Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö sinua bussissa ihmiset, jotka istuvat käytäväpaikalle niin että viereinen ikkunapaikka jää tyhjäksi?

Vierailija
13.01.2016 |

Ja selitys on aina jotain "no kyllähän siihen ikkunapaikalle saa tulla istumaan, jos vain haluaa".

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä yhtään, jos bussissa on tilaa - monihan istuu mukavasti laukku viereisellä penkillä jos tilaa on, ja tiivistää sitten kun huomaa bussin täyttyvän. Ja ikkunapaikalle varmasti pääsee, kun pyytää, että pääsisikö, jos se toinen ei ole hoksannut, ettei bussissa enää ole kauheasti paikkoja vapaina. itse ainakin saan suuni auki ja pyydettyä paikkaa tai pääsyä omalla pysäkillä pois ikkunapenkiltä, kukaan ei ole ikinä sanonut ikävästi tai estänyt aikeitani.

Kyse ei ole siitä, ettei ikkunapaikalta yleensä pääsisi pois omalla pysäkillä, vaan siitä, että joskus viereen änkeää Narko Pettersson -niminen henkilö juomaan heroiinia. Tämän välttämiseksi istun käytäväpaikalla ja vaihdan maisemaa jos Narko saapuu mölyämään.

Aaaa. Perusteltu näkökulma! Itse olen matkustanut itäiseen Helsinkiin vain metrolla ja sieltä on ikkunapaikalta suht helppo livistää omien kamojen kanssa, jos joku kamoissa tulee viereen.

Mä oon aina ihmetellyt, mistä noita Petterssoneja oikein löytyy? Oon kuitenkin kulkenut julkisilla useamman kerran päivässä lähes päivittäin 21 vuoden ajan ja ne kerrat, joina oon Narkoihin törmänny, voi laskea yhden käden sormilla. Puliukkoja on toki näkynyt, mutta nehän on pääsääntöisesti hirveän kohteliaita, jos ei itse ole töykeä tai leiki, ettei niitä ole olemassa.

Onko mulla vain hyvä tuuri vai suhtautuuko osa jengistä tähän jotenkin vainoharhaisesti?

Esim. kasin ja kolmosen ratikassa näitä tapaa säännöllisesti, mutta ongelman voi usein välttää sillä että istuu yhden istuttaville penkkiriveille. Aina tämä ei tietenkään ole mahdollista, mutta usein. Metrosta löytyy myös. Itse en ole 12 Helsinki-vuoteni aikana kulkenut sellaisilla busseilla, joissa spuget olisivat niin yleinen ongelma, että pitää aina estää yhtään ketään istumasta viereen, mutta ilmeisesti niitäkin siis on?

Just sen takia mietitytti, että oon asunut ja käynyt koulua ei-niin-hyvämaineisilla alueilla Itä- ja Koillis-Helsingissä ja käyttänyt just niitä klassisia spugebingo-julkisia, mutta en silti oo törmännyt narkkeihin juuri ollenkaan enkä spugeihinkaan niin usein, että miettisin istunapaikkaa valitessa, että kohta voi tulla pulsu kyytiin. Ainoana poikkeuksena valitsen kyllä metrovaunun niin, että teinit on mahdollisuuksien mukaan eri vaunuissa. En tiedä, miks ne tuntuu asennoituvan metroihin desibelitesteinä.

Nykyään asun Kalliossa kasin, kolmosen ja ysin ratikoiden leikkauspisteessä. Spuge- ja narkkihavainnot ovat kyllä arkipäiväistyneet, mutta ei niistä vieläkään ole ollut vakihäiriöksi. Ovat myös sen verran itsetietoisia, et harvemmin istuvat kenenkään viereen. Hämmentävästi muuten eniten kummallista jengiä on muuten tähän mennessä näkynyt ysin ratikassa Karhupuiston ja Pasilan aseman välillä. (Mä olisin jotenkin odottanut, et kolmosen ratikka erottuis perinnevaihtoehtona edukseen tällä osastolla.)

Busseissa varmaan on tiettyä luonnonvalintaa kun sisään pääsee vaan kuskin katseen alta näyttämällä matkalippua. Tossa lienee ainakin yks paha rasti liikaa hc-narkoille ja -alkoille.

Vierailija
42/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli bussi sen verran täynnä, että käytävällä seisoi ihmisiä, minä mukaan lukien. Lähelläni istui nuori tyttö käytäväpaikalla (ikkunapaikka vapaa) ja myös toisella käytäväpenkillä aika kärttyisän näköinen vanhempi rouva joka istuutti kantamuksiaan (olisi mahtuneet syliin, ei liian painavia) ikkunapaikalla.. Tuli rouvan vuoro jäädä bussista pois.. En tehnyt elettäkään liikkuakseni, jotta voisin antaa rouvalle tilaa päästä ohitseni ovelle. Hän sitten päällään nyökkäsi mulle, että mene nyt istumaan siihen, missä hän itse istui, että pääsee ohi. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse istun dösässä aina käytäväpaikalla, jos muualla on paljon paikkoja vapaana. Syy tähän on se että ahdistun jos joku istuu ihan kiinni minussa. Syynä ahdistukseeni on paniikkihäiriö. Jos kuitenkin tila loppuu muualta niin voin mennä ikkunapaikalle tai päästää siihen toisen ihmisen.

Ja sille joka ehdotti minua - käytäväpaikalla istuvaa - menemään jonkun ikkunapaikalla istuvan viereen haluan sanoa, että jotenkin tuntisin tekeväni väärin että menen tunkeilemaan/ahdistelemaan toista ihmistä kun tuplapaikkojakin olisi vapaana.

Mutta suurin syy on kuitenkin paniikkihäiriöstä aiheutuva ahdistus. Minun on saatava pitää hajurako muihin ihmisiin.

Älkää vihatko minua.

Vierailija
44/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu siitä että on jäämässä kohta kyydistä pois. Kaiken ei tarvitse aina tapahtua sekunnilleen juuri teidän mielihalujenne mukaan, itsekkäät. Ota pieni hengähdystauko ja kohta pääset istumaan.

No miksi kaiken pitäisi tapahtua sekunnilleen sinun mielihalujesi mukaan? Pääset käytäväpaikalta pari sekuntia aikaisemmin pois kuin ikkunapaikalta. Senkö takia varaat paikkaa vieressäsi, itsekäs? Ota pieni hengähdystauko ja mene vaikka oville seisomaan kun kuitenkin kohta jäät kyydistä.

Minulla on sosiaalisten tilanteiden pelko ja ahdistaa istua ikkunapaikalla kun joku istuu vieressä. Mutta ei se ole mikään syy varata kahta paikkaa, en ikinä kehtaisi tehdä niin. Pahana päivänä jään suosiolla seisomaan. Yleensä kun joku tulee viereen ja olen pian jäämässä pois, sanon ystävällisesti että jään seuraavalla, päästän tulijan ikkunapaikalle ja menen itse välikköön odottamaan.

Vierailija
45/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bussi ei ole täpötäysi, saatan tehdä niin, mikäli jään parin pysäkin päässä pois. Uudet matkustajat voivat mennä muille vapaille paikoille. Mutta ei ole mitään järkeä viivyttää koko bussia sillä, että uusi matkustaja istahtaa käytäväpaikalle, minä sanon jääväni pian pois, vaihdamme paikkoja ja muut matkustajat eivät pääse käytävällä kulkemaan eteen päin meidän pyörimisen takia.

Muuten tossa ei ole järkeä.

Vierailija
46/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiat paniikkihäiriöisille. En kuitenkaan usko, että suurimmalla osalla kahden paikan varaajista on tällaista vaivaa, taitaa rajoitteet olla ennemmin käytöstavoissa kuin mielenterveydessä.

Vierailija
47/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu siitä että on jäämässä kohta kyydistä pois. Kaiken ei tarvitse aina tapahtua sekunnilleen juuri teidän mielihalujenne mukaan, itsekkäät. Ota pieni hengähdystauko ja kohta pääset istumaan.

No miksi kaiken pitäisi tapahtua sekunnilleen sinun mielihalujesi mukaan? Pääset käytäväpaikalta pari sekuntia aikaisemmin pois kuin ikkunapaikalta. Senkö takia varaat paikkaa vieressäsi, itsekäs? Ota pieni hengähdystauko ja mene vaikka oville seisomaan kun kuitenkin kohta jäät kyydistä.

Mä oon jo siinä paikalla. Mä ootan että te hätähousut saatte ittenne pyöriteltyä sieltä oven edestä pois, jotta seuraavalla pysäkillä pois jäävät maahtuu taas kulkemaan.

Vierailija
48/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun joku tulee viereen ja olen pian jäämässä pois, sanon ystävällisesti että jään seuraavalla, päästän tulijan ikkunapaikalle ja menen itse välikköön odottamaan.

Tuo se vasta idioottimaista onkin. Pomppia ja töniä yhden pysäkin ja yhden istumapaikan takia niin että puoli bussia saa väistellä. Joko nouset paikaltasi jo yhtä pysäkkiä ennen, tai sitten odotat että uudet matkustajat asettuu sijoilleen ja menet ovelle vasta sen jälkeen.

Vierailija
49/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta kaiken huippu oli täpötäydessä pitkänmatkanjunassa ollut mummo joka ei meinannut vapauttaa varaamaansa ylimääräistä penkkiä muiden käytöön. Se kun oli hänen hattunsa paikka. No, lopulta nuristen taipui kun ei ei sillä hatulla omaa paikkalippua ollut...

Vierailija
50/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun joku tulee viereen ja olen pian jäämässä pois, sanon ystävällisesti että jään seuraavalla, päästän tulijan ikkunapaikalle ja menen itse välikköön odottamaan.

Tuo se vasta idioottimaista onkin. Pomppia ja töniä yhden pysäkin ja yhden istumapaikan takia niin että puoli bussia saa väistellä. Joko nouset paikaltasi jo yhtä pysäkkiä ennen, tai sitten odotat että uudet matkustajat asettuu sijoilleen ja menet ovelle vasta sen jälkeen.

On täysin mahdollista toimia tilanteen mukaan. Jos on ruuhkaa ja käytävä täynnä paikkoja etsiviä ja anelevia ihmisiä, en tietenkään tee näin vaan annan toisen istua viereeni mukisematta mitään. Mutta jos käytävällä on tilaa ja huomaan että joku on asettumassa viereeni, nousen ennen kuin hän ehtii istua ja päästän hänet istumaan ikkunapaikalle, koska jään itse pois pian. Hallitsen kehoni sen verran hyvin, ettei minun tarvitse töniä ketään tästä suoriutuakseni. Näin säästän toiselta yhden pomppimisen.

Vierailija
51/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievästi ärsyttää, mutta eivät he päivääni pilaa. Tilanteentajuttomuus haittaa aina eniten sitä tajutonta itseään eniten, ei meitä muita.

Itse saatan istua tyhjähkössä bussissa ikkunapaikalla niin, että laukku on viereisellä istuimella. Kun bussi täyttyy, otan tietysti laukun syliin. Annan myös paikkani sellaiselle, joka sitä paremmin tarvitsee, vaikka keski-ikäinen rouva olenkin. 

Vierailija
52/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä yhtään, jos bussissa on tilaa - monihan istuu mukavasti laukku viereisellä penkillä jos tilaa on, ja tiivistää sitten kun huomaa bussin täyttyvän. Ja ikkunapaikalle varmasti pääsee, kun pyytää, että pääsisikö, jos se toinen ei ole hoksannut, ettei bussissa enää ole kauheasti paikkoja vapaina. itse ainakin saan suuni auki ja pyydettyä paikkaa tai pääsyä omalla pysäkillä pois ikkunapenkiltä, kukaan ei ole ikinä sanonut ikävästi tai estänyt aikeitani.

Kyse ei ole siitä, ettei ikkunapaikalta yleensä pääsisi pois omalla pysäkillä, vaan siitä, että joskus viereen änkeää Narko Pettersson -niminen henkilö juomaan heroiinia. Tämän välttämiseksi istun käytäväpaikalla ja vaihdan maisemaa jos Narko saapuu mölyämään.

Aaaa. Perusteltu näkökulma! Itse olen matkustanut itäiseen Helsinkiin vain metrolla ja sieltä on ikkunapaikalta suht helppo livistää omien kamojen kanssa, jos joku kamoissa tulee viereen.

Mä oon aina ihmetellyt, mistä noita Petterssoneja oikein löytyy? Oon kuitenkin kulkenut julkisilla useamman kerran päivässä lähes päivittäin 21 vuoden ajan ja ne kerrat, joina oon Narkoihin törmänny, voi laskea yhden käden sormilla. Puliukkoja on toki näkynyt, mutta nehän on pääsääntöisesti hirveän kohteliaita, jos ei itse ole töykeä tai leiki, ettei niitä ole olemassa.

Onko mulla vain hyvä tuuri vai suhtautuuko osa jengistä tähän jotenkin vainoharhaisesti?

Kyllä niitä haisevia / kännisiä pulsuja on useinkin liikenteessä eikä niitten vieressä halua istua.

Vierailija
53/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää silloin, kun bussi on täynnä.. Varsinkin kun jotkut joutuvat seisomaan, kun paikkoja ei enää ole. On ok pitää laukkua viereisellä paikalla, jos tajuaa ottaa sen siitä syliin, kun bussi täyttyy.

Vähän ihmettelen miten tuollaisilla ihmisillä on pokkaa varata toinenkin penkki.. En ole kertakaan vielä kysynyt, voisiko laukun sijasta minä istua penkille, mutta pitää joskus kokeilla.. Ilmeisesti usein ihmiset siihen suostuvat? Vai onko joku joskus kieltäytynyt antamasta toista paikkaa?

Minulla on kokemusta siitä, etten saanut toista paikkaa, vaikka pyysin kohteliaasti. Minun ikäiseni nuori nainen oli vallannut bussin etupaikat laukulleen. Kuljen kepin kanssa ja olen liikuntarajoitteinen. Tuolloin jalkojani särki vielä harvinaisen paljon. Nainen perusteli, ettei ole tilaa. Hän ei kuitenkaan voinut siirtyä ja päästää minua istumaan. Bussi oli lähes täpötäynnä. Tyrmistyin niin, etten kyennyt sanomaan mitään edes vastineeksi. En tähän päivään mennessä ole keksinyt, missä naisen käytöksessä oli kysymys. 

Vierailija
54/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän se tässä itsekäs olet! Puhuisitko esimerkiksi vammaiselle tai vanhukselle noin? Joutavat hyvin odottamaan vai?

Vierailija
55/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä, koska osaan puhua. Voin siis ilmoittaa, että voin tulle siihen tyhjälle paikalle tai sitten tämä toinen voi siirtyä siihen.

En ymmärrä miksi kaikesta pitää tehdä näin vaikeaa ja vetää herne nenää joka asiasta.

En olekaan ainoa, joka ei ymmärtänyt ongelmaa. Kun ikkunapaikka on vapaa, niin minäpä istun sitten siihen, väistäkääpä vähän !

Vierailija
56/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla jonkun istuminen käytäväpaikalla estäisi sinua, minua tai jotain muuta menemästä vapaalle ikkunapaikalle?

Tätä kysyy puoli elämäänsä täysissä koulubusseissa ja muissa maaseudun ( siinäkö se ero!) julkisissa matkustanut.

Ymmärrän kyllä sosiaalisten tilanteiden pelon, kun kerran koululaisena mieluummin seisoin yksi käytävällä koko matkan ennen kuin menin bussin ainoalle vapaalle paikalle, sinne takapenkille.

Vierailija
57/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, sanon aina reippaasti: anteeksi mä tulisin tohon istumaan. Lähes aina siirtyvät happaman näköisinä itse ikkunapaikalle. Tämä on yksi mun huvejani.  ;)

Sama juttu. Ilahdun, jos joku on kasannut siihen vierelle kassin ja takin ja läppärilaukun ja on kovasti puuhakas sen laitteensa kanssa. Kysyn iloisesti, onko se paikka vapaa ja siinä vaiheessa saan murhaavia katseita, kun kahden paikan valtaaja ryhtyy keräämään tavaroitaan ja tekemään tilaa. Tietty hän itse istuu sinne ikkunan puolelle.

Minä en tuossa tilanteessa antaisi tilaa. Mutta minä en tuollaiseen tilanteeseen menisikään, jollei bussi olisi niin tyhjä että vapaita paikkoja riittää ilman muuallakin kuin siinä missä minulla on painava, suuren tilan vievä tavaramäärä... Kiusantekoa en hyväksy.

Jos bussissa on paljon tyhjää on turha kuvitella että joku älypää saisi juuri sen penkin jolla minä istun. Jos tyhjiä penkkejä ei ole, istun itsekin ikkunapaikalla.

Vierailija
58/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka yleistä tämä on? Olen matkustanut pk-seudulla lähijunalla, bussilla, metrolla ja raitsikalla melkein 30 vuotta enkä osaa tuota ongelmaksi asti nähdä. Tai sit en vaan ahdistu/ärsyynny moisesta. Jos joku jumittaa käytäväpaikalla eikä muualla oo tilaa, sanon kauniisti ja kuuluvasti: "Anteeksi, onko tässä vapaata?" Aina on ollut. Mut harvoin tämmöistä tarvitsee tehdä.

Itse istun mieluiten ikkunapaikalla, sillä siinä voi vähän nojata ikkunaa vasten ja siten istumismukavuus on parempi.

Vierailija
59/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja selitys on aina jotain "no kyllähän siihen ikkunapaikalle saa tulla istumaan, jos vain haluaa".

joku aika sitten bussissa sanoin nuorelle kaverille ehkä jotain 14-16 v kun istui käytävä paikalla ja bussi oli lähes täynnä. Sanoin että oletko ostanut kaksi paikkaa. Poika siirtyi mukisematta ikkunapaikalle. Tämä stadissa. 

Vierailija
60/84 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse sellainen kun istun aina käytävän puolelle. Selitys on se että (ilmeisesti olen helvetin leveä harteinen) vituttaa kun olkapääni/käsivarteni osuu siihen bussin seinään tai ikkunaan. Sitten käteni paleltuu esim. talvella kun ikkuna on ihan kylmä. Toinen selitys on se että lattian rajassa usein busseissa seinän vieressä patteri joka talvella hohkaa kuumaa tunkkaista ilmaa ja haluan pysytellä siitä kaukana. Jos joku haluaa tulla viereeni istumaan ikkunan puolelle niin totta kai päästän mutta pidän kiinni käytäväpaikastani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä