Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käsitteet/sanat/sanonnat joita et ymmärtänyt tai ymmärrä vieläkään?

Vierailija
13.01.2016 |

Itse joskus 11-12-vuotiaana kuulin jostain nimikkeen "rakkauden ammattilainen" ja päättelin että se tarkoittaa ihmistä joka on ollut useasti naimisissa. Naapurin täti sitten meni neljättä kertaa naimisiin ja minä olin häissä hymyillen möläyttänyt että sinä taidat olla semmoinen rakkauden ammattilainen. Äitiä ei hävettänyt :D

Toinen oli kun 5-vuotiaana isoveli huijasi minua että fuck you tarkoittaa samaa kuin thank you mutta fuck you on hienompi tapa sanoa se. Kerhon joulujuhlissa olin sanonut todistuksen ja kiiltokuvan antaneelle kerhotädille "fuck you" Täti-parka meni niin hämilleen ettei tajunnut edes torua :D

Kohtelias lapsi ja niin pois päin...

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset eläinvertaukset esim: 

-terve kuin pukki (onko pukki jotenkin erityisen terve eläin?)

-nälkäinen kuin susi (onko susi yleisesti nälkäisempi kuin muut luonnossa elävät nisäkkäät?

-nukkuu kuin murmeli (nukkuuko murmeli jollain erityisellä tavalla?)

Murmeli nukkuvat vaikka keskellä tietä. Niitä sai ihmetellä vuoristoisella tiellä kerran, keskellä korkeita lumipenkkoja asvaltilla makasi jotain. Luulimme kuolleeksi elämeksi, mutta murmeli se oli ja heräili siinä kun viitsi. Niitä oli useita sillä tienpätkällä. Ilmeisesti murmeli pystyy nukkumaan missä vain ja milloin vain :)

Okei... kiitos paljon tästä :) 

Vielä jäi kaksi selvittämättä eli pukki ja susi. Sitten vielä muuten perseeseen ammuttu karhu. Onko karhu erityisen vihainen verrattuna muihin suuriin petoihin, kun saa ammuksen takapuoleensa?

On se ainakin erityisen vaarallinen verrattuna muihin suomalaisiin petoeläimiin.

Vierailija
22/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se perseeseen ammuttu karhu varmaan melko kiukkuinen. :D

Ja eiks ne sudet syö melkeen mitä vaan itseään pienempää mikä liikkuu, että viitattaisko tolla "nälkäinen kuin susi" tai "sudennälkä" siihen, että vois syödä melkein mitä vaan?

Pukista en sit tiedä. Oisko ne jotenkin sit keskimäärin terveempiä kuin muut maatilan eläimet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eino Leinon runosta tuo kel onni on se onnen kätkeköön ja pitää kyllä Suomessa paikkansa. Kirjoittelin onnellisia päivityksiä miehestäni ja vauvastani fb:hen ja erehdyin vielä kertomaan, että sain raskauskilot karistettua. Ylilihavat, ikisinkut ja vapaaehtoisesti lapsettomat kirjoittelivat törkeyksiä inboxiini ja röyhkeimmät jopa päivitysteni kommenteiksi. :D No yhdellä klikkauksellahan noista pääsi eroon, mutta...ymmärrän kyllä, mitä Leino tuolla tarkoitti.

Oho, olen kai sitten liian positiivinen suomalaiseksi kun ei tulisi mieleenkään kommentoida onnellisiin päivityksiin tuollaista. Ikävää mutta onneksi osasit ottaa huumorilla ja onnea kovasti  lapsesta :) T.1

Vierailija
24/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suden nälkä viittaa suden kykyyn syödä paljon kerralla. Oliko niinkin hurja määrä kuin kolmanneksen painostaan?

Vierailija
25/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up täällä keskusteluissa mitä tarkoittaa?

Vierailija
26/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up täällä keskusteluissa mitä tarkoittaa?

Voii, jotenkin hellyyttävä. :)

"Up" englantia, suomeksi "ylös". Up tarkoittaa siis keskustelupalstoilla samaa kuin "nostan". Ketju siis nostetaan listalla etusivun ylimmäiseksi.

Vierailija
27/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pojat on poikia" varsinkin jos tällä oikeutetaan väkivaltainen tai moukkamainen käytös. Sama kuin "Rakkaudesta se hevonenkin potkii"

No kiva, mutta jos joku potkii minua niin en todellakaan voisi sellaista ihmistä rakastaa, tai jos rakastan, en sitä rakastamaani ihmistä (tai esimerkiksi nyt vaikka sitä hevosta :D) todellakaan potki (tai muuta vastaavaa väkivaltaa käytä)

Kuka ihmeen järjen riemuvoitto nuo sanonnat on keksinyt??

Vierailija
28/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaa tajunnu mitä tarkottaa Syksy saa

Vierailija
29/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pata kattilaan soimaan..... Selittäkää joku viisaampi!

Vierailija
30/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Nostetaan kissa pöydälle' kun puhutaan jostain ikävästä aiheesta.

Vierailija
31/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset eläinvertaukset esim: 

-terve kuin pukki (onko pukki jotenkin erityisen terve eläin?)

-nälkäinen kuin susi (onko susi yleisesti nälkäisempi kuin muut luonnossa elävät nisäkkäät?

-nukkuu kuin murmeli (nukkuuko murmeli jollain erityisellä tavalla?)

Murmeli nukkuvat vaikka keskellä tietä. Niitä sai ihmetellä vuoristoisella tiellä kerran, keskellä korkeita lumipenkkoja asvaltilla makasi jotain. Luulimme kuolleeksi elämeksi, mutta murmeli se oli ja heräili siinä kun viitsi. Niitä oli useita sillä tienpätkällä. Ilmeisesti murmeli pystyy nukkumaan missä vain ja milloin vain :)

Okei... kiitos paljon tästä :) 

Vielä jäi kaksi selvittämättä eli pukki ja susi. Sitten vielä muuten perseeseen ammuttu karhu. Onko karhu erityisen vihainen verrattuna muihin suuriin petoihin, kun saa ammuksen takapuoleensa?

Mä olen ajatellut, että tarkoitetaan sahapukkia, joka on aina terve.

Susi todella ahmii haaskalla ja vie usein vieä jämät mukanaan.

toisaalta sanonta syö kuin hevonen tarkoittaa paljoa syömistä, mutta periaatteessa pollet eivät kauheasti syö kokoonsa nähden.

Vierailija
32/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaa tajunnu mitä tarkottaa Syksy saa

Syksy Räsänen pääsee pukille.

Vierailija
33/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on soimaa, ei soimaan. Ja koko sanonta kuuluu: pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin. Soimaaminen = moittiminen, siis sanonta tarkoittaa että "pata moittii kattilaa, vaikka kummallakin on yhtä musta kylki". Selvenikö?

Vierailija
34/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä pata kattilaa SOIMAA ja musta kylki kummallakin (siinä selitys) eli toinen haukkuu toista ja itse ihan yhtä paha.

Soimaa=moittii

Vierailija
35/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla

Perustuu aikaan jolloin ruoka metsästettiin itse. Oli parempi omistaa yksi pyy pivossa eli kainalossa (padassa) kuin 10 pyytä puun oksalla.

Vierailija
36/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Tarkkana kuin porkkana

-Tosi kuin vesi

-Hetkonen sanoi putkinen

-Parantaa kuin sika juoksuaan

Mm. näille sanonnoille on suomea vielä opettelevan mieheni kanssa naurettu. Hän on itse kuullut ne jonkun sanovan ja tullut minulta kysymään merkitystä. Silloin kun yrittää jollekin englanniksi selittää suoraa käännöstä ja merkitystä niin vasta ymmärtää miten hassuja ne ovat. :D

Vierailija
37/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskautuminen, kun puhutaan raskaaksi tulemisesta.

Aloitin aiheesta oman keskustelun, jossa ihmettelin, miksi "raskautumista" (joka ei tarkoita mitään raskaaksi tulemiseen viitattaessa) käytetään synonyymina raskaaksi tulemiselle. Joku kommentoi, että olen ymmärtänyt käsitteen väärin. Luulin, että se on vain huonoa suomea.

Vierailija
38/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku liikkuu verkkaisesti. En ikinä muista meneekö se hitaasti vai nopesti.

Vierailija
39/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

M39 kirjoitti:

Asioiden on tapana järjestyä.  Eihän tuo loppujen lopuks tarkota yhtään mitään.

No niinpä. Mieheni viljelee tätä joka ikisessä stressitilanteessa. Totean siihen vain, että "tottakai niillä sun asioilla on aina tapana järjestyä kun meikäläinen ne järjestää".

Vierailija
40/75 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku liikkuu verkkaisesti. En ikinä muista meneekö se hitaasti vai nopesti.

Hitaasti, vähän kuin viivytellen...? :)