5 henkiset perheet joilla menee 70 e viikossa ruokaan, montako ruokaa syötte oikein kotona päivässä? En ihan usko...
Monet av-mammat kirjoittaa että perheeseen kuuluu 5 henkeä ja ruokakauppaan menee vain 70 euroa viikossa rahaa.
Kuinka monta ateriaa, välipalaa, aamupalaa, iltapalaa oikein syötte kotona?
Vai ostatteko vain vaikka ainekset iltaruokaan?
Aamupalat, lounaat ja välipalat syötte töissä ja koulussa ja päiväkodissa ja maksatte niistä sitten erikseen eikä niitä ole lisätty tuohon 70 euroon?
Minua kiinnostaisi tietää oikeasti sellaisista perheistä, jossa aamupala, päiväruoka, välipala, iltaruoka ja iltapala syödään kotona, kuinka saatte 70 e riittämään? Mitä teillä syödään?
Yritän säästää ja venyttää senttiä ja hyödyntää kaikki ainekset mutta menee aina ainakin 130 e viikossa viidelle hengelle, syödään kaikki ateriat kotona paitsi mies syö arkisin lounaan töissä (ilmaiseksi).
Kommentit (315)
#81 tarkentaa: ... joko perunaa/riisiä/makaronia kastikkeella tai kasvisruokaa, kaveriksi...
En osaa edes kuvitella. Meillä 7-henkinen perhe (joo! :) ja ruokakulut reilu 1000€/kk. Ja se on mielestäni aika vähän, toista oli sillon, kun söimme pääosin vain luomua.
Vierailija kirjoitti:
70 euroa viikko tekee 10 euroa päivä. 4 hengen perheessä 2,5 euroa päivä. Viisihenkisessä perheessä pitäisi vatsan täyttyä joka päivä 2 eurolla per naama. Millaista ruokaa saa sillä rahalla?
Antakaa konkreettinen esimerkki, miten perhe syö 10 eurolla päivässä useamman aterian. Vasta sitten uskon.
Mä en usko noita juttuja ollenkaan. Aivan pötypuhetta. Muka monipuolisesti syödään ja mistään ei tingitä hah-hah!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70 euroa viikko tekee 10 euroa päivä. 4 hengen perheessä 2,5 euroa päivä. Viisihenkisessä perheessä pitäisi vatsan täyttyä joka päivä 2 eurolla per naama. Millaista ruokaa saa sillä rahalla?
Antakaa konkreettinen esimerkki, miten perhe syö 10 eurolla päivässä useamman aterian. Vasta sitten uskon.
Mä en usko noita juttuja ollenkaan. Aivan pötypuhetta. Muka monipuolisesti syödään ja mistään ei tingitä hah-hah!
Siitä vain laskemaan mitä maksaa 5l vuoka kotitekoista kaalilaatikkoa porkkanaraasteella ja puolukkahillolla (ainekset lidlistä ympäri vuoden) tai iso satsi lihakeittoa kotimaisilla juureksilla... vai onko porkkana, lanttu, nauris, punakaali, valkokaali, sipuli, kesäkurpitsa, tomaatti, kurkku ja paprika useampana päivänä viikossa yksipuolista ruokaa? En ihan ymmärrä miten et näe metsää puilta.
Meilläki menee 150 euroa viikossa vaikka lihana on poroa ja hirveä melkein joka päivä kun on ilmasta. Nelihenkinen perhe kyseessä
Juu ei nuo kaalit sun muut paljon maksamaan, mutta entäs kaikki muut päivän tykötarpeet, kun pari urheilevaa teiniä tarvii vähän muutakin kuin kaalilooraa. Niiden appeita et saa 2 eurolla per päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, huvikseni kokeilin S-marketin ruokapalvelussa kerätä sellaisen ostoskorin, joka voisi meille viikoksi riittää. Käydään kyllä Lidlissä ostoksilla, joten ei nuo ihan vertailukelposia ole mutta alle 70 euroa.
tosi hyvä idea kokeilla tuolleen :) riittäisikö nuo ruoat oikeasti? :D
Kyllä ne mielestäni riittäisi. Jotain jäi kyllä puuttumaan (esim. puurohiutaleet, makaronit, säilykkeet, joita ei joka viikko osteta). Toisaalta taas listalla on jotain sellaista, jota ei tarvitse joka viikko ostaa (juurekset riittävät pidemmäksi aikaa). Mutta arkena syömme aika kevyesti päivällisen (esim. juuressosekeittoa) ja viikonloppuna sitten noista jauhelihoista ja kanoista jotain kunnollista lounasta ja illemmalla kevyempää.
Salaattia ja tuoreyrttejä kasvatan itse, joten niitä ei tarvitse ostaa (muuten kuin silloin tällöin, jos edelliset nuukahtavat).
Niin siinä ei ole lihaa joka päivälle isolle miehelle ja kahdelle kasvavalle pojalle? Meillä miehen pitää saada kerran päivässä lihaa tai kalaa, ja mikään pieni nokare ei riitä. Pojat taas naahii jatkuvasti jotain, tunti pari ruuasta on jo taas nälkä, päivällisen ja iltapalan välissäkin syövät vähintään muutaman voileivän tms. eikä kellekään tässä talossa yksi jugurtti riitä iltapalaksi, tai välipalaksi puolikas hedelmä.
Ehkä olisi helpompaa valottaa tätä kertomalla, mitä me ei osteta: Olutta, viinejä, juustolautas-juustoja, sipsejä, limsoja, siidereitä, karkkeja, tuoreita marjoja sesongin ulkopuolella, keksejä, valmisruokia, puolivalmisteita, katkarapuja, kalliita kaloja tiskistä, pikkujugurtteja, proteiinirahkoja, tuoremehuja.
Ihan kaikkea en voi listata, mutta ymmärrätte pointin. Meillä meni ennen kuussa ruokaan rahaa yli 1000€. Ja nyt siis 70-100€/vko. Vaihdettiin Prisma Lidliin. Meillä on aina hedelmiä ja vihanneksia. Ne on Lidlissä huomattavan halpoja. Tänään ostin tuoretta kukkakaalia 1,29€/kg. Verratkaa kilohintaa vaikka Prisman hintaan. Ja kun moni tuote on huomattavasti halvempi, niin siinä tulee jo säästöä. Ja se, ettei osta noita em. juttuja jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisi helpompaa valottaa tätä kertomalla, mitä me ei osteta: Olutta, viinejä, juustolautas-juustoja, sipsejä, limsoja, siidereitä, karkkeja, tuoreita marjoja sesongin ulkopuolella, keksejä, valmisruokia, puolivalmisteita, katkarapuja, kalliita kaloja tiskistä, pikkujugurtteja, proteiinirahkoja, tuoremehuja.
Ihan kaikkea en voi listata, mutta ymmärrätte pointin. Meillä meni ennen kuussa ruokaan rahaa yli 1000€. Ja nyt siis 70-100€/vko. Vaihdettiin Prisma Lidliin. Meillä on aina hedelmiä ja vihanneksia. Ne on Lidlissä huomattavan halpoja. Tänään ostin tuoretta kukkakaalia 1,29€/kg. Verratkaa kilohintaa vaikka Prisman hintaan. Ja kun moni tuote on huomattavasti halvempi, niin siinä tulee jo säästöä. Ja se, ettei osta noita em. juttuja jatkuvasti.
Juuri näin. Ne turhat ja kilohinnaltaan ylihinnoitellut jäävät sinne kauppaan. Meillä ei esimerkiksi osteta jogurttia ollenkaan. Sen sijaan ostetaan kermaa ja rahkaa. Näistä tehdään pakasteesta löytyvien marjojen kanssa varsin edullista marjarahkaa. Rahka on rasvatonta, kerma normaalia. Eikä meillä ole yhtään ylipainoista lasta/aikuista, kolesteroliarvotkin ovat normaalit. :D
Pullat ja keksit leivotaan itse, ihan jo allergian vuoksi (kananmuna). Samalla yleensä leivotaan satsi sämpylöitä tai leipää. Jäätelö tehdään itse jädekoneella, alunperin piti tehdä allergioiden vuoksi, mutta nyt se kotitekoinen on jo niin paljon parempaa, ettei kaupasta ostettu kelpaa kenellekään.
Mun mielestä on omituista, miten tässäkin maassa voi olla näin iso joukko ihan kuutamolla olevia ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti pysty edes ruokaostoksia tekemään tarjonnan mukaan. Tai käsitä, miten edullista ja terveellistä + monipuolista (kyllä, se on mahdollista!) ruokaa voi laittaa. Kotona ei kai kukaan ole opastanut?
Vierailija kirjoitti:
Juu ei nuo kaalit sun muut paljon maksamaan, mutta entäs kaikki muut päivän tykötarpeet, kun pari urheilevaa teiniä tarvii vähän muutakin kuin kaalilooraa. Niiden appeita et saa 2 eurolla per päivä.
Pari urheilevaa teiniäkö ei kaalilaatikolla pärjäisi? Lihaa, kaalta, porkkanaa, sipulia, riisiä/ohraa + mausteet, kaveriksi raaste ja puolukkahillo... sumopainijoitako niistä on kasvamassa? Ei sitä kaalilaatikkoa ole tarkoitus veteen hukuttaa, eikä sen vetistä velliä kuulu olla... :D
Mulla on selvästi jotain vikaa omassa taloudenpidossani, kun mulla (=yksin asuva sinkku) menee viikossa tuo 70€ ruokaan.... :D
Sä et taida tietää kilpaurheilijoiden ruokailusysteemeistä yhtään mitään. Tarvii ne muutakin kuin sitä looraa.
Vierailija kirjoitti:
Sä et taida tietää kilpaurheilijoiden ruokailusysteemeistä yhtään mitään. Tarvii ne muutakin kuin sitä looraa.
Tiedän myös ettei ne tarvi sitä proteiinia ihan niin paljon kuin kuvittelevat. :D Mutta kerros millaisia annoksia ne päivän aikana sitten kitusiinsa teillä kiskoo?
t: kahden urheilijapojan äiti
Vierailija kirjoitti:
Mulla on selvästi jotain vikaa omassa taloudenpidossani, kun mulla (=yksin asuva sinkku) menee viikossa tuo 70€ ruokaan.... :D
No mutta yksinasuva maksaakin enemmän sapuskastaan. Ja kaikesta muustakin. Sun pitäisi laittaa sellainen minikeittiön kokoinen pakastin ja tehdä pataljoonan kokoisia ruoka-annoksia, jotta pääsisit samoihin suhdelukemiin kuin viisihenkinen perhe. :D
t: kolmen lapsen kotiäiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari urheilevaa teiniäkö ei kaalilaatikolla pärjäisi? Lihaa, kaalta, porkkanaa, sipulia, riisiä/ohraa + mausteet, kaveriksi raaste ja puolukkahillo... sumopainijoitako niistä on kasvamassa? Ei sitä kaalilaatikkoa ole tarkoitus veteen hukuttaa, eikä sen vetistä velliä kuulu olla... :D
Oletko vähän yksinkertainen? Ei kai ne pojat (tai kukaan muukaan) pelkkää kaalilaatikkoa päivän aikana syö! Vai ihanko ajattelet, että aamupalalla, lounaalla, välipalalla, päivällisellä ja iltapalalla tyytyisivät pelkkään kaalilaatikkoon? Kyse oli ensisijaisesti rahasta, ei ravintoarvoista. Kerro siis ihmeessä, miten ruokit kaksi teiniä 2 eurolla/päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vähän yksinkertainen? Ei kai ne pojat (tai kukaan muukaan) pelkkää kaalilaatikkoa päivän aikana syö! Vai ihanko ajattelet, että aamupalalla, lounaalla, välipalalla, päivällisellä ja iltapalalla tyytyisivät pelkkään kaalilaatikkoon? Kyse oli ensisijaisesti rahasta, ei ravintoarvoista. Kerro siis ihmeessä, miten ruokit kaksi teiniä 2 eurolla/päivä.
Hyvin ruokin. Pakaste on täynnä marjoja, leipomuksia, valmiita kotiruoka-annoksia, ja jääkaapista löytyy sitten vähän tuoreempaa tavaraa. Leipä ei maksa itse leipoen juuri mitään, taikinaan voi laittaa vaikkapa pähkinää jauhettuna, porkkanaa soseena jne. Rahkaa, marjoja, leipää, hedelmiä, jopa raakoja vihanneksia nuo meillä vetävät.
Salaisuus on siinä, että hyödyntää ne ilmaiset luonnonantimet ja vaikkapa naapurin ylimääräisen omenasadon. Metsät olivat täynnä sieniä edellissyksynä. Nekään eivät maksa mitään. Jos on kokonaan kauppojen varassa, linssit ja pavut ovat aika edullista ruokaa. Lihaakin voi ostaa isompina erinä. Vaatii tosin pakastimen.
Kai ne sun nuoret osaavat sentään itse ruokansa laittaa? Ruuanlaitoksi ei lasketa saarioisen makruloodan työntämistä mikroon.
Kymppi päivässä riittää hyvin:
Aamupala mulle kahvikuppi 10 senttiä, ruispala 7 senttiä, kinkku ja kurkku 20 senttiä, jugurtti koululaiselle 25 senttiä. Mies ei syö aamupalaa, toinen lapsi syö tarhassa
Lounas mulla töissä itsetehty pinaattikeitto 50 senttiä, kanamuna 15 senttiä, ruispala 7 senttiä, appelsiini 20 senttiä.
Päivällinen oli euron päiviltä cittarista possunsuikaleet 1 e, ruokakerma 50 senttiä, perunat 1 e, porkkanaraaste 50 senttiä. Ruokajuomana vettä, tarhaikäinen joi 4 dl maitoa 0,4 e.
Iltapalaksi pussi reissumiestä 28 senttiä, kinkkua ja kurkkua 1 e, appelsiinit kaikille 0,8 e.
Lisäksi mies söi töissä mikroruuan ehkä 2e.
Nää on meille ihan normaalia elämää. Ei syödä protsurahkoja, muroja, mehuja ym ja maitoa juo vain tarhaikäinen. Teen itse kaiken ruuan. Jätän kalliit hedelmät kuten viinirypäleet kauppaan, lohesta en maksa yli kymppiä. Kahvit ostan tarjouksesta ja lihan - 30 % päiväystuotteina. Marjat saadaan mummolta, niitä puuron päälle tai rahkan joukkoon.
Jos nyt lasketaan ihan minimien mukaan, eli nelihenkinen perhe, mies 70 kg, nainen 50 kg ja kaksi ala-asteikäistä lasta eikä kukaan harrasta mitään kävelyä rasittavampaa niin saadaan ihan minimiin vedettynä seuraavanlaista settiä viikon kulutukseksi.
P: 1400 grammaa
Vihannekset: 10 kiloa
Lisäksi perunaa, riisiä tms, mutta nuo ei viikon annoksenakaan enempää kymppiä maksa millään.
Proteiini tulee vaikkapa kolmesta kilosta soijarouhetta, 18 euroa. 10 kiloa sekalaisia kauden vihanneksia ja pakastealtaan antimia, 15-25 euroa. Kympillä perunaa ja riisiä, kympillä öljyä ja voita ja kourallinen multitabsia ja omegakolmosia niin kyllä se tuohon 70 euroon mahtuu ja ihan kaikkien suositusten mukaisesti siinä syödään.
Ei se kauhean hääviltä eikä herkulliselta kuulosta, mutta on ihan mahdollista, siis. Ja jos sallitaan alennusten hyödyntäminen ja muu omavarainen toiminta niin aina vaan paremmaksi menee.
Niin, tässä se sitten on paljastunut että ne 5-henkiset perheet, missä menee 70 euroa viikossa elintarvikkeisiin, eivät syö kaikkia aterioita kotona. Kyllä 70 eurolla saa joka illalle iltaruoan. Mutta kaksi ateriaa, aamupalat ja välipalan, siihen 70 e ei sitten riitäkään!
Hmm minä taas ihmettelen usein näitä lukiessa, etttä miten saatte viikossa siihen ruokaan kulumaan niin paljon. Meillä on viisihenkinen perhe. Lapset syövät päivällä koulussa, vanhemmilla eväät töissä. Meille kyllä viikoksi riittää 70e, joskus allekin. Mutta tässä tietysti pitää muistaa, että meillä ei juurikaan syödä lihaa, juodaan omatekemiä mehuja, maitoa juo "pelkiltään" ainoastaan teini-ikäinen poikani jne. lapset siis kaikki koululaisia, kaksi tyttöä ja poika. Toisinaan saan hirvenlihaa vanhemmiltani, kerään syksyisin marjoja pakkaseen ja sieniä säilön myös, päivän konkreettinen ruoka "lista" voisi olla vaikka seuraava:
Aamulla vanhemmat kahvi, tehdään töihin eväät, yleensä ruispaloja tai salaatti, välillä maustamatonta jugurttia, joku hedelmä. Molemmilla on töissä myös puuroaineksia, siis mikropuuroa varten. Lapset syövät ennen koulua leipää, joskus puuroa. teetä. koulusta tultua lapset tekevät itse välipalaksi leipää, jugurttia tms. Kun itse tulen töistä alan valmistaa iltaruokaa, esim. soijamakaronilaatikko, linssikeitto, juuressosekeitto, perunat ja sienikastike, pastaa tonnikalakastikkeella tms. Uunijuureksia meillä syödään usein. Silakkapihvejä , papumuhennosta, soija bolognesea, hirvijauheliha kastiketta jne. intialaisia kasvisruokia myös aika usein, tykkäämme maustetusa ruuasta. iltapalaksi jugurttia, leipää, tai mitä milloinkin. marjoja pakkasesta. Hedelmiä ostan usein tarjouksesta. Leivon myös itse sämpylöitä ainakin kerran viikossa.