Hei "oman valinnan" korostaja! Miksi teet niin?
Olen huomannut useissa keskusteluissa, jotka koskee jonkun henkilön ongelmakäyttäytymistä tai riippuvuuksia, että jossain vaiheessa keskustelua (yleensä melko alussa) joku alkaa selittää, kuinka "se johtuu myös sen omista valinnoista" jne. En nyt hae vääntöä siitä, missä määrin olosuhteet ja ympäristö määräävät ihmisten elämää ja missä määrin mahdolliset omat valinnat, vaan mua kiinnostaa tuon valintakommentin esittämisen pointti. Mitä sillä haetaan? Onko tarkoitus osoittaa sormella "alempiaan"? Tähän viittaisi se, että yleensä kommenttia höystetään ilkeillä huomautuksilla wt:stä ym. negatiivisesta. Vai onko tarkoitus saada aikaan ihmisissä parannus, kun minä nyt fiksusti osoitan että valinta? Vai onko kyseessä vain filosofinen totuuden rakastelu, jolla ei ole mitään sen kummempaa käytännön tarkoitusta?
Voisiko joku valintapena vastata?
Kommentit (26)
Haluaisin elää maailmassa, jossa ihmiset ottavat vastuun omista teoistaan ja tekemättä jättämisistään. Uskon, että sellainen maailma on parempi paikka kaikille. Ei ole kenenkään edun mukaista, että esimerkiksi lastenhoidon rankkuutta päivittelevät vanhemmat kokevat olevansa olosuhteiden uhreja. Kyllä ihmisten on hyvä ymmärtää, mihin he ovat ryhtymässä.
AP kuulostaa kielenkäyttönsä perusteella amikselta. Olisiko kannattanut VALITA se koulunkäyntiin panostaminen?
Mutta menehän nyt AP röihin ja se korkki kiinni!
En ole valintapena. En tiedä, miksi osa ihmisistä sairastuu riippuvaisuuksiin. Tuskin kukaan sitä helvettiä haluaa.
Mutta sen tiedän, että oman mieheni riippuvuus melkein tuhosi perheemme. Pyysin häntä valitsemaan. Nyt hän on ollut kaksi vuotta kuivilla. Se oli valinta, jota kukaan muu ei olisi pystynyt tekemään.
Se on tosiaan jännää, että "valintapenat" tietävät faktana asioita, joista ei tieteenkään piirissä ole yksimielisyyttä.
Tai sitten heillä on asiat menneet sillä tavalla, etteivät he ole ajautuneet ja joutuneet pohtimaan vapaan tahdon ja valinnan olemassaoloa sen syvällisemmin. Eräs kaveri on tällainen valinnan korostaja, ja luulen että hän enimmäkseen haluaa korostaa sitä, että on vain ja ainoastaan itse menestyksensä takana, vaikka todellisuudessa hänellä on ollut suunnattomia apuja, etuoikeuksia ja sattumia puolellaan. Itse hän ei niitä näe.
Mutta koska olen itse deterministi, ajattelen että siinä missä minut on determinoitu deterministiksi, heidät on determinoitu sen kieltäjiksi. Ei sen kummempaa.
Päätit sitten poistaa determinismin käsitteen länsimaisesta filosofiasta kokonaan? Siinä tapauksessa kehotan ottamaan yhteyttä lähimpään yliopistoon ja teoreettisen filosofian laitokseen. Saattavat olla kiinnostuneita todistuskaaviostasi. Tai sitten eivät.