Onko tempur sänky kaikkien kehujen arvoinen?
Ollaan miehen kanssa ostamassa sänkyä ja oon yrittänyt googletella tuoreita kokemuksia tempur sängyistä, mutta ei tunnu löytyvän. Nyt tarvittais apuja! Löytyiskö täältä ketään, jolla on tempur sänky? Onko ollut hyvä ja onko toiminut vielä vuosienkin jälkeen? Meillä on mietinnässä flexible base, cloud patjalla. Sitä ei kait voi pestä mitenkään, niin onko se ollut ongelma?
Vanhoissa keskusteluissa ja blogeissa on melkeinpä pelkkiä kehuja tarjolla...
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Täällä olikin mun aloittama vanha ketju edelleen hengissä :). Hankittiin viime keväänä se Tempurin Cloud -patja ja on ollut rahansa arvoinen. Sänky on pitänyt muotonsa hyvin ja on ollut selälle ystävällinen. Saattaa olla, että patja olisi ihan inasen pehmentynyt ihan uuteen verrattuna, mutta käytännössä sillä ei ole ollut mitään merkitystä. Kesällä patja oli hieman hiostava, mutta kun vaihtoi kevyet ja hengittävät peitot niin sängyssä oli mukava nukkua kesäkuumallakin (meillä on käytössä myös kosteussuojalakana).
t: ap
Minkä paksuiset cloud-patjat te valitsitte 19, 21 vai 25? Onko lisäksi jokin petari tms?
Jos ulkonäöstä puhutaan niin mun mielestä se on helvetin ruma. Ja jos se on jotain memory foamia niin sitten on paska nukkuakin. Itse kokeillut ja ei todellakaan itselle sopiva.
Miesystävällä on Tempur-patja, enkä missään ole nukkunut niin hyvin kuin hänen luonaan. Ei hiosta. Jos itselläni olisi varaa, ostaisin heti omaankin kotiin
On se hyvä, mutta älä maksa merkistä. Tempurin patentti umpeutui ja nyt saat täysin saman esim. Wellpurina, joka maksaa 30% Tempurista.
Vierailija kirjoitti:
Jos ulkonäöstä puhutaan niin mun mielestä se on helvetin ruma. Ja jos se on jotain memory foamia niin sitten on paska nukkuakin. Itse kokeillut ja ei todellakaan itselle sopiva.
Olen ymmärtänyt että memory foam on tempurin kilpailija. Itsellä ei ole kokemusta memory foamista, mutta tempur mulla on ja mulle se on paras patja tähänmennessä (eikä mulla ole pskoja patjoja vielä ollutkaan).
Vuokramökeissä ja hotelleissa olen saattanut joutua huonolla patjalla nukkumaan. Joo kaikki ei tykkää Tempurista ja toiset taas tykkää älyttömän pehmeistä patjoista joissa itse en missään nimessä voisi nukkua, selkä kipeytyy heti.
Mutta mitä tarkoitetaan helvetin rumilla? Eikö kaikki runkopatjat nyt ole liki saman näköisiä vain väri vaihtuu ja sitten jos puhutaan pelkista patjoista niin öö ruma? häh. Pist lakana päälle jos patjassa on joku ihmeen ruma kuvio, mulla on ihan vaan musta runko ja valkonen petari ja punanen lakana päällä =)
Vierailija kirjoitti:
On se hyvä, mutta älä maksa merkistä. Tempurin patentti umpeutui ja nyt saat täysin saman esim. Wellpurina, joka maksaa 30% Tempurista.
Tulisko nää hiostamis ongelmat just näistä kopio Tempur patjoista?
En tiedä mutta koska itselläni on Tempur eikä ole koskaan hiostanut niin sen takia ihmetyttää tuo huutelu hiostamisesta.
Toiseksi miesystäväni on kova hikoilemaan, mutta Tempur ei hiosta häntäkään. Kalliita ne on jopa tarjouksessa, himpskatti.
Ottakaa koekäyttöön. Täälläpäin ainakin sai patjan ja tyynyn. Oli mulle liian hiostava.
Kimmottomana Tempur absorboi kaiken liike-energian. Miten siinä onnistuu muut yölliset puuhat kuin nukkuminen?
Vierailija kirjoitti:
Kimmottomana Tempur absorboi kaiken liike-energian. Miten siinä onnistuu muut yölliset puuhat kuin nukkuminen?
Hmm.. Lihasvoimalla ;) parempi treeni =D
Yleisesti tiedetty salaisuushan on, että ovat samoja sänkyjä kuin mitä ikea myy...mutta jokainen kantaa rahansa itse valitsemalleen jälleenmyyjälle. ;)
Eiköhän noita ulkolaisia firmoja ole kannatettu suomessa jo ihan tarpeeksi. Sitten ihmetellään kun on työttömyyttä. Kaikki firmat myydään ulkomaille ja ne muutama hassu suomalainen joka vielä jaksaa yrittää täällä niin odottavat kuoliniskuaan. Sääli. Eikä liiemmin liittynyt nyt patjakeskusteluun tämä vaan tuohon aikaisempaan ikea mainokseen.
Kirjoitin alla olevan viestin Tempur-kokemuksistani jo 19.1 ja samaisen viestin kirjoitin myös Tempurin facebook sivuille Vierailijoiden julkaisuihin. Viestini sieltä oli poistettu ja julkaisin sen uudelleen, poistivat jälleen kerran. Ilmeisesti totuus kirpaisee, enää en sinne viestiä laita poistettavaksi.Kyseisellä palstalla ei näy muidenkaan negatiivisia palautteita, varmaan poistetaan kaikki?
" Ennen Tempurin hankintaa, on hyvä tietää tämän hetken faktat niiden takuusta. Meillä ollu Tempurin 7cm sijauspatja 5-vuotta ja nyt kun siinä nukkuminen on muuttunut sietämättömäksi, sen materiaalin pettämisen eli totaalisen pehmenemisen johdosta, kääntäen nukkuma-asennon kaarelle, otimme yhteyttä sitä myyneeseen Sleep Centeriin. Sieltä tuli myyjän edustaja käymään ja totesi, että tuote on hänenkin mielestä korvattava mutta kertoi, että ohjeet ovat muuttuneet niin, että heidän on tehtävä Tanskaan yhtiölle reklamaatio ja siellä tehdään päätös. Niinkuin arvaattekin, niin päätös oli, ettei korvata. Näyttää siltä, että kilpailu on koventunu ja jostain säästetään. Säästöä tehdään vastuuttomasti asiakkaiden kustannuksella. Mainostetaan 5-vuoden täyttä takuuta, joka jatkuu asteittain vähentyen jopa 15-vuoteen mutta todellisuudessa ei korvat mitään, vaikka heidän edustaja on paikan päällä käynyt toteamassa tuotteen vialliseksi. "
(17.3 Nyt selkäongelmat poistuneet uuden sijauspatjan myötä,joka ei ole nyt, eikä koskaan enään Tempur).
Onko kenelläkään kokemusta Somrest petareista ja tyynyistä? Kuulin, että Suomessa valmistettuja ja laadukkaampia, mutta edullisempia kuin Tempur ja Hästens.
Olemme olleet kolme kuukautta tempur sängyn onnellisia omistajia. Näin jälkikäteen ei voi olla kuin tyytyväinen hankintaan. Kärsin välilevy ongelmista rankan fyysisen työn takia ja vanhalla muutaman satkun sängyllä ei nukkumisesta tullut enään mitään. No, kallishan tempur on. Maksoimme 4000€ rungoista, paksusta petarista ja tyynyistä. Tilauksesta meni kolmisen viikkoa sängyn saapumiseen. Jos jotakin negatiivista on pakko keksiä, niin joskus sänky on hieman kuuma. Eli nyt säästämään hyvän unen puolesta! Ps.autoni on tonnin arvoinen.
Tempur on hiostava, vaikka huonelämpö alle 20 astetta. Painui kuopalle parissa vuodessa, vaikka on käännelty alusta saakka. Selkä aamuisin jäykkä ja jumissa. Keksin laittaa retkipatjan jäykisteeksi petarin alle. Tuli kova hinta/käyttövuosi.
Joku jo mainitsi, että tempurissa on haittakemikaaleja....??? Mitä ja millaisia. Nimittäin itsekin ihmettelin sitä hajua joka kesti viikkoja. Muutenkin totutteluun meni aikaa, mutta sinänsä pidän nyt tuntumasta. Tempur tyynyistä en tykkää (ja lähes kaikki mallit on kokeiltu!).
Mutta meillä siis Tempur flexible base vuoderunko ja nyt 21 cm Cloud patja (ensin oli 25 cm, mutta se liian pehmeä joten vaihdoimme). Ja tämäkin vielä vatsallaan nukkuessa hiukan liian pehmeä, mutta muuten ihana.
Nyt on kuitenkin pitäisi ostaa toiselle asunnolle (jossa paljon työajasta töiden takia, siis lähes 50% tai jopa enemmän) uudet vuoteet - ja ihmettelen kovin että mihinkä tässä nyt päätyisi. Pitäisikö ottaa Original? Tai entäs jos ottaisi sen 19 cm Cloudin, olisiko se aavistuksen jämäkämpi kuin tuo 21 cm - se voisi toimia? Mutta toisaalta siellä on edelliset liian kovat joustinpatjat kyllä, riittäisikö siihen ehkä kuitenkin se Tempur 7 cm petari, ja olisi ihan riittävän hyvä. Ja lisäksi siitä tulisi sitten kai ainakin vähemmän niitä kemikaaleja....joista joku mainitsi. Ne kyllä huolettavat kovin ! Olisiko joku kokeillut useampia tempureita vähän pidempään ja voisi valaista tätä asiaa.....??
Kiva että ap löysit hyvät sängyt - jos nyt vertaat Hästensiin, niin onko parempi? Minkä paksuiset patjat ostitte? Minuakin nuo kemikaalit huolettavat kuten tuota edellä olevaa, osaisiko joku kommentoida? Muovihan on muovia?
Ja sitten kyllä ihmettelen että mikä nyt sitten olisi parempi - moottorisänkyä tekisi mieli - ja tempurkin myy melko edullisella hinnalla sitä, mutta iinä on sitten vain se 7 cm petari, mutta kuulema "omaa tempur materiaalia" . Mutta eihän se nyt kuitenkaan ole samaa kuin itse patjassa, siis varsinaisessa 19 tai 21 cm patjassa??? Että olisiko se versio, että ostaa jotkut vaikka jyskin tai duxin tms. säätösänkyrungot ja siihen kunnon paksun temprusin (aikka 21 cm, ja ehkä halutessaan vielä petarin) kuitenkin se kaikkein paras selän kannalta, kun tulee vielä noin hiukan edullisemmaksi kuin se tempurin oma säätösänky - ja jotenkin tuntuu, että kun siinä on se paksu tempur-patja niini onhan se parempi, kun vain se 7 cm? Voisiko joku selventää noiden eroja ja mikä parempi yms.?
Onpas hyvä, että joku aloitti taas Tempur-ketjun, nimittäin mielestäni on hyvä saada päivitettyä ajantasaista teitoa. Kai noi tempuritkin koko ajan jotenkin uudistuvat, ja muuttuvat. Esim. pari vuotta sitten lopetettiin 15 cm patjojen myynti, ja nyt on loppumassa 19 cm patjat, miksi lie? Kuvittelisi, että ainakaan tuossa 19 cm / vs. 21. cm ei voi paljon olla eroa, mutta budjettiin matalampi voisi sopia paremmin jne.
Eli kun materiaalit ja mallit muuttuu, niin on kiva kuulla päivityksiä teiltä mitä tykkäätte?
Itse olen ollut aiemmin futon fani - juuri tuon luonnonmateriaali homman takia, mutta nyt on tempur harkinnassa. Onkohan niissä sänkyrungoissa siis temprur, mitään haitallisia kemikaaleja, koskeeko tuo ongelma lähinnä patjoja tai / ja tyynyjä?
Me käytiin kanssa testailemassa nyt uutta sänkyä, on ollut meilläkin aiemmin minulla se Cloud, miehellä Original. MInusta on Cloud alkanut tuntua kanssa ehkä hiukan liian pehmeältä, juurikin vatsallaan nukkuessa, ja nyt pähkäilen sitten originalin tai sen uuden Breeze materiaalin välillä. Tuo Breezehän oli hurjasti kalliimpi kyllä - mutta tuntui myös lyhyellä kokeilulla aivan eri tuotteelta. Myyjä sanoi siinä "solukon olevan jotenkin enemmän auki" , tehty erilailla. Jäin oikein ihmettelemään, että mitenkähän on? Onko teillä kokemuksia tuosta Breezestä ja eritoten vertailu se vs. Original?
Yes, hienoa Ap että löysit itsellesi sopivan sängyn. Tuossa edellisessä viestissäni jo epäilinkin että sopiiko Tempur teille kun aiemmin olet Hästenssistä tykännyt, mutta kiva kuulla että sopi.
Tempurista vissiin saa myös ns."hikikaukalon" (niinkuin joku jossakin kirjoitti) mutta hengittävillä vuodevaatteilla ja patjasuojuksella meilläkin on ollut ihan mukava nukkua myös kesällä. Itse tykkään myös pitää makuuhuoneen astetta paria viileämpänä kuin muut huoneet ja kesäisin ikkunan auki yötäpäivää. Tempuri on myös ollut omalle selälleni tähän asti hyvä. Nyt ihan viime viikkoina olen jostainsyystä huomannut että yläselkäni on jumissa ja kipeytynyt, Tempur ei ole laukaissut yönaikana lihasjäännityksiä, no täytynee yrittää jumpata enemmän.