Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten varpaat pysyvät lämpiminä -15 asteessa ulkona? Ei onnistu mikään.

Vierailija
14.01.2016 |

Varpaani ja sormeni jäätyvät ulkona, vaikka liikun. Vien lapsen päiväkotiin ja kävelen bussipysäkille, kävelyä yhteensä noin 20 minuuttia. Tuona aikana varpaani jäätyvät ja ovat ihan valkoiset, kun pääsen töihin. Sormenikin jäätyvät, mutta pystyn tunkemaan käsiäni takin taskuihin.

Minä vähät välitän siitä, miltä näytän. Haluan, että minulla on lämmin. Minulla on Fjällrävenin paksuin ja lämpimin talvitakki, sen alla paksu, oikea norjalaisneule (oikeaa villaa). Sen alla fleece ja sen alla merinovillainen aluspaita. Keskikeho pysyy lämpimänä. Jaloissa on merinovillaiset pitkät alushousut (pitkät kalsarit siis), niiden päällä fleeehousut ja niiden päällä paksuimmat toppahousut, joita Partioaitassa myytiin. Päässä on silkkivillainen kypärämyssy, jonka päällä on villapipo ja käytän tietenkin sitä takin huppua noiden päällä. Käsissä on villatumput, joiden päällä on jotkut kaikelta säältä suojaavat extreme-pakkasia kestävät lämpötoppahanskat. Ja silti näpit jäätyy.

Jaloissa on paksut, extreme-lämpötiloihin kehitetyt merinovillaiset villasukat (puoli senttiä paksut ja tiiviit). Kenkinä Sorelit.

Sormet saan jotenkuten pidettyä lämpiminä, kun pidän niitä taskuissa, mutta jaloille en pysty mitään. Mitä siis laitan kenkiin, kun ei mikään auta?

Kommentit (138)

Vierailija
21/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laittaa kahdet sukat. Sukkien väliin jää lämmittävä ilmakerros. Itselläni on niin Sorellit kuin Kuomatkin ja ainakin mun jaloille Kuomat on lämpimämmät. Jalkoihin laitan ensin ihan normaalit puuvillasukat ja sitten villasukat. Jos joudun seisomaan paljon niin laitan alimmiksi sukiksi sellaiset ihan ohuet villasukat. Ja kengät ei tosiaan saa olla liian ahtaat, silloin tulee kylmä.

Puuvillasukat on huonot, koska niihin imeytyy kosteus, ennemmin kaksi villasukkaa päällekkäin, koska villa siirtää kosteutta ulospäin.

Vierailija
22/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutumisen pitäisi olla väljempi/ilmavampi varsinkin kenkienosalta. Paljolyi oerustuu aiis sihen että omasta kehosta tuliva lämpö jää vaatteisiin kun siellä on ilma tilaa. Liian tiukoista vaatteista tuulee läpi eikä siellö tätä ilmaa ole, enemmän suosittelinsin vähemmän tiiviitä sukkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on Sorelin talvikengät, joissa on sellaiset huopatossut sisällä. Lupaavat pitää -40astetta pakkasta. Ei kyllä palele! Maksoivat kyllä joku 200€, MUTTA mooonta talvea jo kestäneet! Ja saahan netistä osarilla jos ei kerralla pysty maksamaan! Sotelilla on myös kevyempiä, esim -20asteen kenkiä.

Vierailija
24/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suodatinpussit varpaille. Toimii. Tällä menty vaikka missä pakkasissa

Vierailija
25/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varpailla ja sormilla tilaa liikkua? Se on se ilma joka siellä välissä lämpenee ja sitten lämmittää.

Vierailija
26/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeutumisen pitäisi olla väljempi/ilmavampi varsinkin kenkienosalta. Paljolyi oerustuu aiis sihen että omasta kehosta tuliva lämpö jää vaatteisiin kun siellä on ilma tilaa. Liian tiukoista vaatteista tuulee läpi eikä siellö tätä ilmaa ole, enemmän suosittelinsin vähemmän tiiviitä sukkia.

Tarkoitin tiiviillä sukalla sitä, etteivät nuo villasukat ole sellaiset väljäneuloksiset puuvillavillasukat, vaan kunnon tiivisneuloksiset merinovillasukat. Eivätkä ne ole tiukat, pystyn hyvin liikuttelemaan varpaitani sekä villasukan että kengän sisällä.

Muutkaan vaatteeni eivät ole tiukkoja. Sekä toppahousut että takki ovat sen kokoisia, että alle mahtuu hyvin monta kerrosta.

ap

Vierailija
27/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko sulla joku ongelma terveydessä esim. kilpirauhasessa?

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta en osaa sanoa mikä ap:ta vaivaa....

Mun varustus, kun menen ulos pakkasella kuin pakkasella niin on:

alushousut ja rintsikat

villapaita tai joku muu pitkähihainen paita

farkut

kahdet nilkksukat

kaulahuivi ja sormikkaat

toppatakki

talvinilkkurit, ei mitkään mega-karvavuoriset tai pohjaiset

Eikä tule/ole yhtään kylmä. Tietty pakkaskestävyys on jokaisella erilainen, mutta kuolisin kuumuuteen ap:n varustuksella. En pääsisi viittä metriä edemmäs kotiovelta, kun pitäis vähentää puolet vaatteista. Huhheijaa

Vierailija
28/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oliko ap sulla vaan yhdet sukat? Kahdet on aina lämpimämmät!

Vierailija
29/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin kyllä kilpirauhasongelmia. Itse vajaatoimintaisena palelin järjettömästi jo nollakelillä vaikka olisi ollut mitkä toppaukset, koska keho ei tuottanut tarpeeksi lämpöä itse. Palelu oli sellaista, että kävi ihan kipeää ja itketti. Sain lääkityksen ja noin vuodessa ongelma poistui.

Vierailija
30/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta lämpöpohjalliset tai kokeile laittaa kenkien sisäpohjiin foliota.

Mitä folio auttaa?

Ohis

Vierailija
31/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eristää kylmää

Kahdet sukat

Ja kengät vaihtoon, osta suomalaiset

Vierailija
32/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on Sorelin talvikengät, joissa on sellaiset huopatossut sisällä. Lupaavat pitää -40astetta pakkasta. Ei kyllä palele! Maksoivat kyllä joku 200€, MUTTA mooonta talvea jo kestäneet! Ja saahan netistä osarilla jos ei kerralla pysty maksamaan! Sotelilla on myös kevyempiä, esim -20asteen kenkiä.

Mulla on just sellaiset huopatossu-Sorelit. Ei auta.

ap

Vierailija
33/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh. Tämä nyt siis selvästi vaikuttaa siltä, että mussa on jotain vikaa. Palelen, vaikka muilla tulisi samoilla vaatteilla armoton hiki. En tajua. 

Minulla ei ole mitään terveydellisiä oireita mistään ihmeellisestä. Jos siis pitäisi mennä lääkäriin tämän vaivan kanssa, ottaako kukaan minua vakavasti? Varaan lääkäriajan, koska varpaita palelee, kun on -15 astetta? Eikö se kuulosta ihan hölmöltä? Käskevät pukea enemmän vaatetta päälle..

Taidan seuraavaksi kokeilla noita lämpöpohjallisia.

ap

Vierailija
34/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvit hanskat ja kengät, joissa on lämmitys. Sen lisäksi terveystarkastus, että selviää onko paleluun joku sairaudesta johtuva syy.

Vierailija
35/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh. Tämä nyt siis selvästi vaikuttaa siltä, että mussa on jotain vikaa. Palelen, vaikka muilla tulisi samoilla vaatteilla armoton hiki. En tajua. 

Minulla ei ole mitään terveydellisiä oireita mistään ihmeellisestä. Jos siis pitäisi mennä lääkäriin tämän vaivan kanssa, ottaako kukaan minua vakavasti? Varaan lääkäriajan, koska varpaita palelee, kun on -15 astetta? Eikö se kuulosta ihan hölmöltä? Käskevät pukea enemmän vaatetta päälle..

Taidan seuraavaksi kokeilla noita lämpöpohjallisia.

ap

Ääreisverenkierrossa on vikaa, jos palelee kovin paljon. Maailmasi ei kaadu siihen vaikka yksi lääkäri pitää sinua turhasta valittajana, verikokeisiin saat varmasti silti lähetteen.

Vierailija
36/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huopikkaat!

Vierailija
37/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteiset huopatossut ovat ainoat, joissa mulla varpaat pysyy lämpiminä. Ja toinen on 80-luvun moonbootsit, ne on tainneet tulla uudestaan kauppoihin

Vierailija
38/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sellaiset emut, eli kuin uggit. Opetin vuoden liikuntaa ja olin aina ulkona. Samoin kuin uggit olivat helvetin rumat, mutta ikinä ei paleltanut varpaita.

Vierailija
39/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikä sun painoindeksi? Mulla nirmaalisti joku 16-17 ja olen aina jäässä. Nyt raskaana 8 kuulla ja ei todellakaan palella:D

Vierailija
40/138 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut -30 asteessakaan yhtä paljon vaatetta päällä, mitä ap:lla -15. Kannattaa käydä lääkärissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi