Antaa kyllä 0/5 kuvan ravintolasta, jos sen työntekijä Facebookissa ivaa vegaaniasiakasta
Ylpeänä kertoo, miten vastasi vittuillen kysymykseen yhden raaka-aineen eläinperäisyydestä ja peukuttaa kommenttia, jossa joku sanoo että "mitä vittua sellaiset edes liikkuu vapaalla jalalla normaalien ihmisten joukossa". Olen sekasyöjä itse, mutta täytyy pitää mielessä, missä paikassa en enää asioi enkä suosittele asiointia tuttavillenikaan.
Kommentit (139)
KAIKKI ravintoaineet on mahdollista saada kasviksista. Jopa B12-vitamiinikin saatiin ennen kasviksista - ei lihasta tai maitotuotteista. B12 on elää bakteerina maaperässä ja ennen ihmiset saivat sitä sadeveden ja pesemättömien kasvisten muodossa (on tehty tutkimuksia, missä on huomannu, että tietyillä asuinalueilla Intiassa ihmisillä on poikkeuksellisen paljon b12-vitamiinia veressään ja tämä johtuu mm. ulosteista ja muusta saasteesta, mitä heidän ruokiinsa päätyy). Nykyisin kehittyneen hygienian vuoksi b12-vitamiinia on saatavilla lähinnä vain eläinperäisissä tuotteissa sen vuoksi miten eläimet syövät ja siksi, että niiden suolistossa muodostuu sitä (kuten ihmisilläkin paksusuolessa). B12-vitamiinia lukuunottamatta kaikki ihmiselle tarpeelliset ravintoaineet löytyvät kasvikunnasta. Tämä vain korjaksena johonkin kommenttiin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tietäisinkin paikan, niin kävisin, jos sattuisin siellä päin liikkumaan. Hiljaista tukea vegaaniutta vastaan.
Mikä siinä vegaaniudessa on niin kamalaa että pitää ihan VASTUSTAA sitä :D Ihan kamalaa kun joku ei halua tukea eläinten kiduttamista, syödä ruumiita ja pahentaa ilmastonmuutosta vielä vähän enemmän.. kääk.
Miksi sitten vegaaniravintolat eivät menesty? Avaa se heinäbaari, jos ei tarjonta kelpaa muuten kuin mustamaalaamalla aiheettomasti yrittäjiä.
Ongelma vegaaniravintoloissa on se, että ensinnäkin vegaaneja on oikeasti olemassa hyvin vähän. Tuollainen paikka kannattaa perustaa vain jonnekin todella isoon kaupunkiin (jollasia ei juuri Suomessa ole edes), missä ihmisiäkin on tarpeeksi ja täten niitä vegaanejakin enemmän. Lisäksi vegaaniravintola ei juuri vedä sisään muita kuin vegaaneja ja kasvissyöjiä. Tällaisellä ravintolalla täytyisi olla jokin täysin omanlaisensa teema, jota ei muissa kaupungin ravintoloissa olisi, jotta sinne saattaisi eksyä sekasyöjiäkin. Harvat sekasyöjät kuitenkaan tietoisesti menevät paikkaan, josta on saatavilla vain kasvisruokaa, kuten tälläkin palstalla ihmis(t)en asenteista näkee. Ja kun se vegaaniravintola on paikassa X, niin joskus on vaan helpompi vegaaninkin mennä lähempään ravintolaan, jos tämä vegaaniravintola ei satu olemaan työpaikan/kodin järkevässä läheisyydessä.
Ongelmana on myös se, ettei me vegaanit eletä missään vegaanikuplassa. Meillä on myös sekasyöjiä kavereina ja usein ruokapaikka joudutaan valitsemaan niin, että se kaikille sopii. Ja kun porukassa on se yksi vegaani ja 5 sekasyöjää, niin sitä on vähän pakko mennä normaaliin ravintolaan, missä sekasyöjät saavat sen lihaa sisältävän ruokansa ja vegaanille on toivottavasti jotain kasvisruokaa, jonka pystyy suht helposti muokkaamaan vegaaniseksi.
Esimerkiksi itse olen ollut lähes 10 vuotta vegaani, mutta lähipiirini koostuu täysin sekasyöjistä. En edes tunne ketään vegaania. Onneksi lähimmät ystäväni suostuvat menemään juuri sellaisiin ravintoloihin, joista tiedän helposti saavani vegaanista ruokaa. Mutta jos esimerkiksi työporukalla ollaan menossa syömään, niin se nyt on vaan niin, että joko minä menen yksin vegaaniravintolaan tai menen sinne, minne ne muut tahtovat. Siksi meidän vegaanien on vähän pakko yrittää saada sitä vegaaniruokaa ihan normaaleista sekasyöjien ruokapaikoista, koska aina vaihtoehtona ei ole mennä siihen kaupungin ainoaan vegaaniystävälliseen (kasvis)ravintolaan. Onhan se varmaan ikävää tarjoilijalle ja kokille selvitellä, onko jokin annos täysin vegaaninen, mutta ei me vegaanit nyt ainoita "ruokavammaisia" olla, jotka haluavat tehdä annoksiin muutoksia.
Vegaaneja ja muita hankalikkoja saakin nälviä, kun ovat niin kerrassaan ärsyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaneja ja muita hankalikkoja saakin nälviä, kun ovat niin kerrassaan ärsyttäviä.
"Ihhihhih, tirskis tyrskis, trollataan vähän ja keksitään joitakin nokkelia vegaaniheittoja, ennen kuin välitunti loppuu..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylpeänä kertoo, miten vastasi vittuillenykseen yhden raaka-aineen eläinperäisyydestä ja peukuttaa kommenttia, jossa joku sanoo että "mitä vittua sellaiset edes liikkuu vapaalla jalalla normaalien ihmisten joukossa". Olen sekasyöjä itse, mutta täytyy pitää mielessä, missä paikassa en enää asioi enkä suosittele asiointia tuttavillenikaan.
Miksi vegaani shö edes ravintolassa ne on tarkoitettu ihmisille ei lehmille, vegaanit syököön navetassa
Opettajat hoi! Ottakaa ne kännykät lapsosilta pois tunnin ajaksi. Tuokin raukka ei opi edes kirjoittamisen alkeita, kun ei malta keskittyä opetukseen, vaan keksii junttimaisen hauskoja heittoja mammapalstalle oppitunnilla. Tunnistatte varmasti oppilaan, kun ne muutamat viiksihaivenet värähtelevät pidätetyn naurun tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo terveellisyysaspekti. Eihän kellään sattuisi olemaan ihan tilastotietoa vegaanin vs lihansyöjän keskimääräisestä eliniästä? ;)
Elinikä ja terveellisyys/terveys eivät ole ihan sama asia.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ravintola on kyseessä? Ihan hyvin voit täällä kertoa.
Meinaat että kaikki mikä on netissä on totta ja täällä saa mustamaalata yrityksiä ihan vapaasti?
Jos nimi tulee ketjuun, voit olla varma että poistatan koko ketjun.
Siitähän somesoppa vasta kiehahtaisikin, jos yritetään poistella ja peitellä. Tästähän on surullisenkuuluisia esimerkkejä vaikka kuinka.
Olet oikeassa, mutta kun tässä ei ole mitään kuohunnan aihetta. Yksilö toimii typerästi, ei hänen työnantajansa. Miksi mustamaalata kyseinen ravintola?
Yksilöthän ravintoloissa asiakkaita palvelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tietäisinkin paikan, niin kävisin, jos sattuisin siellä päin liikkumaan. Hiljaista tukea vegaaniutta vastaan.
Mikä siinä vegaaniudessa on niin kamalaa että pitää ihan VASTUSTAA sitä :D Ihan kamalaa kun joku ei halua tukea eläinten kiduttamista, syödä ruumiita ja pahentaa ilmastonmuutosta vielä vähän enemmän.. kääk.
Miksi sitten vegaaniravintolat eivät menesty? Avaa se heinäbaari, jos ei tarjonta kelpaa muuten kuin mustamaalaamalla aiheettomasti yrittäjiä.
Ongelma vegaaniravintoloissa on se, että ensinnäkin vegaaneja on oikeasti olemassa hyvin vähän. Tuollainen paikka kannattaa perustaa vain jonnekin todella isoon kaupunkiin (jollasia ei juuri Suomessa ole edes), missä ihmisiäkin on tarpeeksi ja täten niitä vegaanejakin enemmän. Lisäksi vegaaniravintola ei juuri vedä sisään muita kuin vegaaneja ja kasvissyöjiä. Tällaisellä ravintolalla täytyisi olla jokin täysin omanlaisensa teema, jota ei muissa kaupungin ravintoloissa olisi, jotta sinne saattaisi eksyä sekasyöjiäkin. Harvat sekasyöjät kuitenkaan tietoisesti menevät paikkaan, josta on saatavilla vain kasvisruokaa, kuten tälläkin palstalla ihmis(t)en asenteista näkee. Ja kun se vegaaniravintola on paikassa X, niin joskus on vaan helpompi vegaaninkin mennä lähempään ravintolaan, jos tämä vegaaniravintola ei satu olemaan työpaikan/kodin järkevässä läheisyydessä.
Ongelmana on myös se, ettei me vegaanit eletä missään vegaanikuplassa. Meillä on myös sekasyöjiä kavereina ja usein ruokapaikka joudutaan valitsemaan niin, että se kaikille sopii. Ja kun porukassa on se yksi vegaani ja 5 sekasyöjää, niin sitä on vähän pakko mennä normaaliin ravintolaan, missä sekasyöjät saavat sen lihaa sisältävän ruokansa ja vegaanille on toivottavasti jotain kasvisruokaa, jonka pystyy suht helposti muokkaamaan vegaaniseksi.
Esimerkiksi itse olen ollut lähes 10 vuotta vegaani, mutta lähipiirini koostuu täysin sekasyöjistä. En edes tunne ketään vegaania. Onneksi lähimmät ystäväni suostuvat menemään juuri sellaisiin ravintoloihin, joista tiedän helposti saavani vegaanista ruokaa. Mutta jos esimerkiksi työporukalla ollaan menossa syömään, niin se nyt on vaan niin, että joko minä menen yksin vegaaniravintolaan tai menen sinne, minne ne muut tahtovat. Siksi meidän vegaanien on vähän pakko yrittää saada sitä vegaaniruokaa ihan normaaleista sekasyöjien ruokapaikoista, koska aina vaihtoehtona ei ole mennä siihen kaupungin ainoaan vegaaniystävälliseen (kasvis)ravintolaan. Onhan se varmaan ikävää tarjoilijalle ja kokille selvitellä, onko jokin annos täysin vegaaninen, mutta ei me vegaanit nyt ainoita "ruokavammaisia" olla, jotka haluavat tehdä annoksiin muutoksia.
Liikaa on vegaaneja, jos niitä on vähän niin pitävät kerrassaan paljon melua ruokavaliosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tollanen moralismi. Ja luulo, että kukaan ei olisi eri mieltä. Minä olen eläinten kiduttamisen puolesta. Älyttömät elukat! Kidutus alkakoon!
En ole äskeinen vegaani, mutta vastaan silti tähän. Jos ostat tuotettua lihaa, niin "olet" eli toimit eläinten kiduttamisen puolesta. Jos nyt ihan loogisesti ja kaikessa rauhassa asiaa ajatellaan.
Olen kasvissyöjä enkä ole ketjussa peukuttanut suuntaan enkä toiseen, mutta saisinko teiltä vegaaneilta vinkkejä? En siis ole vegaani, juon maitoa, syön juustoa, syön kananmunaa ym. Ainoastaan lihaa en syö. Kuitenkin vegaaniaate kiinnostaisi ja varmaan omaa laiskuuttani en ole siihen ryhtynyt, vaikka se on aika lailla oman elämänkatsomukseni kanssa sopusoinnussa. Siis vegaanit, miten te hoidatte proteiinit ja muut tarvittavat? Olisiko ihan konkreettisia neuvoja. Kasvissyöjä olen ollut kasiluokalta asti ja nyt siis ikää 30v :) Haaveilen raskautumisesta, joten olennaista olisi tasapainoinen monipuolinen ruokavalio, vaikka vegaani olisinkin.
Hei nro 196, oletko tutustunut vegaanihaasteeseen? Se voisi olla omiaan juuri sinulle, jolla on mielenkiintoa mutta ei ihan tarpeeksi tietoa ja uskallusta asiaan. "Virallinen" vegaanihaaste on alkanut tammikuun alussa, mutta sen voi ottaa vastaan koska vaan, missä vaiheessa kuuta ja vuotta tahansa. Saat kuukauden ajan sähköpostiisi päivittäin napakan uutiskirjeen sekä viikottaiset reseptit ja kauppalistat niitä varten, uutiskirjeissä paljon tietoa veganismista ja sen eri ulottuvuuksista ja lisäksi saat valita itsellesi tuutorin, jonka puoleen kääntyä, jos joku asia mietityttää. Tosi hieno juttu se!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tollanen moralismi. Ja luulo, että kukaan ei olisi eri mieltä. Minä olen eläinten kiduttamisen puolesta. Älyttömät elukat! Kidutus alkakoon!
En ole äskeinen vegaani, mutta vastaan silti tähän. Jos ostat tuotettua lihaa, niin "olet" eli toimit eläinten kiduttamisen puolesta. Jos nyt ihan loogisesti ja kaikessa rauhassa asiaa ajatellaan.
Olen kasvissyöjä enkä ole ketjussa peukuttanut suuntaan enkä toiseen, mutta saisinko teiltä vegaaneilta vinkkejä? En siis ole vegaani, juon maitoa, syön juustoa, syön kananmunaa ym. Ainoastaan lihaa en syö. Kuitenkin vegaaniaate kiinnostaisi ja varmaan omaa laiskuuttani en ole siihen ryhtynyt, vaikka se on aika lailla oman elämänkatsomukseni kanssa sopusoinnussa. Siis vegaanit, miten te hoidatte proteiinit ja muut tarvittavat? Olisiko ihan konkreettisia neuvoja. Kasvissyöjä olen ollut kasiluokalta asti ja nyt siis ikää 30v :) Haaveilen raskautumisesta, joten olennaista olisi tasapainoinen monipuolinen ruokavalio, vaikka vegaani olisinkin.
Proteiini on ehkä helpoin kaikesta. Esim. soijassa on enemmän proteiinia, kuin lihassa. Seitanissa, pavuissa, siemenissä, pähkinöissä, viljoissa, tofussa...hyvin monesta paikasta saa täytettyä proteeini tarpeensa naurettavan helposti. Jos vegaanius kiinnostaa, kannattaa liittyä tammikuun vegaanihaasteeseen (löytyy googlettamalla). Saat päivittäisen uutiskirjeen ravintoaineista ja vegaanisista resepteistä. Jo lähetetyt kirjeet voit lukea netistä ja niissä on käsitelty rasvoja, proteiineja, rasvoja jne.
Vegaanius vaatii alkuun lukemista ja asiaan perehtymistä, kuten mikä tahansa uusi ruokavalio, jos haluaa koostaa ravintonsa monipuolisesti ja terveellisesti. Aihe on niin laaja, ettei minun kannata tässä kaikkea sitä mahdollista tietoa kirjoittaa :D.
Yksi vegaani täälläkin ja komppaan edellistä viestiä! Monilla tuntuu olevan käsitys, että vegaanien tarvitsisi kauheasti huolehtia saavatko he oikeat ravintoaineet, mutta minä ainakin otan vain b12-vitamiinia purkista, en mitään muuta ja näin olen tehnyt jo 14 vuoden ajan vegaanina ja hyvin jaksan tehdä ihan kaikkea ja olo on virkeä. Enkä mieti edes erityisen tarkasti omia syömisiäni.
Monilla omanikäisilläni alkaa olla ja ylipainoa ja muita "iän tuomia" ongelmia, mutta kumma kyllä minä ja toinen samanikäinen vegaaniystäväni olemme säästyneet sairauksilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit. Syömishäiriöstä kärsiviä syöpäsairaan näköisiä ihmisiä, jotka ovat vakuuttuneita siitä että soija (kannattais googlta söijä ja syöpä btw) pelastaa heidät maagisesti taudeilta. Useiden vegaanien lapset ovat kuolleet vanhempiensa uskomusten takia ja heidän ajamansa tapa toteuttaa elintarviketuotanto käytönnössä tekisi maapallosta globaalin pääsiäissaaren.
Ja he pitävät itseään parempina ihmisinä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_tunnetuista_kasvissy%C3%B6jist%C…
Joo, esim. Mike Tyson näyttää kyllä "syöpäsairaalta" :D
:'D Ei hitto mitä väitteitä tällä yhdellä tässä ketjussa!
Vierailija kirjoitti:
Ylpeänä kertoo, miten vastasi vittuillen kysymykseen yhden raaka-aineen eläinperäisyydestä ja peukuttaa kommenttia, jossa joku sanoo että "mitä vittua sellaiset edes liikkuu vapaalla jalalla normaalien ihmisten joukossa". Olen sekasyöjä itse, mutta täytyy pitää mielessä, missä paikassa en enää asioi enkä suosittele asiointia tuttavillenikaan.
Tökeröä käytöstä työntekijältä. Luulisi työnantajan ohjeistaneen mitä työpaikasta saa kertoa ulkopuolisille ja mihin sävyyn. Pitäisi kyllä omankin harkintakyvyn riittää siihen, että tajuaa tuollaisen kommentoinnin täysin asiattomaksi. Asiakkaita ei koskaan haukuta (muuten kuin ehkä työkavereiden kesken höyryjen päästämiseksi), eikä työnantajasta levitellä negatiivisia asioita - oli ala sitten mikä tahansa.
Ohiksena vielä, etten ymmärrä vegaanien aiheuttamaa närkästystä ja suoranaista vihaa. Miksi joillekin sekasyöjille on niin kova pala se, että toiset haluavat aiheuttaa mahdollisimman vähän pahaa ruokavaliollaan?
Tiedän että joissakin paikoissa harrastetaan vegaanille tarjotaan ruokaa jossa on valmistettu
lihaa, eräässä ravintolassa on jopa veto aina kun vegaani tulee asiakaaksi että maistaako se lihan maun kasviksista mitä pannulla tehdään.
samassa paikassa myös tehdää niin että jos joku tilaa kasvis-sose keittoo niin sinne sekaan laitetaan lihasta paistolientä ennen kuin soseutetaan.
Se mistä tiedän olen kyseissä paikassa tarjoilijana
Tällä tavalla ravintolat vetää vegaania sata nolla nenään.
Ylä femmat heittävät aina kun homma onnistuu.
Tiedossa olevat ravintolat on hesassa mitkä tätä harrastava samaa ketjua kaikki :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä vegaaniudessa on niin kamalaa että pitää ihan VASTUSTAA sitä :D
Ne itseriittoiset, omahyväiset, jatkuvasti omaa holierthanthou-elämäänsä rummuttavat vegaanit.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vegaani täälläkin ja komppaan edellistä viestiä! Monilla tuntuu olevan käsitys, että vegaanien tarvitsisi kauheasti huolehtia saavatko he oikeat ravintoaineet, mutta minä ainakin otan vain b12-vitamiinia purkista, en mitään muuta ja näin olen tehnyt jo 14 vuoden ajan vegaanina ja hyvin jaksan tehdä ihan kaikkea ja olo on virkeä. Enkä mieti edes erityisen tarkasti omia syömisiäni.
Monilla omanikäisilläni alkaa olla ja ylipainoa ja muita "iän tuomia" ongelmia, mutta kumma kyllä minä ja toinen samanikäinen vegaaniystäväni olemme säästyneet sairauksilta.
Säästytte kyllä myös monilta elämän tuomita nautinnoilta. Ravintola- asiakkaana olette ( alkuperäiseen aiheeseen palatakseni) aivan täysiä painajaisia.
Yks vegaani vie helposti puoli tuntia työntekijän aikaa ja muut, maksavat asiakkaat odottaa sillä aikaa. Viimeksi sain haukut siitä että eikö meillä ole vegaaniruokia varten omaa parillaa. Siis luuletteko oikeasti, että ravintoloissa on vegaaneille OMAT parillat? No ei ole. Ihan samalla parillalla ja samassa sianrasvassa paistuu teidänkin ruuat. Ja tätä kysyin monelta kokilta
Aika huono maine yritykselle tulee tuollaisesta :D Toivottavasti kyseiselle kuninkaalle annetaan varoitus tuosta käytöksestä....