Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi himoissasi syöt lihaa, "kasvissyöjä"?

Vierailija
08.01.2016 |

Kaikkihan sen tietää, että on olemassa kasvissyöjiä ja "kasvissyöjiä". Syitä kasvissyöntiin on toki monia, maku, eettiset syyt, ilmasto... Mutta se on minua aina jäänyt vaivaamaan, että miksi on näitä ihmisiä, jotka kutsuvat itseään kasvissyöjiksi, mutta sitten kuitenkin esimerkiksi baari-illan jälkeen syövät lihahampurilaisia tai muuta liharuokaa? Jos liha maistuu, niin miksi sitä yrittää pakolla esittää itsestään kuvaa kasvissyöjänä, jos se ei kuitenkaan ole se oma juttu? Kyllähän grilleistä saa illalla vaikka ranskalaisia, ettei kello neljän aikaan yöllä ole kenenkään pakko "kääntyä" sekasyöjäksi.

Selittäkää joku tämä minulle! Koska jos syynä on se, ettei tykkää lihan mausta, niin tämä ihminen luultavasti on aina joka tilanteessa kasvissyöjä. Ja toisaalta taas jos syynä on eettiset syyt tai ilmasto, niin tuskin tämäkään ihminen humalassa haluaa toimia vastoin elämännäkemystään. Jos siitä lihasta tykätään niin paljon, niin miksei sitä voida syödä normaalisti päivänvalossa vaan siitä täytyy nauttia lähes salaa keskellä yötä humalassa?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Olen Pesco-vege terveydellisistä syistä, ja aluksi minulle oli isoin ongelma se, mitä muut minusta ajattelevat. Ensinnäkin sai alati olla selittelemässä, miksi makkara ei kelpaa, ja sitten sai perustella sitä, miksi muka minun ruokavalioni olisi perinteistä terveellisempi. Siihen päälle sitten toisaalta se, miksi muka luulen voivani syödä kalaa, jos kerran en voi syödä lihaa. Tai että onko kermakakun syöminen nyt niin terveellistä kasvissyöntiä. Sitten luennot siitä, että mitä minä nyt sitten virallisesti saan syödä, ja missä kaikissa on liivatetta. 

Nyttemmin olen päättänyt, että ennen kaikkea minä noudatan tätä ruokavaliotani itseäni ja minun terveyttäni ajatellen, en sitä, loukkaako se jonkun toisen logiikan- tai etiikantuntua. En ehkä ole "aito" kasvissyöjä, mutta toisaalta: jos minä vain suhtautuisin itseeni sekasyöjänä, joka syö 90 %:sesti kasvisruokaa, joutuisin varmaan yli puolet ajastani joustamaan, "kun ei se kerta nyt pahaa tee". Minä itse päätän, miten minä ruokavalioni määrittelen, ja mitä minä suuhuni pistän. Se ei anna minulle lupaa olla moukkamainen vieras, mutten toisaalta niele sitäkään, että minun ruokavalioni vuoksi joku vegaani jossakin joutuu alistumaan joustamisiin siksi, että joku muu jossakin joustaa enemmän. Emmeköhän me kaikki joudu itse rajamme vetämään. "Puhtaan aatteen" vaatiminen kaikilta on lähinnä puhdasta utopiaa.

Olen kyllä aika lailla eri mieltä. Kysymys ei ole "puhtaasta aatteesta" vaan minusta, elämästäni. Olen tupakoimaton sekasyöjä = en ikinä, missään tilanteessa tupakoi. Olen sekasyöjä = syön lihaa ja kasviksia/juureksia. Syön luultavasti montaa vegaania enemmän kasviksia/juureksia, mutta en silti kutsu itseäni vegaaniksi.

Vierailija
62/75 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluan tilata ruokaa jossa on kasviksia niin sanon kasvissyöjäksi itseäni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegasnius on turhaa

Vierailija
64/75 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Olen Pesco-vege terveydellisistä syistä, ja aluksi minulle oli isoin ongelma se, mitä muut minusta ajattelevat. Ensinnäkin sai alati olla selittelemässä, miksi makkara ei kelpaa, ja sitten sai perustella sitä, miksi muka minun ruokavalioni olisi perinteistä terveellisempi. Siihen päälle sitten toisaalta se, miksi muka luulen voivani syödä kalaa, jos kerran en voi syödä lihaa. Tai että onko kermakakun syöminen nyt niin terveellistä kasvissyöntiä. Sitten luennot siitä, että mitä minä nyt sitten virallisesti saan syödä, ja missä kaikissa on liivatetta. 

Nyttemmin olen päättänyt, että ennen kaikkea minä noudatan tätä ruokavaliotani itseäni ja minun terveyttäni ajatellen, en sitä, loukkaako se jonkun toisen logiikan- tai etiikantuntua. En ehkä ole "aito" kasvissyöjä, mutta toisaalta: jos minä vain suhtautuisin itseeni sekasyöjänä, joka syö 90 %:sesti kasvisruokaa, joutuisin varmaan yli puolet ajastani joustamaan, "kun ei se kerta nyt pahaa tee". Minä itse päätän, miten minä ruokavalioni määrittelen, ja mitä minä suuhuni pistän. Se ei anna minulle lupaa olla moukkamainen vieras, mutten toisaalta niele sitäkään, että minun ruokavalioni vuoksi joku vegaani jossakin joutuu alistumaan joustamisiin siksi, että joku muu jossakin joustaa enemmän. Emmeköhän me kaikki joudu itse rajamme vetämään. "Puhtaan aatteen" vaatiminen kaikilta on lähinnä puhdasta utopiaa.

Olen kyllä aika lailla eri mieltä. Kysymys ei ole "puhtaasta aatteesta" vaan minusta, elämästäni. Olen tupakoimaton sekasyöjä = en ikinä, missään tilanteessa tupakoi. Olen sekasyöjä = syön lihaa ja kasviksia/juureksia. Syön luultavasti montaa vegaania enemmän kasviksia/juureksia, mutta en silti kutsu itseäni vegaaniksi.

Mietin, että aika moni vegaani myös haaveilee kielletyistä ruuista ihan himona, jotkut jopa näyttävät salaa kiellettyjä ruokia.

Onko se veganismi jotain hyvesignalointia?

Vierailija
65/75 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttävät

Vierailija
66/75 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oli provo, mutta tuo suuntaisen ajattelun vuoksi pidän ruokaan liittyvät kulutustottumukset ihan omana tietonani. Jopa siinä määrin, että en kieltäydy eläinperäisistä tuotteista tarjottaessa. Hyvin toimii, en edes muista, koska olisi ollut "pakko" syödä lihaa, kaapissa pysyäkseen.

Vierailija
67/75 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen eettisistä syistä kasvissyöjä. Mutta minä kyllä humalassa teen mielelläni kaikkia muitakin elämännäkemyksiäni vastaan, niin myös tätä... Samalla tavalla rikon omia moraalikäsityksiä esim. seksuaalisuhteista, tai siitä mitä on soveliasta puhua missäkin seurassa.

Lihan mausta todellakin tykkään. Söisin sitä joka päivä, jos vaan sen tuottamiseksi ei tarvisi tehokasvattaa eläimiä surkeissa oloissa. 

Niin kuin suomalainen mies. Päivänvalossa ollaan niin unelmamiestä, mutta humalassa sallitaan naisten kähmiminen ja raiskaaminen. Kannattaisikohan harkita alkoholista luopumista jos se saa sinut luopumaan kaikista moraalikäsityksistäsi?

En aio luopua, koska mitään vakavaa ei tapahdu sen seurauksena. Päin vastoin hauskaa tapahtuu. Ei maailma siihen kaadu että syön joskus lihaa tai paneskelen jonkun kanssa jonka kanssa selvin päin en olisi paneskellut. Tuo vähän vaihtelua muuten liiankin säntilliseen ja askeettiseen elämään.

Oikeastaan tämä vastaa siihen aamuyön kebabiin täydellisesti! Siihen baari-iltaan voi kuulua muuten normipäivään kuulumattomat "synnit", kuten kunnon kännit ja lihan syöminen, olen iloinen että  kumpaakin pidetään nykyään siis asiana jota tulisi välttää pivittäisessä käytössä. Ei itselleen tai edes toisille kannata olla liian julma, jos liha maistuu sitä voi edelleen syödä - ei päivittäin, mutta vaikka viikoittain, tai vain erikoistilanteissa kun on laadukasta tarjolla.

Vierailija
68/75 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen polttaa kerran kuussa kännissä baarin pihalla yhden tupakin, onko hän mielestäsi tupakoitsija? Jos ihminen ei juo kuin kerran parissa kuussa, onko hän mieleatäsi alkoholisti?

No ei se ainakaan absolutisti ole. Asioille on tietyt nimekkeet annettu. Kasvissyöjä ei syö lihaa missään tilanteessa, ei edes harvoin. Jos sitä lihaa haluaa syödä kerran vuodessa, niin silloin ei ole kasvissyöjä. Piste.

Väärin. Kasvissyöjä SUOSII kasvistuotteita. Mikään laki ei kiellä kasvissyöjäksi itseään ilmoittanutta syömästä vaikka pakon edessä lihaa. Ihan turha vängätä, jokainen määrittelee itse mitä haluaa syödä ja milloin, eikä kenenkään persettä kutita sinun linjaukset ja "pisteet".

No selevä. Sitten minäkin olen neitsyt, absolutisti, vegaani ja himourheilija.

Tosin mulla on kaksi lasta, juon joskus saunaoluen ja ruoan kanssa viiniä, käytän maitotuotteita enkä harrasta yhtäkään urheilulajia. Mutta katsos kun SUOSIN kuitenkin mainitsemanilaistani elämäntyyliä. Mikään laki ei kiellä mua siis käyttämästä noita nimikkeitä, vaikka ne onkin selkeästi paskapuhetta.

Olisi reilumpaa ja rehellisempää vegaaneiltakin vaan puhua noin :)

Vierailija
69/75 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut fleksaajista? He ovat pääsääntöisesti vegejä, mutta tekevät toisinaan poikkeuksia. Esimerkiksi ulkomaanmatkalla voi syödä jotain eksoottista liharuokaa, tai sitten kotimaassa kännissä kadulla jotain vähemmän eksoottista. Fleksaajilta puuttuu ehdottomuus tässä asiassa.

Eli ovat sekasyöjiä.

Vierailija
70/75 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinulle kuuluu? Jos joku haluaa syödä joskus lihaa, niin onko se sinulta pois?

Useimmat kasvissyöjät eivät välttele lihaa maun takia, vaan eettisistä syistä. No kuka ihminen on ihan aina 100% eettinen? Ei kukaan. Hyvä vaan jos osa jaksaa edes yrittää.

Ja kyllä ne monissa tilanteissa joutuvat sanomaan olevansa kasvissyöjiä, jotta muut eivät tyrkytä heille liharuokia.

Vierailija
71/75 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikki suakin sitten ärsyttää. Anna immeisten kutsua itseään mikskä haluavat.

Ja jos joku on pääasiallisesti  kasvissyöjä, niin kaitpa se on lähinnä totuutta silloin puhua itsestään kasvissyöjänä, eikö vaan?

Minusta on hienoa, että ihmiset yrittävät syödä enemmän kasvisruokaa, vaikka lihasta pitäisivätkin. Mutta itse "tiukkana" kasvissyöjänä koen sen ongelmalliseksi, että jotkut kasvissyöjät syövät toisinaan myös lihaa, esimerkiksi juhlissa. Tämä siksi, että sitten minunkin oletetaan nyt yhden kerran voivan syödä lihaa, kalaa, kanaa, vaikka en niitä kasvissyöjänä syö. Nämä asenteet kasvissyöjiä kohtaan ei tule ikinä muuttumaan, jos on niitä ihmisiä, jotka aina välillä syövät sitä lihaa sopivissa tilanteissa. Jos kaikki kasvissyöjät olisivat tiukkoina, niin sitä enemmän kasvisruokamahdollisuudet yleistyisivät ravintoloissa ja juhlissa. On toki jokaisen päätettävissä, haluaako kasvisruokavaliota noudattaa vain silloin tällöin, mutta tällöin toivoisin puhuttavan siitä muilla termein. Esimerkiksi "valitsen useimmiten kasvisruoan liharuoan sijaan".

Juurikin näin, on tosi turhauttavaa järjestää juhlia, työpaikan koulutuksia ym ja yrittää loihtia paikalle kasvisruokaa vain todetakseen, että kasvissyöjät syövätkin sitä samaa kuin kaikki muutkin. Monta kertaa on käynyt myös niin, että vegetaristi jättää sen oman annoksensa ottamatta ja syö jonkun sekasyöjän annoksen, jolloin joutuu taas selittelemään ja muuttamaan tilausta. Tätä ei ole tapahtunut kerran tai kaksi, vaan liian usein! 

Toinen asia on esimerkiksi työpaikalle tuotavat yhteiset herkut. Ei voi tuoda mitään, koska ruokarajoitteiset vegaanit. Itse en osaa kokata vegaania, eikä se edes inspiroi, en halua ostaa aineita, joista teen yhden aterian ja loput menevät roskiin. Usein vegaanit eivät edes kokkaa itse, vaan woltti tuo ruuat ja ennen wolttia ravintola, puoliso, äiti valmisti hikihatussa vegaanin ruuat, joten he eivät tuo koskaan mitään muuta kuin valmisruokia tarjolle. Vegaanisia valmisruokia. Ei kiitos.

Vierailija
72/75 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona syödessä vegaanit valitsevat sen annoksen, joka näyttää herkullisimmalta, ei sitä, joka on vegaaninen.

Vierailija
73/75 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on tietty määritelmiä. Jos koku haluaa syödä kasvislinjalta töissä on ihan ok vaikka toisella aterialla söisikin lihaa.

Suurin terveysongelma on varmaan liiallinen lihansyönti. Jos on tottunut aamu- ja iltapalalla reiluun maggaransiivuun ja lounaalla ja illallisella pitää olla runsas liha-ateria, niin lihaa ehkä kuluu vähän liikaa. Henkiön itsensä terveyden ja kansanterveyden nimissä olisi tärkeää saada tällainen henkilö vähentämään ihan pikkuisen liahnsyöntiä kuin se, että vege ei koskaan syö lihan murenaakaan.

MInä olen tällainen flexari, syön toki lihaa vaikka ravintolassa tai työlounaalla, mutta kun kotona on pelkkiä vegejä, syön päivällisellä kasvisruokaa. Mökillä vedetään yleensä pelkkää vegeä (en ole jaksanut itselleni kalastella). Ruoka on maukasta koska puoliso on hyvä kokki.

Toisaalta puoliso syö kyllä kalaa, munaa ja maintoa, joskus. Normi ruokavalioon ne ei kuulu eikä hän yleensä käytä niitä kokkauksessakaan. AP:n mukaan hän on siis lihansyöjä huolimatta vuosikymmeniä kestäneestä kasvisruokailusta.

Vierailija
74/75 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on tietty määritelmiä. Jos koku haluaa syödä kasvislinjalta töissä on ihan ok vaikka toisella aterialla söisikin lihaa.

Suurin terveysongelma on varmaan liiallinen lihansyönti. Jos on tottunut aamu- ja iltapalalla reiluun maggaransiivuun ja lounaalla ja illallisella pitää olla runsas liha-ateria, niin lihaa ehkä kuluu vähän liikaa. Henkiön itsensä terveyden ja kansanterveyden nimissä olisi tärkeämpää saada tällainen henkilö vähentämään ihan pikkuisen liahnsyöntiä kuin että vege ei koskaan syö lihan murenaakaan.

MInä olen tällainen flexari, syön toki lihaa vaikka ravintolassa tai työlounaalla, mutta kun kotona on pelkkiä vegejä, syön päivällisellä kasvisruokaa. Mökillä vedetään yleensä pelkkää vegeä (en ole jaksanut itselleni kalastella). Ruoka on maukasta koska puoliso on hyvä kokki.

Toisaalta puoliso syö kyllä kalaa, munaa ja maintoa, joskus. Normi ruokavalioon ne ei kuulu eikä hän yleensä käytä niitä kokkauksessakaan. AP:n mukaan hän on siis lihansyöjä huolimatta vuosikymmeniä kestäneestä kasvisruokailusta.

Vierailija
75/75 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja tänäpäivänä näille rehupekoille on kaikenmaailman muujauhiksia, mifusuikaleita tms jotka muistuttaa tosi paljon lihaa. Pikaravintoloissakin saa non meat tai chicken vaihtoehtoja jotka maistuvatkin ihan lihalle. Sehän tarkoittaa että haluavat kuitenkin sen lihan koostumuksen ja maun, niin miksi ei vain voi syödä sitä semmosenaan kun on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme