Lapsen aamupala (riita miehen kanssa)
Minä yleensä laitan meidän 7- vuotiaalle pojalle aamupalan tai ainakin varmistan, että hän syö kunnolla, jos hän itse ottaa aamupalaa. Poika on huono syömään vieraissa paikoissa ja yrityksistä huolimatta ei juurikaan syö koulussa. Tämän takia kunnollinen aamupala on vieläkin tärkeämpi.
Tänä aamuna minulla kuitenkin oli tärkeitä työasioita hoidettavana enkä kerennyt laittamaan aamupalaa, joten miehen piti se tehdä. Sain käytyä sähköpostit läpi ja menin katsomaan kun lapsi oli lähdössä kouluun. Kysyin mitä oli syönyt ja hän sanoi että isi oli antanut 2 leipää. Leivän päällä oli ollut voita ja pala kinkkua. Minun mielestäni 2 surkeaa leipää ei riitä enää tuon ikäisen aamupalaksi, varsinkaan jos lapsi ei syö juuri mitään koulussa. Miehen mielestä aamupala oli aivan riittävä ja hänen mielestään nillitän turhasta. Kysyin myös pojalta, että haluaako lisää ruokaa ja ihan hyvällä halulla vielä söi.
Kertokaas nyt av-mammat onko 2 palaa leipää riittävä aamupala tuon ikäselle lapselle tässä tilanteessa?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Purkkitonnikalaa ei saisi syödä kukaan elohopeapitoisuuksien vuoksi. Lisäksi säilykepurkista irronneet jäämät.
"Muovilla pinnoitetuista säilyketölkeistä voi liueta ruokaan hieman hormonihäiriköksi epäiltyä bisfenoli A:ta.
Bisfenoli A:n liukenemisesta ruokaan ollaan tosin montaa mieltä: Eviran tutkimuksessa 26 säilykepurkin sisällöistä vain yhdessä todettiin bisfenoli A:ta, siinäkin alle sallittujen raja-arvojen. Toisaalta ruotsalaistutkijoiden mukaan säilykepurkit ovat Ruotsissa merkittävä bisfenoli A:n saantilähde."
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1411584508204
Omasta mielestäni säilykepurkit ovat todellinen myrkkylähde.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, hävetkää käytöstänne, aikuiset ihmiset.
Miksi pitäisi hävetä? Siksikö, kun meidän mielestämme kouluikäisen pitäisi jo itse ymmärtää syödä tarpeeksi ilman että joku erikseen laittaa hänelle aamiaista?
Huomatkaa, että aloittaja kertoi vasta n:nnessä viestissään, että lapsi on vammainen.
Eiks tuo 2 leipää ole melko normaali määrä aamulla? Olisin ollut onnellinen, jos lapseni söisi edes puolikkaan leivän. Mutta hän ei edelleenkään(on jo teini) syö aamupalaa. Koulussakin söi huonosti, mutta silti on vielä elossa.
Hoh, mitä tää ap laittaa aloituksen, josta kaikki luulee, että puhutaan normaalista lapsesta, jolloin on selvää, että vastauksia tulee sen mukaan. Eli miehesi on oikeassa: pari leipää riittää aamupalaksi, jos ei enempää halua, ja koulussa syödään lounas, ja sinä olet väärässä, kun et opeta lapsellesi kunnon ateriarytmiä vaan opetat ahmimistankkausta että voi skipata aterioita. Sit alatkin känistä lapsen erityisongelmista. Siinä tapauksessa kun sun ja miehes pitäis olla lapsenne erityistarpeitten asiantuntijoita ja itse osata sopia miten parhaiten luovitaan että päästään elämässä eteenpäin, ja neuvoja kysytään ammattilaisilta eikä av-mammoilta joille ei anneta ees minimitaustatietoja.
On yleensä riittävä, ehkä sinun lapsellesi sitten ei, mutta en nyt näe valtavana vanhemmuuteen liittyvänä virheenä, että mies ei tajunnut, että 2 leipää riittää, koska normaalisti ne riittävät. Ja jos lapsi ei isältään pyytänyt lisää aamupalaa, niin varsin ymmärrettävää, että isä luuli lapsen olevan kylläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia järkyttäviä määriä ruokaa te kahta leipää vähättelevät oikein syötätte lapsillenne? Eikö teidän perheissä syödä iltapalaa, jos aamulla kaksi leipää päälysteineen ei riitä?
Minä en ainakaan ole kommentoinut määrää vaan laatua.
Oma tokaluokkalainen söi tänäaamuna: teetä, puolikas voissa paistettu muna, 2 kirsikkatomaattia, 3cm kurkkua, iso salaatinlehti, 1 rkl purkkitonnikalaa, 1dl turkkilaista jogurttia ja pakastemansikoita, 1/2 kiivi.
Ei siis leipää tai puuroa lainkaan vaan ravinnerikasta (marjat,kasvikset,muna) ja nälkää pitävää (muna, maustamaton jogu) käsittelemätöntä (pl. purkkitonnikala) ruokaa.
.
Tuosta voi rivienvälistä lukea että normaalisti aamuisin syödään kananmunaa ja jogurttia marjoilla ja että äidillä on tänään eväänä tonnikalasalaatti.
No meillä lapset ei karppaa... Kasvava lapsi kun tarvitsee niitä hiilareitakin jaksaakseen kasvaa ja liikkua koulussa.
Ei tossa karppaamisesta mitään puhuttu.
Meillä tavallinen aamupala lapsella on 1 pala leipää ja hedelmä. Juomaksi vettä tai maitoa.
Hyvin on riittänyt 12-vuotiaalle pojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia järkyttäviä määriä ruokaa te kahta leipää vähättelevät oikein syötätte lapsillenne? Eikö teidän perheissä syödä iltapalaa, jos aamulla kaksi leipää päälysteineen ei riitä?
Oma tokaluokkalainen söi tänäaamuna: teetä, puolikas voissa paistettu muna, 2 kirsikkatomaattia, 3cm kurkkua, iso salaatinlehti, 1 rkl purkkitonnikalaa, 1dl turkkilaista jogurttia ja pakastemansikoita, 1/2 kiivi.
Ei siis leipää tai puuroa lainkaan vaan ravinnerikasta (marjat,kasvikset,muna) ja nälkää pitävää (muna, maustamaton jogu) käsittelemätöntä (pl. purkkitonnikala) ruokaa.
.
Tuosta voi rivienvälistä lukea että normaalisti aamuisin syödään kananmunaa ja jogurttia marjoilla ja että äidillä on tänään eväänä tonnikalasalaatti.
No meillä lapset ei karppaa... Kasvava lapsi kun tarvitsee niitä hiilareitakin jaksaakseen kasvaa ja liikkua koulussa.
Hyvin lähellä karppaajan aamiainenhan tuollainen turkkilaisineen jogurttineen päivineen... Missä hiilarit kasvavalle lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Hyvin lähellä karppaajan aamiainenhan tuollainen turkkilaisineen jogurttineen päivineen... Missä hiilarit kasvavalle lapselle?
Okei, siis vain oletit muutaman ruoka-aineen perusteella :D
Ehkä syö koulussa kun on sitten nälkä? Ainakin näkkäriä ja salaattia.
Meillä poika syö yl. 2 leipää ja tuoremehua aamulla ja on tosi nälkäinen koulussa niin pakko syödä vaikka ei olisi "lempiruokaa".
Vierailija kirjoitti:
Okei en jaksa lukea enää viestejä koska niistä tulee paha mieli. Haluan vain sanoa, että en alkanut lapsen kuullen nillittämään tai haukkumaan miestä. Enkä myöskään aloittanut riitelemään vaan ilmoitin vain että minun mielestäni ei ollut riittävä aamupala. Mies nosti asiasta metelin.
Myöskään lapsen häiriöt ei minun mielestäni ollut oleellinen tieto. Lapsi kuin lapsi, saman verran suunnilleen he kaikki tarvitsevat kasvaakseen. Kyse ei myöskään ollut siitä osaako lapsi pyytää lisää ruokaa tai osaako vaiko ei lapsi ottaa lisää ruokaa. Tai lellinkö häntä pilalle.
En myöskään kysynyt mitä tehdä kun lapsi ei suostu syömään koulussa.
Halusin yksinkertaisesti kysyä onko 2 palaa leipää riittävä ja ravitseva aamupala 7- vuotiaalle pojalle, kun lapsi ei (syystä tai toisesta) syö koulussa lounasta.
Enkä myöskään sanonut missään vaiheessa että lapsi olisi siihen koullut, jos yhden päivän menee pelkällä leivällä. -ap
Tottakai lapsen häiriöt on oleellinen tieto, koska ensimmäisenä kiinnittyy huomio tuohon outouteen ettei lapsi syö lounasta. Sehän on ongelma, eikä normaalin lapsen kanssa ole mitään syytä suostua tai tukea tuota. Joten: kaksi leipää on täysin riittävä aamupala, jopa suositeltava että ei söisi enempää jotta olisi nälkä lounasaikaan (oletuksena normaali lapsi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo ton ikäselle riittää, jos syö koulussa lounaan. 5 vuotta vanhemmalle ei riittäisi alkuunkaan.
Et sitten osannut lukea ollenkaan? Lapsi ei syö koulussa.
No, pistä eväät mukaan. Ja sovi open kanssa, että missä lapsi voi ne syödä.
Ihan turhaan ukolles marmatat. Yhden päivän se lapsi pärjää sillä "vajavaisella ruualla. Ihan takuulla. Ei nälkään kuole ja oppii mahan kutinasta ehkä joku päivä koulussa syömään.
Tunnistan itsestäni tuon saman asenteen ja mieheni asenteen..ja juuri samanlaisia sanomisia tulee. Sulla on mies joka huolehtii teidän lapsesta. Turhasta rutiset. Oikeesti.
Pikkusen ylipaapomista? Tunnistan sen, kun sitä itsellänikin on.
Lapsi oppii nälästä..., että pitää syödä. Lapsi oppii pettymyksistä..., että niitä tulee ja niitä menee ja niitä oppii kestämään. Kauheampaa olis, jos koskaan ei sais olla nälkäinen tai joskaan ei saisi lapsena olla harjoitellut pettymyksen sietämistä. Niitten kanssa meillä tällä hetkellä haasteita.
Ei kullä koko päivän ruokatankkausta voi yhdessä hetkessä tehdä. Pistä lapselle pieniä haasteita, että uskaltautuu uusiin. Sen se lapsi voisi opetella...hänen haasteitaan. Ja äidille antaisin haasteeksi katsella pikkusen laajemmin tuota kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tänä aamuna minulla kuitenkin oli tärkeitä työasioita hoidettavana enkä kerennyt laittamaan aamupalaa,
-
Kysyin myös pojalta, että haluaako lisää ruokaa ja ihan hyvällä halulla vielä söi.
Olihan sinulla aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Okei, siis vain oletit muutaman ruoka-aineen perusteella :D
Koko aterian perusteella.
Sanoita lapselle niitä lapsen pelkoja...mitä kokee ja tuntee ja miksi. Lapsi oppii sitten peloistaan huolimatta ja uskaltautuu uusiin. Liialla paapomisella ajat lapsesi nurkkaan.... Ettei muka osaa tai ei muka opi...tai ei mukamas uskalla...on vähän kummallisempi kuin muut? Tee toisinpäin...rohkaise ja opeta. Ja kuuntele ja älä tee lapsesta liian lällyä. Kyllä se lapsi uskaltaa omaan tahtiin, kun saa siihen opastusta ja kannustusta. Siihen panosta.
Te riitelette mun mielestäni nyt ihan sivuseikoista. Lillukan varvuista.
Katsokaa sitä lasta.
Vika ei ollut siinä että miehesi laittoi liian vähän aamupalaa vaan siinä ettei lapsesi syö kouluruokaa.Sitä pitää miettiä ja siitä olla huolissaan.Eihän ole tarkoituskaan että lapsesi jaksaisi aamupalalla iltapäivään asti.Eihän se kouluruoka mitään "gurmeeta" oo mutta.....
Mun oma tyttö syö aamuisin yleensä vaan 170 gramman proteiinirahkan ja koulussa ei suostu syömään. Ihan hyvin pärjää tuolla aamupalalla. 15v
On vissiin ajat muuttuneet, itse 90-luvulla kun olin ala-asteella niin ei sielä kukaan kysynyt onko nälkä. Sillon syötiin kun oli lounasaika ja piste. Eikä sillä ollut väliä tykkäskö jostain vai ei, opettaja saattoi jopa valvoa että se ruoka tulee syödyksi. Ja 2 leipää on todellakin tarpeeksi, itse en edes saisi syötyä aamulla kahta kinkkuleipää, hyvä jos ehkä yhden jos väkisin yrittäisin...
Ap:lle vinkki vastaisuuden varalle: jos ainoa asia jota halusit kysyä täällä oli se että onko kaksi kinkkuleipää riittävä aamupala, niin olisit sitten kysynyt vain sitä. Nyt sen sijaan kirjoitit pitkät selitykset lapsen tavoista, teidän tavoista ym ym, ja oletit että mihinkään osaan aloitusta (tai myöhempiä viestejäsi) ei kukaan ottaisi mitään kantaa. Kaikki mitä täällä kerrot on osa sitä kuvaa jonka itsestäsi, perheestänne ja tilannekokonaisuudesta annat, ja jos tilannetta ei saa kommentoida ja siitä ei saa kysellä, niin älä avaa sitä meille. Eli haluamiasi vastauksia olisit saanut aloituksella "Onko kaksi kinkkuleipää riittävä aamupala koululaiselle?" tai "Onko kaksi kinkkuleipää riittävä aamupala koululaiselle joka ei suostu syömään kouluruokaa?"
Tuollainen syömättömyysongelma tulee, kun lapselle väkisin tuputetaan ruokaa. Normaali vastareaktio, eikä mikään "häiriö kehityksessä". Kokeilepa ap antaa lapsen syödä oman tahtinsa mukaan silloin, kun on nälkä. Ja lopeta ruuan tuputtaminen ja syömisen painostaminen. Ehkä alkaa syödä sitä kunnonruokaa koulussakin.
Tiesitkö, että on äärimmäisen tärkeää oppia kuuntelemaan omaa kehoaan ja syömään sen mukaan? Eli ihmisen pitää kuunnella itseään siinä, että paljonko kullakin aterialla syö, eikä pidä pakottaa syömään, jos ei ole nälkä. Jos sen luonnollisen yhteyden vääristää, saa syömishäiriöitä aikuisena.