Vaimo taas raskaana "vahingossa"
Ensimmäinen lapsi sai alkunsa suunnitellusti. Hänen ollessa 2-vuotias, alkoi vaimo puhua toisesta lapsesta. En ollut vielä valmis ja kerroinkin sen rehellisesti. Vaimolle tämä oli ok. Kuitenkin parin kuukauden päästä tästä vaimo ilmoitti olevansa raskaana ehkäisystä huolimatta.
Toisen lapsen ollessa hädin tuskin vuoden ikäinen vaimo alkoi puhua kolmannesta. Sain taottua hänen päähänsä järkeä, emme mitenkään jaksaisi kolmen pienen lapsen kanssa kun isovanhemmista tai sukulaisistakaan ei juurikaan ole apua. Tai minä en jaksaisi. Tällöin vaimo kertoi että oli jättänyt ehkäisyn pois kun alkoi haaveilla toisesta lapsesta, vaikka minä olin sanonut että en ole valmis vielä. Oli kuulemma ollut varma että innostuisin asiasta kun se oli konkreettista ja niin innostuinkin, pakkohan minun oli! Vaimo oli sitä mieltä että kyllä siitä kolmannestakin innostuisin kun saan hieman aikaa.
No jotenkin pääsin tuon asian yli ja elämä meni eteenpäin sillä sopimuksella että kolmatta ei tulisi, ainakaan vielä. Toisen lapsen ollessa 4-vuotias vaimo ilmoitti jälleen olevansa raskaana, ehäisystä huolimatta. Tällä kertaa olin hieman enemmän innostunut sillä lapset alkoi olla jo isompia joten arki ei tulisi olemaan pelkkää vaipanvaihtoa ja tästä nuorimman lapsen vauva-ajasta voisi ehkä vähän tykätäkkin kun on ainoa pieni.
Kolmas syntyi ja kaikki sujui ihan hyvin. Rankkaa oli mutta en sanoisi että kadun sitä että pidimme kolmannen lapsen. Tein kuitenkin selväksi että enää en halua lisää lapsia sillä rahat eivät yksinkertaisesti millään tulisi riittämään neljään lapseen eikä kyllä jaksaminenkaan. Vaimo myötäili ja tuntui olevan samaa mieltä.
Juuri kun vähän aikaa sitten ehdin kehua vaimolle että on mukavaa kun isommat lapset on jo tosi omatoimisia ja nuorimmankin kanssa helpottaa niin vähän sen jälkeen vaimo pudotti pommin, on taas raskaana ja tietysti ehkäisystä huolimatta. Vaimolle abortti ei ole vaihtoehto ja olen kuulemma sydämetön ja itsekäs kun haluan tappaa lapsemme. No varmaan sitten sitäkin mutta kun en todellakaan jaksa enää neljättä ja rahat eivät tule riittämään, etenkään kun lapset ovat teinejä. Vaimo tuntuu olevan turhan innostunut tästä "vahingosta" ja katselee jo uusia vaunuja ja ties mitä vauvanvaatteita.
Kommentit (159)
Suotta uliset.
Vasektomia on helppo ja yksityiselläkin aika halpa juttu kun vertaa mitä muihin menetelmiin tuppaa menemään rahaa. Etenkin kun "vahinkoja" käy.
Ei sattumoisin ole käynyt jo aiemmin mielessäsi, että liittonne ei pohjaa rakkaudelle, vaan epärehellisyydelle ja hyväksikäytölle?? Normaalissa avioliitossa kunnioitetaan toisenkin kantaa, eikä vaan yhtäkkiä hankkiuduta paksuksi!!
Minä ilmoittaisin tuossa kohtaa erosta. Sitten puolen vuoden päästä voisin ehkä harkita paluuta jos moista otusta vielä rakastaisin.
Mulla ehkäisy oikeasti petti kaksi kertaa. Siksi toisen jälkeen hankin itse sterilisaation. Kolmas kerta samalla menetelmällä on jo tyhmyyttä tai tahallista.
Edelleen, miksi näissä tarinoissa on AINA vaimo?
En vain tajua.
Siis kamalaa miten itsekkäitä ihmiset voivatkaan olla, sukupuolestaan riippumatta! Lienee selvää, että vaimosi on haaveillut useammasta lapsesta, ja päättänyt toteuttaa haaveensa sinun mielipiteistäsi riippumatta. Olisi ehkä harkinnut hieman tarkemmin, jos olisit ensimmäisen vahingon sattuessa ollut erittäin tiiviisti abortin kannalla ja sitten ns viime tingassa taipunut, että pidätte lapsen. No, ymmärrän ihan täysin, ettet tietenkään näin tehnyt, yhteinen vahinkohan se tapahtunut oli ja ikävää teille molemmille - tai näin siis luulit.
Eihän se piuhojen katkaiseminenkaan ole ollut vaihtoehto missään välissä, kun sekä mieli lasten teon suhteen voi muuttua, voi elämänaikana muuttua myös kumppani jne. Ehkäisynä joku hormonikierukka olisi ollut varmaankin varmin, siinä on todella hyvä ehkäisyteho ja ehkäisee 5 vuotta. Oletankin, että vaimosi on syönyt pillereitä, joita on niin helppo halutessaan unohtaa.
Jotkut täällä ehdottavat vaimon jättämistä mutta se ei liene mitenkään mahdollista. Töissäkäyvänä miehenä lapsethan jäisivät todennäköisesti äidin hoiviin ja sinulle jäisi vain elatusmaksujen maksamisen ja viikonlopputapaamisisän rooli.
En pysty edes kuvittelemaan, minkälainen ketutus ja ahdistus mielessäsi pyörii. Ainakin kannattaa todella vakavasti keskustella vaimosi kanssa, mitä tarkoittaa luottamus ja yhteenhiileen puhaltaminen, ja missä tilanteissa (kuinka suurissa kysymyksissä) toisen halut ja tarpeet ohittavat kumppanin toiveet.
Tsemppiä toivotan, vaikkei tässä nyt kukaan muu pysty mitenkään auttamaankaan, enintään ilmaisemaan, että on pahoillaan puolestasi. Pisteitä myös siitä, että sinulla on ns. munaa kirjoittaa tällaisesta aiheesta juuri tälle sivustolle. Hyvä aihe herätellä meitä naisia ajattelemaan tekojemme seurauksia vähän toiseltakin kantilta.
Vierailija kirjoitti:
Noniin, ota vaan vastaan tämä neljäskin lapsi, mut äkkiä varaamaan aikaa vasektomiaan ettei vaan tuu viidettä. Neljä lasta on kuitenkin varmasti tarpeeksi, on ikään kuin jo yksi kiellon päälle...
Kun vielä jättäisit kertomatta vaimolle tuosta vasektomiasta, olisi hauska tietää miten käy kun viidettä lasta ei tuukkaan "vahingossa".
T. Nainen, jonka mies haluaa kolmannen mutta minusta nytkin on 0,5 lasta liikaa.
Vielä hauskemi olisi tietää miten käy kun viides lapsi tulisikin "vahingossa" vasektomiasta huolimatta
On olemassa helppo ja halpa ehkäisykeino. Ap:n ei tarvitse kuin olla panematta tuota akkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo tuntuu olevan turhan innostunut tästä "vahingosta" ja katselee jo uusia vaunuja ja ties mitä vauvanvaatteita.
Kyllä kannattaisi harkita kondoomia. Tai sitten sujautat seuraavavilla kerroilla kakka luukkuun, vahingossa tietysti. Tiedä vaikka vaimosi olisi innostunut myös tämän laisista "vahingoista".
Vierailija kirjoitti:
Jos vaimo on jo pettänyt luottamuksen useamman kerran, niin kyllä silloin miehen pitäis tajuta ottaa itse vastuu ehkäisystä. Silloin se luottamus on typerää, siitä huolimatta että ollaan parisuhteessa. Ei omaa typeryyttään pidä perustella sillä, että parisuhteessa pitää luottaa. Vain typerys luottaa ihmiseen joka ei ole luottamuksen arvoinen.
Ap on tasan yhtä vastuuton kuin vaimonsa. Kumpaakaan ei ehkäisy huvita. Ap sysää ehkäisyn epäluotettavalle vaimolle ja hokee että en halua en halua. Kaikki on vaimon vikaa. Itsessä ei ole mitään vikaa, ei tietenkään.
Jos mies lainaa kaverille rahaa eikä saa lainarahoja takaisin niin eikö toisen, kolmannen ja vielä neljännenkin lainan antaminen tälle epäluotettavalle kaverille ole typerää? Siitä huolimatta että kaveri on vanha ja rakas lapsuudenystävä? Rahan kyseessä ollessa miehelle nauretaan ja pidetään typeränä, mutta lapsiasiassa mies onkin viaton ja puhdas pulmunen? Pitää vaan luottaa vaikka luottamusta ei ole. Ei pidä. Typeryydestä saa maksaa.
Ei tietenkään ap ole yhtä vastuuton. Jos on jotakin sovittu, niin kyllähän siihen parisuhteessa pitäis voida luottaa. Jos on yhdessä sovittu mitä ehkäisyä käytetään, niin kyllähän se on sen vika joka jättää käyttämättä. 100% vaimon vika. Mut jotenkin vaan pitää saada mies syylliseksi? Piloille passatuilla, katkerilla naisilla tuntuu olevan noin yleisemminkin suuri tarve saada joku syntipukki, mielellään se mies- omille tyhmyyksilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo tuntuu olevan turhan innostunut tästä "vahingosta" ja katselee jo uusia vaunuja ja ties mitä vauvanvaatteita.
Kyllä kannattaisi harkita kondoomia. Tai sitten sujautat seuraavavilla kerroilla kakka luukkuun, vahingossa tietysti. Tiedä vaikka vaimosi olisi innostunut myös tämän laisista "vahingoista".
Sanot vaan sitten että hupsistasaatana! :D
Täällä hietaan sitä että miehelläkö ei ole mitään tarvetta puuttua ehkäisyyn. Jos luitte aloituksen niin mieshän sanoo että vaimolla ln vaimon sanojen mukaan ollut ehkäisy ja mitä ilmeisemmin näin ollen valehdellut kun ei ne nyt niin surkeita ne pilleritkään ole että useamman kerran pettää joten mistä mies olisi edes arvannut ehkäisyyn puuttua kun vaimo on sen todennut olevan olemassa valehtelemalla niin? En ymmärrä noin itsekkäitä naisia, en millään muotoa. Itselläni on 3 lasta ja nyt kierukka, varmaan seuraavaksi putket poikki kun enempää en lapsia halua vaan haluan työelämään takaisin. Ap:lle suosittelen sitä vasektomiaa, mielellään vaimolta salaa sillä mä luulen että vaimo ei aja tässä muuta kuin ns omaa etuaan saada viettää kotona aikaa. Vaimon vois myös istuttaa pöydän ääreen jolloin laskette tulot ja menot ja näytät sille vaimolles mustaa valkoisella että mitä tuleman tuo. Miksi pitää uudet vaunut ostaa? Eikö nyt neljän lapsen jälkeen jonkunlaiset kärryt ole olemassa ja niitä vaatteitakin luulisi löytyvän säkeittäin.
Eniten mua vituttaa tällaisissa jutuissa se, että lisääntymismaaniset naiset eivät tajua että lapset vaatii aika paljon resursseja elämänsä aikana. Rahaa, aikaa, henkistä kapasiteettia. Eikä mikään niistä tupsahda tuosta vaan vahingossa. On vastuutonta tuupata lapsia maailmaan jos ei heille ole aikaa ja energiaa seuraavat 18 vuotta. Jonakin päivänä ap:nkin lapset ovat kaikki tilaa ja rahaa ja vanhempien kasvatuskykyä tarvitsevia teinejä. Vauvat on vähän niin kuin äitien leluja, mutta isompien kanssa pitäis olla jo jotain muutakin annettavaa.
Raskauden alkamiseen tarvitaan sekä nainen että mies, joten jos et halua enempää lapsia, niin toimit sen mukaan. Ehkäisystä huolehtiminen ei ole pelkästään naisen tehtävä. Ja hakeutukaa parisuhdeterapiaan? tämän neljännen jälkeen vasektomian lisäksi?
Juu ap ajatteli vetkutella pitkään toisen lapsen hankkimista. Luuli varmaan että lapsirakas vaimo suostuu elämään yksilapsisessa perheessä. Ihan hyvä ettei vaimo alistunut ap mielivaltaiseen tyranniaan. Parempi noin kuin että ap olisi jättänyt ja tehnyt toisen naisen kanssa lapsia kun vaimon hedelmälliset vuodet ohi.
Vierailija kirjoitti:
Juu ap ajatteli vetkutella pitkään toisen lapsen hankkimista. Luuli varmaan että lapsirakas vaimo suostuu elämään yksilapsisessa perheessä. Ihan hyvä ettei vaimo alistunut ap mielivaltaiseen tyranniaan. Parempi noin kuin että ap olisi jättänyt ja tehnyt toisen naisen kanssa lapsia kun vaimon hedelmälliset vuodet ohi.
Olet oksettava. Vaimollahan sitä paitsi oli jo yksi lapsi josta oli päätetty yhdessä, sen pitäisi kyllä riittää. Paitsi jos on ahne ja itsekäs, niinkuin ap:n vaimo ja sinäkin näköjään. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Raskauden alkamiseen tarvitaan sekä nainen että mies, joten jos et halua enempää lapsia, niin toimit sen mukaan. Ehkäisystä huolehtiminen ei ole pelkästään naisen tehtävä. Ja hakeutukaa parisuhdeterapiaan? tämän neljännen jälkeen vasektomian lisäksi?
"Pelkästään naisen tehtävä"??? Ei tietenkään ole. Mutta kun siitä ehkäisykeinosta on sovittu yhdessä, niin sitten se on sen tehtävä kelle se lankesi. Mun uskoni naisten älykkyyteen ja viisauteen hupenee olemattomiin aina kun tällä palstalla käyn. Keskenkasvuista marttyyrimärinää jossa miehen osa on jatkaa prinsessan paapomista siitä mihin isällä se jäi. Tai jäiköhän paapomiset iskällä tekemättä ja mies joutuu sitten niitä vajauksia paikkailemaan. Sääliksi käy miehet jotka aikuisen naisen sijaan saavat riippakivekseen keskenkasvuisen kiukuttelijan.
Kun tapasin mieheni, laitoin saman tien hormonikierukan. Kätevää. Ja ihanaa. Voidaan yhdessä nauttia huolettomasta, aktiivisesta seksi-elämästä. Tämän ketjun perusteella mun pitäisi nyt alkaa laskuttaa tätä yksipuolista vastuuta jotenkin mieheltäni, vähintään marttyyrinä muistuttaa siitä, ettei tämä mun tehtäväni pelkästään ole, että kiitollinen nyt pitäisi olla kun tällä lailla uhraudun ehkäisemään. Mutta ihme juttu, kun se ehkäisy on ihan yhtä lailla mulle iloksi kun miehellekin... Joka muuten sanoi heti oma-aloitteisesti että jos haluan siitä luopua niin laittaa sitten piuhat poikki.
Haluaisin tarkastella asiaa toisesta näkökulmasta. Meillä kävi niin että kolmas oli vahinko (pillerit pettivät vatsataudin, hyvin lievän sellaisen(1 ripuli) jälkeen). No, kolmonen syntyi ja siinä yhteydessä heräsi ajatus että voisin hankkia sterilisaation, lapsiluku on täynnä. Mullakin on lateksiallergia, yhdistelmäpillereitä ym. en voi käyttää migreenin takia, kierukasta olen saanut tulehduksen ja sekin on siis kielletty, ja ne minipillerit siis pettivät. Sterilisaatio tehtiin, mutta kas- sepä petti heti oitis, klipsi oli irronnut munatorvesta. Meillä mietittiin todella pitkään ja hartaasti että mitäs nyt tehdään.
Miehellä oli silloin asiasta vahva näkemys että tämä on näin tarkoitettu. Itse häälyin aika kauan molempien, abortin ja lapsen pitämisen välimaastossa. Molempia pelottivat juurikin käytännön asiat, rahat ja asumiset, autot jne. Oman lisänsä toi vielä sekin että kahdella nuorimmaisella on ikäeroa vain reilu vuosi. No, päädyimme kuitenkin pitämään neljännenkin.
Ja kas: niin vain ovat järjestyneet monet asiat. Ajelimme alkuun kahdella autolla, koska meillä sattui ne jo valmiina olemaan. Asuimme omakotitalossa, jossa ei todellakaan ollut tarpeeksi neliöitä tai huoneita, mutta huolellisella suunnittelulla ja huonejärjestystä muuttamalla saimme järjestettyä tilat niin että mahduimme. Myöhemmin tuli sattumalta myyntiin hyvin edullisesti tilava omakotitalo, jota ollaan nyt remontoitu ja jossa sitten on kunnon tilat kaikille. Rahat riittää arkipäivän elämään. Vaatteita ja tavaroita voi kierrättää, kaikkea ei tarvitse ostaa uutena.
Eli se mitä haluan Ap:lle kertoa on että ei se neljäs lapsi ole katastrofi. Mutta katastrofi on kyllä vaimon tapa toimia omavaltaisesti ja rikkoa luottamus. En tiedä olisiko ihan tyhmä ajatus puida perheterapiassa teidän parisuhteen valtarakenteita jotka ovat nyt hieman vinksallaan... On surullista jos yhdessä sovittuihin asioihin (ehkäisy) ei voi luottaa, vaan täytyy ryhtyä järeämpiin pakkokeinoihin (vasektomia) estääkseen vaimoa raskautumasta. Toki jos lapsen saanti on ihan ehdoton nou-nou niin siihenkin on sitten ryhdyttävä.
Ja jatkossa myös vaimon tulee osallistua perheen tulonhankintaan menemällä töihin, jos kerran noin monta lasta on halunnut.
Ihmettelen kyllä sitä miten keveästi miehille esitetään ehkäisykeinoksi vasektomiaa. Miksei naisillekin samantien sterilisaatiota?
Itsensä streiloiminen on iso päätös, hemmetisti isompi kuin pillerien tai kierukan käyttö. Kummassakaan jälkimmäisessä mainitussa ei tarvitse pohtia sitä isoa todennäköisyyttä, ettei lapsia enää tule toimenpiteen jälkeen laisinkaan.
Mutta ap:na en luottaisi vaimoon enää pätkääkään. Suoraan sanoen en tiedä, pystyisinkö itse enää jatkamaan liittoa tuollaisen pelleilyn jälkeen. Lapsien saaminen on iso asia ja siitä tulisi päättää yhdessä, ei niin että toinen päättää yksinään haluta vielä yhden lapsen lisää.
Niin, se pillu kelpaa, mutta ei vastuu.