Miten varpaat pysyvät lämpiminä -15 asteessa ulkona? Ei onnistu mikään.
Varpaani ja sormeni jäätyvät ulkona, vaikka liikun. Vien lapsen päiväkotiin ja kävelen bussipysäkille, kävelyä yhteensä noin 20 minuuttia. Tuona aikana varpaani jäätyvät ja ovat ihan valkoiset, kun pääsen töihin. Sormenikin jäätyvät, mutta pystyn tunkemaan käsiäni takin taskuihin.
Minä vähät välitän siitä, miltä näytän. Haluan, että minulla on lämmin. Minulla on Fjällrävenin paksuin ja lämpimin talvitakki, sen alla paksu, oikea norjalaisneule (oikeaa villaa). Sen alla fleece ja sen alla merinovillainen aluspaita. Keskikeho pysyy lämpimänä. Jaloissa on merinovillaiset pitkät alushousut (pitkät kalsarit siis), niiden päällä fleeehousut ja niiden päällä paksuimmat toppahousut, joita Partioaitassa myytiin. Päässä on silkkivillainen kypärämyssy, jonka päällä on villapipo ja käytän tietenkin sitä takin huppua noiden päällä. Käsissä on villatumput, joiden päällä on jotkut kaikelta säältä suojaavat extreme-pakkasia kestävät lämpötoppahanskat. Ja silti näpit jäätyy.
Jaloissa on paksut, extreme-lämpötiloihin kehitetyt merinovillaiset villasukat (puoli senttiä paksut ja tiiviit). Kenkinä Sorelit.
Sormet saan jotenkuten pidettyä lämpiminä, kun pidän niitä taskuissa, mutta jaloille en pysty mitään. Mitä siis laitan kenkiin, kun ei mikään auta?
Kommentit (138)
Hieman outoa?
Mulla on edelleen kesätyöhousut, alla pitkät kalsarit, sievin teräskärkiset ja pohjaiset talvityökengät, henkan kulahtanut maiharityyppinen talvitakki, ohut pipo ja jotkut hanskat, vielä en ole palellut.
Rallia jos lähtee katsomaan, vedän pilkkihaalarit noiden päälle ja villasukat, päivän pärjää pihalla.
Kengät jos on liian pienet on ihan sama minkälaiset sukat on jalkoihin tulee varmasti kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Äh. Tämä nyt siis selvästi vaikuttaa siltä, että mussa on jotain vikaa. Palelen, vaikka muilla tulisi samoilla vaatteilla armoton hiki. En tajua.
Minulla ei ole mitään terveydellisiä oireita mistään ihmeellisestä. Jos siis pitäisi mennä lääkäriin tämän vaivan kanssa, ottaako kukaan minua vakavasti? Varaan lääkäriajan, koska varpaita palelee, kun on -15 astetta? Eikö se kuulosta ihan hölmöltä? Käskevät pukea enemmän vaatetta päälle..
Taidan seuraavaksi kokeilla noita lämpöpohjallisia.
ap
Ei kyllä mielestäni olisi yhtään asiatonta käydä lääkärillä tarkistuttamassa tietyt arvot.
Mutta haluaisin kumminkin kertoa että tyttäreni on aika tavalla samanlainen. Pukee päällensä tosi paljon. Samalla kerrosvaatetuksella kuin sinäkin. Hän käyttää myös untuvatakkia pitkälle kevääseen. Ja hänellä ovat nimenomaan jalat ongelmalliset. Niitä hän ei saa pysymään lämpiminä millään keinolla. Saappaita hänellä on monet parit, mutta mitkään niistä eivät lämmitä. Hän ei tupakoi. Tupakoitko sinä? Hän on pitkä ja luonnollisesti laiha (todella kuin tikku). Treenaa vähintään kuutena päivänä viikossa. Voi kaikin puolin hyvin muuten, mutta paleleminen on ongelmallista.
Mulla on myös huopatossuSorelit ja mun mielestä ne ei TODELLAKAAN pidä kylmää. Ihan ku ois kumisaappaat jalassa. Kunnon nahkaiset, korkeavartiset talvisaappaat on paljon tehokkaammat.
Ostin ne Sorelit nyt tänä syksynä ja oon kyllä niin täydellisen pettynyt niihin.
https://www.zalando.fi/moon-boot/
Mulla on tällaiset, samat kengät olleet joka talvi lumikelien aikaan päivittäisessä käytössä nyt kolmen vuoden ajan ja edelleen tosi hyvässä kunnossa! Kengät on tosi mukavat jalassa, lumi ei tule IKINÄ läpi ja korkean varren takia lunta ei tipu varsiinkaan. Ja mitä tärkeintä, aivan mielettömän lämpimät.
Ei ehkä tyylikkäimmät jalkineet, mutta muksujen kanssa ulkona peuhatessa on vaan ihan pakko pysyä lämpimänä. Ennen näitä oli Uggit ja parit muut talvikengät, vain Uggit oli tarpeeksi lämpimät mutta tuli lumi läpi ja tippui varsista sisään, olivat liukkaat ja menivät Suomen talvessa pilalle alta aikayksikön.
Vierailija kirjoitti:
https://www.zalando.fi/moon-boot/
Mulla on tällaiset, samat kengät olleet joka talvi lumikelien aikaan päivittäisessä käytössä nyt kolmen vuoden ajan ja edelleen tosi hyvässä kunnossa! Kengät on tosi mukavat jalassa, lumi ei tule IKINÄ läpi ja korkean varren takia lunta ei tipu varsiinkaan. Ja mitä tärkeintä, aivan mielettömän lämpimät.
Ei ehkä tyylikkäimmät jalkineet, mutta muksujen kanssa ulkona peuhatessa on vaan ihan pakko pysyä lämpimänä. Ennen näitä oli Uggit ja parit muut talvikengät, vain Uggit oli tarpeeksi lämpimät mutta tuli lumi läpi ja tippui varsista sisään, olivat liukkaat ja menivät Suomen talvessa pilalle alta aikayksikön.
Lisään vielä, että olen ap:n tavoin myös ihan mieletön vilukissa. Kädet ja jalat palelee jatkuvasti, ja sisälläkin on pakko olla etenkin talvisin lämpimästi päällä.
Uskokaa tai älkää (no okei, ette usko kuitenkaan..), mutta lämmöneristykseltä parhaaksi viluvarpaalle on todettu:
Tadaa! Crocband Jaunt -"kumi"saappaat. Tulin huomanneeksi asian vahingossa, kun reissussa unohtui talvikengät kotiin. No, siinä sitten kävelin näillä Crocseilla ja ohuilla bambusukilla asemalle 13 asteen pakkasessa...
Pian havahduin, että jalkani olivat suorastaan lämpimät. Varpaani menevät yleensä tosi nopeasti kylmässä valkoisiksi ja lähes tunnottomiksi.
Näillä Crocs- kumppareilla tässä siis taivalletaan paukkupakkasessa. Eikä kukaan huomaa, kun pitää fatkunlahkeita päällä.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää (no okei, ette usko kuitenkaan..), mutta lämmöneristykseltä parhaaksi viluvarpaalle on todettu:
Tadaa! Crocband Jaunt -"kumi"saappaat. Tulin huomanneeksi asian vahingossa, kun reissussa unohtui talvikengät kotiin. No, siinä sitten kävelin näillä Crocseilla ja ohuilla bambusukilla asemalle 13 asteen pakkasessa...
Pian havahduin, että jalkani olivat suorastaan lämpimät. Varpaani menevät yleensä tosi nopeasti kylmässä valkoisiksi ja lähes tunnottomiksi.
Näillä Crocs- kumppareilla tässä siis taivalletaan paukkupakkasessa. Eikä kukaan huomaa, kun pitää fatkunlahkeita päällä.
Mulla on nuo Crocband Jaunt-saappaatkin. Ovat todella hyvät sateella ja käytän niitä postinhakuun ympäri vuoden, myös talvella. Ihanan kevyet ja helpot jalkaan sujautettavat, mutta minulla ei valitettavasti auta lämpöön.
Huomaan, että moni paleleva on laiha. Minä en. Olen vähän ylipainoinen, mutta eipä tuo ylimääräinen rasvakerroskaan näytä auttavan.
Olen kesäisinkin paleleva. Kun muut ovat t-paidoilla jo alle 20 asteessa, minulla on takki päällä. +15 asteessa on aivan varmasti vielä hanskat kädessä.
ap
Itse olen täsmälleen samanlainen kuin alkuperäinen kirjoittaja!
Minulla on kahdetkin erilaiset akuilla toimivat pohjalliset. Mutta en ole ollut niihin oikein tyytyväinen. Joudun työssäni olemaan päivittäin ulkona n. tunnin kerrallaan suhteellisen paikallaan ja olen huomannut, että nuo pohjalliset auttaa kyllä jonkin aikaa, mutta eivät riitä esim. tunniksi pitämään jalkoja lämpiminä ainakaan minulla, vaikka mainokset muuta väittävätkin. Ja sitten noiden huonona puolena on myös se, että lämmittävä kohta ei suinkaan ole varpaiden kohdalla vaan päkiän.
Mutta itse olen löytänyt avun ongelmaani syömällä päivittäin yhden tomaattiuutekapselin. Noita saa luontaistuotekaupoista ja esim. Sokokselta. Minulla on matala verenpaine ja ehkä sitä myöten ongelma tuon huonon ääreisverenkierron suhteen. Nuo kapselit parantaa verenkiertoa ja noita suositellaan otettavaksi esim. ennen pitkää lentokoneessa istumista. 30 kapselia maksaa reilu 30e. Itse huomasin selvän eron syötyäni noita n. 1,5 viikon ajan.
Kenkinä minulla on nauhalliset Kuomat, mutta miesten lestillä:). Ovat siis vähän väljempää mallia. Noissa on vielä pohjallisina netistä jostain ratsastustarvikeliikkeestä ostetut todella paksut ja lämpimät lampaanvillapohjalliset. Missään tavaratalossa tms. en ole nähnyt noin lämpimiä pohjallisia. Sukkina minullakin on paksut merinovillaiset arctic-jotain merkkiset ja niiden päällä perinteiset käsinneulotut villasukat.
Ulkoilen lasten kanssa jalassa sukat,villasukat ja kuomat eikä palele.Käsissä Reiman lapsille tehdyt isoimman koon superohuet villavälilapaset ja siinä päällä numeroa liian isot karvavuoriset nahkatumput.En palel vaikka seisoskelisin paikoillani.
Ehkä sinulla on jo liikaa päällä? Lihaksesi ei pysty kunnolla liikkumaan tuossa vuorauksessa ja lämpiämään.
Villa on paras materiaali ja kerroksia pitää olla monta, jolloin väliin jää sitä eristävää ilmaa. Merinovilla on myös hyvä, mutta ei yksinään riitä kun on niin ohutta.
Minullakin varpaat ja sormet menevät helposti tunnottomiksi ja valkoisiksi, sitä kutsutaan primaariseksi Raynaudin ilmiöksi. Sen voi laukaista kylmälle altistuminen, paine/puristus ja stressi.
Varpaat on kieltämättä paljon vaikeampi suojata, mutta hyväksi avuksi olen todennut lääkärin määräämän nifedipiinivoiteen. Nimenomaan nopeavaikutteista eli Nifangin-tabletteja murskattuna on sekoitettu perusvoiteeseen sellaisessa suhteessa, että saadaan 0,02-prosenttista voidetta. Sitä uloslähtöä ennen sormiin ja varpaisiin ja sitten ohuet hanskat ja sukat päälle siten, että mahdollisimman vähän voidetta pyyhkiytyy pois. Kun on pysynyt liikkeessä noin 10-15 minuuttia, vaikutuksen pitäisi alkaa tuntua. Valitettavasti ei ainakaan minulla auta, jos oleskelee paikoillaan, eikä liian lyhyillä matkoilla. Mutta ehdotapa lääkärillesi, hän voi kirjoittaa reseptin ja yliopiston apteekki voi valmistaa sen. Yleensä sitä käyttävät mm. sklerodermapotilaat, mutta miksei tällaiseen vaarattomampaankin vaivaan.
Normaalisti kärsin paljon kylmäkivusta sormissa, mutta jouluna sain lahjaksi paksut huovutetut villalapaset, ja niiden alla sormet hikoilivat!! (voiteen kanssa) Sitä tunnetta en muista kokeneeni edes kesähelteillä!
Jos lenkkeilyä harrastaa, niin Eccon jakinnahkaiset retkeilykengät ovat osoittautuneet hyviksi, kun on ollut jonkin aikaa liikkeessä ja alla parit lämpimät sukat. Lyhyemmillä matkoilla en elättele toiveita, että mikään auttaisi.
Olisikohan kyse Raynold'n ilmiöstä, jos sormet ja varpaat menevät helposti valkoisiksi ja kylmiksi? Varsinaista parantavaa hoitoa siihen ei kuitenkaan välttämättä löydy.
Itse olen varpaiden palelemisen suhteen huomannut tärkeäksi paksut pohjat kengissä ja paksut pohjalliset, tai kaksi pohjallista päällekkäin. Mitkään hienot ja kalliit kenkien ei tarvitse olla, kunhan tuota eristettä erityisesti kylmää maata vasten on tarpeeksi. Armeijan salainen ase on huopakumisaappaat, eli kumisaapas jossa on irrotettava huopavuori sisällä.
Kädessä pitää olla nahkarukkaset, karvavuorella tai ilman ja sisällä tarvittaessa lisälapaset.
Vierailija kirjoitti:
Perinteiset huopatossut ovat ainoat, joissa mulla varpaat pysyy lämpiminä. Ja toinen on 80-luvun moonbootsit, ne on tainneet tulla uudestaan kauppoihin
Minun miehellä on manboobsit
Puuvillasukat (tai muut pikkusukat) pois ja tilalle ohuet villasukat ihoa vasten, sitten päälle paksumpi villasukka. Teen töitä kumpparit jalassa, välillä työtiloissa on pakkasta ja välillä vähän plussan puolella. Olen siis kumppareilla monta tuntia päivässä. Mulla on saappaissa ensin Jalaksen FX2 pohjalliset, sitten ohuet merinovillasukat, päällimmäisenä tilanteen mukaan paksummat villasukat esim. Teseman villafroteesukat, Helsingin villasukkatehtaan, North Outdoorin 70% tai 90% villasukat tai ihan tavalliset äitin neulomat. Mulla on myös Pilkkoset eräsukkia, mutta niitä käytän enempi syksyllä ja keväällä, en näin keskitalvella.
Ennen kuin tämän kombon keksin, käytin tavallisia puuvillasukkia ja tavallisia seiskaveikasta neulottuja villasukkia ja piti tunkea kenkiin sanomalehteä ja vaikka mitä lämpöeristeeksi ja kosteutta imemään.
Uggit on tosi lämpimät mutta h*lvetin liukkaat! Mursin ne jalassa käteni kun liukastuin. Nyt on icebugit jotka ovat olleet todella lämpimät! -24 eikä palellut varpaita vaikkei ollu villasukkiakaan :0!!!
Vierailija kirjoitti:
Uggit on tosi lämpimät mutta h*lvetin liukkaat! Mursin ne jalassa käteni kun liukastuin. Nyt on icebugit jotka ovat olleet todella lämpimät! -24 eikä palellut varpaita vaikkei ollu villasukkiakaan :0!!!
Uggejahan ei ole alunperin tarkoitettu ulkojalkineiksi ollenkaan, vaan sisätossuiksi! Ne ovat siis itse asiassa Australian Reinot. Uggien pohjathan ovat jotain halpaa ja haisevaa ftalaatteja tursuvaa kylmässä kovettuvaa kiinanmuovia. Pohjakuviotakaan ei ole, vaan ne ovat käytännössä ihan sileät. Talvikäytössä ulkona ne ovat hengenvaarallisen liukkaat. Luulisi sillä hinnalla saavan niihin edes oikeat kumipohjat, kuten vaikka niissä Reinoissa, mutta se olisi tietenkin tuottajan katteesta pois. Kahdenkympin muovipohjaisia haljasnahkatöppösiä kun myydään kahdella sadalla hölmöille.
Kiitos kaikille! Kävin ostamassa villapohjalliset talvikenkiini ja paksumpien merinovillaisten villasukkien alle ohuet merinovillaiset sukat. Katselin myös lämmitettäviä pohjallisia, mutta halvin malli oli 99 euroa. Jätin ne vielä kauppaan toistaiseksi.
Luin myös kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ja vaikka moni oire täsmäisikin, niin ne oireet pystyy selittämään myös elämäntilanteella (väsymys esim.) tai liialla suklaansyömisellä (painonnousu). Pidän kuitenkin mielessä. Suvussa ei tietääkseni ole ainuttakaan, jolla olisi ongelmia kilpirauhasen kanssa.
Minulla on aina ollut matala verenpaine ja ääreisverenkierrossa voi olla jotain häikkää.
Jäi vielä kaivelemaan jonkun folio-ohje, johon en löytänyt selitystä. Mitä siis folio auttaa kenkien pohjissa? Eikö se estä kosteuden pääsemistä pois, jolloin jalat tuntuvat entistä kylmemmiltä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Puuvillasukat (tai muut pikkusukat) pois ja tilalle ohuet villasukat ihoa vasten, sitten päälle paksumpi villasukka. Teen töitä kumpparit jalassa, välillä työtiloissa on pakkasta ja välillä vähän plussan puolella. Olen siis kumppareilla monta tuntia päivässä. Mulla on saappaissa ensin Jalaksen FX2 pohjalliset, sitten ohuet merinovillasukat, päällimmäisenä tilanteen mukaan paksummat villasukat esim. Teseman villafroteesukat, Helsingin villasukkatehtaan, North Outdoorin 70% tai 90% villasukat tai ihan tavalliset äitin neulomat. Mulla on myös Pilkkoset eräsukkia, mutta niitä käytän enempi syksyllä ja keväällä, en näin keskitalvella.
Ennen kuin tämän kombon keksin, käytin tavallisia puuvillasukkia ja tavallisia seiskaveikasta neulottuja villasukkia ja piti tunkea kenkiin sanomalehteä ja vaikka mitä lämpöeristeeksi ja kosteutta imemään.
Cotton kills! on ulkoilijan periaate. Puuvillaa ei siis kylmässä ollenkaan, vaan villaa ja laadukkaita teknisiä tekokuituja. Puuvilla imee kosteutta ja menettää lämmöneristyskykynsä heti ja alkaa toimia jäähdytyselementtinä. Ei siis puuvillasukkia missään tapauksessa villasukkien alle, vaan pelkkiä villasukkia.
Onko joku jo ehdottanut? Osta kunnolliset, pitkävartiset huopikkaat.