Lapsen aamupala (riita miehen kanssa)
Minä yleensä laitan meidän 7- vuotiaalle pojalle aamupalan tai ainakin varmistan, että hän syö kunnolla, jos hän itse ottaa aamupalaa. Poika on huono syömään vieraissa paikoissa ja yrityksistä huolimatta ei juurikaan syö koulussa. Tämän takia kunnollinen aamupala on vieläkin tärkeämpi.
Tänä aamuna minulla kuitenkin oli tärkeitä työasioita hoidettavana enkä kerennyt laittamaan aamupalaa, joten miehen piti se tehdä. Sain käytyä sähköpostit läpi ja menin katsomaan kun lapsi oli lähdössä kouluun. Kysyin mitä oli syönyt ja hän sanoi että isi oli antanut 2 leipää. Leivän päällä oli ollut voita ja pala kinkkua. Minun mielestäni 2 surkeaa leipää ei riitä enää tuon ikäisen aamupalaksi, varsinkaan jos lapsi ei syö juuri mitään koulussa. Miehen mielestä aamupala oli aivan riittävä ja hänen mielestään nillitän turhasta. Kysyin myös pojalta, että haluaako lisää ruokaa ja ihan hyvällä halulla vielä söi.
Kertokaas nyt av-mammat onko 2 palaa leipää riittävä aamupala tuon ikäselle lapselle tässä tilanteessa?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
No eikö se lapsi osaa itse sanoa isille, että saisinko vielä lisää? Mitä mamman pikku vajakkia siellä oikein kasvatetaan?
Oho olipa mukavasti sanottu. Ja ei, lapsi ei aina osaa sanoa itse vaan häneltä täytyy kysyä. Sama homma oli esim vessahädän kanssa. Nykyään osaa jo melkein aina itsekin. Lapsella on häiriöitä kehityksessä. Mutta kiitos sinulle, tulipa hyvä mieli. -ap
Meillä ei 2. ja 3. luokkalaiset syö kuin sen pari palaa leipää ja maito/vesilasillisen (joskus teetä), omenan tai banaanin saattavat vielä mutustella koulumatkalla.
Eivätkä halua kuitenkaan mitään isompaa; on kyllä tarjottu puuroa, muroja, viiliä, mysliä etc.. Jopa kananmunaa ja pekonia.. Eivät halua! Joten en pakota....
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä kiukkuista porukkaa. Ketuttaa kun ap jaksaa huolehtia lapsesta ja tämän kunnollisesta ravitsemuksesta? Tuliko huono omatunto?
Että ap huolehtii kunnollisesta ravitsemuksesta. HUH! Jos lapselle tuputetaan aamulla maha täysi leipää, niin ei kai se koulussa jaksa syödä lounasta. Jos ap nyt ensin laittaisi kuntoon lapsen lounaan syömisen koulussa. Tuo ei ole normaalia, ettei tuon ikäinen syö koululounasta. Mitä hän pystyy oppimaan iltapäivällä, kun verensokerit on pohjissa ja nälkä kurnii.
Aika oleellinen tieto mainita, että lapsi on vammainen. Ehkä kannattaisi miehen kanssa sopia mikä se sallittu aamupala ja määrä on, ettei tule vastaavia tilanteita.
Eikö sulla ole ap vähääkään käsitystä siitä, miten lasta kasvatetaan? Ensinnäkään ei lapsen kuullen aleta kyseenalaistamaan ja mollaamaan toisen vanhemman tekemisiä. Sun olisi pitänyt jutella miehesi kanssa kahden kesken ja sopia yhteiset säännöt. Toiseksi, ei tehdä pikkujutuista tuollaista haloota, lapsi olisi kyllä päivän pärjännyt mainiosti niillä leivillä. Eikö ole vain hyvä että sille tulee nälkä, jospa se kouluruokakin sitten maistuisi? Olet tainnut lelliä sen piloille, ja opettanut, ettei edes tarvitse syödä koulussa.
Millaisen aamupalan normaalisti syö? Omalle isokokoiselle kakkosluokkalaiselle kaksi leipää ja maitolasi riittää hyvin. Joskin yleensä on yksi leipäpala, toinen leipäpala on korvattu puolikkaalla banaanilla ja lisäksi kasvistikkuja tai marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö se lapsi osaa itse sanoa isille, että saisinko vielä lisää? Mitä mamman pikku vajakkia siellä oikein kasvatetaan?
Oho olipa mukavasti sanottu. Ja ei, lapsi ei aina osaa sanoa itse vaan häneltä täytyy kysyä. Sama homma oli esim vessahädän kanssa. Nykyään osaa jo melkein aina itsekin. Lapsella on häiriöitä kehityksessä. Mutta kiitos sinulle, tulipa hyvä mieli. -ap
En ole tuo aikaisempi kommentoija, mutta olisiko kannattanut laittaa ihan siihen ekaan viestiin, että lapsella on häiriöitä kehityksessä? Löytyisi ehkä enemmän ymmärrystä asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit sanoa aloituksessa, että puhut jostain vammaisesta lapsesta. Mistä me voitais se muuten tietää? Kai niille pätee jotkut eri säännöt, ja niiden kuullen saa mollata toisen vanhemman kasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai syö kun äiskä paapoo ja curlaa. Jos olisi joskus nälkä koulussa, oppisi syömään. Nyt lapsi ei opi syytä ja seurausta.
Lapsella ollut sama syömättömyys ongelma jo tarhasta asti. Hoidossa kokeiltiin kyllä lähes kaikkea mahdollista. Myös sitä ettei annettu isoa aamupalaa. "Kyllä lapsi syö kun nälkä tulee." Eipä syönyt poika. Saattoi olla koko hoitopäivän lasillisella maitoa ja parilla haukulla leipää. Päätettiin (myös päiväkodin henkilökunta oli tätä mieltä) että parempi sitten edes syödä aamulla kunnolla kotona, ettei tarvitse koko päivää syömättä olla. Ei sellainen ole pitkään jatkuneena hyväksi kasvavalle lapselle. -ap
Eipä ole itselle lapsena laitettu ikinä aamupalaa muruakaan. Hyvinhän nuo leivät olivat. Eikö noin iso lapsi osaa itse ottaa, jos on nälkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo aikaisempi kommentoija, mutta olisiko kannattanut laittaa ihan siihen ekaan viestiin, että lapsella on häiriöitä kehityksessä? Löytyisi ehkä enemmän ymmärrystä asiaan.
Miten lapsen vammaisuus liittyy riittävään ravinnonsaantiin? "Normaalit" lapset eivät tarvitse yhtä kunnollista ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä kiukkuista porukkaa. Ketuttaa kun ap jaksaa huolehtia lapsesta ja tämän kunnollisesta ravitsemuksesta? Tuliko huono omatunto?
Ei tullut huono omatunto, mutta minusta on todella kummallista, että 7-vuotias, siis kouluikäinen ei voi itse syödä mitä tahtoo, vaan hänelle erikseen joku muu laittaa aamupalan.
Ei lapsesta ja tämän kunnollisest ravitsemuksesta huolehtiminen sitä tarkoita, että laitetaan x määrä leipää + mitälie valmiiksi vielä aikuisellekin. Vaan kai ne armeijassakin katetaan valmiiksi tarjolle, ei tarvitse itse kaappeja kaivella, mutta nehän ovatkin enimmäkseen poikia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsen vammaisuus liittyy riittävään ravinnonsaantiin? "Normaalit" lapset eivät tarvitse yhtä kunnollista ruokaa?
Ei, vaan itse vammaisen lapsen äitinä ymmärrän, että näläntunne lapsella ei ole välttämättä samanlainen kuin "terveellä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan normaali lapsi osaa sanoa, että jäi vielä nälkä. Tai saisinko munakasta ja pekonia, pitää nälän paremmin poissa. Tai Goji-marjoja tai mitä ap nyt tavallisesti aamupalalla antaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalien lasten tapauksessa ei tarvitse valvoa, että ne syövät tarpeeksi vaan voi luottaa siihen, että syövät siihen asti kunnes ei ole enää nälkä. Sama ei päde lapseen, jolla on kehityksen suhteen häiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti kun ap:tä alettiin mollata, tämä tuli selittämään lapsen kehityshäiriöstä :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Tekeekö siis koulussa housuihin, jos aikuinen ei ole kyselemässä onko hätä?
Nykyajan kasvatustyyli on aivan käsittämätön.
Tulevaisuuden aikuiset kulkevat varmaan vaipoissa, eivätkä tiedä milloin on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän olisi siis heti pitänyt älytä kysyä, että onko vammainen?
Anteeksi sitten tuo edellinen kommenttini. Ymmärrän hyvin, että vammaisuus liittyy ravinnonsaantiin siten, että eihän vammainen voi itse ottaa ruokaa, vaan jonkun pitää se erikseen hänelle laittaa. Eikä tämä poika varmaan armeijaankaan mene vaan hänelle laitetaan ruoka tarjolle koko ikänsä muualla.
Kinkkuleipää oikein kaksin kappalein...mutta missä oli kasvikset??
Ketuttaa kun ihmiset kasvattaa lapsistaan uusavuttomia minäminä -ihmisiä. (ei kulta, ei sinun tarvitse syödä koulussa, ei kulta ei sinun tarvitse tietää onko sinulla nälkä, äiti kyllä kertoo ja passaa)
Ketuttaa myös että mies on aina automaattisesti väärässä lapsen kasvatuksessa. Jos äiti antaa kiireessä jotain einestä lapselle, se on ihan ok koska on kiire. Jos miesparka kerran tekee saman virheen, siitä kirjoitetaan välittömästi av:lle koska se mies ei vaan ymmärrä ravitsemuksesta mitään ja noi kaksi leipää aiheuttaa lapsen välittömän kuoleman jo ennen ensimmäistä välituntia. Vai voisko tämä lapsi oppia, että kannattaa syödä siellä koulussa ettei ole nälkä?