Mummoni vm. 1913 oli juuri synnyttänyt naimisiin mennessään.
Eli lapsi oli 6 viikon vanha, kun naimisiin mentiin. Seuraavat lapset niitä päivämääriä ihmettelivät vihkiraamatusta, ja mummo selitti, että siinä on papille sattunut kirjoitusvirhe.
Toinenkin mummo, syntynyt myös 1913 oli viimeisillään raskaana naimisiin mennessään.
Kommentit (19)
Olihan näitä. Ei ennen vanhaankaan ollut mitenkään harvinaista että morsian oli jo raskaana tai jo synnyttänyt kun vihittiin. Sukututkimuksessa näitä tulee aika usein vastaan.
Tuo on ollut jännä vuosi. Oma mummoni ei ollut naimisissa ollutkaan. Kihloissa ollut omien sanojensa mukaan. Silti kaksi lasta. Hänkin syntynyt 1913.
Oma mummoni vm 1933 odotti myös esikoistaan häissä. Sanoi, että häpeähän se oli, mutta melkein kaikilla tyttökavereillaan oli sama tilanne... eli ehkä aivan yleistä on ollut (tai mummolla harvinaisen jakavainen kaveriporukka :D mene ja tiedä...)
Just tässä mietinkin, että mitenkähän se sinun mummosi...
Minun isomummoni ei ollut ikinä naimisissa, mutta sai silti 13 lasta. Olisi varmaan saanut enemmänkin, mutta miesystävänsä meni kuolemaan.
Toisaalta tuohon aikaan kihlaus oli merkki vakavasta avioliittoaikeesta ja jos mies olisi jättänyt, olisi lapsi saanut joka tapauksessa aviolapsen aseman. Häät pidettiin yleensä siinä vaiheessa, kun se töiden vuoksi sopi, ei silloin suunniteltu vuositolkulla eteenpäin sopivaa juhlapäivää. Usein hääpäivä määräytyi senkin perusteella, miten saatiin koti. Oli saatettu ostaa tila, mutta edellisillä omistajilla oli jopa vuosi aikaa muuttaa sieltä pois.
Ihan normaalia tuollainen oli tuohon aikaan, osa tietysti häpesi tilannettaan. Toinen isoäideistäni oli syntynyt 1912, oli raskaana naimisiin mennessään ja valehteli kuulemma lähipiirille (hänelle asia oli todella nolo). Toinen taas (synt. 1921) ei häpeillyt sitä, että oli "tehnyt syntiä". Tuohon aikaan oli myös normaalia, että naiset tekivät salaa abortin tai antoivat lapsen adoptoitavaksi, jos eivät olleet naimisissa. Osa naisista kuoli tehdessään laittoman abortin ties millä sukkapuikolla.
Kuulostaa vähän siltä että ei ole tuo aviomies lapsen biologinen isä. Olisivat muuten menneet varmasti raskausaikana naimisiin.
Paljonhan ennen vanhaan syntyi keskosia jotka painoivat kuitenkin sen 3kg vaikka syntyivät usemmmankuukauden etuajassa eli n. 3-6kk häiden jälkeen.
Trolli! Lapsia ei voi saada ennen kuin on naimisissa ja silloinkin niitä voi saada vain oman puolisonsa kanssa!
Minun mummoistani toinen ei olisi varmasti edes pystynyt ajattelemaankaan edes sitä, että hän olisi tullut raskaaksi ennen naimisiin menoa, koska se oli hänen mielestään syntiä. Hänen mielestään sekin oli synti, että nainen ja mies elivät yhdessä ennen kuin he menivät naimisiin.
Toisesta mummosta en ole varma, että miten hän suhtautui esiaviolliseen seksiin.
Kumpikin mummoni syntyi 1900-luvun alussa.
Äitini syntynyt myös 1913 ja hänellä oli 7-vuotias lapsi mennessään naimisiin isäni kanssa vuonna 41. Itse olen syntynyt 49:))))
Vierailija kirjoitti:
Minun isomummoni ei ollut ikinä naimisissa, mutta sai silti 13 lasta. Olisi varmaan saanut enemmänkin, mutta miesystävänsä meni kuolemaan.
Miesystävä, really? Eiköhän se ole ihan mies jo tuossa tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No poikkis sitten, jos miesystävä ei kelpaa!
Eihän tuo mitenkään harvinaista ole. Olen tehnyt sukututkimusta pitkään, ja matkan varrella aviottomia lapsia on esipolvista tullut vastaan useita. Monissa tapauksissa perheen ensimmäinen lapsi on syntynyt ennen avioliittoa, minkä jälkeen on menty naimisiin ja loput lapset ovat syntyneet avioliitossa. Joissakin tapauksessa lapsi on jäänyt ainokaiseksi ja nainen naimattomaksi. Nykyisiä ehkäisykeinoja kun ei ole ollut, mutta vaistot ja vietit ovat olleet samat kuin aina, niin yllättäväähän se ei ole.
Kirkonkirjoissa suhtautuminen aviottomiin lapsiin näyttää muuttuneen tuomitsevammaksi 1800-luvun loppupuolella. 1700-luvulla aviottomille lapsille on syntyneiden ja kastettujen luettelossa usein merkitty vain äiti ilman muita erityisiä huomioita, mutta 1800-luvun puolella eräässäkin kirkonkirjassa aviottomien lasten kohdalla on marginaalissa kolmio, rippikirjassa äidin kohdalla lukee "synnytti äpärän" , marginaalissa mainitaan ripitetyn salavuoteutesta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies oli naimisissa toisen naisen kanssa, joten en ihan osaa isomummuni mieheksi kutsua. Biologisesti toki mies... Ja myös aviomies, ei vaan isomummin. Aikansa kauniita ja rohkeita... :D
Jaa.