Ärsyttääkö sinua bussissa ihmiset, jotka istuvat käytäväpaikalle niin että viereinen ikkunapaikka jää tyhjäksi?
Ja selitys on aina jotain "no kyllähän siihen ikkunapaikalle saa tulla istumaan, jos vain haluaa".
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä yhtään, jos bussissa on tilaa - monihan istuu mukavasti laukku viereisellä penkillä jos tilaa on, ja tiivistää sitten kun huomaa bussin täyttyvän. Ja ikkunapaikalle varmasti pääsee, kun pyytää, että pääsisikö, jos se toinen ei ole hoksannut, ettei bussissa enää ole kauheasti paikkoja vapaina. itse ainakin saan suuni auki ja pyydettyä paikkaa tai pääsyä omalla pysäkillä pois ikkunapenkiltä, kukaan ei ole ikinä sanonut ikävästi tai estänyt aikeitani.
Kyse ei ole siitä, ettei ikkunapaikalta yleensä pääsisi pois omalla pysäkillä, vaan siitä, että joskus viereen änkeää Narko Pettersson -niminen henkilö juomaan heroiinia. Tämän välttämiseksi istun käytäväpaikalla ja vaihdan maisemaa jos Narko saapuu mölyämään.
Aaaa. Perusteltu näkökulma! Itse olen matkustanut itäiseen Helsinkiin vain metrolla ja sieltä on ikkunapaikalta suht helppo livistää omien kamojen kanssa, jos joku kamoissa tulee viereen.
Ärsyttää silloin, kun bussi on täynnä.. Varsinkin kun jotkut joutuvat seisomaan, kun paikkoja ei enää ole. On ok pitää laukkua viereisellä paikalla, jos tajuaa ottaa sen siitä syliin, kun bussi täyttyy.
Vähän ihmettelen miten tuollaisilla ihmisillä on pokkaa varata toinenkin penkki.. En ole kertakaan vielä kysynyt, voisiko laukun sijasta minä istua penkille, mutta pitää joskus kokeilla.. Ilmeisesti usein ihmiset siihen suostuvat? Vai onko joku joskus kieltäytynyt antamasta toista paikkaa?
Kerran varasin kahta paikka pitempään kun minulla oli isot ostokset, ja bussiin tuli koululaisia jotka oli olleet jollain museovierailulla tms. Siis normaali kouluopetukseen kuuluva oppilaiden matka tehtiin julkisella kulkuvälineellä. Minun kouluaikoina mentiin uimahalliinkin koulun järjestämällä kyydillä, vaikka varmasti oli suomalaiset siihen aikaan köyhempiä. Ilmeisesti koulutusleikkaukset on olleet hyvässä käynnissä jo pidemmän aikaa. No, lapset pääsivät istumaan sitten kun jäin kyydistä pois, en ollut kovin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuo 20 esimerkiksi on.
21
Ei se viereen istuva ihminen itsessään pelota, vaan se tunne tilan loppumisesta. Sama efekti olisi, jos siihen käytäväpaikalle lastattaisiin vaikka korkea pino laatikoita. Normaalilla sohvalla kyllä voin istua vaikka kuinka lähellä toista ihmistä. Bussissa vain on se, että kun se käytäväpaikka on ainoa kulkutie pois, niin mua ahdistaa se että multa suljetaan ainoa poistumisväylä.
T: 20
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää silloin, kun bussi on täynnä.. Varsinkin kun jotkut joutuvat seisomaan, kun paikkoja ei enää ole. On ok pitää laukkua viereisellä paikalla, jos tajuaa ottaa sen siitä syliin, kun bussi täyttyy.
Vähän ihmettelen miten tuollaisilla ihmisillä on pokkaa varata toinenkin penkki.. En ole kertakaan vielä kysynyt, voisiko laukun sijasta minä istua penkille, mutta pitää joskus kokeilla.. Ilmeisesti usein ihmiset siihen suostuvat? Vai onko joku joskus kieltäytynyt antamasta toista paikkaa?
Minä teen joskus noin, että lepuutan kamoja viereisellä penkillä. Kantamukset on joskus niin painavia, että ei perssiissä pian veri kierrä, jos reppu ja muut roippeet ovat sylissä. Kun dösä täyttyy, tiivistän takuulla.
Vierailija kirjoitti:
Kerran varasin kahta paikka pitempään kun minulla oli isot ostokset, ja bussiin tuli koululaisia jotka oli olleet jollain museovierailulla tms. Siis normaali kouluopetukseen kuuluva oppilaiden matka tehtiin julkisella kulkuvälineellä. Minun kouluaikoina mentiin uimahalliinkin koulun järjestämällä kyydillä, vaikka varmasti oli suomalaiset siihen aikaan köyhempiä. Ilmeisesti koulutusleikkaukset on olleet hyvässä käynnissä jo pidemmän aikaa. No, lapset pääsivät istumaan sitten kun jäin kyydistä pois, en ollut kovin pitkään.
Ja mikähän pointti tällä viestilläsi oli? Varmaan turhin ja paskin viesti AV:llä 2016-palkinnon saaja, vaikka vuosi on vasta tammikuussa!
Ja kyllä minun lapsuudessani 80-90-luvuilla mentiin julkisilla kaikkiin paikkoihin koulun kesken. Mistä ajasta oikein puhut?
Tai väliäpä sillä. Viestisi oli niin turhaa paskaa että tuskin osaat mitään konkreettista edes kirjoittaa.
Minä teen sitä itse. Olen ujo 37 -vuotias mies. En halua istua kenenkään viereen ja en halua ketään viereeni. En halua keskustella tai kertoa että anteeksi poistun seuraavalla. Se on kuvottavaa.
Haluan vain istua rauhassa bussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuo 20 esimerkiksi on.
21Ei se viereen istuva ihminen itsessään pelota, vaan se tunne tilan loppumisesta. Sama efekti olisi, jos siihen käytäväpaikalle lastattaisiin vaikka korkea pino laatikoita. Normaalilla sohvalla kyllä voin istua vaikka kuinka lähellä toista ihmistä. Bussissa vain on se, että kun se käytäväpaikka on ainoa kulkutie pois, niin mua ahdistaa se että multa suljetaan ainoa poistumisväylä.
T: 20
Mutta MT-ongelma on kyseessä joka tpauksessa, vaikket itse ihmisiä pelkääkään.
Minua ärsyttää, varsinkin kun meidän bussit on AINA täynnä, sellaista vuorokaudenaikaa varmaan olekaan jolloin bussissa olisi niin väljää, että jokainen saa istua yksin omalla penkkirivillään. Kaikki tietävät tämän ja silti bussi on puolillaan näitä "MINUN viereeni ei kyllä kukaan istu" -ihmisiä. Kyllä minuakin vituttaa, kun viereen tulee joku, sillä useimmiten ihmiset kaivavat vimmatusti laukkuaan koko matkan ajan ja survovat surutta kyynärpäällä kylkeen, tai ovat niin leveitä, että istuvat puoliksi päälle kun ei muuten mahdu, mutta silti se pitää vaan sietää, koska bussi tulee joka tapauksessa täyteen ja jokaisen viereen istuu joka tapauksessa joku. Ärsyttää, että joka kerta pitäisi oikein erikseen pyytää ihmisiä siirtämään ne laukkunsa, kun on itsestään selvää, että kaikki paikat täyttyvät jossain vaiheessa kuitenkin. Ei kysymys ole siitä että olisi jotenkin vaikeaa aukaista suu ja pyytää päästä istumaan, vaan yleisistä käytöstavoista ja huomaavaisuudesta, jotka tuntuvat olevan katoavaa kansanperinnettä yhä suuremmassa määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä yhtään, jos bussissa on tilaa - monihan istuu mukavasti laukku viereisellä penkillä jos tilaa on, ja tiivistää sitten kun huomaa bussin täyttyvän. Ja ikkunapaikalle varmasti pääsee, kun pyytää, että pääsisikö, jos se toinen ei ole hoksannut, ettei bussissa enää ole kauheasti paikkoja vapaina. itse ainakin saan suuni auki ja pyydettyä paikkaa tai pääsyä omalla pysäkillä pois ikkunapenkiltä, kukaan ei ole ikinä sanonut ikävästi tai estänyt aikeitani.
Kyse ei ole siitä, ettei ikkunapaikalta yleensä pääsisi pois omalla pysäkillä, vaan siitä, että joskus viereen änkeää Narko Pettersson -niminen henkilö juomaan heroiinia. Tämän välttämiseksi istun käytäväpaikalla ja vaihdan maisemaa jos Narko saapuu mölyämään.
Aaaa. Perusteltu näkökulma! Itse olen matkustanut itäiseen Helsinkiin vain metrolla ja sieltä on ikkunapaikalta suht helppo livistää omien kamojen kanssa, jos joku kamoissa tulee viereen.
Mä oon aina ihmetellyt, mistä noita Petterssoneja oikein löytyy? Oon kuitenkin kulkenut julkisilla useamman kerran päivässä lähes päivittäin 21 vuoden ajan ja ne kerrat, joina oon Narkoihin törmänny, voi laskea yhden käden sormilla. Puliukkoja on toki näkynyt, mutta nehän on pääsääntöisesti hirveän kohteliaita, jos ei itse ole töykeä tai leiki, ettei niitä ole olemassa.
Onko mulla vain hyvä tuuri vai suhtautuuko osa jengistä tähän jotenkin vainoharhaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina ihmetellyt, mistä noita Petterssoneja oikein löytyy? Oon kuitenkin kulkenut julkisilla useamman kerran päivässä lähes päivittäin 21 vuoden ajan ja ne kerrat, joina oon Narkoihin törmänny, voi laskea yhden käden sormilla. Puliukkoja on toki näkynyt, mutta nehän on pääsääntöisesti hirveän kohteliaita, jos ei itse ole töykeä tai leiki, ettei niitä ole olemassa.
Onko mulla vain hyvä tuuri vai suhtautuuko osa jengistä tähän jotenkin vainoharhaisesti?
Esim. kasin ja kolmosen ratikassa näitä tapaa säännöllisesti, mutta ongelman voi usein välttää sillä että istuu yhden istuttaville penkkiriveille. Aina tämä ei tietenkään ole mahdollista, mutta usein. Metrosta löytyy myös. Itse en ole 12 Helsinki-vuoteni aikana kulkenut sellaisilla busseilla, joissa spuget olisivat niin yleinen ongelma, että pitää aina estää yhtään ketään istumasta viereen, mutta ilmeisesti niitäkin siis on?
Ei haittaa, kunhan siirtyvät lähemmäs ikkunaa kun bussi alkaa täyttyä.
Sen sijaan eniten ärsyttää ilmaiseksi lastenvaunujen kanssa matkustavat, jotka eivät täydessä bussissa voi jäädä siihen välikköön ja välikön penkeille, vaan menevät tavallisille maksaville matkustajille tarkoitetuille paikoille ja usein vielä antavat lasten kiipeillä kuravaatteillaan penkeillä. Voi noillekin penkeille mennä jos siinä osataan istua, mutta voisi mennä takaisin siihen välikköön kun bussista alkaa loppua istumapaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän pointti tällä viestilläsi oli? Varmaan turhin ja paskin viesti AV:llä 2016-palkinnon saaja, vaikka vuosi on vasta tammikuussa!
Ja kyllä minun lapsuudessani 80-90-luvuilla mentiin julkisilla kaikkiin paikkoihin koulun kesken. Mistä ajasta oikein puhut?
Tai väliäpä sillä. Viestisi oli niin turhaa paskaa että tuskin osaat mitään konkreettista edes kirjoittaa.
80-luvun alussa mentiin tilausajolla uimahalliin koulun kanssa parin kilometrin matka. Mutta tokihan Suomi oli silloin paljon rikkaampi ja verotus kireämpää kuin Soinin Sipilän leikkaus-Suomessa.
Lapsia ei muutenkaan pitäisi päästää bussiin. Ostakoot auton jos niitä saatanan ipanoita on pakko tehdä. Vihaan lapsia yli kaiken ja pilaa päiväni kun sellainen tulee bussiin.
Tyhjässä bussissa ihan sama, mutta täydessä kyllä ärsyttää. Ylipäätään ärsyttävät ihmiset jotka kuvittelevat jotenkin pelkällä olemassaolollaan ansaitsevan kaikessa enemmän kuin muut (jonossa etuilijat tästä toinen hyvä esimerkki). Sosiaalisten tilanteiden pelko ei myöskään ole mikään oikeutus itsekeskeisyydelle, vaikka monet näin haluavatkin uskoa.
No niin pitkään kun bussissa on vapaita paikkoja istun yksin
Vierailija kirjoitti:
Tyhjässä bussissa ihan sama, mutta täydessä kyllä ärsyttää. Ylipäätään ärsyttävät ihmiset jotka kuvittelevat jotenkin pelkällä olemassaolollaan ansaitsevan kaikessa enemmän kuin muut (jonossa etuilijat tästä toinen hyvä esimerkki). Sosiaalisten tilanteiden pelko ei myöskään ole mikään oikeutus itsekeskeisyydelle, vaikka monet näin haluavatkin uskoa.
No niinpä! Jos ihminen vieressä pelottaa tai ahdistaa niin sillon saa kyllä ihan itse jäädä seisomaan eikä pistä itsekkyyttään muita seisomaan omien ongelmiensa takia. Symptiat menee noilta koska itsekkyyttä tuo lopulta on, oli syy mikä tahansa.
Se johtuu siitä että on jäämässä kohta kyydistä pois. Kaiken ei tarvitse aina tapahtua sekunnilleen juuri teidän mielihalujenne mukaan, itsekkäät. Ota pieni hengähdystauko ja kohta pääset istumaan.
Ei ärsytä, lähinnä säälittää. Ajattelen että ovat jotain mt-ongelmaisia jos viereen istuva ihminen noin pelottaa.