Minua ei koskaan ole seksuaalisesti häiritty. Muita?
Pakostakin tulee mieleen, että olen vaan niin epäviehättävä ja ruma. (Olen nyt 29 v.) :( Olen aina ollut näkymätön ihmisille.
Käsittämättömältä tuntuu, kun nyt paljon toistellaan, miten seksuaalinen häirintä on yleistä ja niin arkista, että naiset kohtaavat sitä viikottain tai jopa päivittäin.
Kommentit (70)
* korjaus rumiluksen kommenttiin.
*ei ole siis väliä näytätkö miltä kunhan olet nainen :D
Eikä: Ei ole väliä oletko mies vai nainen.
:D tuohtuessa vähän meni pieleen
Vierailija kirjoitti:
Silloin olen kokenut kun olen kulkenut kireissä vaatteissa tai lyhyessä hameessa meikit päällä. Olin muodin mukana kulkeva daiju. Omalla pukeutumisella ja esiintymisella voi vaikuttaa pitkälle. Naiset haluaa että heitä katsotaan, muttei kosketa. Eiköhän se katseidenkin kalastelu ole typerää touhua ainakin arjessa. Tanssipaikoille voi tällätä.
Aha. Siis mä raksalla haalareissa (kypärä päässä ja muut turvavermeet yllä) kalastelen katseita ja provosoin käytökselläni (maalaan ikkunasmyygejä) niin, että miesparka ei kiihottumiselleen mitään voi? Aivan pakkohan sen sitten varmaan on tarttua takaa kiinni, kun mä niin tyrkkyilen...
Älä jaksais.
Vierailija kirjoitti:
Ap, aika sairasta että harmittelet sitä ettei sinua ole ahdisteltu. Siinä ei ole mitään kivaa. Se on ällöttävää ja traumaattista.
En usko, että ap varsinaisesti harmittelee asiaa, vaan lähinnä ihmettelee, kun joka paikassa nyt puhutaan, että tämä ahdistelu on osa ihan jokaisen naisen elämää ja kaikki kokevat sitä jossain vaiheesa elämäänsä.
Mietin ihan samaa eilen, eli miten voidaan näin yleistää jokaisen naisen kokemukseksi, koska ainakaan mua ei ole koskaan ahdisteltu ja ikää on jo yli 40v. Jäin pohtimaan onko ilmiö tässä laajuudessaan tuoreempi ilmiö? Kait siitä taviksen ulkonäöstä sitten joskus on hyötyäkin :D
Onnea kaikille, jotka ovat säästyneet vähällä. Ei minuakaan hirveästi ahdisteltu (tai ahdisteltiin, mutta jossain rajoissa edes) ennen kuin muutin pääkaupunkiseudulle. Ei hirveästi naurata kävellä kaupungilla kun joku vanha arabiukko seurailee autolla perässä, välillä ajaa korttelin ympäri, tulee taas kohdalle, huutelee ikkunasta, tööttäilee... Ja käsiksi käydään myös. Kuori on kovettunut ja nykyään osaan onneksi ajaa ne pois. Aika ilkeä saa olla, valitettavasti.
Joo olkonäöllä ei oo mitään tekemistä se kanssa joutuuko uhriksi vai ei. Itseasissa kuulostaa jopa uhrin syylistämiseltä tollanen ajattelu. Mä pidän itseäni onnekkaana, että mua ei oo väkisin koskettu, mutta häiritty muuten kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin olen kokenut kun olen kulkenut kireissä vaatteissa tai lyhyessä hameessa meikit päällä. Olin muodin mukana kulkeva daiju. Omalla pukeutumisella ja esiintymisella voi vaikuttaa pitkälle. Naiset haluaa että heitä katsotaan, muttei kosketa. Eiköhän se katseidenkin kalastelu ole typerää touhua ainakin arjessa. Tanssipaikoille voi tällätä.
Älä nyt kehtaa. Mua on ahdisteltu kun olin lenkillä tuulipuku päällä ja selkeästi raskaana.
Olin nuori 80-luvulla ja kyllä ahdisteltiin. Keskellä päivää ja koulumatkalla. Kävin koulua kaupungin keskustassa ja kuljin linja-autolla. Pysäkillä on ahdisteltu, kioskijonossa seisoessani, kadulla kävellessäni. Ja päällä oli ne superlöysät kasarivetimet, laatikkobleiserit jne eli ei liittynyt mitenkään vaatteisiini. Kerran lähti tällainen ahdistelija seurailemaankin. Ulkomailla asuessani ahdistelua oli vähintään saman verran tai enemmän.
En ole koskaan puhunut kokemuksistani kenellekään, joten voin ihan hyvin olla yksi ap:n tuttavapiiristä. En kertonut vanhemmilleni enkä kavereille.
Eli summa summarum: läskeille ei vihelletä kadulla. Siksikö läskit ovat niin katkeria?
Minua on ahdisteltu pyllystä puristelemalla lukemattomia kertoja, halailemalla ja "rutistamalla" niin ettei päästetä irti, tämmöistä peruslääpintää koen edelleen vuosittain, jos käyn ulkona esim. juhlimassa. Mutta ällöttävin ahdistelu oli nuoremapana 18-19-vuotiaana se, että joku vanhempi mies työnsi käden hameen alle haaroihin. Se tuntui jo semmoselta, että on jäänyt todella inhottavana kokemuksena mieleen. En ymmärrä miten kukaan kehtaa tehdä niin. Nuorempana olin vielä niin kiltti, etten tajunnut reagoida mitenkään, edes sanallisesti haukkua miestä siinä tilanteessa vaan poistuin vaan nopeasti paikalta. Olen myös nähnyt itsensäpaljastajan runkkaamassa kotikadullani, huuteli lumipenkan takaa jotain. Ai ku oli kiva näky. Sille kyllä sitten jo huusinkin muutaman valitun sanan takaisin.
Onnekkaita te naiset keitä ei ole ahdisteltu! Ei se tarkoita hyvänen aika että on ruma. Tarkoittaa vaan että tämä tapahtuma ei ole osunut teidän kohdallenne.
Sanallisesti on häiritty, kutsuttu huoraksi, arvosteltu rintoja, takapuolta, ravintolassa on kourittu haaroista ja rinnoista montakin kertaa, kun ei ole suostunut ehdotuksiin on tönitty, huoriteltu. Ja ihan on suomalaisten miesten tekoja nämä.
Aika rauhassa tässä maassa on saanut olla, mutta kun otanta on koko elämän mittainen, niin ei häirinnältä välty kukaan ei mies, nainen, tyttö tai poika. Kyllä minäkin miehenä ja poikana olen kokenut seksuaalista häirintää ja lisäksi siihen päälle kaikenlaista väkivaltaa.
Mua on ahdisteltu, mutta onneksi harvoin. Ekat kerrat oli koulussa, kun samanikäiset pojat kouri tyttöjen rintoja ja perseitä ja opettajat väsyneinä vähän torui ja totes "pojat on poikia". Sen jälkeen on ollut lääppimistä baareissa ja pari kertaa kadulla, mutta onneksi ei sen pahempaa eikä tätäkään kovin usein.
Suurin osa tutuista on joutunut ahdistelun kohteeksi ainakin kerran, suurimmalla osalla se on onneksi ollut samaa tasoa kuin itsellä mutta on joku raiskattukin. Äitiä mm. lähenteli edellinen rehtori (äiti on opettaja) ja tätini nuoruudessa samassa talossa asui itsensäpaljastaja.
Juu, pojat on poikia, tätähän on aina Suomessa käytetty perusteluina kähminnöille. Eipä kuule nyt, kun ulkomaalaiset kähmii, että pojat on poikia..
Olen aina ollut hyvin ylipainoinen, siis bmi yli 40. En siis todellakaan vastaa kauneusihanteita. Seksuaaliselta häirinnältä en kuitenkaan ole välttynyt. Luulen että tämä voi liittyä esim siihen että olen kiltin näköinen - sen näköinen joka ei osaa sanoa ei.
Jo lapsena olin itsensäpaljastelijan vakiouhri koulumatkalla. Ala-asteikäisenä kaupungilla aikuinen mies ohikävellessään sanoi että kaltaistani haluaisi panna. Teini-iässä jouduin raiskausyrityksen kohteeksi, pääsin karkuun, mies ehti kouria rintojani ja kamppailu oli raju. Muitakin tapauksia oli, niskan suutelua, kähmintää yms ilman lupaani, ilman että ehdin/tajusin kieltää.
Ja nämä tapahtuivat sille rumalle epäsuosituimmalle tytölle. Se, että tulee ahdistelluksi ei tosiaankaan liity siihen, onko jotenkin viehättävä. Minä olin ilmeisesti helpon näköinen uhri?
Vierailija kirjoitti:
Juu, pojat on poikia, tätähän on aina Suomessa käytetty perusteluina kähminnöille. Eipä kuule nyt, kun ulkomaalaiset kähmii, että pojat on poikia..
Miten perustelet naisten seksuaalista häirintää, tytöt on tyttöjä vai. Tiesitkös, että pojat kokevat yhtä paljon seksuaalista häirintää kuin tytötkin ja ahdistelija ja häirikkö on yleensä aikuinen nainen.
Nyt kun ruvetaan tästäkin asiasta keskustelemaan, niin eipä unohdeta poikia ja miehiä tai luulla että naisilla ei ole mitään osaa seksuaaliseen häirintään.
Kyllähän on häiritty!
Se päätettiin jo melkein viikko sitten, että seksuaalinen häirintä on Suomessa hälyttävän suuri ongelma.
Ette te voi nyt alkaa väittämään noin monen voimin, että teitä ei olisi koskaan häiritty!
Ei oo häiritty eikä koskettu, melkein 4-kymppinen ja hoikkavartaloinen, pienikokoinen olen. Koulussa ei koskenut kukaan, ei myöskään baarissa, vaiko paljon tuli nuorena käytyä. Nuoruuteni vietin ravitalleilla keski-ikäisten ukkojen seurassa, ei pienintäkään ongelmaa koskaan.
Luulen että ihmisen olemus voi vaikuttaa paljonkin, koska tuskin ahdistelija haluaa häiritä sellaista, joka saattaisi suuttua kunnolla. Minua varmaan häirittiin nuorempana aikuisten miesten taholta sen vuoksi, että näytin kiltiltä. En kyllä uskaltanutkaan sanoa vastaan vaan yritin kestää tilanteen ja päästä mahdollisimman nopeasti pois. Pelkään yhä tietyntyyppisiä keski-ikäisiä miehiä, sellaisia, jotka kaverinsa kanssa uskaltavat kommentoida tai huudella.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei, vai? Kuuntelehan Naisasialiiton kannanottoja.
Omasta kokemuksesta voin ihan sanoa että ulkonäkö ei vaikuta asiaan mitenkään. Olen itse sellainen rumilus, tällä hetkellä vielä yli satakiloinen. Kun olin nuorempi ja normaalipainonen, pahoitteluni nyt että sanon ääneen, koin ahdistelua julkisilla paikoilla esimerkiksi metroasemalla aamuvarhain tai sitten keskustassa illalla, ja ainoastaan ulkomaalaisilta nämä kommentit tulivat.ja joo, olen rasisti nykyään, sillon en vielä. Ja tuolloin nuorempana minulle sanottiin monesti että pukeutumistyylini on ihan poikamainen ja minulla on pojan kasvot, mutta silti jostain syystä yritti somali metroasemalla suudella ja turkkilainen pyyteli seksipalveluita. Ei sillä ole niille väliä ootko mies vai nainen. Tänä päivänä ulkomaalaiset tulee helposti ahdistelemaan koska lihava ja ruma = helppo. Jos haluan mennä viikonloppuiltana ulos niin pakko totutella siihen että ainakin joka toinen kerta tulee joku ulkomaalainen seuraamaan taikka sitten läpsimään perseelle. Kerran yksi ajoi jollain firman autolla ja seurasi ja yritti viittoa kyytiin, vaikka vaihdoin 10 kertaa paikkaa missä ulkona istuin bussia odottamassa. Lopulta katoin niin vihasesti että taisi pelästyä.
No mutta, pointtini oli se, että ei ole ulkonäöstä kiinni. Minua pidetään miehen näköisenä ja kiva kaksari tosta leuan alta löytyy joten aivan turhaan kukaan väittää että vain hyvännäköisiä ahdistellaan. Oo vaan onnellinen jos sua ei ole ahdisteltu.