Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten varpaat pysyvät lämpiminä -15 asteessa ulkona? Ei onnistu mikään.

Vierailija
14.01.2016 |

Varpaani ja sormeni jäätyvät ulkona, vaikka liikun. Vien lapsen päiväkotiin ja kävelen bussipysäkille, kävelyä yhteensä noin 20 minuuttia. Tuona aikana varpaani jäätyvät ja ovat ihan valkoiset, kun pääsen töihin. Sormenikin jäätyvät, mutta pystyn tunkemaan käsiäni takin taskuihin.

Minä vähät välitän siitä, miltä näytän. Haluan, että minulla on lämmin. Minulla on Fjällrävenin paksuin ja lämpimin talvitakki, sen alla paksu, oikea norjalaisneule (oikeaa villaa). Sen alla fleece ja sen alla merinovillainen aluspaita. Keskikeho pysyy lämpimänä. Jaloissa on merinovillaiset pitkät alushousut (pitkät kalsarit siis), niiden päällä fleeehousut ja niiden päällä paksuimmat toppahousut, joita Partioaitassa myytiin. Päässä on silkkivillainen kypärämyssy, jonka päällä on villapipo ja käytän tietenkin sitä takin huppua noiden päällä. Käsissä on villatumput, joiden päällä on jotkut kaikelta säältä suojaavat extreme-pakkasia kestävät lämpötoppahanskat. Ja silti näpit jäätyy.

Jaloissa on paksut, extreme-lämpötiloihin kehitetyt merinovillaiset villasukat (puoli senttiä paksut ja tiiviit). Kenkinä Sorelit.

Sormet saan jotenkuten pidettyä lämpiminä, kun pidän niitä taskuissa, mutta jaloille en pysty mitään. Mitä siis laitan kenkiin, kun ei mikään auta?

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vodkaryyppy.

Vierailija
102/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän Högl nilkkureita/saappaita joissa on aito lampaantalja, kyllä tarkenee ja on kauniimmat kuin uggit. Myös Pomar huopatossut on hyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä villasukat kenkien päälle. Tää ei oo vitsi.

Vierailija
104/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorelit ei kuulemani mukaan ole edes lämpimät. Nyt niiden sukkien kanssa kenkäkaupoille!

Vierailija
105/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä uskomattoman kovalta toppaukselta jo nyt.

Mutta minusta Riekerit on lämpimämmät kuin Sorelit, jotka sopii paremmin silloin, kun tarvitaan vesitiivistä kenkää.

Taitaa olla nyt niin et käytät vain liian pieniä kenkiä. Kenkään voi laittaa vaikka puolisukat lisäksi mutta talvikengän pitää silti olla väljä! Itsellä talvikenkä on 2 numeroa suurempi kuin kesäkenkä

Vierailija
106/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on liian pienet kengät. Itse käytän talvella numeroa suurempaa kenkään johon mahtuu villasukka ja on vielä tilaa. Näin ei kenkä purista jalkaa ja veri kiertää = jalat pysyvät lämpimänä myös -30 pakkasilla. Eli, osta suuremmat talvikengät.

Vierailija
107/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aidot Uggit ja ne lämmitti koko päivän -28 asteessa. Jalat tulee kävellessä vähän kipeeksi mutta koskaan ei oo tullu kylmä, vaikka palelen helposti.

Oisin myös sanonut Uggit, mulla on polven alle yltävät Uggisaappaat, ei tule ikinä vilukissalle kylmä.

Vierailija
108/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raynaud'n oireyhtymähän se.  https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00542

Vierailija
109/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aidot Uggit ja ne lämmitti koko päivän -28 asteessa. Jalat tulee kävellessä vähän kipeeksi mutta koskaan ei oo tullu kylmä, vaikka palelen helposti.

Oisin myös sanonut Uggit, mulla on polven alle yltävät Uggisaappaat, ei tule ikinä vilukissalle kylmä.

Mullakin pitkävartiset UGGit, joita käytän ilman sukkia. Ei tule kylmä ikinä.

Vierailija
110/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinulla lämmin siinä vaiheessa, kun lähdet ulos? Jos jo lähtiessä paleltaa, niin se ei ainakaan ulkona parane. Siispä aamulla pysy liikkeessä ja vaikka käy kuumassa suihkussa, että varmasti on lämmin.

Vierailija
111/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainoastaan kävelen ja pyöräilen, joten on oltava hyvät jalkineet.

Hankin muutama vuosi sitten Sievin Aila XL nilkkurit. Niissä on kyllä tarjennut. Ei tarvi -10/-15 asteessa vielä edes paksuinta sukkaa niihin laittaa. On villavuori ja alumiinipohjallinen. Nykyhinta jo yli 200e. Aikanaan maksoin n.160 e Prismassa. Sievin omasta verkkokaupasta eli sievishopistakin saa sellaiset tilattua ja näkee, miltä näyttävät.

Jos meinaa, ettei tarkene normisukilla, niin sitten paksumpaa sukkaa jalkaan; villasukat, villasekoitesukat tai merinovillasukat. Itse olen ostanut diabeetikoille tarkoitetut hopeasekoitemerinovillasukat, vaikken olekaan diabeetikko, vaan vain kylmäjalkainen.

XL-lestiin mahtuu paksutkin sukat. Oleellista onkin mm. se, ettei varpaat ole jalkineessa ahtaasti pakkassäillä.

Vierailija
112/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aloitus, mutta tänä talvena varmaan jollekin taas ajankohtainen.

Kyse on ilmiselvästi yksilöllisestä ominaisuudesta. Minä kärsin kylmistä jaloista ja valkosormisuudesta, pärjään, kunhan ihoa vasten on villaa, ei mitään puuvillaa eikä mikrokuitua. Uudenvuoden jälkeiset pakkaset kuljin koiran kanssa lenkillä kaksi numeroa liian suurilla Nokian kumisaappailla (ne perinteiset kontiot), ja jalassa ainoastaan yhdet paksut villasukat. Sormet kärsii helpommin, suurimman osan aikaa mulla onkin kädet vedettynä hihojen sisään. Mitkään pakkaskengät tai supertekniset jalkineet ei toimi, kovimmilla pakkasilla olisi huopatossut hyvät, mutta mulla ei ole sellaisia, mitkä mahtuisivat sitten pohkeista jalkaan, kun on kuitenkin pitkät kalsarit, pitkät housut ja toppahousut. Niissäkin pitää olla villasukat, ei puuvillaa.

Vierailija
113/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap mittauttanut varastoraudan? Minulla oli aina kylmä, sillä rautavarastot oli vähissä, vaikka hemoglobiiniarvoni olivat hyvät ja kävin jopa verenluovutuksessa. Vuosien mittaan olen saanut ferritiiniarvot korjattua ja syön joka vuosi rautakuurin. Nykyisin ei tarvitse enää pikkupakkasella pukeutua kuin naparetkeilijä. 

Vierailija
114/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpaiden ja käsien lämmitykseen on kertakäyttöisiä kemiallisia lämmityspusseja isommissa kaupoissa ja esim. Motonetissä.

Akkukäyttöisiäkin varmaan löytyy jostain.

Vierailija
115/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap mittauttanut varastoraudan? Minulla oli aina kylmä, sillä rautavarastot oli vähissä, vaikka hemoglobiiniarvoni olivat hyvät ja kävin jopa verenluovutuksessa. Vuosien mittaan olen saanut ferritiiniarvot korjattua ja syön joka vuosi rautakuurin. Nykyisin ei tarvitse enää pikkupakkasella pukeutua kuin naparetkeilijä. 

Äh, sorruin vastamaan ikivanhaan ketjuun. Ap on tuskin poistunut kotoaan tänä talvena kovien pakkasten vuoksi. 

Vierailija
116/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsien ja jalkojen ym. herkästi paleltuvien kohtien rasvaaminen hyvällä, paksummalla perusvoiteella ennen ulos lähtemistä on oleellista. Hyväkuntoinen, kosteutettu iho pitää kylmää paremmin.

Jos sisälläkin paleltaa jo valmiiksi ennen uloslähtöä, niin laitan hyvissä ajoin lämpimät sukat jalkaan ennen uloslähtöä, että jalat ehtivät lämpiämään. Joskus myös neulesormikkaat, kunnes sormet eivät ole ihan kohmeessa.

Minulla jäätyy sormet heti, jos otan vaikka avainten takia hanskat pois ulkona hetkeksikin, joten pidän nykyään neulesormikkaat kädessä pakkasilla ja riisun vain päälikintaat avainten ottamisen ajaksi.

Vierailija
117/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sorelit ei kuulemani mukaan ole edes lämpimät. Nyt niiden sukkien kanssa kenkäkaupoille!

Aloitus on 7 vuotta vanha 👍

Vierailija
118/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on 8 vuotta vanha 👍

Vierailija
120/138 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valkosormisuus eli Raynaudn ilmiö tarkoittaa tilannetta, jossa pienten verisuonten supistumisherkkyyden takia sormet ja usein myös varpaat muuttuvat kylmässä ensin valkoisiksi ja myöhemmin sinertäviksi ja punoittaviksi (ks. kuva ). Ilmiön esiintyvyys väestössä on noin 35 %."

Jos sinulla on tämä. Voisi hyvin olla ja tuo palelu olisin tähän liittyvää. Siihen ei auta edes hyvä  pukeutuminen jos omaa tuon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän