Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten varpaat pysyvät lämpiminä -15 asteessa ulkona? Ei onnistu mikään.

Vierailija
14.01.2016 |

Varpaani ja sormeni jäätyvät ulkona, vaikka liikun. Vien lapsen päiväkotiin ja kävelen bussipysäkille, kävelyä yhteensä noin 20 minuuttia. Tuona aikana varpaani jäätyvät ja ovat ihan valkoiset, kun pääsen töihin. Sormenikin jäätyvät, mutta pystyn tunkemaan käsiäni takin taskuihin.

Minä vähät välitän siitä, miltä näytän. Haluan, että minulla on lämmin. Minulla on Fjällrävenin paksuin ja lämpimin talvitakki, sen alla paksu, oikea norjalaisneule (oikeaa villaa). Sen alla fleece ja sen alla merinovillainen aluspaita. Keskikeho pysyy lämpimänä. Jaloissa on merinovillaiset pitkät alushousut (pitkät kalsarit siis), niiden päällä fleeehousut ja niiden päällä paksuimmat toppahousut, joita Partioaitassa myytiin. Päässä on silkkivillainen kypärämyssy, jonka päällä on villapipo ja käytän tietenkin sitä takin huppua noiden päällä. Käsissä on villatumput, joiden päällä on jotkut kaikelta säältä suojaavat extreme-pakkasia kestävät lämpötoppahanskat. Ja silti näpit jäätyy.

Jaloissa on paksut, extreme-lämpötiloihin kehitetyt merinovillaiset villasukat (puoli senttiä paksut ja tiiviit). Kenkinä Sorelit.

Sormet saan jotenkuten pidettyä lämpiminä, kun pidän niitä taskuissa, mutta jaloille en pysty mitään. Mitä siis laitan kenkiin, kun ei mikään auta?

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sormien muuttuminen valkoiseksi kuulostaa - tattadaa - valkosormisuusoireyhtymältä eli Raynaydin oireyhtymältä. Yleensä se on ihan itsenäinen ääreisverenkierron liialliseen supistumiseen liittyvä vaiva, mutta joskus voi liittyä autoimmuunisairauksiin. Tupakointi pahentaa tätä voimakkaasti, kuten muitakin verenkierron ongelmia, eli jos poltat, niin tuli yksi syy lisää lopettaa. Kyllä tuo on ihan aihe käväistä lääkärissä, sinun ikäiseltäsi saatetaan jopa ottaa autoimmuunitauteja poissulkevia verikokeita. Kannattaa ottaa niistä sormista hyvä kuva lääkäriä varten, kun ovat pahimmillaan.

Vierailija
62/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei aloittaja. Sorelit eivät ole mitkään hyvät talvikengät. Osta tarpeeksi tilavat huopikkaat tai uggit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

61 lisää vielä, mikäli tuo Raynayd todetaan mutta ei mitään muuta poikkeavaa, niin siihen voidaan kokeilla eräitä verisuonia laajentavia lääkkeitä. Valitettavasti ne eivät kaikille sovellu, ja tuolloin ei oikein ole muuta konstia kuin koittaa pukea ääreisosat mahdollisimman lämpimästi, kuten ap jo tekeekin. Ja tietty lopettaa se tupakointi, jos sitä harrastaa.

Vierailija
64/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille! Kävin ostamassa villapohjalliset talvikenkiini ja paksumpien merinovillaisten villasukkien alle ohuet merinovillaiset sukat. Katselin myös lämmitettäviä pohjallisia, mutta halvin malli oli 99 euroa. Jätin ne vielä kauppaan toistaiseksi. 

Luin myös kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ja vaikka moni oire täsmäisikin, niin ne oireet pystyy selittämään myös elämäntilanteella (väsymys esim.) tai liialla suklaansyömisellä (painonnousu). Pidän kuitenkin mielessä. Suvussa ei tietääkseni ole ainuttakaan, jolla olisi ongelmia kilpirauhasen kanssa.

Minulla on aina ollut matala verenpaine ja ääreisverenkierrossa voi olla jotain häikkää.

Jäi vielä kaivelemaan jonkun folio-ohje, johon en löytänyt selitystä. Mitä siis folio auttaa kenkien pohjissa? Eikö se estä kosteuden pääsemistä pois, jolloin jalat tuntuvat entistä kylmemmiltä?

ap

Folio heijastaa lämpösäteilyä takaisin päin. Siinä on sen idea. On olemassa myös pohjallisia joissa tuo folio on toisessa pinnassa valmiina. Rakennusmateriaaleissa tuollainen folio myös esimerkiksi polyuretaanieristyslevyjen pinnassa. Kengässä pohjan puolella folio ei vaikuta kosteuden haihtumiseen, koska sieltä pohjan kautta sitä ei muutenkaan haihtumaan pääsisi. Toisaalta sitten folio on tehokas lämmönjohdin. Kokonaisvaikutus foliolla taitaa olla tuossa käytössä aika pieni.

Vierailija
65/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkisvuoriset (lammasta, oletan) matalat Pomarit. Jalat tarkenevat oikein hyvin. Suosittelen!

Kokeile laittaa kenkiin hopeanväriset pohjalliset, jotka heijastavat lämmön takaisin jalkoihin. Toisena vaihtoehtona turkispohjalliset.

t. Toinen palelija

Vierailija
66/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tavalliset ohuet sukat ja keinonahkaiset talvisaappaat, eikä ees -25 saanut varpaita viilenemään, vaikka kävelin töihin 25min.

Farkkujen alla oli kumminkin pitkät kalsarit :D

Vierailija
67/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ongelmana jalat, jotka hikoavat tai sitten ovat kylmät ja eivät hikoile. Parhaimmaksi sukaksi olen todennut kudotun villasukan. Enkä käytä mitään muuta sukkaa lisäksi, joko yhtä tai kahta villasukkaa tarpeen mukaan. Pidemmän aikaa talvella ulkoillessa käytän kengässä pohjallisen päällä terveyssidettä imemässä kosteutta.

Vierailija
68/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Folio saattaisikin toimia, sillä alumiinin ominaisuuksiin kuuluu heijastaa lämpöä ( tulee kehosta) takaisin.

Ennen vanhoissa taloissa laitettiin foliota lämpöpattereiden yläpuolelle, jotta lämpö heijastaisi huoneilmaan, eikä se lämpö siirtyisi ainoastaan seinärakenteisiin.

Muistelen kaikkien folioiden olevan alumiinia ja se heijastaa ja varastoi itseensä hyvin lämpöä. Ap kyllä kannattaisi ainakin kokeilla sitä, eihän edes maksa.paljon.

Vierailija
69/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile foliokääreitä sukkien päälle. sehän muotoutuu helposti ja on huomaamoton.

Vierailija
70/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko syynä alhainen verenpaine, meidän suvussa, joilla on alhainen verenpaine, niin kaikkia paleltaa normaalia enemmän. Pitävät villasukkia jopa kesällä ja yöllä nukkuessaan.

Vierailija
71/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä oudolta, että ei tuollaisella vaatemäärällä tarkene. Minulla on yleensä huomattavasti vähemmän vaatteita ulkona kovillakin pakkasilla, eikä tule kylmä. Kokeile, että laitat ensin ne villalapaset ja niitten päälle ne erikoishanskat, näin jää eristävä ilmakerros sinne väliin. Jaloissa minulla on sellaiset "tavalliset" ohuet sukat ja niitten päällä villasukat, tai jopa kahdet, jos on todella kylmä ilma ja kenkään mahtuu. Yleensä minulla on päälläni ns. pitkähihainen t-paita, sen päällä huppari ja päällimmäisenä nahkatakki, jossa ei ole paksua vuorta, vaan sellainen ohut liukas kangas. Oikein kylmä kun on, niin hupparin alle villapaita, jolloin tulee taas eristävä ilmakerros ja tarkenee erittäin hyvin. Jalassa on yleensä ihan tavalliset pitkät kalsarit ja niitten päällä jämäkästä puuvillakankaasta tehdyt reisitaskuhousut, näissä ei ole vuorta. Jos on oikein kylmä, niin sitten kahdet kalsarit päällekkäin. Kenkinä on vuorettomat maiharit tai pitkävartiset nahkasaappaat, joissa ei ole vuorta, mutta laitoin noihin saappaisiin kahdet pohjalliset, koska olivat niin tilavat. Eilen laitoin kauppareissulle pitkästä aikaa päälleni pilottitakin, kun oli niin kylmä tuuli ja pakkasta noin -15 astetta. Jo siellä kaupassa alkoi hiki valua, kun olin kävellyt takaisin kotiin, aluspaita oli hankala saada pois päältä kun se oli niin hiestä märkänä. Ja en ole ylipainoinen, että siksi hikoilisin näin paljon! Hoikka ennemmin. M34

Vierailija
72/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä oudolta, että ei tuollaisella vaatemäärällä tarkene. Minulla on yleensä huomattavasti vähemmän vaatteita ulkona kovillakin pakkasilla, eikä tule kylmä. Kokeile, että laitat ensin ne villalapaset ja niitten päälle ne erikoishanskat, näin jää eristävä ilmakerros sinne väliin. Jaloissa minulla on sellaiset "tavalliset" ohuet sukat ja niitten päällä villasukat, tai jopa kahdet, jos on todella kylmä ilma ja kenkään mahtuu. Yleensä minulla on päälläni ns. pitkähihainen t-paita, sen päällä huppari ja päällimmäisenä nahkatakki, jossa ei ole paksua vuorta, vaan sellainen ohut liukas kangas. Oikein kylmä kun on, niin hupparin alle villapaita, jolloin tulee taas eristävä ilmakerros ja tarkenee erittäin hyvin. Jalassa on yleensä ihan tavalliset pitkät kalsarit ja niitten päällä jämäkästä puuvillakankaasta tehdyt reisitaskuhousut, näissä ei ole vuorta. Jos on oikein kylmä, niin sitten kahdet kalsarit päällekkäin. Kenkinä on vuorettomat maiharit tai pitkävartiset nahkasaappaat, joissa ei ole vuorta, mutta laitoin noihin saappaisiin kahdet pohjalliset, koska olivat niin tilavat. Eilen laitoin kauppareissulle pitkästä aikaa päälleni pilottitakin, kun oli niin kylmä tuuli ja pakkasta noin -15 astetta. Jo siellä kaupassa alkoi hiki valua, kun olin kävellyt takaisin kotiin, aluspaita oli hankala saada pois päältä kun se oli niin hiestä märkänä. Ja en ole ylipainoinen, että siksi hikoilisin näin paljon! Hoikka ennemmin. M34

Tästä unohtui, että hanskoina minulla on villalapaset (siskoni tekemät) ja niitten päällä sellaiset oliko Thinsulatteen ohuet lapaset, ja hyvin tarkenee. Monesti pitää ottaa toiset pois kun niin hiostuu kädet. M34

Vierailija
73/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baffin valmistaa kenkiä oikeasti kylmässä (napajäätiköillä tai pohjoisilla öljynporauslautoilla) työskenteleville. Heidän mallistostaan löytyy kenkiä, joilla tarkenee. Suomessa saa työvaatteita myyvistä nettikaupoista.

Itselläni on kengät, joilla tarkenee -80C asti. Lämpimät ovat.

Vierailija
74/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsiin tilavat pilkkimiesten kintaat. Alle villavanttuut.

http://m.motonet.fi/fi/tuote/4013125/-Snow-Fox-nahkarukkaset

Vierailija
75/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta aidot Ugg Australiat!

Takaan, lupaan ja vannon, että varpaasi ovat suorastaan lämmöstä hikiset (hyvällä tavalla!) kun käytät Uggeja pakkaskeleillä! Itse en käytä saati tarvitse edes sukkia korkeavartisia Uggeja käyttäessäni ja silti vielä yli -20 asteessa varpaat on olleet ihan lämpöiset 1,5h:n ulkoilun jälkeen!

Vierailija
76/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa ongelmana varpaiden jäätyminen. Ostin sit yhtä kokoa liian isot feikkimaiharit, jossa vuori. Varren kiristän niin, että kylmää ilmaa ei pääse kengän sisään, ja koska kengässä on liikkumisvaraa, pääsee varpaat liikkumaan, ja vapaa tila lämmittyy. Vain kerran on ollut kylmä noilla kengillä, kun en jaksanut sitoa niitä, ja lunta pääsi kenkään. Siinä ei enää sitomiset auttanut, kun koko kenkä märkä.

77/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa tai älkää (no okei, ette usko kuitenkaan..), mutta lämmöneristykseltä parhaaksi viluvarpaalle on todettu:

Tadaa! Crocband Jaunt -"kumi"saappaat. Tulin huomanneeksi asian vahingossa, kun reissussa unohtui talvikengät kotiin. No, siinä sitten kävelin näillä Crocseilla ja ohuilla bambusukilla asemalle 13 asteen pakkasessa...

Pian havahduin, että jalkani olivat suorastaan lämpimät. Varpaani menevät yleensä tosi nopeasti kylmässä valkoisiksi ja lähes tunnottomiksi.

Näillä Crocs- kumppareilla tässä siis taivalletaan paukkupakkasessa. Eikä kukaan huomaa, kun pitää fatkunlahkeita päällä.

Tuo kuulostaa itseasiassa aika loogiselta.

Crocsin "crocslite" on umpisoluinen polyuretaanivaahto ja polyuretaani on yksi parhaista tunnetuista lämmöneristeistä, umpisoluisena se lisäksi kestää vettä ja muita kemikaaleja todella hyvin. On aika paljon villasukkia lämpimämpi, jos sen lämpöarvo lähenteleekään uretaanilevyjen lämpöarvoa, mutta villasukka sisällä on vieläkin lämpimämpi. Villasukka ei ole lämpöarvoltaan parhaiden eristevillojen tasolla, kun heikommatkin avosoluiset uretaanit on parhaita eristevilloja parempia...

Vierailija
78/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uggit toimii mulla. Aidot sellaiset. Joskus oli shepherdsin vastaava, ei mitään iloa. Samoin villasukkaukuosiset uggit oli kylmät, nahka vain toimii.

Vierailija
79/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoma-saappaat + villasukat + villaiset urheilusukat.

80/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuomaseni, tämä auttaa kirjoitti:

Kuoma-saappaat + villasukat + villaiset urheilusukat.

Jättäisin kaiken keinokuituisen pois, jos villaisissa urheilusukissa sellaista on. Villasukka yksistään on loistava pitämään lämmön ja siirtämään kosteutta kauemmaksi, kun keinokuidut, puuvillat ja monet muut materiaalit sukissa yleensä sitovat sitä kosteutta ihoa vasten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi