Miten varpaat pysyvät lämpiminä -15 asteessa ulkona? Ei onnistu mikään.
Varpaani ja sormeni jäätyvät ulkona, vaikka liikun. Vien lapsen päiväkotiin ja kävelen bussipysäkille, kävelyä yhteensä noin 20 minuuttia. Tuona aikana varpaani jäätyvät ja ovat ihan valkoiset, kun pääsen töihin. Sormenikin jäätyvät, mutta pystyn tunkemaan käsiäni takin taskuihin.
Minä vähät välitän siitä, miltä näytän. Haluan, että minulla on lämmin. Minulla on Fjällrävenin paksuin ja lämpimin talvitakki, sen alla paksu, oikea norjalaisneule (oikeaa villaa). Sen alla fleece ja sen alla merinovillainen aluspaita. Keskikeho pysyy lämpimänä. Jaloissa on merinovillaiset pitkät alushousut (pitkät kalsarit siis), niiden päällä fleeehousut ja niiden päällä paksuimmat toppahousut, joita Partioaitassa myytiin. Päässä on silkkivillainen kypärämyssy, jonka päällä on villapipo ja käytän tietenkin sitä takin huppua noiden päällä. Käsissä on villatumput, joiden päällä on jotkut kaikelta säältä suojaavat extreme-pakkasia kestävät lämpötoppahanskat. Ja silti näpit jäätyy.
Jaloissa on paksut, extreme-lämpötiloihin kehitetyt merinovillaiset villasukat (puoli senttiä paksut ja tiiviit). Kenkinä Sorelit.
Sormet saan jotenkuten pidettyä lämpiminä, kun pidän niitä taskuissa, mutta jaloille en pysty mitään. Mitä siis laitan kenkiin, kun ei mikään auta?
Kommentit (138)
Ap aloittaa nyt kuntokuurin ja tekee itselleen vähän lihasmassaa. Kummasti alkaa keho lämmittää itseään, kun sille annetaan mahdollisuus.
Kuomat on lämpöiset, Sorelit ei.
Minulla on esimerkiksi tennissukat ja niiden päälle villasukat, kengät on sen verran tilavat että mahtuu hyvin ja pystyn varpaita heiluttelemaan. Näin siis -30 tuolla puolenkin pysyy lämpimänä. Ja aina kun talvikengät ostaa pitää katsoa että pohja on paksu. Joo toki asun pohjoisessa niin olen oppinut pukeutumaan sään mukaan ja kun joka talvi on kovempiakin pakkasia niin ostan kengät ja vaatteet sen mukaan.
Se vaatii ehkä toppakengän tai kengän jossa on vuorikeinokarva ja muu eristeosa, huopa. Eli jää ilmaa väliin. Ja ohuet villasukat tai sukat + villasukat. Onko pohjallisesta apua jos mahtuu. Usein sisälle voi mennä välillä. Sitten on thermosukat tai muut.
Vaikea sanoa kun itse pärjään kesätennareilla talvellakin, kunhan vaan liikkuu jatkuvasti eikä jää paikalleen paleltumaan. Sormet kyllä meinaavat paleltua alkuun sama mitä teki ja alkavat lämpenemään aina puolessa välissä lenkkiä. Vissiin joku termostaatti vähän jumittaa.
Kuulostaa oudolta. Itse kun vein lapseni päiväkotiin pelkissä lenkkareissa ilman sukkia. Jalkani eivät yksinkertaisesti palelleet ja sukat tuntuivat tunkkaisilta jaloissa.
Olen siis varmasti jokin ääripää sinuun verrattuna.
Ääreisverenkierron häiriöönhän tuo sinun tilanteesi voisi viitata. Siihen on tosiaan monia syitä. Yksi harvemmin huomioitu on valkosormisuus, joka nimestä huolimatta koskee myös varpaita.
Toinen on liian pienet kengät. Varpulit lämmittävät ihan itse sitä ilmaa, mikä kengissä on käytettävissä.
Jos ei oikeasti välitä miltä näyttää niin tässä keino: isot villasukat kenkien päälle, ei sisälle. Tämä on vanha hevosmiesten konsti, olen tehnyt näin ja todella toimii. Ehkä Ap ei enää tarvitse neuvoa kun jo niin vanha kysymys, mutta jos jotakin muuta vilukissaa auttaa niin hyvä.
Pomarin lammasturkissaappaat. Ei ole tullut kylmä -40 asteessakaan (asun Lapissa). Toisaalta toimivat myös nollakeleillä; goretexiä eikä hiosta. Paras ostos ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Hommaat tämmöset:https://varuste.net/ThermaCELL+Langattomat+l%C3%A4mp%C3%B6pohjalliset?_…
Ulkotyössä hyväksi todetut.
Neljän tunnin akku.Mita sitten jos akku loppuu jossain metsässä?Onko auto aina lähellä?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on Sorelin talvikengät, joissa on sellaiset huopatossut sisällä. Lupaavat pitää -40astetta pakkasta. Ei kyllä palele! Maksoivat kyllä joku 200€, MUTTA mooonta talvea jo kestäneet! Ja saahan netistä osarilla jos ei kerralla pysty maksamaan! Sotelilla on myös kevyempiä, esim -20asteen kenkiä.
Mites Sorelin pohjat? Onko pitävät?
Eli sulla on kaikkialla muualla monta kerrosta vaatteita, mutta jalassa vain yhdet sukat ja ihmettelet miksi vain varpaat jäätyy???
Sorel. Onko se italialainen tai amerikkalainen kenkämerkki? Ne eivät ole lämpimiä kenkiä vaikka niitä myydään talvikenkinä. Ne on suunniteltu jonnekin parin lämpöasteen keleihin.
Voit yrittää korjata tilannetta lämpöpohjallisilla joissa on foliota ja ohuilla merinovillasukilla nykyisten sukkien alla.
Käsineet myös merinovillaa tai kelsikäsineet, joissa on lampaanturkisvuori.
Tilavat kuomat kengiksi ja sinne villasukkaa sisälle. Säärystimet. Hyvät nahkarukkaset villavuorella, päälle villalapaset. Alimmaksi tarvittaessa ohuet villalapaset. Kunhan ei tönköksi pakkaa käsiä ja jalkoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei oikeasti välitä miltä näyttää niin tässä keino: isot villasukat kenkien päälle, ei sisälle. Tämä on vanha hevosmiesten konsti, olen tehnyt näin ja todella toimii. Ehkä Ap ei enää tarvitse neuvoa kun jo niin vanha kysymys, mutta jos jotakin muuta vilukissaa auttaa niin hyvä.
Eikö ne sukat kulu pohjasta puhki samantien?
Ensin villasukka, sitten normisukka. Näin pysyy jalka lämpimänä jopa -30 asteen metsäharjoituksissa intissä.
Minullakin ennen paleli aina sormet ja varpaat. Yritin korjata asiaa etsimällä lämpimämpiä hanskoja ja kenkiä/sukkia. Lopulta huomasin, että mulla oli vain liian vähän lämpimiä kerroksia päällä. Kun vaatetusta, kovallakin pakkasella tuli niin lämmin että pystyin ottamaan hanskat pois käsistä pitkäksi aikaa. Kädet oli ihan lämpöiset, koska kroppa yritti viilentyä ohjaamalla käsissä ja jaloissakin verenkierron pintaan.