IVF/ICSI vko 8-9??
Onko mahdollista, että olen palstan, Suomen tai maailmankaikkeuden ainoa, jolle tehdään punktio vkolla 8 tai 9? En kai :-)
Viikoille 6,7 ja jopa 12 ainakin näyttää olevan pinonsa, mutta näitä viikkoja en ole vielä bongannut. Kaikki samoissa menijät siis pinoon, jos teitä on!Meillä on alkamassa eka IVF ja siksikin olen aika tohkeissani huutelemassa.
Kommentit (198)
...hengissä olevien kirjoihin. Olin siis neljä päivää tiputuksessa ja nyt alkaa olo olla kohtalainen. Ns. vaikeata (tämäkin oli jo aika helvetillistä!) hyperiä ei kuitenkaan tullut; ts. ei tarvinnut esim. punktoida vatsaa/munasarjoja ja munuaiset toimivat normaalisti. Viikko vielä kotihoitoa ja sit kai pitäsi olla työkunnossa. Viikon päästä ois myös veritestin aika, nyt se tehdään pp10. Päivä sattuu lauantaille, joten menen luonnollisesti seuraavana maanantaina pp12 testiin. (Aina ennen tehty tikkutesti pp14.) Eli katsotaanpa sitten mikä on tulos.
Täällä piinapinossa on hommat näköjään edenneet . Hyperiä näkyy olevan liikkeellä, mutta onneksi se ei tartu tietokoneviruksena:-)Piinailijoille rauhallista mieltä ja punktioon meneville hyvää saalista toivottaa -OA pp5-
Tervetuloa takaisin, vai onko vähän turhan rajusti sanottu...? Hyvä kuulla kuitenkin että olet paremmassa kunnossa. Testikin jo viikon päästä, toivupa siihen mennessä!
lähteekö jakautumaan. Biologi kyllä sanoi että oikein hyvälle näyttää tässä vaiheessa mutta vielä on tosiaan se riski ettei jakaannu... Mulla meni vähän puhelun loppu ohi mut taisi sanoa että huomenna soittaa jos solu ei lähde jakaantumaan.
Ajatukset kulkee taas laidasta laitaan, onnellinen olen jo tästä saavutuksesta et se ainut solu ylipäätään hedelmöittyi mutta mielessä pyörii jo huominen et jaksaako " pikkusissi" sinnitellä...
Huoh, nyt oon niin ajatuksissani etten muista missä vaiheessa muut ovat menossa. Onnea matkaan ainakin kaikille tän päivän punktioihin, taisi ainakin Helillä ja Sofiella olla jos nyt oikein muistan. :)
sä voit raskautua sillä yhdelläkin! Eli nyt vaan sormet ja varpaat pystyyn ja toivotaan että kaikki menis teidän kohdallanne hyvin!
OnniAmanda...miten sulle se hyperi kehittyi? Eihän sulla ollut ollut älyttömän montaa munista?
Aliina...toivotaan että hyperi pysyy poissa!!!
Tinkami...sullahan on kaikki ihan hyvin vaikka oli monta munarakkulaa?
Heli....mites se sun punktio meni? Mulla on se vasta huomenna! Laitoin eilen irrotuspiikin ja taisin mainita viimeksi että tiistaina vissiin näkee mihin suuntaan ollaan menossa, et kehittyykö se hyperi vai ei. Olo on ainakin vielä hyvä, vatsassa ei kauheesti turvotusta, jos lainkaankaan. Eli ainakan vielä ei ole munasarjat lähteneet räjähtelemään;) Hitsi että jännittää koko ajan...Tämä on ihan hirveetä piinaa, toivottavasti pysyn henkisesti koossa.
Mutta huomenna punktio ja toivottavasti pystyn huomenna illalla kertomaan millainen olo on!!! En mä sitä punktioo niin jännitä mut niitä komplikaatioita :( Jännitän sitäkin että onko serooma pysynyt pienenä vai onko sekin lähtenyt kasvamaan....sekin on yksi kiusankappale!
että tässä vielä siirtoon päästäis.:)
Tsemppiä sulle huomiseen punktioon, toivotaan et saalis olis hyvä ja että hyperi pysyis hushus kaukana!:)
kaikista vaikeuksista huolimatta. Eli olo on jo parempi ja kivut alkavat olla hallinnassa. Maha on kuitenkin aika hurja " tynnyri" .
Sofie: Käsittääkseni hyperi ei ole ihan suoraan verrannollinen rakkuloiden määrään. Mulla on ollut rakkuloita molemmilla kerroilla yhtä paljon, mutta tällä kertaa kävi näin. Toki tällä kerralla pistettiin suuremmilla annoksilla ja saatiin kuitenkin sama tulos...kai se meni mun sietorajan yli. Ehkä se kuitenkin tulee todennäköisemmin henkilölle, jolla on esim. 30 rakkulaa kuin esim.5 rakkulaa.
Heli: Ei ollut liian jyrkästi sanottu...tuntuu kuin olisin ollut kotoakin ikuisuuden poissa:-)
Pampulalle onnea " ainokaisen" kanssa!
Kaikille aurinkoisia ajatuksia :-)
-OA pp6-
Ja ihan hyvin meni, huoh... sorry Sofie, joku lähetys on näköjään multa mennyt välistä kun en hokannut että sun punktio on vasta huomenna. Mutta onnea sinne, tule heti kertomaan kuulumiset kun pääset. Pystynpä tehokkaammin suuntaamaan ajatuksia sulle kun olen itse jo toipumaan päin ;-)
Pampula: pikkusissihän osoittaa kunnioitettavaa reippautta! Pidän tositosipaljon peukkuja, että se jatkaisi hommia ja jakaantuisi bd bd bd !
Ja omasta punktiosta tarkemmin: parien tirsojen ja yhden kipujakson jälkeen olen reippaana jo auttanut miestä ruuanlaitossakin. Jos ei kipu tuosta pahene niin hyvin menee, vaikka kerkisinkin jo klinikalle soittaa että saako ottaa Panadolia vahvempaa (ei saa). Sekin meni kuitenkin ohi ja nyt vain hiukan jomottaa. Follikkeleita oli lopulta 23, joista löytyi 15 munista. Tähän mennessä siis ei voi muuta kuin olla tyytyväinen, tosin hedelmöittyminen ja jakautuminenkin on tietysti ihan oma juttunsa. No mutta tähän asti kaikki hyvin, ollaan siihen tyytyväisiä. Mitäs muille kuuluikaan... en muista, mutta kaikille hyperien tapaisillekin lähetän deletointeja kaikin voimin. Voikaa hyvin!
Ensiksi OnniAmanda tervetuloa takaisin,hyvä ettei sit kuitenkaan hyperi tullutkaan.Nyt peukut pystyyn!!
pampula77:Hieno juttu,että se ainokainen vielä hedelmöittyikin.Onnea jatkoon: )
Tsemppiä Sofialle huomiseen punktioon,mulla kanssa huomenna.Kerron sitten miten kävi.
Tsemppiä myös muille!!!!
Mulla oli eilen punktio, ja saatiin 15 munarakkulaa. Punktio oli valitettavasti melko kivulias kokemus mulle ja kipulääkettä joduttiin lisäämään kokoajan. (mulla oli SSG myöskin kivulias... ehkä arat paikat mulla?)
Muuten eilinen päivä sujui hyvin- vaikkakin vähän tokkurassa.
Tänään saadaan päivällä soittaa tuloksia. Se jännittää enemmän kuin punktioon meno!!! Toivottavasti tulosta olis tullut!!
Jos siis kaikki menee ok, huomenna siirretään yksi kyytiläinen.......
peukut muillekkin!
Mulla oli kans punktio eilen. Vatsa on tällä hetkellä aika kipeä, mutta täytyy levätä oikein kunnolla ja juoda vettä! Viime toukokuussa tehtiin edellisen kerran ja silloin sain hyperin juomattomuudesta ja jouduin loppujen lopuksi sairaalaan ja tiputukseen. Neuvon siis juomaan paljon, varsinkin jos on ollut paljon rakkuloita. Me saatiin eilisessä punktiossa 39 rakkulaa, joista osa oli hyvin pieniä. Näistä munarakkuloista löytyi 17 munasolua. Täytyy toivoa vain että hedelmöitys onistuu ja päästään siirtohommin ja siitä sitten raskauteen.
Meille tämä oli kolmas ICSI ja yhteensä 10 alkiota on siirretty, joista ei ole raskaus alkanut. Nyt kokeillaan lisäksi alkion kuoren avausta, jos siitä olis jotain apua. huhtikuussa tulee täyteen 5 vuotta kun ollaan toivottu lasta, ja 4 vuotta hoidoissa.
Sirputi, Sofie, mites punktiot?
Feledith ja Pikku-Jenni, millaisia hedelmöitymistuloksia?
Meillä 15 munasolua oli siis eilisen saalis. Näistä on nyt 11 hedelmöittynyt, joista 6 normaalisti. Lopuissa viidessä tumat oli erillään, joka kuulemma saattaa selittää lapsettomuutta. Nämä tiedot siis mieheltä, jonka pakotin soittamaan kun en itse uskaltanut. Paljon oli järkeä tuossakin pelkäämisessä, nyt saa itse kysymyksineen jännätä huomiseen siirtoon asti :-/ Siirtoon nyt ainakin näyttäisiin päästävän kun ei ollut setä sanonut ettei tartte tulla. Onneksi meen sinne jo aamulla niin taas saa suht pian tietää vähän lisää...
Soitin klinikalle sydän räjähtämäisillään....
Viidestätoista munasolusta oli hedelmöittynyt 14! Sanoivat, että huomenna tulla siirtoon, on todella pieni ihme, jos jokin noista ei olisi siirtokelpoinen. Eli aika positiivisilla mielillä siis....
En hoksannut kysyä, että mikä oli hedelmöittynyt normaalisti ja mikä ei....
no ehkä huomenna selviää lisää. On tää jännää!!!
Omaa napaa: Viime yönä ei millään meinannut uni tulla kuin jännitin sen meidän ainokaisen solun takia. Aamulla pomppasin ylös jo kuuden aikaan kun ei vaan nukuttanu. Jännitti niin kovin et onks lähteny jakaantumaan. Vähän yli yhdeksään sain maltettua mieleni mut sit meni hermot ja pakotin miehen soittamaan labraan. Ja sieltä saatiin hyviä uutisia ja tervetulotoivotukset siirtoon!!! Eli solu oli jakautunut loistavasti ja kuulemma on parasta laatua...:) Siirrossa kävin vähä reilu tunti sit ja kylläpä vaan lääkäriäkin hymyilytti kovasti tää tulos. Mutta on tää vaan niin uskomatonta, en olis uskonu et tähän asti ees päästäs noin huonolla saaliilla. Lääkäri sanoikin et monesti määrä ei korvaa laatua, mikä ilmeisesti ainakin tässä tapauksessa pitänee paikkansa.:)
Huh nyt vaan täytyy pitää jokainen sormi ja varvas pystyssä et alkio näyttäs sitkeytensä loppuun asti...
Anteeksi sekavat sepostukseni, tässä vaan on ajatukset taas niin sekasin et parempaa tekstiä ei tällä hetkellä irtoo.:)
pampulainen ja " Taisto" pp0
Feledithin tuloskin on niin komea että nousee ihan tukka pystyyn! Kiinnostavaa kuulla paljonko teillä menee pakkaseen, paljon varmaan...
Pampula: jaa sinäkin pakotat miehen asialle. Onneksi on tottelevaiset siipat meillä ;-) Mahtavaa kun alkio osoittautui niin hyväksi, piinailukin on varmasti hyvällä mielellä helpompaa!
Ihan pikaisesti yritän tässä antaa pientä infoa miten minulla siellä paljon pelätyssä punktiossa kävi...
Aika kivulias se toimenpide oli, kipulääkettä jouduttiin koko ajan lisäämään...mulla jouduttiin oikealla puolella menemään kohdun seinämän läpi, koska munikset olivat hankalassa paikassa (ne pirun kiinnikkeet!). Onneksi vierellä oli ihana empaattinen hoitaja ja mieheni :) Elikäs elikäs, lääkäri oli iloisen yllättynyt kun hyperiä ei ole tullut! Ja oli sitä mieltä että PERJANTAINA PÄÄSTÄÄN SIIRTOON!!!!!!!! Mulle tuli tippa linsiin kun kuulin tästä...olin asennoitunut siihen että hyperi iskee ja lujana! No hyperin mahdollisuus on vielä suuri mutta on kuitenkin parempi mieli kun lääkäri noin sanoi :) Munasoluja saatiin 29 :) Eli tosi mukavasti! Mullahan oli niitä rakkuloita 41 eli aikas paljon niitä muniksia sit saatiinkin kasvamaan. Todennäköisesti raakoja osa, mutta siitä kuulee tarkemmin sitten huomenna! Nyt olen kotona vain lepäillyt, vatsa on hieman turvoksissa ja alavatsa kipeä. En kuitenkaan tarvi kipulääkettä että sen verran vähästä se kipu on...
Heli: Sinulla ja miehelläsi on mennyt nämä hoidot onnistuneesti! Munasoluja on paljon ja hyvänlaatuisia myös mukana kivasti! Hienoa!
Haluan onnitella myös muita hyvistä saaliista...jollakin oli ihan älyttömän hyvin käynyt sen hedelmöittymisen kanssa, oliko 1 ainoastaan jäänyt hedelmöittymättä?! Vitsi et on täydelliset munikset ja siittiöt!
Pampula: Mä olen iloinen teidän puolesta!!!!! Mä tiedän että te saatte vauvan marraskuussa :) Eli ei se määrä vaan se laatu ;)
Mites Sirputi sinun punktio meni?
Pampula, onnittelut siirtoon pääsystä! :) Kuinka monisoluinen alkio oli?
Me aloitimme piinailun sitten samana päivänä. Tänään sain nimittäin minäkin hyviä uutisia klinikalta. Molemmat alkiot olivat selvinneet sulatuksesta. Toinen oli pakastettaessa 3-soluinen ja siihen oli tullut yksi solu lisää. Toinen taas oli edelleen kuusisoluinen. Ihan hyvät kuulemma.
Tästä se piinailu sitten alkaa :)
Eipä kannattanut lannistua! Jännä nähdä paljonko saatte pakkaseen tuosta megasaaliista. Mahtavinta on nyt kyllä tuo siirtoon pääsy.
Myyry siis olit siirrossa tänään myös? Peukut on pystyssä bd !
Kirjoitan pikaisia kuulumisia.Punktio meni ok,mut sitten heräämössä alko kovat kivut ja sain kipulääkettä viiteen eri otteeseen,ku ei meinannut hellittää.kipu meni vihdoin pois,mut sit aloin oksentamaan ja sain tipan ja oksennuksen esto lääkettä.puol viideltä siirrettiin osastolle ja oltais pidetty yön yli tarkkailussakin,mut olin sitä mieltä,et paremmin kotona saan nukuttua.Puol kahdeksalta mies haki mut kotiin ja nyt alkaa pahoinvointikin hellittää ja pääsen nukkumaan.Ehkä sekin tohon pahaan oloon vaikutti,että joutu oleen syömättä ja juomatta puolen yön jälkeen.Sain vasta osastolla leivän ja mehua.No kyllä se tästä ja nyt jännittämään huomisia tuloksia.Kymmenen munasolua oli tulos.
Koittakaa saada selvää sekavasta sepustuksesta,mut vieläkin vähän päässä humisee.
Siirtolaisille onnea siirtoon ja peukut pystyyn Sofielle huomista tulosta odottaessa: )
Mulla meni kans ihan samallaista kaavaa pitkin reilu viikko sitten oma punktioviikkoni: ensin vahva hypervaara, joka ei kuitenkaan toteutunut. Punktiossa 21 munasolua, 16 hedelmöitty, 10 alkiota saatiin. Yks siirrettiin viime viikon ke. Oli tosi iso helpotus, kun päästiin siirto tekemään, olis ollut niin inhottava alkaa useampi kuukausi odottamaan vielä kaiken tämän lisäksi.
Tosi hyvin mennyt kulunut viikko, ei mitään oireita että hyperi enää vois yllättää. Nyt jännitetään tietysti jo ens viikon raskaustestiä.
Hyviä vointeja sinulle!
t.Aliina
Olikos muita tiistaina punktoitavia? Harvapää ei muista... Toivottavasti sulla menee hyvin huominen (ja mulla myös, tietysti :-) ) Fyysisesti on kyllä ollut ihan siedettävä tämä piikittelyaika, vasta eilen tuli kurja olo: vatsa alkoi aristaa ja tänään on tehnyt mieli kävellä varovasti. Pää tuntui tänään myös aika pumpatulta, onneksi töissä oli helpohko päivä.
Toivottavasti pelkään huomista turhaan...
Ja Pampula: tsemppaan sen munasolusi puolesta, että se olisi sitäkin parempi ja elinvoimaisempi vaikka yksinäinen onkin!!