Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

THL: Juuri kukaan ei syö suositusten mukaan

Vierailija
13.01.2016 |

Hesarissa oli tänään artikkeli, jossa kerrottiin että tutkimuksen mukaan melkein kukaan ei syö ravintosuositusten mukaisesti. Iloisesti sekaisin puhutaan myös itämeren ruokavaliosta maagisena terveystekona.

Meillä ei syödä suositusten tai itämeren ruokavalion mukaan, koska ne tuntuvat jokseenkin älyttömiltä. Puuro ei todellakaan pidä nälkää minulla, vaikka niin lukee lehdessä. Vatsa kurnii jo parin tunnin päästä. Rasvattoman maidon juominenkin... Huh, jos jotain ruokaa on käsiteltävä että siitä tulee järkevää käyttää, niin eikö kannattaisi jättää koko ruoka-aine syömättä tai syödä sitä käsittelemätöntä vain vähän? Maidosta tulee finnejä, limaa kurkkuun ja menee vatsa sekaisin. Nam nam. Leivän päälle meillä laitetaan juuri artikkelissa mainittua "mariinia" (enpä ollut aiemmin kuullut tätä sanaa!), laitettais voita mutta se on niin hankalaa levittää.

Nyt tuli kuitenkin vähän huono omatunto, kun luin tuon jutun. Propaganda toimii! Vaikeaa olla välittämättä, kun kerta toisensa jälkeen kuulee väitettävän samoja asioita. Ja sitten vielä kerrotaan tutkimustuloksista, joissa minulle sopimatonta ruokaa syövät ihmiset ovat terveimpiä. Minulla on vähän ylipainoakin, mutta jos syön vähärasvaista ruokaa, nälkä ei pysy poissa ja sitten syön määrällisesti enemmän ja useammin, onko siinäkään järkeä? Kauhean vaikeaa tää elämä, kun itse kokee yhtä mutta kaikki asiantuntijana esiintyvät väittävät toista :D

En tiedä mikä aloituksessani oli pointtina, mutta olisi hauskaa kuulla teidänkin mietteitä näistä asioista ja tuosta artikkelista.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1452580031295

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noista kannata välittää. Pitää syödä siten, että voi hyvin, eikä niin kuin joku "määrää"

Jos haluaa syövän nuorena niin syö sitten mitä haluaa.

Avaisitko vähän, mitä tarkoitat.

Vierailija
122/125 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Tiesitkö ap, että suomalaisista alle 10 prosenttia syö päivittäin puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä päivässä? Aika hurjaa.

Minulla on ilo kuulua tähän ryhmään. Keho muuttui heti lihaksikkaammaksi ja voimakkaammaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönnetään, emme syö suositusten mukaan, emme edes halua tai tavoittele sitä. Emme käytä rypsiöljyä ja pyrimme mahdollisimman pieneen viljojen kulutukseen. Käytämme aitoa voita, kermaa ja oliiviöljyä. Syömme punaista lihaa. Tosin syömme paljon kasviksia, hedelmiä vähemmän.

Vältän elintarvikkeita jotka on käsitelty ja joissa on esim. fruktoosisiirappia. Kasvatamme kesällä osan kasviksista itse, syömme paljon marjoja jotka on aina kotimaisia. Esim. hiloja menee kohtuudella ja nekin on itse tehtyjä. 

Ruoka voi olla nautinto, ei pelkkää suositusta. Lapset saa riittävästi koulussa huonoa ravintoa, miksi tarjota lisää samaa kotona?

Ruoka on vain rakennusaine minulle ja sen pitää olla parasta, kun teen työtä kilkkeessä olympuksen. Kananrintaa joka päivä, puoli kiloa kaalia, kattilat täynnä puuroa ja kananmunia joka sormelle, vettä ämpärillinen. Minä syön pullanmussuttajia jälkkäriksi.

Vierailija
124/125 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itämereen ja sieltä nouseviin eliöihin en joka tapauksessa koske pitkällä tikullakaan.

Vierailija
125/125 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä käytä kevyttuotteita enkä margariineja. Käytän oikeaa voita ja oliiviöljyä, reilusti näitäkin. En säästele suolaa, pidän suolaisesta. Syön punaistakin lihaa ja makkaroita, mutta käytän myös paljon kasviksia. Pottuja syön harvoin, nykyään olen korvannut potut lantuilla. Sipulia ja valkosipulia kuluu paljon, ja erilaisia kaaleja. Teen yleensä ruokani itse, koska pidän kokkailusta ja on mukava kokeilla erilaisia ruokia. Joskus laiskuuksissani olen ostanut töihin jonkin valmisruoan mukaan. Leipääkin syön, mutta se on oikeaa ruisleipää ja näkkileipää mitä syön. Maitoa en juo, sen juonnin lopetin jostain syystä muistaakseni kun olin ensimmäisellä luokalla koulussa, eli noin 27 vuotta sitten. Piimää juon silloin tällöin, en joka viikko. Juustoja syön halukkaasti, homejuustoille olen erityisen perso. Kreikkalaista jogurttia (Lidl) syön silloin tällöin, koska se ei ole niin imelää. Karamellia en enää syö, jos haluan jotain pientä imelää, niin syön kuivattuja hedelmiä. Kalaa ei tule syötyä kovin usein, sen syöntiä pitäisi lisätä. Teetä juon, ja siihen laitan korkeintaan puoli teelusikallista sokeria tai hunajaa, siis iso kuppi (n. 2,5 dl). Olutkin maistuu usein ruokajuomana, juodaanhan sitä mm. Saksassa ja Tshekeissäkin runsaasti, heh heh :D. Jonkin tuhdin liharuoan, jossa on tietenkin runsaasti kasviksia, kanssa olut on erinomainen juoma. En ole mielestäni paksu tällä ruoka"valiolla", pituutta noin 173 cm ja painoa noin 64 kg. Minulla tosin ei ole autoa ollut koskaan, joten kävelen ja pyöräilen paljon. M34

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan