Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten pakkomielteinen ulkonäkökeskeisyys

Vierailija
07.01.2016 |

Olen parikymppinen nainen, joka ei jaksa pätkääkään välittää muodikkuudesta. Kuljen vaatteissa joissa on mukava olla ja jotka ovat käytännöllisiä. Meikkaus koostuu pari kertaa vuodessa laitettavasta meikkivoiteesta ja ripsarista. Ja tiedättekö mitä, olen ulkonäöllisesti tyytyväinen itseeni. En ole missi naamaltani tai mitoiltani (ehkä noin 170/64), mutta ulkonäkö heijastaa täysin sitä mitä olen. Olen metsässä kuljeskeleva haaveilija, jota ei raha tai muoti jaksa innostaa. Harvoin näkee ikäisiäni naisia ilman "meikkipanostusta" ja halusin vain jonnekin purkaa ihmetystäni tästä. Monet naiset kertovat meikkaavansa itsensä takia ja hienoa jos niin on! Vähän vaan ihmetyttää miksi naiset kokevat tarpeelliseksi meikata "itsensä takia" niin usein ja vahvasti...

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kerta niin varma itsestäsi ja tyytyväinen ulkonäköösi, miksi tällainen todisteleva sepustus vauva.fi -palstalle? :)

Hupsua ettet usko ettei nainen voi meikata vain itseään varten. Kuule, ei minua tähän mennessä kukaan ole meikkaamaan käskenyt. Lisäksi kuulen usein kommenttia, että näytän upealta ilman meikkiä. En siltikään ole vähentänyt meikkaamista yhtään, joten eikös tuo tarkoita että teen sitä ihan itseäni varten? :)

Todellakin nainen voi meikata miellyttääkseen itseään. Mutta joskus voi olla ihan poikaa miettiä miksi se miellyttää itseä? Ja aloitus syntyi ihan vain ihmetyksestä kun huomasin jälleen kerran olevani erilainen ja syrjitty "laiskuuteni/ideologiani/tyylitajuttomuuteni" takia. Ap

Mua meikkaaminen miellyttää, koska se on rentouttavin hetki aamussa. Saa hetkeksi pysähtyä ja vaan olla meikkisudit kädessä. Lisäksi pidän lopputuloksesta.

Kysyn nyt sinulta, miksi meikittömyys miellyttää sinua? Omana itsenä olo ei riitä vastauksesi. Kuten yllä on todettu, minuutta ei rakenneta meikin käytön varaan.

Vierailija
62/87 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kerta niin varma itsestäsi ja tyytyväinen ulkonäköösi, miksi tällainen todisteleva sepustus vauva.fi -palstalle? :)

Hupsua ettet usko ettei nainen voi meikata vain itseään varten. Kuule, ei minua tähän mennessä kukaan ole meikkaamaan käskenyt. Lisäksi kuulen usein kommenttia, että näytän upealta ilman meikkiä. En siltikään ole vähentänyt meikkaamista yhtään, joten eikös tuo tarkoita että teen sitä ihan itseäni varten? :)

Todellakin nainen voi meikata miellyttääkseen itseään. Mutta joskus voi olla ihan poikaa miettiä miksi se miellyttää itseä? Ja aloitus syntyi ihan vain ihmetyksestä kun huomasin jälleen kerran olevani erilainen ja syrjitty "laiskuuteni/ideologiani/tyylitajuttomuuteni" takia. Ap

Missä tilanteessa? Ehkä ennemminkin tilannetajuttomuutesi takia. Oikeasti puheessasi on minä minä ja itsekeskeinen klangi. En meikkaa, eikä minua ole syrjitty siksi. En tiedä, jos joku sitten säälii salaa. Se on hänen murheensa.

Kyllähän toki minua on syrjitty siksi. Ap

Millaisissa tilanteissa? Siis persoonana? Työelämä on eri asia, minusta. Siellä voidaan edellyttää tiettyä huolittelutasoa. Onneksi ei omalla alallani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse meikkaan koska tykkään siitä. se on usein aamuisin sellainen pieni oma hetki etenkin viikonloppuisin on aikaa ihan rauhassa meikkailla.

Tykkään siitä että meikki saa mut näyttämään pirteämmältä, verenperintöä mulla on tummat silmänaluset (aina) vaikka kuinka olisin nukkunut. Ja se saa mut näyttämään väsyneeltä mikä ei vastaa mun persoonaa joku iloinen ja pirtsakka.

Tykkään myös muodista ja mietin tarkin mitä puen päälle minäkin päivänä. Koen että ilmaisen pukeutumisella mun persoonaa. Naisellista puolta, välillä rohkeaa, välillä hauskaa yms..

Samalla tavalla meikkikin on sitä itseilmaisua.

Toki on surullista että nuorempana pidin itseäni todella rumana ilman meikkiä.. Enkä halunnut olla ilman meikkiä edes ystävien seurassa. Nykyään olen sinut itseni kanssa.

Vierailija
64/87 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Vähän jo mietin etten vastaile enää, mutta pakko on. Olen sinällään elovenatyttö, että vaaleat hiukset löytyy, mutta niiden lisäksi on vaaleat kulmat ja ripset sekä helposti punastuva iho. Joskus kaikki tämä harmittaa, mutta yleensä pyrin rehellisesti miettimään miksi? En oikeasti ole missi millään tavalla mitattuna mutta koen olevani juuri minä. Joku toinen kokee olenvansa oma itsensä meikattuna missin mitoissa, mutta ihmetten vain bäen poarisointia sinne suuntaan. Ap[/quote]

Helposti punastuva iho?? No yhyy. Sulla ei kuitenkaan taida olla couperoosaa, atooppista ihottumaa tai aknea? Rasvoittuvaa, mutta pintakuivaa ihoa? Pakkasella karheutuvaa, mustapäitä täynnä olevaa naamaa, johon puhkeaa välillä huomattavia hormonifinnejä [paiseita]? Olet kokeillut kaikki mahdolliset keinot saavuttaa hyvä iho, mutta geeniperimä ja hormonitoiminta vie voiton? Ja silti joku onnekas, hyväihoinen, tietämätön henkilö sanoo sinulle tyyliin "kannattaisiko meikata vähemmän niin iho voisi paremmin"?

Ärsyttää, kun jotkut luulevat, että hyvä iho olisi joku itsestäänselvyys tai helposti saavutettava ominaisuus. Jos alat kritisoimaan ja neuvomaan huonoihoista (meikkaavaa) henkilöä, se on sama asia kuin kritisoisi ja neuvoisi pienirintaista naista kuppikoon kasvattamisessa; joillain ihmisillä nyt vain sattuu olemaan luonnostaan pienemmät rinnat tai huonompi iho kuin muilla. Ethän sinä lättärintaista naistakaan käske kulkemaan ilman rintsikoita ihan vain siksi, ettei muka tarvitse???

Vierailija
65/87 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muakaan kiinnosta! Onnekseni olen löytänyt sellaiset piirit, ettei täällä kukaan meikkaa. Ei ketään kiinnosta, vaikka pitkän päivän jälkeen posket punottaa auringosta, tai leuassa on vähän lehmänkakkaa. Eikä noita poikiakaan tunnu haittaavan. Yksi sanoi, ettei deodoranttikaan ole pakollinen, koska hienhaju viehättää oikeiden ihmisten kanssa, mutta se meni mun mielestä vähän liian pitkälle...

Enpä tiedä. Hikoilu on täysin luonnollista ja tarpeellista. Silti se pitäisi peittää ja jopa hävetä sitä. Opittu juttu, niin kuin hiusten pesu shampoolla...

Vierailija
66/87 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuli tästä aloituksesta mieleen se, että naisena usein tuntuu siltä, että tekee kaiken väärin.

Jos nuori nainen ei meikkaa, ikätoverit saattavat ihmetellä sitä. Toisaalta vanhemmat naiset saattavat paheksua kevyttäkin meikkaamista, heidän nuoruudessaanhan maalaamista saatettiin pitää lähestulkoon syntinä. 

Tämä pätee moneen muuhunkin asiaan. Tekipä naisihminen mitä tahansa, aina se on jonkun mielestä väärin. 

Vierailija
67/87 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tilanteessa? Ehkä ennemminkin tilannetajuttomuutesi takia. Oikeasti puheessasi on minä minä ja itsekeskeinen klangi. En meikkaa, eikä minua ole syrjitty siksi. En tiedä, jos joku sitten säälii salaa. Se on hänen murheensa.

Millaisissa tilanteissa? Siis persoonana? Työelämä on eri asia, minusta. Siellä voidaan edellyttää tiettyä huolittelutasoa. Onneksi ei omalla alallani.

No ei todellakaan voida vaatia meikkamaan. Toki voidaan olettaa, että ei esim haise ja on pukeutunut sopivalla tavalla, mutta ei meikkaamista voi vaatia.

Vierailija
68/87 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan voida vaatia meikkamaan. Toki voidaan olettaa, että ei esim haise ja on pukeutunut sopivalla tavalla, mutta ei meikkaamista voi vaatia.

Kyllä vaan vaaditaan, ei toki Suomessa. Esimerkiksi Emirates lentoyhtiöllä on tarkat vaatimukset naisten meikistä ja hiuksista.

http://rantsofasassystew.com/wp-content/uploads/2013/12/Emirates-4.jpg

Vertaa Finnairiin, jolla ei tällaisia vaatimuksia ole. Pituusvaatimus tosin taitaa olla turvallisuussyistä kaikilla lehtoyhtiöillä.

Vierailija
69/87 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehiltä ei vaadittane missään työpaikassa meikkaamista (näyttelijät ja muut esiintyvät taiteilijat poislukien). Siksi "huoliteltu olemus" ei voi tarkoittaa meikkaamista. Jos jossain näin on -> kyse sukupuolisesta syrjinnästä -> syyte.

Vierailija
70/87 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan vaaditaan, ei toki Suomessa. Esimerkiksi Emirates lentoyhtiöllä on tarkat vaatimukset naisten meikistä ja hiuksista.

Vertaa Finnairiin, jolla ei tällaisia vaatimuksia ole. Pituusvaatimus tosin taitaa olla turvallisuussyistä kaikilla lehtoyhtiöillä.

No ei todellakaan voida vaatia vain toiselta sukupuolelta. Itse en aio töihin meikata, joten se vaatimus olisi kohdallani täysin turha.

Vierailija
71/87 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmetiikkateollisuuden partanaamat nauraa partoihinsa tälle naisten sokealle uskolle kosmetiikkaan.

Heitä viedään kuin pässiä naruissa ja kynitään rahat turhilla lupauksilla.

Vierailija
72/87 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan voida vaatia vain toiselta sukupuolelta. Itse en aio töihin meikata, joten se vaatimus olisi kohdallani täysin turha.

Sä saisit potkut tolla asenteella. Et pääsisi edes koulutusta läpi, joten ei sun tarvitse meikistä huolehtia.

Vierailija
73/87 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestit 22 ja 24 kuvastavat selvästi loistavia tyyppejä enkä yhtään halua automaattisesti tuomita ketään meikkaavaa! :)

Edelleenkin ihmetteln vain sen "pakollisuutta" yhteiskunnassamme. Jos joku ilmentää itseään vaate- ja meikkivalinnoillaan sehän on aivan loistavaa ja kertoo paljon heistä. Jos joku käyttää puoli tuntia joka aamu peilin edessä koska ei uskalla näyttäytyä itsenään sen on jotain ihan muuta. Ap

Mitä tarkoitat tällä? Meikkaamiseen kuluvaa aikaako? "Omana itsenään" = Meikittä?

No mitä nää on nää Facebookin yms kuvat naisilta meikeissä ja meikittä? Minusta tietenkin meikittä on omana itsenään. Koska synnyit sellaiseksi, omaksi itseksesi. Meikki on ihan okei, mutta tietenkään se ei ole sama asia kuin olla omana itsenään, ulkonäöllisesti.

En ole ap.

Mielestäni niin meikillä kuin meikittäkin on oma itsensä. Meikin käyttö ei muuta persoonaa suuntaan eikä toiseen, ulkonäöstä tulee vain ehostetumpi. Vaikutat tarkastelevan asiaa pintapuolisesti. Minuus on meikin käyttöä syvällisempää.

Kyllä se muuttaa, ainakin katsojien silmissä.

Meikki ei muuta sitä, mitä on ulkokuoren sisällä ja se on pääasia, muulla ei pitäisi olla merkitystä.

No miksi sitten muuttaa ulkokuortakaan meikilläkään, jos se aina näin olisi. Tuossakin joku kettoo olevansa häpeissään jos joku puhuu hänelle eikä ole meikkiä. Miksi? Jos kerran sisus ei muutu. Tai kun ei minustakaan muutu. Mutta hänen sisimpänsä reagoi silti eri tavoin. Vai pinta?

Ihmisillä on eri syitä meikkaamiseen, toisilla se tosiaan tulee tosta huonosta itsetunnosta. Ulkopuoliset ihmiset ei kuitenkaan tiedä sitä syytä ja pystyvät näkemään vain persoonan, joten ei se meikki sitä muuta.

Vierailija
74/87 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt se on nähty: terveellä itsetunnolla varustettu nuori nainen.

Vierailija
75/87 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uniikki lumihiutale" on jo jotenkin surullinen ilmaisu muttei ap:n kannalta vaan sen henkilön puolesta jonka mieleen se heti ensin tulee jos tällaistakin asiaa käsitellään.

Meikkaaminen ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys jotta nainen voisi lähteä kotoaan täytyy olla släpit päällä, ei.

Nainen meikatkoon jos haluaa ja huvittaa.

Parempi ilman meikkiä kuin paakkurainen ripsari poskilla ja ruma meikkivoide.

Ihmettelen tätä ripsivärin asemaa ykkösmeikkinä. En meikkaa tuskin koskaan ellei ole juhlatilaisuus mutta jos ehostan itseäni jotenkin laitan vähän poskipunaa ja ehkä jotain huuliin. Siinä se.

Vierailija
76/87 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm olen kans tuollainen luonnostaan kaunis aika vaalea nainen. Silti laitan vähän meikkivoidetta ja ripsiväriä ihan omaksi ilokseni lähes joka päivä. Vaikka tiedän, että on kotipäivä tai olen mökillä yksin niin usein kuitenkin ehostan vähän naamaani heti aamulla. Musta on kiva katsella itseäni peilistä päivän mittaan ja ihailla kuinka kaunis olen :) tai ottaa naamakuvia laiturilla. Kai olen sitten pinnallinen, eipä haittaa :D mulla ei ole edes ryppyjä vielä vaikka olen 29, heh.

Vierailija
77/87 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Uniikki lumihiutale" on jo jotenkin surullinen ilmaisu muttei ap:n kannalta vaan sen henkilön puolesta jonka mieleen se heti ensin tulee jos tällaistakin asiaa käsitellään.

Meikkaaminen ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys jotta nainen voisi lähteä kotoaan täytyy olla släpit päällä, ei.

Nainen meikatkoon jos haluaa ja huvittaa.

Parempi ilman meikkiä kuin paakkurainen ripsari poskilla ja ruma meikkivoide.

Ihmettelen tätä ripsivärin asemaa ykkösmeikkinä. En meikkaa tuskin koskaan ellei ole juhlatilaisuus mutta jos ehostan itseäni jotenkin laitan vähän poskipunaa ja ehkä jotain huuliin. Siinä se.

Etkö näe mitään välimuotoa? Esim. Hyvin toteutettu meikki ?

Vierailija
78/87 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen parikymppinen nainen, joka ei jaksa pätkääkään välittää muodikkuudesta. Kuljen vaatteissa joissa on mukava olla ja jotka ovat käytännöllisiä. Meikkaus koostuu pari kertaa vuodessa laitettavasta meikkivoiteesta ja ripsarista. Ja tiedättekö mitä, olen ulkonäöllisesti tyytyväinen itseeni. En ole missi naamaltani tai mitoiltani (ehkä noin 170/64), mutta ulkonäkö heijastaa täysin sitä mitä olen. Olen metsässä kuljeskeleva haaveilija, jota ei raha tai muoti jaksa innostaa. Harvoin näkee ikäisiäni naisia ilman "meikkipanostusta" ja halusin vain jonnekin purkaa ihmetystäni tästä. Monet naiset kertovat meikkaavansa itsensä takia ja hienoa jos niin on! Vähän vaan ihmetyttää miksi naiset kokevat tarpeelliseksi meikata "itsensä takia" niin usein ja vahvasti...

Kenenkään ei ole "pakko" meikata, jos ei halua. Eläköön tasa-arvo, jossa angelamerkel- ja tarjahalos-tyypit pärjäävät omilla ansioillaan, ei ulkonäöllään.

Toisaalta, sitten esim tällä palstalla vähän väliä joku ruinaa olevansa ruma ja mikä neuvoksi jne. Väitän, että jos hiukan näkee vaivaa ja laittautuu nätiksi, niin ei sitten tarvitse katkeroitua mahdollisesta rumuudestaan.

Vierailija
79/87 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olethan itsekin ulkonäkökeskeinen, jos meikkaamattomuus on tärkeää sinulle koska haluat näyttää luonnonlapselta.

Eli kaikki ihmiset ovat ulkonäkökeskeisiä?

Vierailija
80/87 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet naiset kertovat meikkaavansa itsensä takia ja hienoa jos niin on! Vähän vaan ihmetyttää miksi naiset kokevat tarpeelliseksi meikata "itsensä takia" niin usein ja vahvasti...

Minä en meikkaa koskaan vapaa-aikana, vain sellaisiin ammatillisiin tilanteisiin, joissa tiedän ihmisten arvioivan minua myös ulkonäön perusteella. Vapaa-ajalla poikkeus on silloin, kun mies pyytää meikkaamaan, kun menemme yhdessä ulos.

Ja kolmanneksi, meikkasin silloin, kun halusin tavata miehen. Lienee normaalia toimia tavoitteensa mukaan - halusin komean ja tasokkaan miehen, ja koska vähäjärkinenkin tajuaa, että sellaisella miehellä on paljon valinnanvaraa naisista, on loogista yrittää nostaa omaa houkuutelevuuttaan panostamalla ulkonäköön. Eiköhän tämä ole syy, miksi monet nuoret naiset kaunistautuvat.

Ap, sinäkin voit tehdä niin, jos haluat. Kuulostaa siltä, että olet vähän kateellinen muiden laittautumisesta, mutta mikään ei estä sinua tekemästä samoin. Jos taas et ole kiinnostunut pariutumaan ulkonäkökeskeisen miehen kanssa, niin ei tietenkään tarvitse. Itse uskon markkina-arvoteorioihin näissä asioissa, eli ihmiset toimivat sen mukaan, mikä on heille edullista lopputuloksen suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan