Mihin yksin matkalle?
Tilanne on siis se, että minulla olisi tulossa kesäloma(tai ainakin 1/2 lomasta) toukokuussa, jolloin haluaisin lähteä jonnekin ulkomaille. Mieheni eikä kukaan läheisistä kavereista pääse tuolloin lähtemään joten edessä olisi ensimmäinen matka yksin.
Olen tehnyt nuorempana paljon omatoimimatkoja ja reppureissuja mieheni tai kavereiden kanssa, mutta yksin en ole koskaan reissannut.
Suositelkaapa jotain hyvää aurinkoista kohdetta jossa viettää viikko rauhassa auringosta nauttien. Kohde saisi olla sellainen, jossa olisi helppoa yhdistää kaupunki- ja rantalomaa, ja jossa uskaltaisi illalla yksinkin liikkua. Kulttuurikohteetkin kiinnostavat mutta nyt olisi lähinnä tarkoitus nauttia omasta seurasta lomaillen.
N.29v.
Kommentit (26)
Ok täytyypä tarkastaa Lissabonin tarjonta. Onko kokemusta, että missä kannattaisi sitten yöpyä, rannan tuntumassa vai keskustassa?
Onko yksinäisen naisen järkevää kulkea myöhään illalla julkisilla? Luulisin, että Portugalissa kuten Espanjassakin on paras ruokailuaika vasta klo 22 - 00 aikoihin. Myös yöelämässä voisin kerran piipahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Ok täytyypä tarkastaa Lissabonin tarjonta. Onko kokemusta, että missä kannattaisi sitten yöpyä, rannan tuntumassa vai keskustassa?
Onko yksinäisen naisen järkevää kulkea myöhään illalla julkisilla? Luulisin, että Portugalissa kuten Espanjassakin on paras ruokailuaika vasta klo 22 - 00 aikoihin. Myös yöelämässä voisin kerran piipahtaa.
Toki jossain Lissabonissa voit yksin ihan rauhassa kulkea. Ei missään Euroopan kaupungeissa tarvitse pelätä ihan tavallista liikkumista, vaikka olisi nainen ja yksin. Kulkee siellä paikallisetkin naiset itsekseen ja vapaasti.
Mutta tosiaan tuo yksin matkustelu riippuu ihan siitä mitä haluaa ja paljonko on uskallusta. Ei sitä uskallusta niinkään tarvita tavanomaisissa turistikohteissa siihen etteikö uskaltaisi naisena liikkua vaan siihen että miten kokee pärjäävänsä esim. julkisten kulkuneuvojen, taksien, kielen osaamisen tms kanssa. Tyyliin jos ei osaa kuin suomea ja pelottaa uusi, joku helppo Kanariansaarten pikkukaupunki on täydellinen lomakohde, jossa ei tarvi miettiä millä metroilla tai busseilla pääsee sinne ja tänne vaan voi kävellen liikkua minne haluaa. Kokenut ja rohkea matkailija taas voi lähteä yksin vaikka minnepäin maailmaa reppureissaamaan.
Jos on edes perusrohkea yksin liikkumaan, niin sitten pääasia on että mitä haluaa lomaltaan. Jos haluaa rantalomaa, niin niitä kohteita on vaikka kuinka. Jotkut taas yksin pitkästyy jos ei ole paljon nähtävyyksiä katseltavaksi ja menemistä, ja silloin kaupunkilomat on parempia.
Vierailija kirjoitti:
Lissabon voisi sopia sinulle. Kaupungin länsipuolella on pitkä ranta-alue, mm. legendaarinen Estoril. Paikallisjunalla pääsee sujuvasti keskustaan, ja tarjontaa on vaikka minkälaista.
Lissabon on jäätävän kylmä toukokuussa. Pohjois-Atlantti ei ole erityisen lämmin siihen aikaan vuodesta.
Mä suunnittelen tässä just Madridin matkaa toukokuulle. Olen asunut siellä 20v sitten ja käynyt muutaman kerran pian sen jälkeen. Olen tottunut matkustamaan yksinäni työmatkoilla, joten uskallan kyllä Espanjaan ja Italiaankin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lissabon voisi sopia sinulle. Kaupungin länsipuolella on pitkä ranta-alue, mm. legendaarinen Estoril. Paikallisjunalla pääsee sujuvasti keskustaan, ja tarjontaa on vaikka minkälaista.
Lissabon on jäätävän kylmä toukokuussa. Pohjois-Atlantti ei ole erityisen lämmin siihen aikaan vuodesta.
Toukokuun keskilämpö Lissabonissa on 17,3 astetta. Ketä se sitten jäätää, ketä ei.
Kyproksella ja Kreetalla taitaa olla aika lämmin tuolloin, muualla Välimerellä ja Atlantin rannalla noin muuten vielä melko viimaista ja iltaisin tarvitsee pitkähihaista ja takin.
Madeiralla taitaa olla suht lämmin tuolloin, eikö siellä ole jotain kivoja kukkaisfestareita joiden aikana kulkueita ja eri kulttuuritapahtumia?
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on siis se, että minulla olisi tulossa kesäloma(tai ainakin 1/2 lomasta) toukokuussa, jolloin haluaisin lähteä jonnekin ulkomaille. Mieheni eikä kukaan läheisistä kavereista pääse tuolloin lähtemään joten edessä olisi ensimmäinen matka yksin.
Olen tehnyt nuorempana paljon omatoimimatkoja ja reppureissuja mieheni tai kavereiden kanssa, mutta yksin en ole koskaan reissannut.
Suositelkaapa jotain hyvää aurinkoista kohdetta jossa viettää viikko rauhassa auringosta nauttien. Kohde saisi olla sellainen, jossa olisi helppoa yhdistää kaupunki- ja rantalomaa, ja jossa uskaltaisi illalla yksinkin liikkua. Kulttuurikohteetkin kiinnostavat mutta nyt olisi lähinnä tarkoitus nauttia omasta seurasta lomaillen.
N.29v.
Et kaipaisi matkaseuraa? Kulkisin valittamatta sun perässä ja olisin kiltisti.
Tekis mieli jonnekin lämpimään, mutta yksin en viitsi lähteä ja kunnollista matkaseuraa ei ole.
Kielitaitokin on vähän ruosteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toukokuun keskilämpö Lissabonissa on 17,3 astetta. Ketä se sitten jäätää, ketä ei.
Jos aloituksessa mainitaan että haluaa nauttia auringosta, 17 astetta on kyllä ihan liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä kutsuisi rantalomaksi.
Lugano Etelä-Sveitsissä, Italian rajalla. Siitä on tosi helppo (ja nopea) tehdä päiväretkiä Italian puolelle joko laivalla tai junalla (junalla pääsee esim. Como-järvelle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aloituksessa mainitaan että haluaa nauttia auringosta, 17 astetta on kyllä ihan liian vähän.
Suomen lämpöisimmällä alueella eli etelän sisämaassa päästään heinäkuussa juuri ja juuri tuohon samaan lukemaan. Silti moni nauttii auringosta ja lämmöstä täälläkin. Kyseessä on keskilämpötila, mikä tarkoittaa että päivisin on selvästi lämpöisempää.
Mallorca on kiva tai jotku kreikan saaret kuten vaikka santorini. Hyvää ruokaa ja kivan lämmin sekä turvallisia paikkoja.
Sanoisin myös Barcelona, siellä tuli itse käytyä ensimmäistä kertaa yksin matkustaessa. Ranta on lähellä kaupunkia ja oikein nätti kaupunki josta löytyy erilaista nähtävää paljon. Ei pelottanut pahemmin liikkua illallakaan, tosin jotain huuteluja kuuli perään..
N20
Kiitos vastauksista! +17c on siinä ja siinä onko liian kylmä.. Illalla takki päällä kulkeminen ei haittaa, mutta haluaisin kuitenkin löhötä auringossa jonkin verran.
Madeiraa voisin myös muuten vilkaista, hyvä vinkki!
"Mutta tosiaan tuo yksin matkustelu riippuu ihan siitä mitä haluaa ja paljonko on uskallusta. Ei sitä uskallusta niinkään tarvita tavanomaisissa turistikohteissa siihen etteikö uskaltaisi naisena liikkua vaan siihen että miten kokee pärjäävänsä esim. julkisten kulkuneuvojen, taksien, kielen osaamisen tms kanssa. Tyyliin jos ei osaa kuin suomea ja pelottaa uusi, joku helppo Kanariansaarten pikkukaupunki on täydellinen lomakohde, jossa ei tarvi miettiä millä metroilla tai busseilla pääsee sinne ja tänne vaan voi kävellen liikkua minne haluaa. Kokenut ja rohkea matkailija taas voi lähteä yksin vaikka minnepäin maailmaa reppureissaamaan. "
No juu ehkä olen jotenkin liian arka vaan, koska nimenomaan oikean bussin löytäminen jne. ei matkustustaustani vuoksi jännitä, vaan lähinnä se, että joudun yksin olemaan jossain hiljaisella bussi- tai juna-asemalla ja pelottaa ryöstetyksi / ahdistelluksi tuleminen. Muutamia ahdistavia tilanteita olen joutunut kokemaan esim. New Yorkissa ja Lontoossa, vaikka yksin en ollutkaan. Ehkä voisin tietty kokeilla vaikka sitä, että menisin jonnekin hyvätasoiseen hostelliin meren rannalle ja jos alkaa ahdistaa, seuraa varmasti hostelleista löytyy.. : D
Ja matkaseuran hakijalle: En oikein osaa sanoa, kun olet ihan tuntematon, mutta laita vaikka joku sähköpostiosoite niin pistän harkintaan :D
AP
Ja Barcelonaa ehdottanaille: Olen käynyt Barcelonassa pitkä aika sitten, mutta toki olen harkinnut sitäkin vaihtoehtoa. Olin ajatellut tosin vähän pienempää kohdetta ensimmäiseksi omaksi matkaksi mutta saa nähdä.
AP
Minusta Barcelonassa on se vika, että siellä ei voi mennä yksin uimaan. Kamasi katoavat rannalta sekunnissa. Olin kerran toukokuussa viikon siellä työmatkalla ja se oli oikeastaan ainoa suurempi ongelma yksin 30v naisena.
Kaikkialla muualla paitsi Ranskassa saa ruokaa muulloinkin kuin "viralliseen" illallisaikaan", joten ei ole pakko syödä klo 22 jälkeen.