IVF/ICSI vko 8-9??
Onko mahdollista, että olen palstan, Suomen tai maailmankaikkeuden ainoa, jolle tehdään punktio vkolla 8 tai 9? En kai :-)
Viikoille 6,7 ja jopa 12 ainakin näyttää olevan pinonsa, mutta näitä viikkoja en ole vielä bongannut. Kaikki samoissa menijät siis pinoon, jos teitä on!Meillä on alkamassa eka IVF ja siksikin olen aika tohkeissani huutelemassa.
Kommentit (198)
Mulla oli vatsa turvoksissa pari päivää punktion jälkeen, ja siirtoa seuraavana päivänä oli ehkä kaikkein kipein olo. Sellainen pahoinvoiva ja välillä vihloskeli alamahaan. Sit ne hävis yhtäkkiä ja viikonloppuna kävin jo kävelyllä ja uimassakin. Mulle ainakin sanottiin sairaalassa, että voi elää ihan normaalisti, eli kyllä kävellä voi ihan oman kunnon mukaan ja tehdä muutakin.
Mulla oli tosi tuskaa jännittää kiekkoleijonien pelejä viikon loppuna, kun mahaa pakotti :) Piti oikein ulos mennä seisomaan loppupeliksi keskiviikkona kun oli just se siirto tehty ja Usa-matsi meni NIIIIIN jännittäväksi. :)
Henkinen stressi mua eniten oikeastaan jännittää, mitä vaikutuksia sillä voi olla. Sain viikon sairasloman punktion jälkeen, mutta koska teen opetusharjoittelua, jonka voisi uusia seuraavan kerran v.2008, oli minun pakko käydä muutama oppitunti pitämässä heti tiistaina.
Toisaalta on hyvä, ettei elämä ole väiden hoitojen aikana päässyt pyörimään pelkästään niiden ympärillä vaan on ollut koko ajan muutakin ajateltavaa. Viikot ovatkin kuluneet tosi nopeasti ja hyvin on malttanut odottaa kaikki nämä ajat.
Nyt vielä tosiaan seurailua sen hyperin takia ja paljon nestettä kurkusta alas. Se ei enää haittaa kauheasti, jos tulee raskautumisen myötä hyper, sillon ollaan kuitenkin raskaana. Ei sen sikiölle pitäs vaaraksi olla jos ei kauhean pahaksi pääse menemään.
kyllä se minä olin varmasti huonovointisena siellä TYKS:in heräämössä.Mulle aiemmin tehty kaks punktiota enkä ole noin kipeä ollut.Nyt sain kolmea eri kipulääkettä pienen ajan sisällä ni se varmaan oli syynä.Nyt voin paremmin ja oon yrittänyt juoda paljon.kaks kiloa multa lähti eilisen reissun aikana.
Kuin paljon sulta saatiin muniksia punktoitua?
Tsemppiä huomiseen siirtoon: )
Mulla niistä kymmenestä hedelmöittyi 8,mut saa nyt nähdä saadaanko myös pakkaseen.Viime kerralla hedelmöittyi myös 8 ja neljä alkiota saatiin pakkaseen.Se siirto on kivuton toimenpide,et sitä ei tarvitse jännittää.
Toivottavasti teille ei AliinaK:n kanssa tule enää hyperi oireita.Peukut pystyyn plussan puolesta: ))
kun Sirputi ja Sofie törmäilevät heräämössä. Toivottavasti pääsette tapaamaan toistekin vähän mukavammissa merkeissä niinkuin esim synnyttäneiden osastolla :-)
Siirtoa teidän tuskin kannattaa pelätä, se oli niin helppo homma etten oikein hoksannutkaan kun se oli tehty jo. Jos teille on tehty inssejä niin se ei kummempi operaatio ole.
Loppujen lopuksi meille siirrettiin kuitenkin 2 alkiota, vaikka vain yhtä suunniteltiin. Todennäköisyys plussaan on kuitenkin 2 alkiolla vähän isompi ja kun eivät nuo kuitenkaan ihan parasta luokkaa olleet. Alkiot oli 2- ja 5-soluisia ja " huonous" johtui siitä, ettei solut olleet niin tasalaatuisia kuin olisi voineet olla. Pakasteeseen meinattiin ensin jättää 3, mutta just soitti biologi että laittaakin 4 kun ne 2 säälittävintä oli aikalailla tasahuonoja. Mies ei olisi viitsinyt tulla mukaan siirtoon, mutta oon tosi iloinen että lopulta tuli, koska nyt vasta sai tietää jakautumistulokset enkä olisi yksin halunnut päättää siirretäänkö 1 vai 2, varsinkin kun nyt yhteistuumin päädyttiin toimimaan ennakkosuunnitelmaa vastaan...
Aika mielenkiintoista tämä on, vaikka tuskaakin se kaikki tieto voi tunnetusti tuoda. Tuo, että 11 hedelmöittyneestä vain 6 on hedelmöittynyt normaalisti, ei kuulemma ole ihan jokapäiväistä. Kaikenmoista fragmentaatiota oli ja käsittääkseni jotkut munasolut oli päästäneet useamman siittiön sisään ja nämä ovat kuulemma munasoluperäisiä ongelmia. Eli mun ainoa vika ei siis olisikaan hidas hormonitoiminta, vaan jotain ihan solutason vikaakin on. Vielä tuossa punktion jälkeen olin ihan että jee, 15 solua, kyllä näillä se lapsi meille saadaan. Nyt en ole enää yhtään niin varma. Jotain osviittaa saadaan parin viikon päästä kun pääsee testaamaan. Testipäiväksi hoitaja laittoi 17.3. (vasta!) ja evästi, ettei kannata aiemmin testata. No ei varmaan kannattais, mutta arvatkaapa pysyykö kaapissa tuohon asti yksi acon10...
Taas oon siis pikkuisen viisaampi täällä hoitojen viidakossa ja osaan toivottaa teille Sofie ja Sirputi onnea spesifimmin: toivottavasti teillä solut paitsi hedelmöittyisivät, tekisivät sen myös normaalisti! Pidemmällä oleville piinailijoille edelleen bd !
Minä palailinkin tänään jo töihin. Ihan kiva oli mennä, kuluu päivätkin paljon nopeammin kun on kädet täynnä tekemistä. Ja olokin on fyysisesti oikein hyvä niin pystyi senkin puolesta menemään. Kotosalla saattaisi vaan ajatukset pyöriä hyvin pitkälti piinistelyssä...;)
Joku kysyi että moniko soluinen se meidän siirretty alkio oli. Alkoi sit muakin harmittamaan kun enhän minä nyt sitä muistanut kysyä! Eikä lääkäri sanonut siitä muuta kun että 1-luokkainen oli.:( Kauheesti tekis mieli soitella polille ja kysästä...mut taidan antaa olla, siellähän se nyt jokatapauksessa mahassa öllöttää niin hyvä niin.
Sofie kirjoittelikin aika pitkälti samanlaisia ajatuksia kun mitä mullakin päässä pyörii.. On tosiaankin ihan mieletöntä tää odottaminen ja jännittäminen mitä näihin hoitoihin liittyy. Ja tosiaan ei lopu varmasti tää jännäys siihen mahdolliseen plussatestiin, varmasti siitä alkaakin se pahin jännäys et päästäänkö loppuun asti. Huoh, kuinkahan tässä itse kullakin hermot kestää...:/
Mutta pitkää pinnaa ja tsemppiä toivottelen kaikille! Lopussa se kiitos vielä seisoo...:D Toivottavasti!
pampula pp1 (vielä aika monta piinisaamua jäljellä)
ps. mullakin saattaa heli muuten aconin kympit olla käytössä jo ennen virallista testipäivää. Hätähousu mikä hätähousu ;)
Tänään oli siirto! Siirrettiin 1kpl top-luokan alkioita. (mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan???)
Pakkaseen jäi kuulemma vielä 3kpl top-luokan alkioita ja 5kpl " lähes top-luokan alkioita" .
Viidestätoista munasolusta 14 oli hedelmöittynyt ja 13 jakaantunut ja 9kpl päästään siirtämään... nyt siis yksi ja 8 pakkasessa.
Siirto meni hyvin, mutta oli vähän kivulias kun mulla on ahdas kohdunsuu.... sitä jouduttiin vähän venyttämään. (täytyy siis toivoa, että se estää toiseenkin suuntaan sitten....heh;)
Nyt se piina alkaa...
ei tässä voi oikein tehdä mitään.... toivoa vaan parasta.
Tsemppejä teille muillekin!!!!
Onko muuten teille muille tullu minkälaisia oireita Lugeista? Mulla on niistä nyt rinnat tullu ihan sairaan kipeiks ja turvonnu, muutenkin väsyttää koko ajan. Muistaakseni oli vähän samanlaisia oireita aikoinaan Terojen kanssa, nyt vaan tuntuuvat astetta kovempina. Ääk jos tätä jatkuu vielä pitkään, oon tottunut nukkumaankin mahallani ja nyt ei voi ees kuvitellakaan sellasta...:/
Kylläpäs täällä pinossa onkin ollut tänään hiljaista. Missäs kaikki ovat??
Onpas kerrassaan ihanaa että on viikonloppu edessä, huomenna menen kampaajalle taas vähän tasottelemaan pehkoa. Kasvatusoperaatio menossa niin ei mitään kovin radikaalia voi tehdä mut kiva päästä vähän siistittäväksi.:)
Jaahas, taidanpas lopettaa tän yksinpuhelun ja lähtee koirulia viemään ulos. Viikonloppuja!
No niin, siirtokin on nyt sit takana päin ;) Meillä oli käynyt hyvin hedelmöittymisen kanssa. Eli 14 oli hedelmöittynyt ja vain 1 alkio oli jouduttu heittämään roskiin. Eli pakkasessa on nyt sitten 1 ja 2 luokan alkioita 12 kipaletta. Aamulla oli siirto ja tietysti parhain eli 1 luokan alkio pääsi siirtoon (4 soluinen). Vitsi et tää tuntuu hienolta :) :) :) olen yhtä hymyä koko ajan. Vatsaonteloon ja vähän ylemmäksikin oli päässyt VÄHÄSEN nestettä mutta lääkärin mukaan ne kuivuu sieltä sit itsestään pois. Nyt täytyy vain tankata 3.5 -4 l/vrk nesteitä ja vain LEVÄTÄ eli nyt siivoomiset ja ruoan laitot jää väliin! Mä valitettavasti olen kova touhuumaan, enkä osaa levätä, mutta nyt se on pakko. Sain maanantahin asti sairaslomaa ton nestekertyman vuoksi. Mitähän ne töissä ajattelee kun jouduin taas jatkamaan sairaslomaa?
Heli tais kirjoitella viimeksi että minä ja Sirputi oltais samaan aikaan synnärillä TYKS:ssä, no mä taidan kuitenkin synnyttää täällä kotipaikkakunnalla Porissa :) Meille on tehty maksusitoumus TYKS:n koska Tampereelle oli niin isot jonot (Porissa tehdään vain inssit). Ja ehkä TYKS:ssä on osaavammat lääkärit? Mulla on kuitenkin toi tulehdusalttius koko ajan päällä kun ei ole pernaa (olen menettänyt sen auto-onnettomuudessa) sen vuoksi mulla on niitä kiinnikkeitä ja se seroomapallukka vasemmalla. Se nestekertymä on nyt sit kans tullut takaisin ja ei tiedetä miten sen sais pysymään pois, koska se uusiutuu tyhjennyksistä ja leikkauksista huolimatta. Mun täytyy seurata tulehdusoireitakin, koska se serooma altistaa tulehduksille. Ja jos mulle tulee verenmyrkytys mun selviytyminen siitä on 50 % luokkaa. Eli saan pelätä kaikenlisäksi vielä totakin. Mutta nyt asiat on suht hyvin, kätilöni sanoi että kaikki on mun kohdallani hyvin, että ei tarvi pelätä.
Mites muilla? OnniAmandasta ei ole kuulunut vähään aikaan...ei kai sille ole vaan sattunut mitään, eikö hänelle tullut se hyperi?
Tietääkö kukaan miten laskettu aika määritellään meidän tapauksessamme? Ja sit vielä toinen kysymys et tietääkö kukaan millai vanhat leikkausarvet kestää vatsan kasvun? Lääkäri kyllä sanoi että hyvin, mutta kai nyt jotain kiristystä esiintyy?
Nyt menen taas lepäilemään....
Mitään ei ole sattunut, kunto on nyt palautunut lähes normaaliksi ja olin tänään eka päivän töissä. En ole nyt ollut nyt piinapinoilemassa kun on ollut vähän muuta ajankulua:-). Testipäivä ois jo huomenna (pp10), mutta labrat ei luonnollisesti ole auki, joten menen maanantaina testiin (pp12.) Eipä tässä ole uskaltanut paljon mitään toivoa...täytyy yrittää pitää pää kylmänä ja asennoitua maanantaiksi negaan. No, pakkasessa on sitten vielä kolme kuuranaamaa...
Mutta nyt ilmeisesti kaikille on saatu siirrot tehtyä, vai olenko jättänyt jotakin huomioimatta...?? Mukavaa viikonloppua kaikille ja sitkoa piinistelyyn:-)
-OA pp9-
Kysyit leikkausarpien kestävyydestä raskauden aikana. Mulla vanhoja arpia sekä viisi viikkoa sitten leikattu arpi...lääkäri meinasi että se tulee kestämään jos sellainen tarve tulee. Kaipa arven sijainnillakin voi olla merkitystä, mulla ihan alavatsalla vähän sivussa. Mutta jos raskaus alkaa, kyllä kaikki nahat ovat tarkassa käytössä, hehheh...
Tänään oli aamulla siirto ja yksi alkio kuitenkin vaan siirrettiin.Oli ykkösluokan alkioita ni lääkäri oli sitä mieltä,ettei oteta riskiä kaksosraskauteen.Olen sen verran pieni,et kroppa joutuis turhan koville.Mulle jäi viisi alkiota pakkaseen,et oon ihan tyytyväinen.
Sofie olikin saanut hyvin pakkaseen alkioita.Toivotaan,ettei niitä tarvitse ottaa sieltä pitkään aikaan:-)
Myös meen lepäämään vähän:))
Lähinnä jää mieleen samanaikaisten siirtolaisten kuulumiset ja ei voi kuin ihaillen todeta että kyllä olette Feledith ja Sofie aikamoisia munijoita :-) Kuinkahan yleisesti mahtaa käydä niin, että kaikki alkiot olisi huippuja *miettii* Mulla kun jäi samankokoisesta munasolusaaliista jäljelle paljon säälittävämpiä tapauksia, niistäkin neljästä kuuraparrasta kaksi oli huonoja ihan biologin sanavalinnallakin. No onpa tälläisilläkin plussattu, ehkä mulla on vielä toivoa...
Tätä pettymystä aloin käsitellä silläkin tavalla, että aloin muuttaa numeroiksi ja taulukoiksi tätä tietoa ja tulin seuraavanlaisiin tuloksiin: saaliina siis 15 munasolua, jotka voisi siis käsittää 15 yrityskuukaudeksi, paitsi että kun mulla on luomukierto tolkuttoman pitkä niin aikakin on pidempi. Tähän malliin: luomuyritysvuosi 2003 aikana mulla oli vain 9 kiertoa eli munasoluja ei voi laskea niinkään paljoa kun ei kahden kk:n kierrossa ovulaatiota varmaan tule. 15 kiertoa tulisi tällä tahdilla 20 kk:ssa, pyöristän sen 2 vuoteen ovuloimattomuuden takia. Noh, kahteen vuoteen kun ripottelee nuo neljä (ne kaksi huonointa alkiota lasken jo pois) järjellistä alkiota niin ei ole ihme jos ei ole tärpännyt kahta kertaa enempää yli kolmena vuonna! Ei kuulosta kovin lohdulliselta, mitäs sanotte? No luojan kiitos lähdettiin edes nyt hoitoon eikä ihmetelty inssien kanssa enää.
Yhtä hymyä olen vieläkin :)
No tapahtu tos aamusti kurjakin juttu, nimittäin mies ajoi kolarin töihin mennessä....mutta ei hän loukannut itseään. Ja vika ei ollut hänessä vaan siinä ketä tuli kolmion takaa kylkeen. Meillä on muutenkin ollut huonoa tuuria meidän auton kanssa nimittäin eilen TYKS reissulla puhkesi rengas (moottoritiellä vielä...hui!!!!) ja jouduttiin ostamaan sillä matkalla uusi rengas! Että sen auton kanssa tapahtuu. Ja ihan joulun tienoilla joku oli peruuttanut parkkiksella meidän auton etupuskuriin ihanat jäljet! Joten se olikin silloin 2 viikkoa korjauksessa. Ja nyt tämä!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kaikki 3kk:n aikana. Ja meillä on vähän harvinaisempi automalli (Ford Cougar sporttiauto) niin niitä osia saa odottaa iäisyyden!
Mutta kiva kun OnniAmandakin käy joskus meidä morjestamassa!! Olin ihan huolissani sinusta! Käy sitten kertomassa maanantain tulokset ;)
Pampula, Lugeissa on haittavaikutuksena ainakin väsymys. Rinnoista en tiedä. Minullakin on oikean puolen vatsakipu helpottunut, ainoastaan alavatsaa viiltelee ;) raskausoireita tietysti ;) Nyt kaiken sit vääntää tohon suuntaan....no se pitää mielen virkeänä! Mutta sit jos testi näyttää negaa niin sit pudotaankin korkealta alas... Mulla on ollut rinnat jo pitkään kipeät, siis todella kipeät! Eli mulla rinnat ei voi kertoa mistään mitään.
Heli on oikeen tehnyt laskutoimituksia ;) Mutta onneksi lähditte tähän IVF:n, tässä kuitenkin paremmat onnistumismahdollisuudet kuin niillä insseillä! Parin viikon kuluttua kaikki tietää miten näissä hoidoissa on käynyt, tulis se VIRALLINEN testipäivä nopeesti!!
Mä tein ihan huvikseni Acon 10:llä eilen testin, kun halusin tietää miten punaiseksi se Pregnyl tekee viivan, siitä tuli ihan haalee! Eli ei kannata sit ainakaan 7 vrk:n tehdä testiä, koska sitten tulee kyllä väärä tulos. Eli jos jaksamme ainakin sinne pp10:n ;)
täälläkin pp2 kuten monella muullakin. Meinaa flunssaa pukata; viime yönä alkoi kurkkukipu ja nenä valumaan, tänään sitten viluttanut ja olo on jotenkin raskas. Tympeä jos tuun nyt sairaaksi - se tietenkin estää tuon alkion kiinnittymisen!!? Vai voisiko se vaikuttaa? :(
Mittasin äsken huvikseen niin lämmöt oli 37.3... vähän siis lämpöä.
Alamaha on välillä tosi kipeä - tai tulee ikäviä juilintoja - tuntuu melkein häpyluussa/emättimessä asti. Onko teillä muilla?
Lugetkin voi ehkä väsyttää, mutta kyllä tää olo on enemmän flunssainen...
sofie_: huh mitä miehellesi oli käynyt, mutta onneksi ei pahempaa!!!
Löysin tietoja, että nuo luget siis nostaa lämpöjä jopa 0.5 astetta, että se ehkä kohdallani nyt on.... Tosin lisänä on kurkkukipu ja nenän valuminen, että tiedä sitten onko flunssaa vai lugeista johtuvaa lämpöilyä?
Onko teillä muilla?
Ja vielä siis haluaisin tietää, että jos olis kuumetta (iha oikeaa sellaista) niin voisiko se haitallisesti vaikuttaa alkion mahd.kiinnittymiseen?
t.kaikkea pohtiva Feletys, joka kohta kaatuu sänkyyn
Eli tämä yritys oli sitten tässä:-(
Onnea kaikille muille piinailijoille!
lugeista johtua toi korkeampi lämpö. En usko että flunssalla olisi vaikutusta kiinnittymiseen, muistaakseni palstalla on joskus ollut keskustelua tästä ja en ainakaan muista et olisi ollut puhetta et vaikuttaisi. En tietty varmaksi osaa sanoa, joku voi korjata jos olen väärässä. Mut toivotaan ainakin niin.:)
Hui sofie mitä miehelles oli käynyt aamulla.:( Onneks hänelle ei käynyt pahasti, nuo kolarit kyllä aina vähän säikäyttää. Ja tiedän ärsytyksen tunteen kun auto hajalla, meidän auto oli loppuvuodesta kolme kertaa viikon välein huollossa kun yrittivät selvittää syytä siihen miksi välillä vilkuttaa vaikka mitä varoitusvaloja ja sähkölaitteet mm ohjaustehostin menee pois päältä...Viimesellä kerralla auto jätti mut tien varteen ja hinausauto piti tilata. Lopulta löysivät vian laturista. Ja mukava laskuhan siitä sitten tuli...:/ No meni vähän ohi aiheen jo.:)
Mutta, hauskaa lauantai-iltaa kaikille!
pampulainen pp 3
Mites kaikki ovat selviytyneet punktioista? Mulla on vieläkin oikea puoli arka. Munasarjako siellä kipuilee? Vasen ei ole yhtään. Vatsakin on turvoksissa....Onkohan sitä nestettä alkanut kerääntymään enemmän? Jos sitä nestettä tulee niin tekeekö se tollasta kipua vain toiselle puolelle?!
Huomenna tarvis jo mennä töihin, mutta tuntuu ettei ole vieläkään työkuntoinen. Mulla on yövuoro eli sen ei kyllä pitäisi olla kovin raskas, jos kuitenkin menen kokeilemaan....
OnniAmanda: jos on esim paksu kohdun limakalvo niin sitä vuotoa voi tulla vaikka olis raskaana! Tai sit teet vaan testin, ei tarvi sitten piinailla että onko vai ei.
...me taidettiin olla samassa heräämössä! Etkö säkin ollut TYKS:ssä hoidossa? Siellä oli 3 punktiolaista makaamassa...siellä heräämössä kyllä oli yksi aika huonovointinen tyttö...sinä? No, kaikki ei vaan kestä punktiossa käytettäviä vahvoja lääkkeitä. Mutta onneksi sulla on nyt parempi olo :)
Pampula (+muut): Mä jaksan vieläkin iloita siitä, et mitä te saitte aikaiseksi sillä yhdellä munasolulla! Joskus elämä kohtelee kaltoin ja joskus sitten taas hyvin :) kyllä nämä lapsettomuushoidot on henkisesti rankkoja. Ensiksi jännätään onko munarakkuloita, jos on niin sit jännätään onko niitä liian vähän vai liian paljon, sitten jännätään punktiota ja hedelmöittymistä, sitten kun näistä on selviydytty, mietitään siirtoa ja oireita mahdollisesta raskaudesta. Sitten jos ollaan raskauduttu mietitään vielä selviääkö alkio matkassa, jos selviää niin sit mietitään onko sikiö terve...tämä on yhtä piinaa koko ajan, ei ihme kun joskus ollaan henkisesti loppu. Onneksi on tätä vertaistukea täällä, tämä on ihan mielettömän upeaa tukea. Kaikki jaksaa tsempata toisiaan, kiitos siitä kaikille :)
Heli: eikö sulla ollut se siirto tänään? Tais niitä muitakin siirtolaisia olla....feledith, Pikku-Jenni? Mä olen huono muistamaan nimimerkkejä, no joka tapauksessa kertokaa kaikki kokemuksistanne :) sattuiko siirto?
Aliina: onneksi me vältyttiin siltä hyperiltä! Toivottavasti se ei tule silloin (jos/) kun alkio kiinnittyy, lääkäri sanoi että hyperi voi vielä tulla silloinkin....
OnniAmandasta ei ole vähään aikaan kuulunut mitään, missä olet ja mitä kuuluu? Milloin se testipäivä oli?
Mä olen selviytynyt eilisestä punktiosta hyvin. Vatsa ei ole enää kipeä, painokin on tippunut 1 kg (mulla on nyt painonseuranta päällä), taisin olla aikas turvoksissa eilen ;) Mietinkin tässä että mitä sitä uskaltaa tehdä kun ei ole vaivoja...juomisia nyt ainakin juon vaikka olo on hyvä, sit olen vähän kyllä siivonnutkin, toivottavasti ei tule takapakkia..saisko käydä kaupassa miehen kanssa? Mä vaan kävelisin....en yhtään huomannut kysäistä näitä asioita hoitajalta. Luulin että vatsa on kipeä siirtoon asti.