Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei "oman valinnan" korostaja! Miksi teet niin?

Vierailija
05.01.2016 |

Olen huomannut useissa keskusteluissa, jotka koskee jonkun henkilön ongelmakäyttäytymistä tai riippuvuuksia, että jossain vaiheessa keskustelua (yleensä melko alussa) joku alkaa selittää, kuinka "se johtuu myös sen omista valinnoista" jne. En nyt hae vääntöä siitä, missä määrin olosuhteet ja ympäristö määräävät ihmisten elämää ja missä määrin mahdolliset omat valinnat, vaan mua kiinnostaa tuon valintakommentin esittämisen pointti. Mitä sillä haetaan? Onko tarkoitus osoittaa sormella "alempiaan"? Tähän viittaisi se, että yleensä kommenttia höystetään ilkeillä huomautuksilla wt:stä ym. negatiivisesta. Vai onko tarkoitus saada aikaan ihmisissä parannus, kun minä nyt fiksusti osoitan että valinta? Vai onko kyseessä vain filosofinen totuuden rakastelu, jolla ei ole mitään sen kummempaa käytännön tarkoitusta?

Voisiko joku valintapena vastata?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inget svar?

valintapenat kuolleet sukupuuttoon?

Vierailija
2/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on fakta. Ei siihen tarvi mitään lisätä. Kukaan ei pakota aikuista ihmistä tekemään mitään. Se miten elämä menee on pitkälti omista valinnoista kiinni. Fakta. Ei muuta.

Vierailija
4/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaist ylemmyydenosoitustahan se on: "Ei minulle vaan voisi käydä noin koska en tekisi tuollaisia valintoja".

Vierailija
5/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP menisit röihin ja laihduttaisit, omia valintojaan nämä ovat!

Vierailija
6/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP taitaa olla itse "laiskuuspena"

Vierailija
7/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on tyypillinen laiskuuspena, joka syyttää aina "yhteiskunnan rakenteita" omasta saamattomuudestaan.

Vierailija
8/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1450417337441

Ehkä siksi, että rikkaiden mielestä köyhyys on oma syy. Samoin rikkaiden mielestä heidän menestyksensä on vain heidän omaa ansiotaan. Eivät osaa huomioida yhteiskunnon rakenteiden ja oman syntyperheensä vaikutusta asiaan.

Vierailija
9/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksilölle tarjotaan lukuisia kertoja eri ratkaisuvaihdoilla poispääsyä huonosta tilanteestaan ja tämä ei niihin tartu, mutta vaan valittaa kun menee huonosti, niin silloin ihmettelen kyllä miksei oikeasti tee asioille jotain. Silloin minusta ei pitäisi valittaa ja olla marttyyri kun omilla valinnoillaan pystyisi omaa tilannetta parantamaan.

Vierailija
10/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppo laukoa lauseita ihmisen valinnanvapaudesta silloin kun itse voi hyvin ja on elänyt tasapainoisessa ympäristössä.

Kehitysmaiden ihmiset ovat itse vastuussa valinnoistaan ja ahdingostaan! Vai olikohan sittenkin syynä länsimainen ahneus? Samaa voi soveltaa ihan mihin tilanteeseen tahansa täälläkin, kun on kyse huono-osaisista ja hyväosaisista.

Kun pukeutuu sivistyksen viittaan on hyvä opetella myös empatiaa ja ymmärrystä niitä kohtaan joita elämä on potkinut päähän.

Vierailija
11/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1450417337441

Ehkä siksi, että rikkaiden mielestä köyhyys on oma syy. Samoin rikkaiden mielestä heidän menestyksensä on vain heidän omaa ansiotaan. Eivät osaa huomioida yhteiskunnon rakenteiden ja oman syntyperheensä vaikutusta asiaan.

Eihän tää nyt pelkästään rahaan liity. Vaan ihmisen tapaan ratkaista eteen tulevat tilanteet. Voi valita rakentavan tai tuhoavan ratkaisun. Vapaa tahto ja silleen. Toki on eroja kyvyssä hahmottaa valintojen seurauksia mutta joka tapauksessa, ketään ei pakoteta tekemään huonoja päätöksiä.

T: Valintapena

Vierailija
12/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yksilölle tarjotaan lukuisia kertoja eri ratkaisuvaihdoilla poispääsyä huonosta tilanteestaan ja tämä ei niihin tartu, mutta vaan valittaa kun menee huonosti, niin silloin ihmettelen kyllä miksei oikeasti tee asioille jotain. Silloin minusta ei pitäisi valittaa ja olla marttyyri kun omilla valinnoillaan pystyisi omaa tilannetta parantamaan.

Näissä voi olla kyse ns false self -ongelmista. Esim jos homo kieltää homoutensa itseltään, hänellä voi olla suuria ongelmia muodostaa parisuhdetta, siitä sitten valittaa ja pahimmassa tapauksessa syyttelee naisia ahdingostaan. Myös kaikki yritykset auttaa saavat nihkeän ja haluttoman vastaanoton tiedostamattoman ristiriidan takia. Tuo oli vain esimerkki, mutta näitä tiedostamattomia ristiriitoja voi olla vaikka minkälaisia. Esim ihmisiä jotka tiedostamattaan yrittävät toteuttaa jonkun muun haaveita ja toiveita elämästään siten että on sisäistänyt ne omikseen ja luulee haluavansa niitä asioita itsekin oikeasti. Niin vaan kuitenkin onnistuminen ja menestys johtava tyhjyyden ja vihan tunteisiin ilon ja onnen sijaan, ja sitten seuraa käytöstä jota kukaan ei voi ymmärtää, ei edes henkilö itse. Jne.

Vierailija
13/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä voi olla kyse ns false self -ongelmista. Esim jos homo kieltää homoutensa itseltään, hänellä voi olla suuria ongelmia muodostaa parisuhdetta, siitä sitten valittaa ja pahimmassa tapauksessa syyttelee naisia ahdingostaan. Myös kaikki yritykset auttaa saavat nihkeän ja haluttoman vastaanoton tiedostamattoman ristiriidan takia. Tuo oli vain esimerkki, mutta näitä tiedostamattomia ristiriitoja voi olla vaikka minkälaisia. Esim ihmisiä jotka tiedostamattaan yrittävät toteuttaa jonkun muun haaveita ja toiveita elämästään siten että on sisäistänyt ne omikseen ja luulee haluavansa niitä asioita itsekin oikeasti. Niin vaan kuitenkin onnistuminen ja menestys johtava tyhjyyden ja vihan tunteisiin ilon ja onnen sijaan, ja sitten seuraa käytöstä jota kukaan ei voi ymmärtää, ei edes henkilö itse. Jne.

Lopeta selittely ja mene töihin

Vierailija
14/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inget svar?

valintapenat kuolleet sukupuuttoon?

Täällä on ainoastaan yhyeiskuntapenoja, joiden mielestä kaikki surkeus on yhteiskunnan syytä :)

Vierailija
15/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta selittely ja mene töihin

Olen jo töissä. Sulle suosittelen sen asian miettimistä että miksi tämä aihe aiheuttaa noin voimakkaita antipatioita.

Vierailija
16/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koyhyys on eri asia, mutta esim. alkoholistia vierestä seuranneena, oma valinta minun mielestäni. Jättää elämänsä miehen varaan, oma valinta. Panna tuntemattomia ilman ehkäisyä, oma valinta.  Jne.

Vierailija
17/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on fakta. Ei siihen tarvi mitään lisätä. Kukaan ei pakota aikuista ihmistä tekemään mitään. Se miten elämä menee on pitkälti omista valinnoista kiinni. Fakta. Ei muuta.

Juuri tällainen ajattelu osoittaa sen, että ei ymmärrä todellisuudesta juurikaan mitään. Siinä on ihminen niin väärässä kuin olla voi. Ja erittäin vahvasti vielä, sillä omaa harhaisuuttaan on vaikea nähdä, puhumattakaan siitä, että sen olisi valmis myöntämään.

Vierailija
18/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todista.

Vierailija
19/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä lukutaitoa ollenkaan? Ap nimenomaan ei kysynyt sitä, onko teidän mielestä asiat vapaasti valittavissa vai ei, vaan sitä, miksi penat tulevat sössöttämään sitä valintanäkemystään joka rakoon. Onko motiivi siis esim. oma narsismi, maailmanparannus, tieteellisen totuuden julistaminen vai mikä?

Vierailija
20/26 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut useissa keskusteluissa, jotka koskee jonkun henkilön ongelmakäyttäytymistä tai riippuvuuksia, että jossain vaiheessa keskustelua (yleensä melko alussa) joku alkaa selittää, kuinka "se johtuu myös sen omista valinnoista" jne. En nyt hae vääntöä siitä, missä määrin olosuhteet ja ympäristö määräävät ihmisten elämää ja missä määrin mahdolliset omat valinnat, vaan mua kiinnostaa tuon valintakommentin esittämisen pointti. Mitä sillä haetaan? Onko tarkoitus osoittaa sormella "alempiaan"? Tähän viittaisi se, että yleensä kommenttia höystetään ilkeillä huomautuksilla wt:stä ym. negatiivisesta. Vai onko tarkoitus saada aikaan ihmisissä parannus, kun minä nyt fiksusti osoitan että valinta? Vai onko kyseessä vain filosofinen totuuden rakastelu, jolla ei ole mitään sen kummempaa käytännön tarkoitusta?

Voisiko joku valintapena vastata?

Minä vastaan. Autoin erästä tuttuani pari vuotta, kun hänen elämänsä oli todellista rämpimistä. Jatkuvaa valittamista ja elämä on paskaa ja taas on paska päivä ja nukkui huonosti ja on rahapula ja taas on paskaa. Kaksi vuotta tätä, vaikka kuinka tuki ja auttoi ja kuunteli. Töitä ei "jaksanut" tehdä, mutta rahaa olisi pitänyt olla. Kaikki mahdolliset tuet sai ja silti eli kuin rikas eli olisin itse pystynyt n. 500 euroa heti nipistämään hänen kuukausimenoistaan, koska ne meni ihan hömppään eli kalliisiin salikortteihin, kun ei käynyt salilla. Muutenkin moneen kalliiseen palveluun, mitä ilman tulee töissäkäyvätkin toimeen. Mutta kun juuri hän ja hän haluaa. Minä haluuuuuun ja mulla on oikeuuuuuus. Kuin uhkamikäisen kiukuttelua.

Lopulta totesin, että elämä on valintoja, oma valinta. Miksi minulla menee paremmin. No, kun teen töitä ja karsin turhia kuluja pois ja aikaakin riittää, kun en vietä tuntikausia facessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän