Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 henkiset perheet joilla menee 70 e viikossa ruokaan, montako ruokaa syötte oikein kotona päivässä? En ihan usko...

Vierailija
14.01.2016 |

Monet av-mammat kirjoittaa että perheeseen kuuluu 5 henkeä ja ruokakauppaan menee vain 70 euroa viikossa rahaa.
Kuinka monta ateriaa, välipalaa, aamupalaa, iltapalaa oikein syötte kotona?
Vai ostatteko vain vaikka ainekset iltaruokaan?
Aamupalat, lounaat ja välipalat syötte töissä ja koulussa ja päiväkodissa ja maksatte niistä sitten erikseen eikä niitä ole lisätty tuohon 70 euroon?

Minua kiinnostaisi tietää oikeasti sellaisista perheistä, jossa aamupala, päiväruoka, välipala, iltaruoka ja iltapala syödään kotona, kuinka saatte 70 e riittämään? Mitä teillä syödään?
Yritän säästää ja venyttää senttiä ja hyödyntää kaikki ainekset mutta menee aina ainakin 130 e viikossa viidelle hengelle, syödään kaikki ateriat kotona paitsi mies syö arkisin lounaan töissä (ilmaiseksi).

Kommentit (315)

Vierailija
301/315 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tiukimpina aikoina ruokkinut 5 henkisen perheen 70e tai allekkin viikossa.

Meillä on kyllä kasvimaa vaikka asutaankin kerrostalossa ja suht keskelle helsinkiä. Vuokraviljelyspalsta maksaa 39e vuodessa :) Marjastan myös paljon.

Sitten siihen mitä meillä syödään. Aamupala puuro, hedelmiä ja marjoja

Lounaaksi usein keittoa ja esim.itsetehtyjä sämpylöitä. Välipala esim.leipää ja hedelmiä/rahkaa/pannaria tm.

Päivällinen esim. perunat ja kastike/pataruokia/kanaa/kalaa

Käydään yleensä kaupassa lidlissä ja esim. 700g sikanauta jauheliha on siellä edullista ja siitä riittää meillä yhden päivän ruokaan. En heitä mitään pois vaan pakastan jämät ja käytän myöhemmin. Leivät teen pääosin itse, leivän päällisinä kurkku/lauantaimakkara/juusto. Eineksiä ei juurikaan käytetä. Hedelmiä menee paljon omenaa/banaania pääasiassa ja marjoja menee pakkasesta paljon. Salaattia on iltaruoalla lisukkeena. Väitän että ihan terveellisesti ja monipuolisesti syödään :) Meitä siis syö yleensä kaikki ruoat kotona 4 henkilöä (vanhin poika syö lounaan koulussa)

Vierailija
302/315 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että kouluruoka sisältää lähinnä hiilihydraatteja, joten lasten täytyy saada proteiini, vitamiinit ja hivenaineet kotona syödystä ruoasta.

Yksi asia ihmetyttää, kun luen tätä ketjua; ettekö kaipaa vaihtoehtoja? Viesteistänne välittyy mielikuva jääkaapista, jossa on margariinirasia, maitopurkki, sosekeittokattia ja yksi tuorekurkku. Ja yksi perheen ruokadiktaattori annostelee esim iltapalalle mandariinin ja viisi pähkinää...  Miten teidän perhe suostuu tähän? En pysty kunnolla tavoittamaan ajatusta näin askeettisesta ja kapeasta elämästä...

Jaksamatta kahlata tätä: on sulla mielikuvat :D. No ei meillä ainakaan tuollainen jääkaappi ole. Sillä 70e/viikko saadaan täyskorkea jääkaappi täyteen juureksia, maitotuotteita, vihanneksia, lihaa... Tiedättehän ne kesto-ostoskassit esim. cittarin kassalla? Mun 70e viikko-ostokset (yes, Lidl täälläkin) mahtuvat nippa nappa 7 kestokassiin, pakasteet siihen päälle. Kyllä tuossa on syömistä 5 henkiselle perheelle ihan liikaakin, joka viikko siitä jotain jää pakasteeseenkin helpottamaan kiirepäivää. 

Toki mun etuna on olla kotiäitinä, jolloin pystyn laittamaan kaiken ruuan kotona. Mutta eipä tuohon aikaa hukkaannu: lounaan/päivällisen valmisteluissa menee yleensä max vartti, slow cookeria käytän paljon. Helpointa on jakaa liha+kasvikset valmiisiin satseihin ja nakata suoraan pakasteesta valmis satsi pataan ja haudutella ruoka valmiiksi. Helppoa kuin heinänteko, ruuan valmistuessa voikin sitten keskittyä tekemään jotain ihan muuta.

Muusta samaa mieltä, mutta pakko kysyä, oletko ollut joskus mukana heinätöissä?!

Se "helppoa kuin heinänteko" -sanonta on ironiaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/315 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että kouluruoka sisältää lähinnä hiilihydraatteja, joten lasten täytyy saada proteiini, vitamiinit ja hivenaineet kotona syödystä ruoasta.

Yksi asia ihmetyttää, kun luen tätä ketjua; ettekö kaipaa vaihtoehtoja? Viesteistänne välittyy mielikuva jääkaapista, jossa on margariinirasia, maitopurkki, sosekeittokattia ja yksi tuorekurkku. Ja yksi perheen ruokadiktaattori annostelee esim iltapalalle mandariinin ja viisi pähkinää...  Miten teidän perhe suostuu tähän? En pysty kunnolla tavoittamaan ajatusta näin askeettisesta ja kapeasta elämästä...

Jaksamatta kahlata tätä: on sulla mielikuvat :D. No ei meillä ainakaan tuollainen jääkaappi ole. Sillä 70e/viikko saadaan täyskorkea jääkaappi täyteen juureksia, maitotuotteita, vihanneksia, lihaa... Tiedättehän ne kesto-ostoskassit esim. cittarin kassalla? Mun 70e viikko-ostokset (yes, Lidl täälläkin) mahtuvat nippa nappa 7 kestokassiin, pakasteet siihen päälle. Kyllä tuossa on syömistä 5 henkiselle perheelle ihan liikaakin, joka viikko siitä jotain jää pakasteeseenkin helpottamaan kiirepäivää. 

Toki mun etuna on olla kotiäitinä, jolloin pystyn laittamaan kaiken ruuan kotona. Mutta eipä tuohon aikaa hukkaannu: lounaan/päivällisen valmisteluissa menee yleensä max vartti, slow cookeria käytän paljon. Helpointa on jakaa liha+kasvikset valmiisiin satseihin ja nakata suoraan pakasteesta valmis satsi pataan ja haudutella ruoka valmiiksi. Helppoa kuin heinänteko, ruuan valmistuessa voikin sitten keskittyä tekemään jotain ihan muuta.

Muusta samaa mieltä, mutta pakko kysyä, oletko ollut joskus mukana heinätöissä?!

http://www.kysy.fi/kysymys/onko-heinanteko-helppoa-0

Vierailija
304/315 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama mielikuva. Annostelija itse ei syö mitään. Koska se on turhaa ja lihottaa. Alipainoinen ja passaa miten kaikille 1500 k saa loria on tarpeeksi. Painoa maks 50 kg kenellekkään. Juustoa ei saa ottaa. Ai niin. Ei sitä voisikaan ottaa, kun sitä ei ole

Vierailija
305/315 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut! :D Ihan viikatteella heinien niittämisestä saakka. :D Meilläpäin tuota ei käytetä ironia-tarkoituksessa, vaan tarkoittaa oikeasti helppoa. Heinänteko kun ei älliä vaadi. Vähän vastaava kuin sanojen "kehdata" (nolottaa vs. laiskottaa) tai "tuima" (vähäsuolainen vs. ylisuolainen) merkitykset eri osissa armasta maatamme.

Vierailija
306/315 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä kasvimaa vaikka asutaankin kerrostalossa ja suht keskelle helsinkiä. Vuokraviljelyspalsta maksaa 39e vuodessa :) Marjastan myös paljon.

Lounaaksi usein keittoa ja esim.itsetehtyjä sämpylöitä. Välipala esim.leipää ja hedelmiä/rahkaa/pannaria tm.

Käydään yleensä kaupassa lidlissä ja esim. 700g sikanauta jauheliha on siellä edullista ja siitä riittää meillä yhden päivän ruokaan. En heitä mitään pois vaan pakastan jämät ja käytän myöhemmin. Leivät teen pääosin itse, leivän päällisinä kurkku/lauantaimakkara/juusto. Eineksiä ei juurikaan käytetä. Hedelmiä menee paljon omenaa/banaania pääasiassa ja marjoja menee pakkasesta paljon. Salaattia on iltaruoalla lisukkeena. Väitän että ihan terveellisesti ja monipuolisesti syödään :) Meitä siis syö yleensä kaikki ruoat kotona 4 henkilöä (vanhin poika syö lounaan koulussa)

Sikanautaa ja lauantaimakkaraa! Oikeesti? Onko terveellistä ja monipuolista?

Vierailija
307/315 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika huono talouden pito teillä jos 70 egee ei riitä viikon ruokiin!!!!!

Meitä on 2 aikuista ja 4 lasta ja 4 koiraa ja riittää tosi hyvin.

Lapset syö lounaat vaan koulussa arkisin ja mies töissä eikä ne maksa mutta mä ja koirat syödään kaikki kotona.

Saan vaan maidot siskon tilalta ja limut ja mehut miehen töistä ja lihat saan naapurilta kun se tuottaa itse ja luon lumet niin saan lihaa. Marjat kerätään tietty metsistä ja omenat saan omista puista samoin perunat ja porkkanat ja kaalit ja sipulit pellosta. Kesällä saan salaatit, kurkut ja tomaatit pihalta.

Eli kaupasta haen makaroonia ja riisiä ja öljyä ja jugurttia ja suklaata ja kaljaa ja karkkia.

Ihme jos teillä ei muka rahat riitä. Olkaa vähän säästäväisempiä!!!!!

Vierailija
308/315 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikanautaa ja lauantaimakkaraa! Oikeesti? Onko terveellistä ja monipuolista?

Nuoko siinä sulle jäi mieleen. Ei herranjumala... Sikanauta ei ole sen kummempi kuin tänään naudanlihaa, huomenna possunsuikaleita/-lihanakkeja/kinkkua. Lauantaimakkaraa saa koulussakin, joten sun kantsii varmaan kotikouluttaa lapsesi. En enää ihmettele tän palstan keskustelun tasoa, sisälukutaito ei näytä olevan kovin kummoinen.

Ihanaa et joku muukin leipoo ja poimii marjoja pakkaseen. ;) Sulle lauantaimakkaran paheksujalle tiedoksi, että 80-luvulla ei juuri muita leikkeleitä tunnettukaan. Gotleria taisi olla, sä olisit varmaan tykänny siitä?

Vierailija
309/315 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
310/315 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitääpä kokeilla kiristää vähän vähän ruokabudjettia..helposti menee meillä 70   e viikossa 2 aikuisellekin. toki ruoka on se mihin saa varmaan kaikki rahansa käytettyä jos vaan haluaa

Vierailija
311/315 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

xD

Vierailija
312/315 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 henkinen ja menee 200e viikoss, herkutellaan ja syödään hyvin, tehdään paljon itse. ei ulkona syömistä.

Vierailija
313/315 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kyllä tiedän näitä perheitä, vastaus on pottu, puuro ja hedelmien ja kasvisten vähäisyys, tyyliin jaetaan se yksi omena kaikkien lasten kesken välilapalla ja päivän toista kasvisannosta edustaa kahden gramman porkkanatikku. 

Aamulla puuroa ja halvinta jogurttia, illalla sama setti. Välipalaksi halvinta sekaleipää ja margariinia. Juomaksi halvinta maitoa. Pääruuat pääosin perunaa, riisiä ja makaroonia. 

Ja itse asiassa tässä ruokavaliossa ei ole mitään vikaa, kasvaa lapset tälläkin.

No onhan tuossa nyt ihan reilusti vikaa. Ehkä lapset kasvaa tolla, en tiedä. Mutta on köyhä ja yksipuolinen ravinto makaronit ja perunat, jos aina on vaan noita ja halpaa leipää. Ei noin halvalla voi syödä terveellisesti.

Vierailija
314/315 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ruokahulluja täällä jankuttaa? 

Ei monikaan syö aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Oikeasti. Ei vaan syö. Samoin, vaikka suositus kuinka on puolikiloa kasviksia päivässä, se on järjetön määrä. Siis syötäväksi. Kokoajan pitäisi olla puputtamassa jotain. 

Muutenkin tuo raivoaminen siitä, että jossain perheessä pärjätään vähemmällä rahalla on naurettavaa. Ja kun vastaus ei miellytä, tingataan, että etpä syönyt välipalaa ähä ähä! 

Mitäpä, jos ne tulot on sen verran pienet, että sillä rahalla vain on pärjättävä? 

Tai ostetaan tarjous lihoja, ei eineksiä, herkkuja ym. Tehdään halpaa kotiruokaa, ei nykyisiä muodikkaita ruokia monine ainesosineen. 

Aloittaja vieläpä jankkaa siitä, että KAIKKI ruuat pitää syödä kotona. No suurin osa ihmisistä kuitenkin on päivällä koulussa tai töissä, joten luonnollisesti siellä syödään. Halvimmalla toki töissä pääsee, kun tekee kotoa eväät mukaan. Pikkulapset taas syövät vähemmän kuin urheilijateinit. Ja kaikki teinitkään eivät ole suursyömäreitä, ihmeissäni luen näitä juttuja täällä, kuinka paljon teinipojat muka syövät. 

Vierailija
315/315 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa, että on vanha ketju! Ei pysty edes tämän ketjun pahimmatkaan pihistelijät enää tuohon. Kyllä on tosiaan hinnat nousseet, tästä sen huomaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä