Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 henkiset perheet joilla menee 70 e viikossa ruokaan, montako ruokaa syötte oikein kotona päivässä? En ihan usko...

Vierailija
14.01.2016 |

Monet av-mammat kirjoittaa että perheeseen kuuluu 5 henkeä ja ruokakauppaan menee vain 70 euroa viikossa rahaa.
Kuinka monta ateriaa, välipalaa, aamupalaa, iltapalaa oikein syötte kotona?
Vai ostatteko vain vaikka ainekset iltaruokaan?
Aamupalat, lounaat ja välipalat syötte töissä ja koulussa ja päiväkodissa ja maksatte niistä sitten erikseen eikä niitä ole lisätty tuohon 70 euroon?

Minua kiinnostaisi tietää oikeasti sellaisista perheistä, jossa aamupala, päiväruoka, välipala, iltaruoka ja iltapala syödään kotona, kuinka saatte 70 e riittämään? Mitä teillä syödään?
Yritän säästää ja venyttää senttiä ja hyödyntää kaikki ainekset mutta menee aina ainakin 130 e viikossa viidelle hengelle, syödään kaikki ateriat kotona paitsi mies syö arkisin lounaan töissä (ilmaiseksi).

Kommentit (315)

Vierailija
61/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee jo omaan työpaikkaruokailuun 35 €/vk. Mies kotona nuorimman kanssa, vanhin ja keskimmäinen syövät lounaat koulussa ja päiväkodissa. Aamiaisella, päivällisellä ja illallisella kaikki syövät kotona ja tietysti kaikki ateriat viikonloppuisin. Ei kyllä millään ilveellä riitä viikoksi 70 €.

Vierailija
62/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yksitoikkoisesti ihmiset syövät. Ettekö pidä huolta että saatte joka päivä sen viisi annosta kasviksia/hedelmiä/marjoja joka päivä? Tässä esimerkki mitä 3-v lapseni syö päivittäin. Aamupala kaurapuuroa ja marjoja, juomaksi maitoa ja vettä. Vaihtoehtona voileipä juustolla ja kasviksilla, ja sen lisäksi joku hedelmä tai marjoja. Valipalana hedelmiä ja kasviksia, voi mennä esim nämä kaikki kerralla: banaani, luumu, mandariini, herneitä. Lounas esim uunilohi ja erilaisia kasviksia vaikka palkopapuja, parsakaalia ja merilevää. Valipalaksi kasviksia ja pähkinöitä. Illallinen riisi ja papukastike. Jalkkariksi marjoja. Joskus jugurttia. Punaista lihaa syödään kerran viikossa, sen puute korvataan pavuilla. Kanaa syödään kerran viikossa. Kalaa kaksi kertaa ja muuten kasvisruokaa. Ei riitä 70 e kolmehenkiselle perheelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Meitä on tässä perheessä 8.hlöä. koko ajan kattilassa keittyy jotakin ja talvisaikaan leivarissa pullaa, pataayms.

Vierailija
64/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllähän illallisen lisäski tarvitaan aamiainen, iltapala, välipala, ja viikonloppuisin kaksi lämmintä ateriaa.  Ja työpäivinä lounas tai eväät töihin.  meillä 3 henkisellä perheellä kuluu enemmän, vaikka teemme ruuat itse.

Vierailija
65/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen: kaurapuuro kaikille (50c), litra maitoa (80c), marjoja (itse kerätty - 2€), kahvia (30c) yht. 1,60 - 3,60

Lounas: pottuja 1€, kanaa 6€, tomaattia 1€, salaattia 1€, viinirypäleitä 1€, siemenestä 0,50 c, raejuustoa 1€, maitoa 0,80, sipulit, mausteet, kastikekamppeet 1€. Yht. 13,30

Välipala kaura-rahkasämpylät ja kaakao, sämpyläkamppeet 1,50 ja kaakao 1€. Kahvi 30 c, kinkkua ja juustoa 2€, suola kurkkua 1€. Yht. 5,80

Iltaruoka: Keitto: perunat 1€, porkkanat 1€, lanttu ja sipuli 1€, liha/kala 5€, mausteet 50c, kaura-rahkasämpylät 1,50, litra maitoa 0,80. Yht. 10,80

Iltapala:

Tee 0,50 , Lidlin maustamattoman jogurttia 1,50, pähkinöitä ja hunajaa 1€, samoja sämpylöitä 1,50 ja leikkeleet 1,50. Kurkkua ja tomaattia 2€ yht. 8€

Kaikki yhteensä n. 40!!

Vierailija
66/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä ihmisiä ketuttaa jos jollain menee vähemmän rahaa ruokaan kuin omalla perheellä. Kauhea tivaus siitä, että mitä sitten ostatte, mitä niistä mukamas teette, eikö teillä syödä enempää kasviksia... Luoja.

Meillä asuu kaksi todella nirsoa aikuista ja lapsikin on niin pieni, että sille riittää itsetekemät soseet ja äidinmaidonkorvikkeet vielä jonkin aikaa.

En ymmärrä noita "syöttekö vaan yhden kurkun viikossa?!", "miten riittää yksi parsakaali?". Toki meilläkin ruokavalio paranee kun lapsi alkaa syömään meidän kanssa samoja ruokia, mutta silti varmasti jätetään tietyt juurekset ja vihannekset pelkästään lapsen syötäväksi.

Joo ei ole terveellistä, että aikuinen ihminen ei syö puolta kiloa kasviksia päivässä. Mutta eiköhän se tärkeintä ole, että lapsi niitä syö ja vanhemmatkin sen verran mitä haluaa. Tärkeämpää on mun mielestä se, että ruoka on monipuolista eikä päivästä toiseen makaronia jauhelihalla.

Ja kuka oikeasti tarkkailee sitä, että "hitsi tänään en syönytkään puolta kiloa kasviksia! Pitääpä hakea jääkaapista vaikka kurkkua"? Eikö riitä, että niitä syödään joka päivä ja jokainen syö sen verran mitä milloinkin sattuu menemään? Itse en osta vihanneksia sillä periaatteella että tässä on viikon kilosuositukset ja nämä syödään.

Vierailija
67/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

200e viikko menee. Meillä on kolme teini-ikäistä tai lähes teini-ikäistä poikaa. Syövät saman kuin aikuinen, tai enemmän. Teen lihapullia kilon jauhelihapaketista, se menee yhdellä aterialla. Perunaa kannan kotiin viiden kilon säkeissä, maitoa menee pari litraa päivässä. Leipäpaketti päivässä. Kurkku yhdellä aterilla, seuraavalla muutama tomaatti. Leikkeleet ei ehdi jääkaapissa homehtua, hyvä kun sinne edes ehtivät.

Muistelen aikoja kun tein aterian 400 gramman jauhelihasta ja sitä riitti seuraavallekin päivälle. Lapset oli silloin pienia ja annokset pieniä. Joten perhekoko ei kerro kaikkea. 17-vuotias syö ihan eri määrän kuin 1,5-vuotias.

Kaivelin tammikuun kuitit esiin. Tämä kuu on taloudellisesti tiukka joten olemme ahkerasti tyhjentäneet pakastinta ja syöty niin että olen enemmän katsonut mitä kaupasta ostan. Tammikuussa on mennyt ruokakauppaan 188e. Siitä kissanruokaan 27e, karkkeihin 4e. Loput on ruokaa. pakastimen käyttö näkyy siinä että lihaa on ostettu vain 23 eurolla. On sattunut hyviä tarjouksia kohdalle mutta kyllä se näköjään tilapäisesti onnistuu tiputtaa ruokakulut todella alas. Tänään olen menossa kauppaan, lidlissä oli mm. broilerin jauheliha tarjouksessa. Siitä tämän päivän päivällinen.

Päivällinen pn syöty, tässä hintoja: broileri 800g 4,5e, pasta 1e, kerma 0,68e, sulatejuusto 1e. Yhteensä 7,18e. Lisukkeena lisäksi keitettyä parsakaalia 0,5e, porkkanaa 0,2e. Salaattina jääsalaatin jämät jääkaapista, tomaatti 0,3e, kurkku 0,5e, vesimeloni 0,75e. Koko ruoka yhteensä 9,43e. Siitä söi viisi henkeä joista kaksi aikuista ja kolme vanhempaa lasta. Huomiseksi jää minulle lounas. Ei paha annoshinta ja on juuresta, kaalia ja salaattia yms. Aikuisen suositus on puoli kiloa kasviksia päivässä, lapselle on vähemmän. Suosituksiin muuten lasketaan mukana hedelmät.

Meillä on iltapalaksi hedelmiä keltaista kiiviä 500g 2,79e, viinirypäleitä 500g 2,99 ja loput vesimelonista 0,75e. Jos jollain on vielä nälkä niin voi ottaa leipää hedelmien lisäksi. Hedelmät yhteensä 6,53. Koko päivän ateriat nyt 15,96. Mies ei syö aamupalaa, minä syön kananmunan tai maustamatonta jogurttia marjoilla. Marjat ei maksa mitään, jogurtti maksaa 0,4e. Kananmuna 0,15e. lapset syö huonosti aamupalaa, siksi saavat syödä enemmän oman mielihalun mukaan. Yksi söi jogurtin 0,99e, toinen voisarven 0,65e ja kolmas muroja maidolla 0,50e. Kaikki tänään yhteensä 18.65e. Jos tuon kertoo 30 päivällä tulee 559,50. Seitsemässä päivässä 130,55e. 

Mutta eihän näin edullisesti aina syödä, enemmän tämä oli konkreettinen esimerkki ateriasta ja valinnoista ja hinnoista.

Vierailija
68/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syö minä sekä kaksi teiniä. Joskus myös heidän kavereitaan. 70€ riittää oikein hyvin. Syömme lounaan arkisin muualla, kotona 3 ateriaa päivässä ja viikonloppuisin 4.

Syömme monipuolisesti kasviksia, juureksia, lihaa, hedelmiä, pähkinöitä ja marjoja. Pastaa ja leipää kuluu vain vähän.

Minä teen itse ruuan alusta alkaen itse. Myös sen leivän. Syömme aamuisin marjoja (ilmaisia) ja puuroa ja/tai kananmunia (halpoja)

Päivällisellä syömme lihaa, kalaa tai kanaa sekä kasviksia. Usein jälkkäriäkin.

Iltapala on pähkinöitä, juustoja (kalliita), jugurttia (teen itse), teetä, hunajaa, hedelmiä jne.

Me emme tingi laadusta yhtään, mutta määrät ovat kaikilla kohtuullisia. Ei mitään mättöjä, vaan kunnon annos oikeaa ruokaa ja päälle kahvit. Ähkyyn asti emme ole vatsaamme totuttaneet kukaan. Maitoa menee noin litra

päivässä. Mehut teen aina syksyllä itse. Hillot ovat myös itsetehtyjä.

Helposti syö alle 70€, jopa alle 60€, viikossa kun ostaa mahdollisimman vähänprosessoituja tuotteita ainoastaan. Kokonaisen lohen saa fileen hinnalla. Käytän myös pakastinta ahkerasti ja suunnittelen ruokia

etukäteen. Tavoite ei ole ollut niinkään säästää ruokamenoissa, ainoastaan syödä terveellisesti. Säästö tulee kaupan päälle.

Vierailija
69/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset syövät ihan järkyttäviä määriä nykyään, olen pannut merkille! Ei ihme että rahat loppuvat. Kyllä vähän pienemmälläkin kestäisi hengissä.

Vierailija
70/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaa laskenut, että mitä meillä menee ruokaan kuussa. Käyn kaupassa noin 4 kertaa viikossa ja aina sinne se 50-100 euroa katoaa. En kyllä pystyisi mitenkään ruokkimaan meidän perhettä millään satasella viikossa! Joku 8-lapsisen perheen äiti (tai isä) tuossa edellä kehui ettei mene paljon rahaa ruokaan, mutta en voi käsittää miten he pärjäävät vai eivätkö lapset liiku yhtään eivätkä siten edes tarvitse energiaa..?

Meillä on kolme urheilevaa lasta (12-18 -vuotiaita) ja lisäksi mieheni urheilee. Ruokaa menee todella paljon. Onneksi ei ole tarvinut pihistellä.

Vierailija
71/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme 5-henkinen perhe, joka käy kerran viikossa lidlissä. Meillä menee vaippojen ja saippuan, purkan ja kurkkukarkkipussin sekä pesuaineiden kanssa ruokaan aina viikossa 75-120e.

Syömme terveellisesti, herkkuja emme osta. Viilien tilalle ostamme joskus jogurtteja.

Keitto on halpa ja hyvä ruoka. Koululaiset syövät koulussa.

Maito on varmasti se, mihin meillä uppoaa eniten rahaa. Käymme aina alennuksien perässä.

Halvimmalla pääsee, kun ei lähde nälkäisenä kauppaan ja ostaa rutinoidusti samat ainekset, esim.10 reissumiestä, porkkanat, perunat, tomaatit,...niin, ettei tarvitse miettiä, että mitäs ostetaan.

Kaikkea perusraaka-ainesta.

Kun on sitten jokin alennus esim. pesuaine, tiskikonetabletti tai wc-paperitarjous, ostamme kerralla puolen vuoden tarpeet varastoon.

Jos on makeanhimo, teemme itse karkkeja. Tämä on siis uutta, aiemmin emme ostaneet sokeria kuin joskus harvoin.

Emme syö pihvejä, jauhelihaa jatkamme soijarouheella. Pakasteet ovat myös käytössä, kaikki hemapa, wokki ym sekoitukset. Pullaa ja vaaleata leipää emme syö.

Mutta sanoisin, että 70e pystyy, jos vain haluaa.

Vierailija
72/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, huvikseni kokeilin S-marketin ruokapalvelussa kerätä sellaisen ostoskorin, joka voisi meille viikoksi riittää. Käydään kyllä Lidlissä ostoksilla, joten ei nuo ihan vertailukelposia ole mutta alle 70 euroa.

http://aijaa.com/xbWhBg

Tuo on kutakuinkin yhden hengen viikon ruokakassi. Neljälle hengelle sain tuosta 5-6 lämmintä ruokaa, vihanneksia ihan liian vähän (puoli kiloa päivässä * 2 + 2 henkilöä * 7 päivää = noin 10 kiloa viikossa) ja aamu/iltapalalla imeskellään ilmeisesti jo keskiviikon jälkeen pelkkää ylähuulta?

Vierailija
73/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ihmetytä, että ihmiset pärjäävät pienellä. 

Mutta se ihmetyttää, miksi ihmiset ovat niin mustasukkaisia omasta pärjäämisestään pienellä, etteivät halua jakaa sitä, vaikka siitä olisi varmasti monelle hyötyä.

Vierailija
74/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositus taitaa olla puoli kiloa kasviksia per päivä. Eli viikossa 17,5 kiloa. Aika kauas jäädään noilla ostoksilla. 

Laskepa uudelleen. 16,2 kiloa tuli noista ostoksista, ja siihen päälle sitten lounaalla syödyt.

Puoli kiloa vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Ei juureksia. Juurekset ovat lähinnä tärkkelystä, eli kuuluvat sinne lautasmallin hiilari-lohkoon.

Vierailija
75/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis millaisia määriä te oikein syötte?!

Meillä asuu 2+2 ja todellakin selviämme 70€/vk käyn kaupassa kerran viikossa ja ostan mitä milloinkin. En laske enkä pihistele. Lasku on melkein aina 55-65€.

Ja kaikki syömme kotona 3 ateriaa.

Vierailija
76/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis millaisia määriä te oikein syötte?!

Meillä asuu 2+2 ja todellakin selviämme 70€/vk käyn kaupassa kerran viikossa ja ostan mitä milloinkin. En laske enkä pihistele. Lasku on melkein aina 55-65€.

Ja kaikki syömme kotona 3 ateriaa.

Sellaisia annoksia syö nykyään paljon treenava teinini, että hänen aikanaan söimme kaksi päivää samankokoista määrää, minkä hän vetäisee nykyään kerralla. Ja syö usein kolme lämmintä ruokaa päivässä.

Yhden koulussa, yhden ennen treeniä, ja yhden vielä kotiin tullessa illalla (ja silti terkkarilta tulee noottia, että pitäisi syödä enemmän, kun on niin hoikka poika). Lisäksi välipalat tietysti.

Vierailija
77/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 euroa viikko tekee 10 euroa päivä. 4 hengen perheessä 2,5 euroa päivä. Viisihenkisessä perheessä pitäisi vatsan täyttyä joka päivä 2 eurolla per naama. Millaista ruokaa saa sillä rahalla?

Antakaa konkreettinen esimerkki, miten perhe syö 10 eurolla päivässä useamman aterian. Vasta sitten uskon.

Vierailija
78/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisko joku esimerkin, miten perhe syö 10 eurolla päivässä? Mitä ruokaa siihen kuuluu? Aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala. Välipalakin, jos on pieniä lapsia. 

Vastaukseksi ei kelpaa, että kotiruoka vaan haluan tarkempaa tietoa. 

Vierailija
79/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä syödään karkeasti näin:

Aamupala: puuroa/ jogurttia, johon lisätään marjoja pakasteesta. Juomaksi maitoa, vettä tai mehua (mehu itse tehty).

Lounas: syödään koulussa/ töissä, ei lasketa ruokakuluihin.

Välipala: hedelmä, leipä, jogurttia (vaihdellen).

Päivällinen: juureskeittoja, ruokaisa salaatti tai munakas, laatikkoruokia... yleensä hyvin kasvispainoitteinen ja juurekdet pääosassa.

Iltapala: leipä, hedelmä, jogurttia (vaihdellen).

Kai tekin syötte kahtena pvnä viikossa lounaan kotona?

Vierailija
80/315 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kyllä tiedän näitä perheitä, vastaus on pottu, puuro ja hedelmien ja kasvisten vähäisyys, tyyliin jaetaan se yksi omena kaikkien lasten kesken välilapalla ja päivän toista kasvisannosta edustaa kahden gramman porkkanatikku. 

Aamulla puuroa ja halvinta jogurttia, illalla sama setti. Välipalaksi halvinta sekaleipää ja margariinia. Juomaksi halvinta maitoa. Pääruuat pääosin perunaa, riisiä ja makaroonia. 

Ja itse asiassa tässä ruokavaliossa ei ole mitään vikaa, kasvaa lapset tälläkin.

No on sulla kummalliset käsitykset...

Me ollaan yksi tällainen perhe, mutta ruokavalio ei kyllä tuollainen ole. Käytämme kauden kasviksia ja vihanneksia, sillä ne ovat edullisimpia. Lihaa käytämme melkein joka päivä myös ruuassa, vaikka ilmankin varmasti pärjäisimme. Teemme parina päivänä kuussa kaalilaatikkoa tai -kääryleitä, lihasta haudutamme kasvisten kanssa isomman satsin kastiketta/höystöä/pataa ja kyllä - syömme sitä riisin, makaronin tai perunan kera. Nyhtöpossua haudutamme myös usein. Rakastamme myös kasvisruokaa, joten sitäkin tulee tehtyä useampana päivänä kuusta.

Meillä ei syödä puuroa, sillä kukaan ei niistä tykkää. Sen sijaan syömme aamupalaksi leipää (ruisleipä tai itse leivottua sämpylää), leivän kanssa juustoa, kurkkua, kinkkua, paprikaa ja tomaattia. Kyytipoikana omista marjapensaista mehustettua mehua. Aamupalan jälkkäriksi omenakiisseliä tai marjakiisseliä, nekin omasta tarhasta kerättyjä ja pakasteeseen säilöttyjä (omenat soseena, marjat sellaisenaan). 

Lounaaksi/päivälliseksi syömme joko perunaa kastikkeella, kaveriksi porkkanaraastetta, punajuuria, suolakurkkuja, tomaattia ja kurkkuja. Ruisleipää kuten aamulla. Kiisseliäkin, jos joku jaksaa. Jälkkäriksi itse leivottua pullaa/suklaakakkua/milloin mitäkin.

Iltapala ja välipalat kuten aamupala.

Omenoita syödään tuoreena koko kesä ja syksy, kun kesä- ja talvilajikkeet kukin vuorollaan kypsyvät. Soseeksi pakkaseen ja sieltä sitten kiisseliksi, hilloksi, jäätelön kyytipojaksi jne. Kaupasta ei samanlaisia omenoita saa, joten aika harvoin tulee ostettua omenoita. Viinirypäleitä ja appelsiineja sitten senkin edestä. Sienestämme, poimimme marjoja sekä metsästä että omista marjapensaista + mansikkamaalta. Pakastin on näitä pullollaan joka syksy.

Kauppaan menee 60-70e/viikko, jos käytämme Lidliä. Tuplaten tuo summa, jos käymme S-ryhmän kaupassa. Muita ei järkevän matkan päässä olekaan. Mies käy töissä, minä olen hoitovapaalla ja lapset alle kouluikäisiä. Tiukkaa ei ole, emmekä elä kurjuudessa. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi