Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten varpaat pysyvät lämpiminä -15 asteessa ulkona? Ei onnistu mikään.

Vierailija
14.01.2016 |

Varpaani ja sormeni jäätyvät ulkona, vaikka liikun. Vien lapsen päiväkotiin ja kävelen bussipysäkille, kävelyä yhteensä noin 20 minuuttia. Tuona aikana varpaani jäätyvät ja ovat ihan valkoiset, kun pääsen töihin. Sormenikin jäätyvät, mutta pystyn tunkemaan käsiäni takin taskuihin.

Minä vähät välitän siitä, miltä näytän. Haluan, että minulla on lämmin. Minulla on Fjällrävenin paksuin ja lämpimin talvitakki, sen alla paksu, oikea norjalaisneule (oikeaa villaa). Sen alla fleece ja sen alla merinovillainen aluspaita. Keskikeho pysyy lämpimänä. Jaloissa on merinovillaiset pitkät alushousut (pitkät kalsarit siis), niiden päällä fleeehousut ja niiden päällä paksuimmat toppahousut, joita Partioaitassa myytiin. Päässä on silkkivillainen kypärämyssy, jonka päällä on villapipo ja käytän tietenkin sitä takin huppua noiden päällä. Käsissä on villatumput, joiden päällä on jotkut kaikelta säältä suojaavat extreme-pakkasia kestävät lämpötoppahanskat. Ja silti näpit jäätyy.

Jaloissa on paksut, extreme-lämpötiloihin kehitetyt merinovillaiset villasukat (puoli senttiä paksut ja tiiviit). Kenkinä Sorelit.

Sormet saan jotenkuten pidettyä lämpiminä, kun pidän niitä taskuissa, mutta jaloille en pysty mitään. Mitä siis laitan kenkiin, kun ei mikään auta?

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Lahtisen huopatossut ja olen kyllä sitä mieltä, että niiden maine hyvin lämpinä talvikenkinä on kyllä urbaanilegenda. Yhtä lailla niissä palelee varpaat kuin muunkinlaisissa kengissä, jos ovat palellakseen. Niissähän pohjaa ei varsinaisesti ole juuri ollenkaan. Mutta tilaahan niissä kyllä on laittaa erinäisiä kerroksia varpaiden suojaksi. Voisi joskus kokeilla tuota jonkun mainitsemaa suodatinpussi-kikkaa.

Vierailija
82/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kärsin valkosormisuudesta ja varpaat ja sormet ovat aina jäässä jo muutamassa pakkasasteessa. Tämähän onkin tosi mukavaa, kun olen pph ja joudun ulkoilemaan kahdesti päivässä ja välillä korjailemaan lasten vaatetusta pihalla. Kengät pitää olla niin isot, että niihin mahtuu kahdet tai kolmet villasukat. Näin varpaat tarkenevat edes jonkin verran. Sormille en ole vielä keksinyt sopivaa lämmikettä. Kolmet villalapaset tai kahdet lapaset ja karvavuoriset nahkarukkaset eivät pidä sormia lämpiminä. Tarpeeksi reiluja ne ovat, että ilmaa mahtuu väliin, eivätkä ne purista, mutta kun verenkierto on huono, niin ei sitä millään toppauksilla saa paremmaksi. Mulla muuten sormet menee valkoisiksi, koviksi ja tunnottomiksi jo kaupan kylmäosastolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas paljon vinkkejä täällä. Jos täytyisi tai haluaisin ulkoilla, ostaisin varmaan uudet talvijalkineet. Huopapohjallisia omistankin monet parit, vaan olenkohan koskaan oikeasti kokeillut niitä käytössä...

Minäkin palelen ja mulla on hyytävän kylmät kädet, jalkaterät ja nenä. Sormet ja varpaat ovat vähän kankeat. Jalassani on aina vähintään yhdet villasukat, myös helteellä. Ruumiinlämpöni ja verenpaineeni on aika alhainen ja ainakin lapsena veren hemoglobiini oli heikko, ihoni on kalpea, ohut ja marmorikuvioinen. Inhottavaa kun en lämpeä kunnolla enkä äärikohtiin asti, aina saa palella.

Vierailija
84/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ulkona jalassa vain kahdet paksut villasukat ja huopikkaat, muulla tavalla ei pysy lämpimänä.

Vierailija
85/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jalat pysynyt lämpiminä -30 asteessa Vikingin toppasaappailla. Ostin ne 5 vuotta sitten ja onnittelen itseäni edelleen hyvästä ostoksesta. :)

Vierailija
86/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin millaiset kengät? 

Nykyinen kenkämuoti myös urheilupuolella on sellainen, ettei varpaille ole tarpeeksi tilaa. Sitten kun sulloo kenkään vielä villasukat, niin ahdasta on ja rupeaa palelemaan. Pilkkiongintaa aikoinaan harrastaessani opin, että paremmin pysyy lämpimänä kun ei ahda saappaaseen liian monta sukkaa. Tarpeeksi tilaa on avainsana.

Vierailija
87/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n vaatteisiin pakkautuminen kuulostaa jotenkin tosi söpöltä. Oletko hirmu pieni ihminen?

Vierailija
88/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Raynaudin syndroma ja sama ongelma. Käytän hanskoja sisälläkin :(

Vierailija
89/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kuten jo sanottu sinulla on kilpirauhasongelma

Toiseksi osta kenkiin neopreenisukat (saa kaikista sukeellusliikkeistä, näitä käytetään sukellusräpylöiden ja vesiurheilukenkien kanssa ja vesihiihdossa yms tms) vaihtoehtoja 3mm aina 8mm saakka ja yksi sukka on 100% varmasti lämpimämpi kuin mikään täällä mainittu kikka ja ei haittaa vaikka jalat/kengät kastuu.

Vierailija
90/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raynaurdin oireyhtymä. Kalkkisalpaaja auttaa.

Avantouinti.

Vierailija
91/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varpaani ja sormeni jäätyvät ulkona, vaikka liikun. Vien lapsen päiväkotiin ja kävelen bussipysäkille, kävelyä yhteensä noin 20 minuuttia. Tuona aikana varpaani jäätyvät ja ovat ihan valkoiset, kun pääsen töihin. Sormenikin jäätyvät, mutta pystyn tunkemaan käsiäni takin taskuihin.

Minä vähät välitän siitä, miltä näytän. Haluan, että minulla on lämmin. Minulla on Fjällrävenin paksuin ja lämpimin talvitakki, sen alla paksu, oikea norjalaisneule (oikeaa villaa). Sen alla fleece ja sen alla merinovillainen aluspaita. Keskikeho pysyy lämpimänä. Jaloissa on merinovillaiset pitkät alushousut (pitkät kalsarit siis), niiden päällä fleeehousut ja niiden päällä paksuimmat toppahousut, joita Partioaitassa myytiin. Päässä on silkkivillainen kypärämyssy, jonka päällä on villapipo ja käytän tietenkin sitä takin huppua noiden päällä. Käsissä on villatumput, joiden päällä on jotkut kaikelta säältä suojaavat extreme-pakkasia kestävät lämpötoppahanskat. Ja silti näpit jäätyy.

Jaloissa on paksut, extreme-lämpötiloihin kehitetyt merinovillaiset villasukat (puoli senttiä paksut ja tiiviit). Kenkinä Sorelit.

Sormet saan jotenkuten pidettyä lämpiminä, kun pidän niitä taskuissa, mutta jaloille en pysty mitään. Mitä siis laitan kenkiin, kun ei mikään auta?

"Minulla on Fjällrävenin paksuin ja lämpimin talvitakki,..."

Arvoisa Rouvashenkilö, mistä te tiedätte, että teidän takkinne on Fjällrävenin paksuin ja lämpimin?

Vierailija
92/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllästyin palelemaan pihalla lasten leikkejä seuratessa (kotiäiti). Sorelin saappaat toimii tiettyyn pisteeseen asti, mutta ihan helmet ovat nämä:

http://www.vikingfootwear.com/fi/mens/thermoboots/icefighter#4

Ei perkule palele enää oli pakkasta kuinka paljon tahansa! :D

Vierailija
93/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUAHAHABUAHAHA :D mulla menee t-paita päällä, untuvatakki vasta ku on -20 tai kylmempää. Kenkät aivan tavalliset mitenkään toppaamattomat kengät. Niissä käytän ainoastaan lämpöpohjallisia. Villasukkia en käytä. Tavallinen ohuehko pipo ja nahkasormikkaat.

Vierailija
94/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mulla myös palelee varpaat ja sormet aina ja kaikkialla, mihin vuodenaikaan tahansa. Vaihdan sukkia monta kertaa päivässä. Jos sukka on vähänkään kostea, tulee kylmä.

Vierailija
95/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko liian ahtaat kengät? Sinne jalan ja kengän väliin kun pitäisi jäädä ilmaakin. Sama ongelma voi olla hanskojen kanssa.

Vierailija
96/138 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan Raynaudin oireyhtymältä! Itse kärsin yli vuoden samankaltaisista oireista ennen kun tajusin mennä lääkäriin ja sain diagnoosiksi raynaudin oireyhtymän.

Itsellä varpaat ja sormet menee aina ensin valkoiseksi, sitten muuttuu vähitellen sinertäväksi ja siinä vaiheessa kipu on kamala!! Sen jälkeen sormia ja varpaita lähinnä pistelee tai menee ihan tunnottomaksi. Tämä "kohtaus" saattaa kestää jopa 45 min... Ja ei auta vaikka kuinka monet sukat tai lämpimät kengät tai hanskat on kädessä :/ joskus joutuu mennä "herättelemään" sormia ja varpaita lämpimän veden alle. Itselle pahin on kyllä -1 asteesta -15 asteeseen ja sillon oikeesti se kipu on aivan kamala ja saattaa olla sisälläkin näitä "kohtauksia". Kaverit välillä kommentoi että on ihan kun zombien kädet ja niinhän ne onkin ja välillä hävettää kätellä töissä ihmisiä ku kädet on ihan jääkylmät. yllättävän harva on kuullut koko oireyhtymästä mitään. Jopa lääkärit ja hoitajat yleensä joutuu googlettaa :D vaikka sanotaan että ei ole niin harvinainen edes. Harva vaan tietää kärsivänsä tästä!

Tuleeko Ap sulla oireita jos otat esimerkiksi pakkasesta jotain? Tai kosket kesällä kylmään lasiin tai pulloon? Mulle tulee ja välillä tuntuu ett kesälläkin pitää olla villasukat jalassa ja pakastimen vieressä lapaset. Tosi kiusallinen oireyhtymä ja tosiaan en edes tiedä mikä laukaisi sen itelle. Oon aina ollut vilukissa kesälläkin, mut ei ole tälläistä vaivaa ennen ollut.

Diagnoosin saa lääkäristä mutta valitettavasti paljon apua ei. Jotain tuloksia on saatu beetasalpaajilla ja voiteilla mutta suomen sää ei oikein ole paras mahdollinen tätä oireyhtymää varten :/

Googleta ihmeessä lisää ja käy lääkärissä! Ja multa saa kysyä myös lisää :)

97/138 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet yrttivoiteet auttaa Reynoudiin. Esim. Mesiangervo ja myös dextian lämpövoide. Kokeilepas:)

Vierailija
98/138 |
15.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nämä Crocsin kengät jo muutamana talvena, eikä ole varpaat kovillakaan pakkasilla palelleet. Kannattaa ottaa myös numeroa isommat kuin normaalisti, niin mahtuu villasukka tai jopa kahdet  http://www.xn--kenkkauppa-t5a.net/products.php?q=Crocs+ALLCAST+Talvisaa…

Vierailija
99/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on niin epäreilua kun itse hikoilen paljon ja erityisesti jalat hikoaa. Tämän takia pakkasella ulkotöissä sukat kastuu ja sitten jäätyy. Kertokaa muut jalkahikoilijat miten ihmeessä pidätte kengät kuivana kesken päivän??

Vierailija
100/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kuomat 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä