Naisten pakkomielteinen ulkonäkökeskeisyys
Olen parikymppinen nainen, joka ei jaksa pätkääkään välittää muodikkuudesta. Kuljen vaatteissa joissa on mukava olla ja jotka ovat käytännöllisiä. Meikkaus koostuu pari kertaa vuodessa laitettavasta meikkivoiteesta ja ripsarista. Ja tiedättekö mitä, olen ulkonäöllisesti tyytyväinen itseeni. En ole missi naamaltani tai mitoiltani (ehkä noin 170/64), mutta ulkonäkö heijastaa täysin sitä mitä olen. Olen metsässä kuljeskeleva haaveilija, jota ei raha tai muoti jaksa innostaa. Harvoin näkee ikäisiäni naisia ilman "meikkipanostusta" ja halusin vain jonnekin purkaa ihmetystäni tästä. Monet naiset kertovat meikkaavansa itsensä takia ja hienoa jos niin on! Vähän vaan ihmetyttää miksi naiset kokevat tarpeelliseksi meikata "itsensä takia" niin usein ja vahvasti...
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kerta niin varma itsestäsi ja tyytyväinen ulkonäköösi, miksi tällainen todisteleva sepustus vauva.fi -palstalle? :)
Hupsua ettet usko ettei nainen voi meikata vain itseään varten. Kuule, ei minua tähän mennessä kukaan ole meikkaamaan käskenyt. Lisäksi kuulen usein kommenttia, että näytän upealta ilman meikkiä. En siltikään ole vähentänyt meikkaamista yhtään, joten eikös tuo tarkoita että teen sitä ihan itseäni varten? :)
Todellakin nainen voi meikata miellyttääkseen itseään. Mutta joskus voi olla ihan poikaa miettiä miksi se miellyttää itseä? Ja aloitus syntyi ihan vain ihmetyksestä kun huomasin jälleen kerran olevani erilainen ja syrjitty "laiskuuteni/ideologiani/tyylitajuttomuuteni" takia. Ap
Missä tilanteessa? Ehkä ennemminkin tilannetajuttomuutesi takia. Oikeasti puheessasi on minä minä ja itsekeskeinen klangi. En meikkaa, eikä minua ole syrjitty siksi. En tiedä, jos joku sitten säälii salaa. Se on hänen murheensa.
Kyllähän toki minua on syrjitty siksi. Ap
Millaisissa tilanteissa? Siis persoonana? Työelämä on eri asia, minusta. Siellä voidaan edellyttää tiettyä huolittelutasoa. Onneksi ei omalla alallani.
No ei todellakaan voida vaatia meikkamaan. Toki voidaan olettaa, että ei esim haise ja on pukeutunut sopivalla tavalla, mutta ei meikkaamista voi vaatia.
Kyllä vaan vaaditaan, ei toki Suomessa. Esimerkiksi Emirates lentoyhtiöllä on tarkat vaatimukset naisten meikistä ja hiuksista.
http://rantsofasassystew.com/wp-content/uploads/2013/12/Emirates-4.jpg
Vertaa Finnairiin, jolla ei tällaisia vaatimuksia ole. Pituusvaatimus tosin taitaa olla turvallisuussyistä kaikilla lehtoyhtiöillä.
Tooosi fiksua ottaa esimerkki sellaisen maan lentoyhtiöstä, jossa vanhastaan kulttuurissa nainen on vain miehen viihdyttäjä ja synnyttäjä, vailla oikeaa ihmisarvoa....
LÄnsimaissa yhtiösissä, millään alalla ei aseteta työsopimuksessa ehtoja ulkonäölle.
Nyt ei ole kyse kulttuureista vaan yksinkertaisesti siitä, voidaanko meikkaamista vaatia ja vastaushan siihen on, että voidaan.
Kai minäkin periaatteessa meikkaan itseni takia kun meikittömänä ja laittautumattomana saa niin huonoa, jopa ilkeää kohtelua osakseen. Olen aika ruma luonnostani fyysisen vamman takia ja vaikka olisin miten sinut itseni kanssa, niin kukapa ehdoin tahdoin jaksaisi kuunnella vuodesta toiseen niin kamalia asioita. Useampaan kertaan on pyydetty tappamaankin itseni kun olen niin ruma. Sain siis tarpeekseni elettyäni pitkään kuten sinäkin ja kyllä muuten nyt on mukavampaa ja itsetuntokin parempi (valitettavasti, kerta tuollaisesta johtuu) kun saa kokea olevansa ihan tavallinen ja hyväksyttävä ihminen. Kukaan ei ole sanonut mitään pahaa sen jälkeen kun olen laittanut omaan varallisuuteeni nähden karmeat määrät rahaa kosmetiikkaan, kauneushoitoihin, vaatteisiin ja muuhun sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä ripsivärin asemaa ykkösmeikkinä. En meikkaa tuskin koskaan ellei ole juhlatilaisuus mutta jos ehostan itseäni jotenkin laitan vähän poskipunaa ja ehkä jotain huuliin. Siinä se.
Olisikohan syynä se että monella meistä on tosi vaaleat ripset? Itselläni on tummahkot maantienruskeat hiukset, mutta kulmakarvat ja silmäripset on saman väriset kuin ihokarvat muussa kropassa eli kellertävän vaaleat. On todella omituisen näköistä että on keskiruskeat hiukset ja keltaiset kulmat ja ripset, joten kyllä minä aina noita meikkailen jos lähikauppaa kauemmas menen.
Kenelläkään naisella ei ole kohta mitään paineita ulkonäöstä, kun joudutaan heittää säkit naamalle.
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään naisella ei ole kohta mitään paineita ulkonäöstä, kun joudutaan heittää säkit naamalle.
Itse asiassa historiallisesti kyse on ihan samasta asiasta. Venäjällä (mistä suomalaiseen kulttuuriin on tullut aika paljon vaikutteita) vahva meikki on ollut jo 1700-luvulla siveän naisen merkki, koska meikkaamaton iho on alaston, ja venäläisessä ortodoksisuudessa alastomuus on ollut säädytöntä. Eli maalit naamaan ja huivi päähän aina ihmisten ilmoille mennessä.
Tässäkin ketjussa sama ajattelutapa tulee ilmi. Pitää meikata jotta on "siisti ja huoliteltu", töihin, kauppaan, ym.
Voisinpa lyödä vetoa että olen vähemmän pinnallinen kuin moni meikkaamaton :) Esteettinen ihminen olen kyllä. Joskus jopa hieman turhamainen, se ei kuitenkaan mielestäni ole huonoimpia ominaisuuksia ihmisessä mitä voisi olla. Täydellisiä emme ole kukaan. Ja meikkaan joka päivä, yksin ollessani myös ja jopa silloin enemmän, koska tykkään kokeilla erilaisia meikkejä ja tyylejä, se on harrastus melkeinpä minulle. Ehkäpä joskus jopa ammatti.
Tooosi fiksua ottaa esimerkki sellaisen maan lentoyhtiöstä, jossa vanhastaan kulttuurissa nainen on vain miehen viihdyttäjä ja synnyttäjä, vailla oikeaa ihmisarvoa....
LÄnsimaissa yhtiösissä, millään alalla ei aseteta työsopimuksessa ehtoja ulkonäölle.