THL: Juuri kukaan ei syö suositusten mukaan
Hesarissa oli tänään artikkeli, jossa kerrottiin että tutkimuksen mukaan melkein kukaan ei syö ravintosuositusten mukaisesti. Iloisesti sekaisin puhutaan myös itämeren ruokavaliosta maagisena terveystekona.
Meillä ei syödä suositusten tai itämeren ruokavalion mukaan, koska ne tuntuvat jokseenkin älyttömiltä. Puuro ei todellakaan pidä nälkää minulla, vaikka niin lukee lehdessä. Vatsa kurnii jo parin tunnin päästä. Rasvattoman maidon juominenkin... Huh, jos jotain ruokaa on käsiteltävä että siitä tulee järkevää käyttää, niin eikö kannattaisi jättää koko ruoka-aine syömättä tai syödä sitä käsittelemätöntä vain vähän? Maidosta tulee finnejä, limaa kurkkuun ja menee vatsa sekaisin. Nam nam. Leivän päälle meillä laitetaan juuri artikkelissa mainittua "mariinia" (enpä ollut aiemmin kuullut tätä sanaa!), laitettais voita mutta se on niin hankalaa levittää.
Nyt tuli kuitenkin vähän huono omatunto, kun luin tuon jutun. Propaganda toimii! Vaikeaa olla välittämättä, kun kerta toisensa jälkeen kuulee väitettävän samoja asioita. Ja sitten vielä kerrotaan tutkimustuloksista, joissa minulle sopimatonta ruokaa syövät ihmiset ovat terveimpiä. Minulla on vähän ylipainoakin, mutta jos syön vähärasvaista ruokaa, nälkä ei pysy poissa ja sitten syön määrällisesti enemmän ja useammin, onko siinäkään järkeä? Kauhean vaikeaa tää elämä, kun itse kokee yhtä mutta kaikki asiantuntijana esiintyvät väittävät toista :D
En tiedä mikä aloituksessani oli pointtina, mutta olisi hauskaa kuulla teidänkin mietteitä näistä asioista ja tuosta artikkelista.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ihmettelen missä on 1/2 lautasellista kasviksia kouluruokailussa ja miksei päiväkodin sokeriset välipalat vähene? Jos 30% vai mitä se ny oli energiasta pitäisi tulla hyvistä rasvoista.... niin eipä näy oliivioljyä lasten salaatin päällä.
Vanhempien pitäisi opettaa lapselleen, että se salaatti- ja kasvisosasto heti siinä linjaston alussa on sitä varten, että siitä otetaan täytettä niin, että lautanen täyttyy puoleenväliin. Sen pitäisi tulla ihan kotoa ja suoraan aivoista, että näin toimitaan. Mutta ei ihme, jos ei opeteta lapsillekaan tuota, kun kerran muutenkin alle 10 % suomalaisista syö päivittäin sen suositellun kasvis-, marja- ja hedelmämäärän. :(
Sokeriset välipalat ovat kyllä turhakkeiden turhake. Helsingissä tähän on onneksi tullut edistystä ja päiväkodeissa on esim. siirrytty pelkästään maustamattomaan jogurttiin.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ihmettelen missä on 1/2 lautasellista kasviksia kouluruokailussa ja miksei päiväkodin sokeriset välipalat vähene? Jos 30% vai mitä se ny oli energiasta pitäisi tulla hyvistä rasvoista.... niin eipä näy oliivioljyä lasten salaatin päällä.
Voiko kasvatushenkilöstö pakottaa lapsen syömään puoli lautasellista kasviksia? Niitä kun on nykypäivän koulussa monia jotka ottavat näön vuoksi salaattia eivätkä syö sitäkään. Ja ei kukaan voi mitään jos kotona siihen on opetettu. Oma lapseni syö todella hyvin salaattia ja ruokaa koulussa ja laittaa salaatin päälle rypsiöljypohjaista salaatinkastiketta. Syö muuten välipalankin. Ja on siitä huolimatta tai siitä syystä pirteä normaalipainoinen, jaksava eikä ole sairastellut pitkään aikaan. On hienoa, että koulu tarjoaa ruuan ja vielä välipalankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iloisesti sekaisin meni sullakin tutkimustulokset. THL ei suosittele vähärasvaista ruokavaliota kokonaisuudessaan. Ravitsemussuositusten mukaan rasvaa pitäisi saada kokonaisenergiasta noin 25-35 energiaprosenttia (riippuen ihmisestä). Tästä rasvasta TYYDYTTYMÄTTÖMIÄ pitäisi olla noin 2/3 ja alle 10 % tyydyttyneitä.... Mutta kun on NIIN vaikeaa ymmärtää.
Paitsi ne margariinit tehdään hydraamalla ja kovettimilla, sisälsivät tajuttomasti transrasvoja, jotka ovat ainoita vaarallisia rasvoja. Eläinrasvat eivät ole vaarallisia, vaikka THL näin antaakin ymmärtää. Sokeri on 1000x enemmän väärin käytetty kuin rasvat ja terveydelle erittäin paljon vaarallisempia.
Ja sun arvelusi ovat raikkaalta 60-luvulta. Päivitäpä tietosi ks. Finelin tietokanta ja tsekkaa sieltä vaikka Flora 60 % ja kerro paljonko on transrasvaa. Ja katso sen jälkeen sama määrä voille. Kerro sen jälkeen, miten voissa voi olla enemmän transrasvaa. Odotan mielenkiinnolla vastaustasi :) Ai niin ja sen jälkeen kun kerrot vastaukset noihin niin vastaapa vielä mikseivät eläinrasvat ole vaarallisia? Entä kookosrasva-siinäpä varsinainen "superfood"... Lauriinihappoa ihan sikana
Tutkippas pidemmälle... sieltä se totuus löytyy.
P.S. Pekka Puska syötätti vuosikymmeniä margariineja ihmisille uskotellen margariinien terveellisyyteen. Margariineissä oli tajuttoman paljon enemmän transrasvoja kuin voissa (joita et voi verrata) enne vuotta 2000. Miksi teollisuus kaikessa hiljaisuudessa luopui margariinien tuottamisesta myrkyillä, joista tuli transrasvoja?
Et vastannut kysymykseeni. Ja se kertoo kaiken oleellisen omasta tiedostasi. Toistat tiettyjen "ravintoprofeettojen" ismejä tuomatta yhtään omaa ajattelua. Oletko ajatellut itse tai tutkinut asiaa kritisoimatta noita omia ravintoihmisiä?
Olen tutkinut. Ihan sama kuin väittäisit, että proteiini on samanlaista oli lähde mikä hyvänsä. Sama pätee tähän. Fakta on kuitenkin se, että rasvoista on turha edes puhua, sillä sokeri (etenkin fruktoosi) on 1000x pahempaa ja siitä syystä WHO siitä varoitti. WHO:n varoitukset eivät näy millään tavoin THL:n propagandassa. Pelkästään sillä perusteella THL voi pyykiä persettään tiedotteillaan.
Lisättyä sokeriahan kehotetaan suosituksissa vähentämään, joten mitähän ihmettä tämäkin kommentti taas tarkoitti. Ilmeisesti joillain (jälleen kerran pielessä oleva) kuvitelma, että ravitsemussuosituksissa kehotetaan syömään karkkia ja juomaan limua?
Et näköjään ymmärtänyt kommentoimaasi viestiä ollenkaan.
THL on kyllä tiedottanut tuosta WHO:n muuttuneesta kannasta, joten ei, en ymmärrä, mitä uliset.
Sitä, että THL demonisoi rasvoja, jotka ovat merkityksettömiä suhteessa sokerin vaaroihin. THL ei tutki onko sokerin käyttö vähentynyt.
http://yle.fi/uutiset/sokerin_kaytto_kotitalouksissa_vahentynyt__thln_s…
Tuossa sulle tutkimustietoa, kun sitä nyt kovasti peräänkuulutat.
Ei uutta tietoa. Mutta mitä se ruoka sitten on...THL kertoi karppausbuumin aikana, että ihmiset ovat alkaneet ostaa rasvaisia ja makeita viinereitä, pullia ym. kauppojen itsepalveluhyllyistä. Ja kyllä sitä näkeekin.. Ravitsemussuositukset eivät suosittele viinereitä, munkkeja, croissanteja ja pullia pyramidissaan jokapäiväiseen ruokavalioon. Sieltä tulee yksi selitys.
Karppauabuumi ja viinereitä, munkkeja, croissanteja ja pullia....??
Thl tyrmää karppauksen, mutta eihän nekään edes tiedä mitä karppaus on :)
Tai itse asiassa osa niistä karppaajista eivät tiedä mitä karppaus on. Lasketaan, että voi syödä rasvaisia ruokia ja mitä huvittaa ja sitten syödään mitä huvittaa. Älä vääristele sanomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien pitäisi opettaa lapselleen, että se salaatti- ja kasvisosasto heti siinä linjaston alussa on sitä varten, että siitä otetaan täytettä niin, että lautanen täyttyy puoleenväliin. Sen pitäisi tulla ihan kotoa ja suoraan aivoista, että näin toimitaan. Mutta ei ihme, jos ei opeteta lapsillekaan tuota, kun kerran muutenkin alle 10 % suomalaisista syö päivittäin sen suositellun kasvis-, marja- ja hedelmämäärän. :(
Sokeriset välipalat ovat kyllä turhakkeiden turhake. Helsingissä tähän on onneksi tullut edistystä ja päiväkodeissa on esim. siirrytty pelkästään maustamattomaan jogurttiin.
Salaatti ei pidä nälkää, juurekset toimii paremmin. Mutta eihän tää toimi koska koulun ruoka on rasvatonta ja suolatonta. Vietin muutaman päivän lapseni koululla ja söin siellä silloin. Oikeasti, se ruoka ei ollut hyvää. Yhtenä päivänä jopa jätin väliin kun näin ruuan ulkonäön. Keitossa niljakkaita lihanpaloja, seurana pakasteperunakuutioita ja pakastejuureskuutioita. Voit kuvitella maun verrattuna kotona tehtyyn lihasoppaan jossa ei ole köäytetty pakastettuja aineksia. Tämä vain yksi esimerkki.
Ei siellä käytetä voi ja kermaa, ei edes korvikkeita. Leipä aina sitä samaa mautonta vuokaleipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaatti ei pidä nälkää, juurekset toimii paremmin. Mutta eihän tää toimi koska koulun ruoka on rasvatonta ja suolatonta. Vietin muutaman päivän lapseni koululla ja söin siellä silloin. Oikeasti, se ruoka ei ollut hyvää. Yhtenä päivänä jopa jätin väliin kun näin ruuan ulkonäön. Keitossa niljakkaita lihanpaloja, seurana pakasteperunakuutioita ja pakastejuureskuutioita. Voit kuvitella maun verrattuna kotona tehtyyn lihasoppaan jossa ei ole köäytetty pakastettuja aineksia. Tämä vain yksi esimerkki.
Ei siellä käytetä voi ja kermaa, ei edes korvikkeita. Leipä aina sitä samaa mautonta vuokaleipää.
Eikös raasteet nimenomaan tehdä juureksista: porkkana, lanttu jne.
Myönnetään, emme syö suositusten mukaan, emme edes halua tai tavoittele sitä. Emme käytä rypsiöljyä ja pyrimme mahdollisimman pieneen viljojen kulutukseen. Käytämme aitoa voita, kermaa ja oliiviöljyä. Syömme punaista lihaa. Tosin syömme paljon kasviksia, hedelmiä vähemmän.
Vältän elintarvikkeita jotka on käsitelty ja joissa on esim. fruktoosisiirappia. Kasvatamme kesällä osan kasviksista itse, syömme paljon marjoja jotka on aina kotimaisia. Esim. hiloja menee kohtuudella ja nekin on itse tehtyjä.
Ruoka voi olla nautinto, ei pelkkää suositusta. Lapset saa riittävästi koulussa huonoa ravintoa, miksi tarjota lisää samaa kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä käytetä voi ja kermaa, ei edes korvikkeita. Leipä aina sitä samaa mautonta vuokaleipää.[/quote
Riippuu siitä, mitä salaatti sisältää. Siinä olen samaa mieltä, että ruokalat voisivat opetella maustamaan yrteillä ja muilla mausteilla. Toki on riskinsä siinäkin, koska osa lapsista voi suhtautua melko penseästi uusiin mausteisiin, osalla on vaikeita ruoka-aineallergioita, osalla erityisruokavalioita. Mä en henkilökohtaisesti ole sitä mieltä, että kaikki ruuat pitäisi olla upotettuna kermaan ja höystetty voilla että maistuu hyvältä. Mutta osa ihmisistä on mieltynyt sellaiseen makuun. Eräs tuttavani syö mieliten rasvaista grilliruokaa ja sen huomaa.
Riippuu siitä, mitä salaatti sisältää. Siinä olen samaa mieltä, että ruokalat voisivat opetella maustamaan yrteillä ja muilla mausteilla. Toki on riskinsä siinäkin, koska osa lapsista voi suhtautua melko penseästi uusiin mausteisiin, osalla on vaikeita ruoka-aineallergioita, osalla erityisruokavalioita. Mä en henkilökohtaisesti ole sitä mieltä, että kaikki ruuat pitäisi olla upotettuna kermaan ja höystetty voilla että maistuu hyvältä. Mutta osa ihmisistä on mieltynyt sellaiseen makuun. Eräs tuttavani syö mieliten rasvaista grilliruokaa ja sen huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Myönnetään, emme syö suositusten mukaan, emme edes halua tai tavoittele sitä. Emme käytä rypsiöljyä ja pyrimme mahdollisimman pieneen viljojen kulutukseen. Käytämme aitoa voita, kermaa ja oliiviöljyä. Syömme punaista lihaa. Tosin syömme paljon kasviksia, hedelmiä vähemmän.
Vältän elintarvikkeita jotka on käsitelty ja joissa on esim. fruktoosisiirappia. Kasvatamme kesällä osan kasviksista itse, syömme paljon marjoja jotka on aina kotimaisia. Esim. hiloja menee kohtuudella ja nekin on itse tehtyjä.
Ruoka voi olla nautinto, ei pelkkää suositusta. Lapset saa riittävästi koulussa huonoa ravintoa, miksi tarjota lisää samaa kotona?
Jep, jep noin sanoo tuttavaperheeni äitikin nirsoista lapsistaan ja niin lapset syövätkin "ravitsevia" nugetteja ja kalapuikkoja sekä ranskalaisia. Ainut vihreä (tai punainen) lautasella on ketsuppi, jossa muuten on hurjasti sokeria ja suolaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, jep noin sanoo tuttavaperheeni äitikin nirsoista lapsistaan ja niin lapset syövätkin "ravitsevia" nugetteja ja kalapuikkoja sekä ranskalaisia. Ainut vihreä (tai punainen) lautasella on ketsuppi, jossa muuten on hurjasti sokeria ja suolaa..
No se on heidän valintansa. Meillä on nugetteja muutaman kerran vuodessa ja ne on kaupan filenugetteja. Kalapuikkoja emme syö lainkaan mutta tiedän että niissäkin on olemassa parempi versio. Ranskalaisia syömme vielä harvemmin kotona, enemmän lapset tykkää maalaisperunoista jotka tarkoittaa itse kasvatetuista perunoista tehtyjä uunilohkoperunoita. Ketsuppia meillä käytetään, siinä on lykopeenia.
No, kyllähän sen näkee suoraan katukuvasta ettei syödä ravitsemussuositusten mukaisesti. Sama 'terveen näköinen' jengi täällä pauhaa, suomi24 lähteinään, kuinka THL on paha. Turhaan te muutaman fiksut edes kommentoitte tällaisiin keskusteluihin. Ei av-mammat tiedä, mitä on esim. lähdekritiikki tai tieteellinen tutkimus. Pikkuvinkkinä, se ei ole Iltasanomat.
Ei meilläkään syödä suositusten mukaan. Päinvastoin kuin tuossa artikkelissa sanotaan, viljoissa on paljon kaloreita. Jos suositus oli 6 viipaletta (?) ruisleipää, niin esimerkiksi kuudessa viipaleessa jälkiuunileipää on jo 468 kcal eli noin neljännes päivän energiatarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään syödä suositusten mukaan. Päinvastoin kuin tuossa artikkelissa sanotaan, viljoissa on paljon kaloreita. Jos suositus oli 6 viipaletta (?) ruisleipää, niin esimerkiksi kuudessa viipaleessa jälkiuunileipää on jo 468 kcal eli noin neljännes päivän energiatarpeesta.
Ja leivästäkin yli puolet on sokeria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja leivästäkin yli puolet on sokeria
Mä en välttele sokeria, syön paljon hedelmiä ja marjoja. Syön myös viljoja, mutta vähän enkä joka päivä. Pääasiassa syön lihaa, kalaa, kananmunia, palkokasveja, makeuttamattomia maitotaloustuotteita, kasviksia, hedelmiä, marjoja ja pähkinöitä. Rasvana käytän öljyjä ja joskus satunnaisesti voita. Kasviksia (hedelmät ja marjay mukaanlukien) menee hyvin se suositeltu puoli kiloa päivässä. Pastaa, riisiä ja perunaa vain harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pitkälti meidän ruokavalioltamme. Kalaa ja äyriäisiä kuluu paljon, maltillisesti punaista lihaa ja kanaa, riistaa toisinaan. Mahdollisimman paljon lähellä tuotettua ja luomua. Lihat ostamme lähes aina suoraan kasvattajalta. Kasviksia syömme vähintään sen puoli kiloa päivässä, kotimaisia itse poimittuja marjoja 200 g per nenä, rasvoina kookosöljy, luomuvoi, oliiviöljy ja satunnaisesti muita kasviöljyjä.
Mitä lyhyempi tuoteseloste, sen varmemmin tuote päätyy meidän ostoskoriimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pitkälti meidän ruokavalioltamme. Kalaa ja äyriäisiä kuluu paljon, maltillisesti punaista lihaa ja kanaa, riistaa toisinaan. Mahdollisimman paljon lähellä tuotettua ja luomua. Lihat ostamme lähes aina suoraan kasvattajalta. Kasviksia syömme vähintään sen puoli kiloa päivässä, kotimaisia itse poimittuja marjoja 200 g per nenä, rasvoina kookosöljy, luomuvoi, oliiviöljy ja satunnaisesti muita kasviöljyjä.
Mitä lyhyempi tuoteseloste, sen varmemmin tuote päätyy meidän ostoskoriimme.
Ja sanottakoon vielä se, että kasvoin perheessä, jossa THL:än suosituksia noudatettiin hyvin tarkasti. Kotoa pois muuttaessani ylipainoa oli pitkälti päälle 20 kg ja suolistoni oli siinä kunnossa, että hyvä kun ruokapöydästä ehti juosta vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavinta on se, ettei THL maininnut mitään sokerista, vaan keskittyy täysin jonniinjoutaviin rasvoihin! WHO on varoittanut sokerista, ei ikinä rasvoista!
Täällä on tietoa viimeisimmistä käänteistä "rasvasodassa": http://kemikaalikimara.blogspot.de/
Äh... liian... vaikeaa...! Ostan vastakin kaupasta sen margariinin, jossa on kivoin pakkaus. Vai olisko kertoa suoraan, mitä terveellistä rasvaa koppaan seuraavalla kerralla ostoskärryyni?
Vierailija kirjoitti:
Ei noista kannata välittää. Pitää syödä siten, että voi hyvin, eikä niin kuin joku "määrää"
Jos haluaa syövän nuorena niin syö sitten mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iloisesti sekaisin meni sullakin tutkimustulokset. THL ei suosittele vähärasvaista ruokavaliota kokonaisuudessaan. Ravitsemussuositusten mukaan rasvaa pitäisi saada kokonaisenergiasta noin 25-35 energiaprosenttia (riippuen ihmisestä). Tästä rasvasta TYYDYTTYMÄTTÖMIÄ pitäisi olla noin 2/3 ja alle 10 % tyydyttyneitä.... Mutta kun on NIIN vaikeaa ymmärtää.
Paitsi ne margariinit tehdään hydraamalla ja kovettimilla, sisälsivät tajuttomasti transrasvoja, jotka ovat ainoita vaarallisia rasvoja. Eläinrasvat eivät ole vaarallisia, vaikka THL näin antaakin ymmärtää. Sokeri on 1000x enemmän väärin käytetty kuin rasvat ja terveydelle erittäin paljon vaarallisempia.
Ja sun arvelusi ovat raikkaalta 60-luvulta. Päivitäpä tietosi ks. Finelin tietokanta ja tsekkaa sieltä vaikka Flora 60 % ja kerro paljonko on transrasvaa. Ja katso sen jälkeen sama määrä voille. Kerro sen jälkeen, miten voissa voi olla enemmän transrasvaa. Odotan mielenkiinnolla vastaustasi :) Ai niin ja sen jälkeen kun kerrot vastaukset noihin niin vastaapa vielä mikseivät eläinrasvat ole vaarallisia? Entä kookosrasva-siinäpä varsinainen "superfood"... Lauriinihappoa ihan sikana
Minä käytän sitä kauhian kamalaa kookosöljyä, joka tukkii suonet ja tiputtaa hiukset päästä! Hyvän kolesterolin osuus oli 2,4 edellisessä mittauksessa ja huonon oli reilusti alle sen, mitä saa olla. On se niin kauheaa rasvaa se kookosrasva, suonet on jo tukossa ja olen kauhea läski 20 BMI:llä, kun rasvaprosentti on korkeintaan sen 19.
Karppaus ja viinerit ja pullat???????????