Naisten pakkomielteinen ulkonäkökeskeisyys
Olen parikymppinen nainen, joka ei jaksa pätkääkään välittää muodikkuudesta. Kuljen vaatteissa joissa on mukava olla ja jotka ovat käytännöllisiä. Meikkaus koostuu pari kertaa vuodessa laitettavasta meikkivoiteesta ja ripsarista. Ja tiedättekö mitä, olen ulkonäöllisesti tyytyväinen itseeni. En ole missi naamaltani tai mitoiltani (ehkä noin 170/64), mutta ulkonäkö heijastaa täysin sitä mitä olen. Olen metsässä kuljeskeleva haaveilija, jota ei raha tai muoti jaksa innostaa. Harvoin näkee ikäisiäni naisia ilman "meikkipanostusta" ja halusin vain jonnekin purkaa ihmetystäni tästä. Monet naiset kertovat meikkaavansa itsensä takia ja hienoa jos niin on! Vähän vaan ihmetyttää miksi naiset kokevat tarpeelliseksi meikata "itsensä takia" niin usein ja vahvasti...
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestit 22 ja 24 kuvastavat selvästi loistavia tyyppejä enkä yhtään halua automaattisesti tuomita ketään meikkaavaa! :)
Edelleenkin ihmetteln vain sen "pakollisuutta" yhteiskunnassamme. Jos joku ilmentää itseään vaate- ja meikkivalinnoillaan sehän on aivan loistavaa ja kertoo paljon heistä. Jos joku käyttää puoli tuntia joka aamu peilin edessä koska ei uskalla näyttäytyä itsenään sen on jotain ihan muuta. Ap
Mitä tarkoitat tällä? Meikkaamiseen kuluvaa aikaako? "Omana itsenään" = Meikittä?
No mitä nää on nää Facebookin yms kuvat naisilta meikeissä ja meikittä? Minusta tietenkin meikittä on omana itsenään. Koska synnyit sellaiseksi, omaksi itseksesi. Meikki on ihan okei, mutta tietenkään se ei ole sama asia kuin olla omana itsenään, ulkonäöllisesti.
En ole ap.Mielestäni niin meikillä kuin meikittäkin on oma itsensä. Meikin käyttö ei muuta persoonaa suuntaan eikä toiseen, ulkonäöstä tulee vain ehostetumpi. Vaikutat tarkastelevan asiaa pintapuolisesti. Minuus on meikin käyttöä syvällisempää.
Kyllä se muuttaa, ainakin katsojien silmissä.
Jos olet kerta niin varma itsestäsi ja tyytyväinen ulkonäköösi, miksi tällainen todisteleva sepustus vauva.fi -palstalle? :)
Hupsua ettet usko ettei nainen voi meikata vain itseään varten. Kuule, ei minua tähän mennessä kukaan ole meikkaamaan käskenyt. Lisäksi kuulen usein kommenttia, että näytän upealta ilman meikkiä. En siltikään ole vähentänyt meikkaamista yhtään, joten eikös tuo tarkoita että teen sitä ihan itseäni varten? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olethan itsekin ulkonäkökeskeinen, jos meikkaamattomuus on tärkeää sinulle koska haluat näyttää luonnonlapselta. Ihan sama kuin miehillä, jotka sanovat että eivät välitä vaatteista ja kuluttavat aikaa etsiäkseen vaatteita jotka eivät ole trendikkäitä.
Meikkaamattomuus ei ole minulle erityisen tärkeää. Tärkeää on heijastaa itseäni. En ole ihminen joka kiinnittää omaan tai muiden ulkonäköön suurta huomiota ilman ulkoista kannustinta (jonka ansiosta tänään asiaa jäin ajattelemaan). Haluan että ulkoinen olemukseni heijastaa minua itseäni kaikissa väreissään. Sen takia kokisin teeskenteleväni jos muokkaisin itseäni ns. yhteiskunnan haluamaan malliin. Ap
Teit aloituksen aiheesta "ulkonäkö" ja otit itsesi esimerkiksi paremmasta ihmisestä. Se ei ollut mitenkään tarpeen, olisit saanut asian selväksi itseäsi korostamatta. Ja "ulkoiseksi kannustimeksi" ilmeisesti riitti että näit muita ihmisiä. Sama se on kaikilla, et ole sen perusteella yhtään enempää ulkonäköpohdintojen yläpuolella kuin muutkaan.
On aika ylimielistä ajatella, että itse ilmaiset itseäsi olemalla luonnontilassa (mikä muuten oli muotia jo 1800-luvulla), mutta muut vain teeskentelevät ja muokkaavat itseään yhteiskunnan haluamaan malliin kun meikkaavat.
En lainkaan halunnut esittää itseäni parempana ihmisenä. Vain pohjustaa mistä perusteita aloitus on lähtöisin. Jos luet vastauksiani vilpittömästi huomaat myös etten tuomitse meikkaajia. Ap
Eli ainut keino miten voin olla vilpitön, on tulkita tekstisi miten itse sanelet. Olet todellakin äärimmäisen ylimielinen ja alentuva ihminen.
Nyt alkaa mennä jo pieniin ympyröihin jankkaaminen. Jos haluat tulkita minut noin niin se on tietysti oikeutesi. Jos taas haluat oikeasti miettiä asiaa voisit asettautua hieman vähemmän puolustuskannalle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olethan itsekin ulkonäkökeskeinen, jos meikkaamattomuus on tärkeää sinulle koska haluat näyttää luonnonlapselta. Ihan sama kuin miehillä, jotka sanovat että eivät välitä vaatteista ja kuluttavat aikaa etsiäkseen vaatteita jotka eivät ole trendikkäitä.
Meikkaamattomuus ei ole minulle erityisen tärkeää. Tärkeää on heijastaa itseäni. En ole ihminen joka kiinnittää omaan tai muiden ulkonäköön suurta huomiota ilman ulkoista kannustinta (jonka ansiosta tänään asiaa jäin ajattelemaan). Haluan että ulkoinen olemukseni heijastaa minua itseäni kaikissa väreissään. Sen takia kokisin teeskenteleväni jos muokkaisin itseäni ns. yhteiskunnan haluamaan malliin. Ap
Teit aloituksen aiheesta "ulkonäkö" ja otit itsesi esimerkiksi paremmasta ihmisestä. Se ei ollut mitenkään tarpeen, olisit saanut asian selväksi itseäsi korostamatta. Ja "ulkoiseksi kannustimeksi" ilmeisesti riitti että näit muita ihmisiä. Sama se on kaikilla, et ole sen perusteella yhtään enempää ulkonäköpohdintojen yläpuolella kuin muutkaan.
On aika ylimielistä ajatella, että itse ilmaiset itseäsi olemalla luonnontilassa (mikä muuten oli muotia jo 1800-luvulla), mutta muut vain teeskentelevät ja muokkaavat itseään yhteiskunnan haluamaan malliin kun meikkaavat.
En lainkaan halunnut esittää itseäni parempana ihmisenä. Vain pohjustaa mistä perusteita aloitus on lähtöisin. Jos luet vastauksiani vilpittömästi huomaat myös etten tuomitse meikkaajia. Ap
Eli ainut keino miten voin olla vilpitön, on tulkita tekstisi miten itse sanelet. Olet todellakin äärimmäisen ylimielinen ja alentuva ihminen.
Ihan ot aloin pohtia, voimmeko kertoa toisille, miten sanomaamme tulee suhtautua, vai mitä vikoja sellaisessa tavassa elää on? Tai sudenkuoppia? Onko ainoa ongelmahetki se, kun emme vielä ole selittäneet, mitä todella tarkoitimme, vai voiko sen jälkeenkin tavassa viestiä siten olla jotakin ongelmallisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään naisen, iältään muutaman vuoden alle 30:n. Hän on ehdottomasti yksi kauneimpia naisia, joita olen koskaan nähnyt. Hän ei koskaan meikkaa, ei ole tarvetta. Hän ei käytä juurikaan rahaa itseensä, vaan mieluumin perheeseensä.Hänen hymynsä saa koko ympäristön sädehtimään ja hänestä huokuu käsittämätön positiivisuus. Hänen kauneutensa on sekä ulkoista että sisäistä.
Hänen kauneuttaan on keinotekoisestikaan mahdoton ylittää.
Ihailen ja kadehdin häntä samanaikaisesti.
Minä taas tunnen meikkaavia naisia, jotka ovat vähintään yhtä hyviä kuin sinun meikkaamaton naisesi.
Oliko tämä joku kilpailu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestit 22 ja 24 kuvastavat selvästi loistavia tyyppejä enkä yhtään halua automaattisesti tuomita ketään meikkaavaa! :)
Edelleenkin ihmetteln vain sen "pakollisuutta" yhteiskunnassamme. Jos joku ilmentää itseään vaate- ja meikkivalinnoillaan sehän on aivan loistavaa ja kertoo paljon heistä. Jos joku käyttää puoli tuntia joka aamu peilin edessä koska ei uskalla näyttäytyä itsenään sen on jotain ihan muuta. Ap
Mitä tarkoitat tällä? Meikkaamiseen kuluvaa aikaako? "Omana itsenään" = Meikittä?
En tarkoita että omana itsenään oleminen on kaikille meikittömyyttä. Joillekin meikki on osa omaa identiteettiä eikä se ole ollenkaan huono asia. Mutta valitettavan moni kokee olevansa jotain ihan muuta kuin joutuu ilmentämään (sekä ulkonäöllään että muulla olemuksellaan) päivittäin.
Kuinka niin joutuu ilmentämään? Koska yhteiskunta vaatii? Suomessa yhteiskunta ei vaadi mitään, mitä ulkonäköön tulee. Etelä-Koreassa voitaisiin puhua yhteiskunnan vaatimuksista tämän asian suhteen. Sen sijaan joillakin ns. "pakottava tarve" meikkata tulee huonosta itsetunnosta ja siihen taas vaikuttavat monet seikat, joilla ei ole mitään tekemistä ulkonäön kanssa esim. kiusaaminen, hyväksynnän hakeminen hylkäämiskokemuksen jälkeen, jne.
Jotenkin todella huvittava aloitusteksti, korostetaan omaa paremmuutta ja sitä miten ITSE et kyllä alennu minkäänlaiseen turhuuteen :D
Eiköhän anneta kaikkien näyttää juuri siltä kuin itse haluaa, ihan turha ketään on moralisoida siitä että haluaa/ei halua meikata tai laittautua. Harvoin tulee itselläkään pahemmin meikattua, mutta muiden meikkaukset tai meikkaamattomuut ei kyllä kiinnosta, mun puolesta jokainen saa laittautua niin paljon kuin haluaa ja ihan mistä vaan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kerta niin varma itsestäsi ja tyytyväinen ulkonäköösi, miksi tällainen todisteleva sepustus vauva.fi -palstalle? :)
Hupsua ettet usko ettei nainen voi meikata vain itseään varten. Kuule, ei minua tähän mennessä kukaan ole meikkaamaan käskenyt. Lisäksi kuulen usein kommenttia, että näytän upealta ilman meikkiä. En siltikään ole vähentänyt meikkaamista yhtään, joten eikös tuo tarkoita että teen sitä ihan itseäni varten? :)
Todellakin nainen voi meikata miellyttääkseen itseään. Mutta joskus voi olla ihan poikaa miettiä miksi se miellyttää itseä? Ja aloitus syntyi ihan vain ihmetyksestä kun huomasin jälleen kerran olevani erilainen ja syrjitty "laiskuuteni/ideologiani/tyylitajuttomuuteni" takia. Ap
Joskus on ihan kiva näyttää krapulaiselta tontulta, mutta yleensä on mukava ehostautua ja näyttää omastakin mielestä siedettävältä, mukavempi katsoa peilistä ja tuo itsevarmuutta.
Ja kun itsevarmuus kumpuaa niin oma mieskin tykkää.
+meikkaaminen on mukavaa. Juoda rauhassa aamukahvia ja tälläytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä nää on nää Facebookin yms kuvat naisilta meikeissä ja meikittä? Minusta tietenkin meikittä on omana itsenään. Koska synnyit sellaiseksi, omaksi itseksesi. Meikki on ihan okei, mutta tietenkään se ei ole sama asia kuin olla omana itsenään, ulkonäöllisesti.
En ole ap.Mielestäni niin meikillä kuin meikittäkin on oma itsensä. Meikin käyttö ei muuta persoonaa suuntaan eikä toiseen, ulkonäöstä tulee vain ehostetumpi. Vaikutat tarkastelevan asiaa pintapuolisesti. Minuus on meikin käyttöä syvällisempää.
Meikki ei muuta sitä, mitä on ulkokuoren sisällä ja se on pääasia, muulla ei pitäisi olla merkitystä.
Mulle se kauneuden hoito on toisaalta harrastus, toisaalta vankila. Oikeasti tykkään laittaa naamaa ja miettiä värejä. Mutta yleensä en halua mennä minnekään enkä osaa olla normaalisti oma itseni jos olen laittamattomana. Jos joku kiva tulee juttelemaan kun oon kaupassa tukka huonosti ja naama finnisenä punakirjavana, häpeän itseäni. Lisäksi en tykkää siitä, että ulkonäöstä huolehtiminen on nykyisin ikäänkuin yksi naisen velvollisuuksista. 2000-luvun alussa kun olin teini, ulkonäöstä huolehdinta oli ok mutta vähän turhamaista, itse valittua hömppää. Liikunnan harrastaminenkin oli jotain kävelylenkkeilyä eikä rankkaa vartalonmuokkausta.
Mä en koe olevani kovinkaan ulkonäkökeskeinen (mitä edes loppupeleissä tarkoittaakaan...?) tai ainakaan pakkomielteinen laittautumisesta ja ulkonäöstä. Silti meikkaaminen on olennainen ja päivittäinen osa elämääni, sillä minä en ole valitettavasti syntynyt luonnonkauniina elovenatyttösenä. Usko pois, en minäkään meikkaisi tai laittautuisi, jos ei tarvisi. Meikkivoide ja kulmaväri on vähintä, mitä tarvitsen (huono iho ja vaaleat kulmakarvat). En minäkään käytä aikaani laittautumiseen enempää kuin on tarve ja koitan aina löytää keinoja, joilla nopeuttaa/helpottaa laittautumisrutiineja. Siksi minulla on esimerkiksi ripsienpidennykset (muuten taivuttaisin ja laittaisin ripsaria lähes joka ikinen päivä). Suurin osa ihmisistä on toki onnekkaita, joilla on hyvä iho, luonnostaan tummat kulmat ja ripset, näyttävät suuret silmät eivätkä kärsi tummista/turvonneista silmäluomista... Vai onko? Ainakin minä tunnen välillä olevani ainoa ihminen maailmassa, jolla kaikki mahdolliset kauneusvirheet. Nauti sinä ap ja kaltaisesi luonnonlahjoista, jotka olette saaneet. Älkää kuitenkaan kritisoiko muita ihmisiä sellaisesta, josta ette tiedä mitään.
Kylläpä tämä aloitus aiheuttaa paheksuntaa, ihan kuin olisi luonnotonta ja perverssiä olla jatkuvasti pelkäämättä itseä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin nainen voi meikata miellyttääkseen itseään. Mutta joskus voi olla ihan poikaa miettiä miksi se miellyttää itseä? Ja aloitus syntyi ihan vain ihmetyksestä kun huomasin jälleen kerran olevani erilainen ja syrjitty "laiskuuteni/ideologiani/tyylitajuttomuuteni" takia. Ap
Missä tilanteessa? Ehkä ennemminkin tilannetajuttomuutesi takia. Oikeasti puheessasi on minä minä ja itsekeskeinen klangi. En meikkaa, eikä minua ole syrjitty siksi. En tiedä, jos joku sitten säälii salaa. Se on hänen murheensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikki ei muuta sitä, mitä on ulkokuoren sisällä ja se on pääasia, muulla ei pitäisi olla merkitystä.
No miksi sitten muuttaa ulkokuortakaan meikilläkään, jos se aina näin olisi. Tuossakin joku kettoo olevansa häpeissään jos joku puhuu hänelle eikä ole meikkiä. Miksi? Jos kerran sisus ei muutu. Tai kun ei minustakaan muutu. Mutta hänen sisimpänsä reagoi silti eri tavoin. Vai pinta?
Vierailija kirjoitti:
Mä en koe olevani kovinkaan ulkonäkökeskeinen (mitä edes loppupeleissä tarkoittaakaan...?) tai ainakaan pakkomielteinen laittautumisesta ja ulkonäöstä. Silti meikkaaminen on olennainen ja päivittäinen osa elämääni, sillä minä en ole valitettavasti syntynyt luonnonkauniina elovenatyttösenä. Usko pois, en minäkään meikkaisi tai laittautuisi, jos ei tarvisi. Meikkivoide ja kulmaväri on vähintä, mitä tarvitsen (huono iho ja vaaleat kulmakarvat). En minäkään käytä aikaani laittautumiseen enempää kuin on tarve ja koitan aina löytää keinoja, joilla nopeuttaa/helpottaa laittautumisrutiineja. Siksi minulla on esimerkiksi ripsienpidennykset (muuten taivuttaisin ja laittaisin ripsaria lähes joka ikinen päivä). Suurin osa ihmisistä on toki onnekkaita, joilla on hyvä iho, luonnostaan tummat kulmat ja ripset, näyttävät suuret silmät eivätkä kärsi tummista/turvonneista silmäluomista... Vai onko? Ainakin minä tunnen välillä olevani ainoa ihminen maailmassa, jolla kaikki mahdolliset kauneusvirheet. Nauti sinä ap ja kaltaisesi luonnonlahjoista, jotka olette saaneet. Älkää kuitenkaan kritisoiko muita ihmisiä sellaisesta, josta ette tiedä mitään.
Vähän jo mietin etten vastaile enää, mutta pakko on. Olen sinällään elovenatyttö, että vaaleat hiukset löytyy, mutta niiden lisäksi on vaaleat kulmat ja ripset sekä helposti punastuva iho. Joskus kaikki tämä harmittaa, mutta yleensä pyrin rehellisesti miettimään miksi? En oikeasti ole missi millään tavalla mitattuna mutta koen olevani juuri minä. Joku toinen kokee olenvansa oma itsensä meikattuna missin mitoissa, mutta ihmetten vain bäen poarisointia sinne suuntaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Joskus on ihan kiva näyttää krapulaiselta tontulta, mutta yleensä on mukava ehostautua ja näyttää omastakin mielestä siedettävältä, mukavempi katsoa peilistä ja tuo itsevarmuutta.
Ja kun itsevarmuus kumpuaa niin oma mieskin tykkää.
+meikkaaminen on mukavaa. Juoda rauhassa aamukahvia ja tälläytyä.
Joo, mutta älä sitten yleistä muidenkin tuntevan olonsa rumiksi ja miesten kiristelevän hampaitaan jos emme meikkaa! En sano, että olet tehnyt niin, mutta joku kaltaisesi on erehtynyt sönköttämään tälläkin palstalla meikkaamattomien miesten olevan vähän nyreissään...!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tilanteessa? Ehkä ennemminkin tilannetajuttomuutesi takia. Oikeasti puheessasi on minä minä ja itsekeskeinen klangi. En meikkaa, eikä minua ole syrjitty siksi. En tiedä, jos joku sitten säälii salaa. Se on hänen murheensa.
Kyllähän toki minua on syrjitty siksi. Ap
Siis meikkaamattomien naisten miesten
59
Mielestäni niin meikillä kuin meikittäkin on oma itsensä. Meikin käyttö ei muuta persoonaa suuntaan eikä toiseen, ulkonäöstä tulee vain ehostetumpi. Vaikutat tarkastelevan asiaa pintapuolisesti. Minuus on meikin käyttöä syvällisempää.