Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi himoissasi syöt lihaa, "kasvissyöjä"?

Vierailija
08.01.2016 |

Kaikkihan sen tietää, että on olemassa kasvissyöjiä ja "kasvissyöjiä". Syitä kasvissyöntiin on toki monia, maku, eettiset syyt, ilmasto... Mutta se on minua aina jäänyt vaivaamaan, että miksi on näitä ihmisiä, jotka kutsuvat itseään kasvissyöjiksi, mutta sitten kuitenkin esimerkiksi baari-illan jälkeen syövät lihahampurilaisia tai muuta liharuokaa? Jos liha maistuu, niin miksi sitä yrittää pakolla esittää itsestään kuvaa kasvissyöjänä, jos se ei kuitenkaan ole se oma juttu? Kyllähän grilleistä saa illalla vaikka ranskalaisia, ettei kello neljän aikaan yöllä ole kenenkään pakko "kääntyä" sekasyöjäksi.

Selittäkää joku tämä minulle! Koska jos syynä on se, ettei tykkää lihan mausta, niin tämä ihminen luultavasti on aina joka tilanteessa kasvissyöjä. Ja toisaalta taas jos syynä on eettiset syyt tai ilmasto, niin tuskin tämäkään ihminen humalassa haluaa toimia vastoin elämännäkemystään. Jos siitä lihasta tykätään niin paljon, niin miksei sitä voida syödä normaalisti päivänvalossa vaan siitä täytyy nauttia lähes salaa keskellä yötä humalassa?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä saivartelun määrää! Kinataanpa välillä siitä, voiko kasvissyöjä syödä sieniä. Sienihän ei biologisesti kuulu kasvikuntaan. Entä voiko lakto-ovo-vege syödä kananmunien lisäksi myös kalanmunia eli mätiä? Mitä jos kuitenkin vain syötäisiin itse kukin mieltymystemme mukaan.

Vierailija
22/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt trolli. Se on ihan se ja sama millä termillä ihminen ruokavalionsa määrittelee. Ap, mene vaikka lenkille niin aivosi virkistyvät sen verran, että keksisit jotain oikeita aiheita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tätä saivartelun määrää! Kinataanpa välillä siitä, voiko kasvissyöjä syödä sieniä. Sienihän ei biologisesti kuulu kasvikuntaan. Entä voiko lakto-ovo-vege syödä kananmunien lisäksi myös kalanmunia eli mätiä? Mitä jos kuitenkin vain syötäisiin itse kukin mieltymystemme mukaan.

Näin. Ap:lla taitaa olla jotain itsetunto-ongelmia, jos kerran noin paljon kiinnostaa miten ihmiset omaa ruokavaliotaan nimittävät.

Vierailija
24/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon itseäni kasvissyöjäksi koska se on helpompaa kuin sanoa, että olen sekasyöjä, joka syö kasvispainotteisesti, mutta jos kannat nokkani eteen lihaa, en suostu syömään sitä. Tällä hetkellä minusta tekee "sekasyöjän" siis lähinnä vain se, että syön ehkä kerran vuodessa lihaa. Viimevuonna söin lihaa pienen, alle euron kolikon kokoisen palan jouluna. Mä en halua tehdä ruuasta itselleni uskontoa, ja anella synninpäästöä jos sorrun. Tärkeämpää on kokonaiskuva ja pyrkimys parempaan. Viime vuonna syömäni lihanmäärä ei kasvata mun hiilijalanjälkeä niin huomattavaa määrää, että alkaisi omatunto soida.

Vierailija
25/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen polttaa kerran kuussa kännissä baarin pihalla yhden tupakin, onko hän mielestäsi tupakoitsija? Jos ihminen ei juo kuin kerran parissa kuussa, onko hän mieleatäsi alkoholisti?

No ei se ainakaan absolutisti ole. Asioille on tietyt nimekkeet annettu. Kasvissyöjä ei syö lihaa missään tilanteessa, ei edes harvoin. Jos sitä lihaa haluaa syödä kerran vuodessa, niin silloin ei ole kasvissyöjä. Piste.

Ap, ketään ei kiinnosta sun määritelmä kasvissyöjästä. Usko nyt.

"Kasvissyönti eli vegetarismi tarkoittaa ihmisen pidättäytymistä lihan syönnistä." Jos ei pidättäydy, ei ole kasvissyöjä. Mikä tässä on hankalaa ymmärtää? Jos joka kuukausi humalassa sortuu lihansyöntiin, niin aika hataralla pohjalla on kasvissyönti. Käyttäkää termiä fleksitaristi.

No missäs se raja menee? Et voi tosissani väittää, että ihminen joka joululomalla sukuloidessaan maistaa enon tekemää poronkäristystä vaikka söisikin koko muun vuoden pelkkää kasvisruokaa, ei olisi kasvissyöjä. Eli missä menee raja? Kerran vuodessa? Kerran puolessa? Kai sulla on joku laskukaava tähän, kun asia niin helvetin paljon sua painaa? Anna kuulua!

Eikun ainiin - ketään ei kiinnosta sun mielipide :D

Vierailija
26/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos nyt puhutaan jostain holier-than-thou -vegaanista, joka vetelee kännissä lihaa salaa niin ehkä siinä tapauksessa ymmärrän ap:ta.

Vierailija
27/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos nyt puhutaan jostain holier-than-thou -vegaanista, joka vetelee kännissä lihaa salaa niin ehkä siinä tapauksessa ymmärrän ap:ta.

Ap puhui kasvissyöjästä, ei vegaanista.

Vierailija
28/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiessani tätä ketjua olen ymmärtänyt, että olen ollut väärässä. On parempi, että ihmiset edes silloin tällöin syövät kasvisruokaa ja levittävät kasvissyönnin ja veganismin sanaa. Jos joutuu kylässä syömään normaalia liharuokaa, niin ei sillä ole niin väliä. Antaa paremman kuvan olla ystävällinen ja maistaa ruokaa, vaikka kotona söisikin lähes aina kasvisruokaa. Olen ehkä elänyt jossain kuplassa. Pitäisi olla armollisempi itselleen. Olen itsekin aiheuttanut kauheasti harmia, kun olen vieraillessa ystävilläni ollut todella tiukka. Jotenkin hävettää nyt :( Kotonani voin toki syödä mitä haluan, mutta ehkä sitä nyt voi maistaa sitä normaalia ruokaa häissä ja muissa tilaisuuksissa eikä olla kauhea nipo. Tuskin tässä hetkessä muutun, mutta yritän kyllä kovasti. Kiitos kun avasitte silmäni! Olen aina ollut jotenkin kauhean ahdasmielinen. Siitä pitäisi päästä eroon! - AP

Vierailija
29/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko sanoa olevani kasvissyöjä, vaikka sallin että italialaisessa tomaattikastikkeessa on yksi luikare anjovista mausteena? Vai pitäisikö minun keksiä tälle suuntautumiselleni virallinen nimi, joka sijoittaisi minut eri laatikkoon kuin "oikeat" kasvissyöjät? Sellaiset, jotka eivät voi syödä sieniruokia, koska sienessä saattaa olla toukka.

Vierailija
30/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiessani tätä ketjua olen ymmärtänyt, että olen ollut väärässä. On parempi, että ihmiset edes silloin tällöin syövät kasvisruokaa ja levittävät kasvissyönnin ja veganismin sanaa. Jos joutuu kylässä syömään normaalia liharuokaa, niin ei sillä ole niin väliä. Antaa paremman kuvan olla ystävällinen ja maistaa ruokaa, vaikka kotona söisikin lähes aina kasvisruokaa. Olen ehkä elänyt jossain kuplassa. Pitäisi olla armollisempi itselleen. Olen itsekin aiheuttanut kauheasti harmia, kun olen vieraillessa ystävilläni ollut todella tiukka. Jotenkin hävettää nyt :( Kotonani voin toki syödä mitä haluan, mutta ehkä sitä nyt voi maistaa sitä normaalia ruokaa häissä ja muissa tilaisuuksissa eikä olla kauhea nipo. Tuskin tässä hetkessä muutun, mutta yritän kyllä kovasti. Kiitos kun avasitte silmäni! Olen aina ollut jotenkin kauhean ahdasmielinen. Siitä pitäisi päästä eroon! - AP

En tiedä oliko tämäkin trolli, mutta tarkennan nyt vielä: tietenkin saa olla just niin tiukka OMAN ruokavalion suhteen kuinnhaluaa, mutta muiden syömiset ei toisille kuulu.

Vierailija
31/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut fleksaajista? He ovat pääsääntöisesti vegejä, mutta tekevät toisinaan poikkeuksia. Esimerkiksi ulkomaanmatkalla voi syödä jotain eksoottista liharuokaa, tai sitten kotimaassa kännissä kadulla jotain vähemmän eksoottista. Fleksaajilta puuttuu ehdottomuus tässä asiassa.

Mielestäni tuommoinen on ennemminkin sekasyöjä, kasvipainoitteinen kylläkin.

Vierailija
32/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tylsä provoilija, joka jauhaa tätä samaa tahkoa kuin pappi kiertää bordellia. Booooring.

Käännetäänpä ap:n "älykäs" kysymys toisinpäin:

Miksi lihansyöjät kutsuvat itseään lihansyöjiksi, kun kumminkin syövät myös kasviksia?

Miksi heitä himottaa vihannekset niin että jopa lisäävät niitä liharuokiinsa?

Vierailija
33/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä siksi, että sitten minunkin oletetaan nyt yhden kerran voivan syödä lihaa, kalaa, kanaa, vaikka en niitä kasvissyöjänä syö. Nämä asenteet kasvissyöjiä kohtaan ei tule ikinä muuttumaan, jos on niitä ihmisiä, jotka aina välillä syövät sitä lihaa sopivissa tilanteissa."

Sinun maineesi eli se mitä muut ajattelee sinusta ei ole tärkeintä. Tärkeintä on, että kasvisruokaa syötäisiin enemmän ja tehotuotetun lihan syömistä vähennettäisiin. Tiedätkö, suuremmalla tasolla.

Vierailija
34/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko täällä trolleja esiintymässä kasvissyöjinä vai ovatko kasvissyöjät oikeasti näin urpoja kuin tässä ketjussa on?

Vierailija
35/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siirryin vegaanihaasteen myötä vegaaniksi ja tämä aiempi karnivoristi huomasikin, ettei kaipaa lihaa sitten lainkaan. Olen kyllä hyvä kokkaamaan, joten ruokani maistuvat hyvältä oli niissä eläintuotteita tai ei. Vegaanisuuden myötä on vain ruvennut ällöttämään, miten kaupat oikeasti PURSUAVAT eläinkuntaa sisältäviä tuotteita. Unelmoin, että joku päivä vielä liha- ja kalatiskin sijasta/rinnalta löytyisi valmismarinoituja tofuja, seitania, nyhtökauraa ja valmisruokaosastolta vegaanisusheja, noodeleita, pitoja, täytettyjä patonkeja jne. Viimeiset pari viikkoa on kyllä avannut silmät aivan uudella tavalla.

Sori ohis, mutta itseni on vähän vaikeaa ymmärtää lihaan "sortuvia". Itselleni hyvä ruoka on tärkeää ja koen saavani sen kiintiön täyteen eettisesti kasviskunnan tuotteilla. Tosin lopuksi voin vielä lisätä, etten vastusta eläinten tappamista, mutta eläinten pitoa ja tappamista epäeettisesti ja kestämättömästi. Voisin siis periaatteessa syödä esimerkiksi riistaa, mutta ei ole tehnyt mieli.

Vierailija
36/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikki suakin sitten ärsyttää. Anna immeisten kutsua itseään mikskä haluavat.

Ja jos joku on pääasiallisesti  kasvissyöjä, niin kaitpa se on lähinnä totuutta silloin puhua itsestään kasvissyöjänä, eikö vaan?

Minusta on hienoa, että ihmiset yrittävät syödä enemmän kasvisruokaa, vaikka lihasta pitäisivätkin. Mutta itse "tiukkana" kasvissyöjänä koen sen ongelmalliseksi, että jotkut kasvissyöjät syövät toisinaan myös lihaa, esimerkiksi juhlissa. Tämä siksi, että sitten minunkin oletetaan nyt yhden kerran voivan syödä lihaa, kalaa, kanaa, vaikka en niitä kasvissyöjänä syö. Nämä asenteet kasvissyöjiä kohtaan ei tule ikinä muuttumaan, jos on niitä ihmisiä, jotka aina välillä syövät sitä lihaa sopivissa tilanteissa. Jos kaikki kasvissyöjät olisivat tiukkoina, niin sitä enemmän kasvisruokamahdollisuudet yleistyisivät ravintoloissa ja juhlissa. On toki jokaisen päätettävissä, haluaako kasvisruokavaliota noudattaa vain silloin tällöin, mutta tällöin toivoisin puhuttavan siitä muilla termein. Esimerkiksi "valitsen useimmiten kasvisruoan liharuoan sijaan".

Kuulostaa siltä että sinä ja sun elämä ei muuta olekaan kuin ongelmaa.

Vierailija
37/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien ei ole helppo luopua 100% lihasta kertaheitolla. Se vie aikaa ja vaatii totuttelua. Kehollekin on hyvä, että ruokavalion muutos tehdään pikkuhiljaa eikä kertarysäyksellä. Kyttäilyn ja tuomitsemisen sijaan pitäisi kannustaa ja tukea.

Vierailija
38/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, syötkö punaisia karkkeja?! Jos syöt, en pidä sinua kasvissyöjänä, piste! Punainen elintarvikeväri nimittäin tehdään kirvoista, ja ne eivät ole kasvisperäisiä vaan eläviä ötököitä!!

Vierailija
39/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...tämä aiempi karnivoristi huomasikin, ettei kaipaa lihaa sitten lainkaan."

"...itseni on vähän vaikeaa ymmärtää lihaan "sortuvia". Itselleni hyvä ruoka on tärkeää ja koen saavani sen kiintiön täyteen eettisesti kasviskunnan tuotteilla. "

Olet onnekas, koska lihasta luopuminen oli sinulle helppoa etkä kaipaa lihan makua. Ymmärräthän kuitenkin, että makutottumuksia on erilaisia ja monille muille lihasta luopuminen voi olla vaikeampi ja pitkäaikaisempi prosessi. Kaikki eivät myöskään osaa tehdä hyvänmakuista kasvis-/vegaaniruokaa. Tietysti on helpompi luopua sellaisesta ruoka-aineesta, josta ei niin välitä. Minä en esim. himoitse leivonnaisia, karkkia, alkoholia tai tupakkaa, joten ilman niitä minun helppo elää. Silti tiedän, että moni muu pitää noista ja heille olisi vaikea niistä luopua kokonaan. Eli vielä kerran: ihmiset on erilaisia eikä muutos ole kaikille yhtä helppo kuin sinulle.

Vierailija
40/75 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen polttaa kerran kuussa kännissä baarin pihalla yhden tupakin, onko hän mielestäsi tupakoitsija? Jos ihminen ei juo kuin kerran parissa kuussa, onko hän mieleatäsi alkoholisti?

No ei se ainakaan absolutisti ole. Asioille on tietyt nimekkeet annettu. Kasvissyöjä ei syö lihaa missään tilanteessa, ei edes harvoin. Jos sitä lihaa haluaa syödä kerran vuodessa, niin silloin ei ole kasvissyöjä. Piste.

Väärin. Kasvissyöjä SUOSII kasvistuotteita. Mikään laki ei kiellä kasvissyöjäksi itseään ilmoittanutta syömästä vaikka pakon edessä lihaa. Ihan turha vängätä, jokainen määrittelee itse mitä haluaa syödä ja milloin, eikä kenenkään persettä kutita sinun linjaukset ja "pisteet".

No selevä. Sitten minäkin olen neitsyt, absolutisti, vegaani ja himourheilija.

Tosin mulla on kaksi lasta, juon joskus saunaoluen ja ruoan kanssa viiniä, käytän maitotuotteita enkä harrasta yhtäkään urheilulajia. Mutta katsos kun SUOSIN kuitenkin mainitsemanilaistani elämäntyyliä. Mikään laki ei kiellä mua siis käyttämästä noita nimikkeitä, vaikka ne onkin selkeästi paskapuhetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän