tiedätte varmasti missä ulko-ovi on. Käyttäkää sitä tai ehdottakaa että akka käyttää sitä. Anteeksi nyt vaan mutta mikä helvetti siinä on että aikuiset ihmiset vaan istuvat ja antavat elämän laukata ohitse kannukset kilisten ja korkeintaa vinkuvat vauvapalstalla että nyt se akka taas sanoi pahasti.
Amen. Miehillä on aina jumalaton kiire suhteesta toiseen, joten en nyt kyllä ihan ymmärrä tätä marinaa. Jos parisuhde naisen kanssa on aina rinnastettavissa helvettiin, niin kannattaisikohan sitten olla sinkku (ja kehittää itselleen edes muutama perustavanlaatuinen elämäntaito) tai sitten seurustella toisen miehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos opettelisit tekemään itse, ilman että passuutat toista? Mitäs jos vaikkai ihan itse hoitaisit niitä lapsiasi ja kotiasi? Olisko mitään?
Kröhöm. Madam. Minä käyn töissä. Käytän palkan miten lystään. Voin palkata siivoojan ja hoitajan kotiini.
Jos vaimo ei halua siivota niin ei ole pakko. Ei kukaan pakota siivoamaan tai tekemään mitään. Minä itse lähtisin menemään jos olisi pakko tehdä asioita joita en halua tehdä. Minä olen aikuinen ja minä päätän asioista joita teen. Paskapöntön kuuraus tai pölyjenpyyhkiminen ei ole prioriteetillä ykkösenä kun tulen töiden jälkeen kotiin. Voin seurustella lasteni kanssa hetken ja auttaa kotitehtävissä.
Pitääkö tähän loppuun aina kirota jotain kun tekee aina mieli sanoa että perkele tai jumalauta?
Okei, et halua tehdä siis mitään, mikä ei satu huvittamaan? Niitä asioita nyt aikuiset työssäkäyvät ihmiset joutuvat tekemään ihan joka päivä. Tervetuloa tosielämään. Sinua ei huvita siivota kotona. Okei. Tämä tarkoittaa sitä, että jonkun pitää tehdä se puolestasi. Kyllä ihmiselle on ihan fyysisestikin epäterveellistä elää likaisessa, pölyisessä kämpässä. Kanssaihmisiä ajatellen olisi hyvä vaihtaa kalsarit, sukat ja aluspaita päivittäin.
Voit peräti seurustella lastesi kanssa hetken ja auttaa läksyissä, siis ennen kuin siirryt sohvalla kaljoittelemaan? Kuulostat niin totaaliurpolta, että ihmettelen, miksi joku on kanssasi lapsia pukannut. Toivon kuitenkin, että alat elää vähän vastuullisempaa elämää lastesi tähden. Lapset tarvitsevat aikuisen, joka pitää huolta arjen askareista, eikä makaa sohvalla kaljaa juoden.
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei huvita siivota kotona. Okei. Tämä tarkoittaa sitä, että jonkun pitää tehdä se puolestasi. Kyllä ihmiselle on ihan fyysisestikin epäterveellistä elää likaisessa, pölyisessä kämpässä.
Miksi siivousta ei voisi puolestani (tai puolestasi) tehdä joku muu? Onko auto osattava huoltaa itse jos se on huollon tarpeessa vai voiko sen hoitaa puolestasi joku toinen esim. huoltoliike?
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä niin erikoinen ketju etten tiedä mitä sanoa. Ihan normaali mies, noiden asioiden takiako häntä pitäisi vähätellä?
Pukeutumisjutusta tuli mieleen että meilllä tilanne menee aina niin, että juurikin 5min ennen lähtöä saan huudot siitä että makaan bokserisillani sängyllä. Tämän jälkeen makoilen vielä vähän aikaa, rauhallisesti puen päälle ja valmistaudun. Noihin menee yhteensä 3 minuuttia. Tämän jälkeen sitten odottelen vielä valmistautuvaa naista seuraavat 15 minuuttia vaatteet päällä ja valmiina
Itse en tiedä yhtään lapsiperhettä, missä mies vastaisi lasten pukemisesta juhliin ja lahjan hankkimisesta. Miehelle kuuluu vain oma pukeutuminen ja meillä se menee niin että puoli tuntia ennen ystävän häihin lähtöä aletaan tarkistaa onko puku puhdas vai olisiko pitänyt viedä pesulaan ja onko paras kauluspaita a) silittynyt itsestään ja b) ei ole oudosti kutistunut kauluksesta sitten viime juhlien. Luojan onni, että meillä ei ole lapsia. Nyt istun yksin odottamassa autossa lähtöä tai hikoilen laitettuna juhlavaatteissani silittämässä sitä miehen paitaa viime tingassa. Minun miehelläni on paljon hyviä ominaisuuksia, mutta esim ajantaju ja sellaisiin yllätyksiin kuin padan silittämiseen varautuminen ei kuulu niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun luettuani aloin säälimään ketjuun kirjoitelleiden naisten miehiä, mutta sitä enemmän säälin näiden naisten kasvattamia lapsia. Millaisen kuvan luulette antavanne lapsillenne normaalista elämästä ja parisuhteesta? Itselläni oli ylisuorittava, sadistinen, väkivaltainen äiti, jolle mikään ei koskaan riittänyt.
Erittelemättä sen enempää, ei lapsuudestani ja äitini kasvatustavasta ja roolimalleista ole seurannut mitään hyvää aikuisiälläni. Vasta nyt noin 40vuotiaana alan ymmärtämään, että äitini oli todella kaukana siitä, mitä lapsiperheen arjen tai parisuhteen mallin oikeasti kuuluisi olla. Mutta tämä taitaa mennä tässä miesten haukkumisketjussa täysin ohi korvien.
Sadistinen? Väkivaltainen? Käsitteletkö tässä nyt jotain omaa lapsuuden traumaasi? Mielestäni naisten kommenteissa nousi pääasiassa esiin huoli lapsista, jos mies ei pue lapsille tarpeeksi päälle tai tarjoa terveellistä ruokaa. Minusta monet ketjussa esille nostetut asiat, joita miehet laiminlyövät, ovat ihan perusasioita. Ei mitään ylisuorittamista. Olen todella surullinen, jos te miehet ette pysty näkemään sitä naisten valtavaa taakkaa. Nykypäivän tasa-arvo tarkoittaa monen kohdalla sitä, että molemmat käyvät töissä, mutta nainen hoitaa sen lisäksi kodin ja lapset. Ennen vanhaan, kun naiset olivat kotona, oli ehkä tietyllä tapaa paremmin. Ei tarvinnut revetä joka paikkaan.
Perusasiat ovatkin siis valtava taakka? Ihan kamala taakkahan se olisi ottaa mies mukaan siihen tekemiseen, eikä hikipäässä yrittää leikkiä marttyyria, koska vain naisen ohjeistamanahan ihmiset ovat maapallolla tuhansia vuosia eläneet. Jo luolanaisetkin kertoivat brgggh-ugggghille minkävärinen talja lapselle pitää minäkin päivänä pukea. Ilman tuota luolanaisen päättäväisyyttä ja ohjeistusta kuinka asiat oikeasti menevät, ei ihmiskuntaa enää olisi.
Niin. Luolamiesaikoina harva lapsi selvisi aikuisikään ja yli 50v ihmiset olivat harvinaisuuksia. Ehkä siihen ei kannata verrata nykytilannetta? Eivät naiset leiki martyyria. Moni nainen yrittää kovasti saada miehen mukaan yhteisiin arjen askareisiin. Moni mies ei vain ymmärrä juuri sitä, miksi pitää pukea tarpeeksi vaatetta päälle, kun itse menee talvipakkasella ulos vaikka verkkatakissa. Lapsi on aivan eri asia! Samoin mies ei tajua, ettei lapsi voi syödä tulista intialaista take away-ruokaa ilman kunnon ripulia (vaimo siivoaa sotkut...). Ennen ensimmäistä lasta otin itse selvää asioista kirjoista, vanhemmiltani, ystäviltä, netistä. Sain jonkinlaisen käsityksen, miten hoidetaan pientä lasta. Paneutuvatko miehet lapsenhoitoon samoin? Eikö heille ole tärkeää olla hyvä läsnäoleva osallistuva vanhempi? Minulle se on tärkeää. En ole mikään pingottaja. Meillä ei syödä mitään superfoodia ja aina luomua. Meillä eletään ihan normaalia perhe-elämää suht siistissä kodissa. Minulla oli tällainen lapsuus ja se oli hyvin onnellinen lapsuus.
Vierailija kirjoitti:
Amen to that,ap. Katkelma omasta elämästäni. "Laitatko perunat kiehumaan,käyn kaupassa?"
-"En mä ny tulee lätkää."
"Ei kai kylppäriä tarvi pestä,siellähän käydään suihkussa!"
"Viitsisitkö pesaista salaatin?"
-"No en v*ttu varmana nyt tulee uutiset ja sit ajattelin huilata hetken!"
En jaksa kirjoittaa enempää. Mutta sen vaan sanon,että ei mun tarvitse vähätellä.
Apua, täähän oli ihan mun elämästä :D Nauoin varmaan minuutin.
Meillä ihan kauhea sekasorto meneillään, kun oon painanut pitkää päivää töissä tällä viikolla ja herrani rakkaani haluaa mielummin rentoutua töiden jälkeen (klo 17 tulee kotiin). Ei siis esim. siivota jälkiään tai laittaa ruokaa.
Mieheni on todella ihana muuten, ikinä en muille valita hänestä, mutta pikkuhiljaa vois alkaa ottamaan enemmän vastuuta kotiasioissa. Koska yksin asuessaan hän oli todella siisti, siivosi, pyykkäsi, ja kokkasi ihan normaalisti.
Nyt AV:lta pois ja perjantai-ilta kuluukin siivotessa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei huvita siivota kotona. Okei. Tämä tarkoittaa sitä, että jonkun pitää tehdä se puolestasi. Kyllä ihmiselle on ihan fyysisestikin epäterveellistä elää likaisessa, pölyisessä kämpässä.
Miksi siivousta ei voisi puolestani (tai puolestasi) tehdä joku muu? Onko auto osattava huoltaa itse jos se on huollon tarpeessa vai voiko sen hoitaa puolestasi joku toinen esim. huoltoliike?
Sinua ei huvita niin moni asia, että tarvitsisit kokopäiväisen holhoojan, joka siivoaa jäljiltäsi vessat tms. Tietysti hyvä, jos hankit sellaisen. Tietysti melkein voi ulkoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tiedä yhtään lapsiperhettä, missä mies vastaisi lasten pukemisesta juhliin ja lahjan hankkimisesta. Miehelle kuuluu vain oma pukeutuminen ja meillä se menee niin että puoli tuntia ennen ystävän häihin lähtöä aletaan tarkistaa onko puku puhdas vai olisiko pitänyt viedä pesulaan ja onko paras kauluspaita a) silittynyt itsestään ja b) ei ole oudosti kutistunut kauluksesta sitten viime juhlien. Luojan onni, että meillä ei ole lapsia. Nyt istun yksin odottamassa autossa lähtöä tai hikoilen laitettuna juhlavaatteissani silittämässä sitä miehen paitaa viime tingassa. Minun miehelläni on paljon hyviä ominaisuuksia, mutta esim ajantaju ja sellaisiin yllätyksiin kuin padan silittämiseen varautuminen ei kuulu niihin.
Meillä mies pääosin hoitaa lasten pukemisen esim. juhlien osalta ja ihan siitä syystä että häneltä siihen + omaan pukeutumiseensa kuluu vähemmän aikaa kuin minulta omaani. En edes tiedä mikä käytäntö on muissa perheissä mutta en koskaan ole ajatellut että mieheni olisi niin poikkeuksellinen yksilö että sitä ei voisi tapahtua missään muissa perheissä. Joskus laitan lasten vaatteet valmiiksi... minua useammin mies silittää kuitenkin pojankin paidan samalla kuin omansakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä niin erikoinen ketju etten tiedä mitä sanoa. Ihan normaali mies, noiden asioiden takiako häntä pitäisi vähätellä?
Pukeutumisjutusta tuli mieleen että meilllä tilanne menee aina niin, että juurikin 5min ennen lähtöä saan huudot siitä että makaan bokserisillani sängyllä. Tämän jälkeen makoilen vielä vähän aikaa, rauhallisesti puen päälle ja valmistaudun. Noihin menee yhteensä 3 minuuttia. Tämän jälkeen sitten odottelen vielä valmistautuvaa naista seuraavat 15 minuuttia vaatteet päällä ja valmiina
Siis miksi paita pitää silittää?
Eikö sitä voi viedä silitettäväksi jonnekin?
T: Toinen mies
Niin annetaan, mutta farmaseutit eivät ole lääkäreitä eivätkä annan astman hoito-ohjeita, tai ota kantaa siihen, mitä tehdä, jos annostus ei toimi ja tulee komplikaatioita. Käskevät soittamaan astmalääkärille. Ja tiedätkö, sillä lääkärillä ja hoitajilla on muutakin tekemistä, kun antaa samat ohjeet sataan kertaan jollekin torvelolle, jota ei vaan kiinnosta kuunnella. Ei ne ohjeet niin monimutkaiset ole, etteikö niitä normaaliälyllä tajuaisi ja muistaisi.
Kaikki kerrotaan siellä lääkärissä heti diagnoosin jälkeen ja rakastava vanhempi kuuntelee ne, eikä soittele lääkärille vasta sitten, kun p*skat on jo housussa ja lapsi saa päivittäisiä, pahoja kohtauksia. Astman hoidossa tärkeintä on se, että hoito aloitetaan heti oikealla tavalla ja sairaus otetaan vakavasti, oli se miten lievä tahansa. Ihan turhaan jankkaat tästä asiasta.