Onko tempur sänky kaikkien kehujen arvoinen?
Ollaan miehen kanssa ostamassa sänkyä ja oon yrittänyt googletella tuoreita kokemuksia tempur sängyistä, mutta ei tunnu löytyvän. Nyt tarvittais apuja! Löytyiskö täältä ketään, jolla on tempur sänky? Onko ollut hyvä ja onko toiminut vielä vuosienkin jälkeen? Meillä on mietinnässä flexible base, cloud patjalla. Sitä ei kait voi pestä mitenkään, niin onko se ollut ongelma?
Vanhoissa keskusteluissa ja blogeissa on melkeinpä pelkkiä kehuja tarjolla...
Kommentit (147)
Minulla on futon-patja ja sen päällä Ikean Tussöy-petauspatja, vastaava kuin Tempur. Ihan mahtava yhdistelmä, varsinkin tattarityynyihin yhdistettynä. Sänky suorastaan imaisee sisäänsä.
On hyvä, mutta patja pitää uusia n viiden vuoden välein. Itsellä selkäongelmia ja tempur ainoa vaihtoehto. Pari viikkoa menee että siihen tottuu, sen jälkeen en muuhun vaihtaisi.
Olen kuumaverinen mutta en ole kokenut että tempur hiostaisi. Nyt patja on viisi vuotta ja alkaa huomata että ei ole yhtä jämäkkä kuin ennen.
Ennen Tempurin hankintaa, on hyvä tietää tämän hetken faktat niiden takuusta. Meillä ollu Tempurin 7cm sijauspatja 5-vuotta ja nyt kun siinä nukkuminen on muuttunut sietämättömäksi, sen materiaalin pettämisen eli totaalisen pehmenemisen johdosta, kääntäen nukkuma-asennon kaarelle, otimme yhteyttä sitä myyneeseen Sleep Centeriin. Sieltä tuli myyjän edustaja käymään ja totesi, että tuote on hänenkin mielestä korvattava mutta kertoi, että ohjeet ovat muuttuneet niin, että heidän on tehtävä Tanskaan yhtiölle reklamaatio ja siellä tehdään päätös. Niinkuin arvaattekin, niin päätös oli, ettei korvata. Näyttää siltä, että kilpailu on koventunu ja jostain säästetään. Säästöä tehdään vastuuttomasti asiakkaiden kustannuksella. Mainostetaan 5-vuoden täyttä takuuta, joka jatkuu asteittain vähentyen jopa 15-vuoteen mutta todellisuudessa ei korvat mitään, vaikka heidän edustaja on paikan päällä käynyt toteamassa tuotteen vialliseksi.
Olen nukkunut nyt vuoden Tempur säätösängyllä jossa pehmeä Cloud-petauspatja.
Saan illalla ihanan mukavan asennon, lantio uppoaa hyvin sänkyyn ja nukahdan mielelläni. Nautin olostani sängyssä.
Nukun hyvin. Aamulla on hyvä, kivuton olo. Ei selkäongelmia.
Tyynyn kanssa täytyy olla tarkka niin että pää jää oikeaan asentoon. Joskus väärän tyynyn kanssa niska on ollut jumissa. Venyttely kuntosali ja tyynyn vaihto auttoi heti.
Kaikkein kuumimpana kesäyönä sänky tuntui vähän lämpimältä, mutta kun tajusin helleöinä luopua ohuesta kesätäkistäkin ja nukkua pelkän lakanan kanssa ongelma poistui.
Talvella pehmeä Tempure taas tuntuu ihanan lämpimältä taikinalta.
Sähkösäätysängyn huono puoli on että siinä tulee viikonloppuisin maattua vähän liian pitkään hereilläkin. Katsomme myös telkkaria niin että Tempure- sänkyjen selkänoja on pystyssä. Se että viihtyy liian pitkään samassa puoli-istuvass asennossa ei ehkä ole terveellistä selälle. Täytyy välilä vähän nousta ylös, tehdä jotain ja kuntoillakin.
Aiemmin tykkäsin myös vahasta erittäin pehmeästä Dux-sängystäkin, mutta yksi iso yhtenäinen runkopatja oli minulle huono ratkaisu kun heräsin aina patjan hytkymiseen kun mies nousi tai käänsi kylkeä.
Välillä kokeilin Ikean patjaa erillisessä sängyssä. ikean pehmeinkin joustinpatjamalli oli minulle aivan liian kova.
Monelle kurvikkaalle naiselle saattaa sopia todella pehmeä sänky johon lantio uppoaa. Kannattaa kokeilla.
Joskus kokeilin kylässä enkä tykännyt. En tykkää siitä muotoutuvuudesta. Oma patja on kova. Mutta makuasiota toki nämä. En huomannut mitään hiostavuutta.
On hyvä 4 vuoden kokemuksella. Maksoi 4000€
Minusta se on mahtava. Osta Velfont-välilakana/patjanpäällinen jos Tempur muuten hiostaa.
Olen nukkunut jo 10 v. Tempurilla, enkä pois vaihtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kokeilin kylässä enkä tykännyt. En tykkää siitä muotoutuvuudesta. Oma patja on kova. Mutta makuasiota toki nämä. En huomannut mitään hiostavuutta.
Tempureakin on monenlaista kovuutta ja yhdistelmää. Se että on jotain versiota kokeillut kylässä ei tarkoita sitä etteikö kyseiseltä valmistajalta löytyisi mukavaa ja sopivalta tuntuvaa versiota.
Itse olen hyvin tarkka patjan juuri oikenanlaisesta pehmeydestä.
Miehille ja isoille ihmisille suositellaan usein koveampaa patjaa. Kevyempi kurvikas nainen voi löytää pehmeästä patjasta itselleen se oikean.
mieti: ostatko työhaalarit ja kysyt miten ne sopivat toimenkuvaasi. mietitkö mihin tarkoitukseen sänky ostetaan , miten sitä käytetään? harkitse ennen ostoa, kuten järkevästi teetkin .
Sängyn ostaminen on yhtä painajaista!
Tahtoo kanssa uuden parisängyn. Duxin 15 vuotta vanha 2002 puolipehmeä malli vetelee viimeisiään. Olen paikannut tilannetta Jyskin foamilla, mutta nyt sekin on jo pysyvällä kuopalla.
Haluaisin sängyn, joka on a) sopiva vähän ylipainoiselle ja kurvikkaalle b) hemmottelee kipuilevaa olkapäätä c) sisältäisi mahdollisimman vähän kemikaaleja.
Vaihtoehtoina olleet Tempur, Futon ja Hästens.
Olen valmis maksamaan, mutta mitä jos teen vikaostoksen?? Kääk!
mitatilauskaveri kans` kirjoitti:
mieti: ostatko työhaalarit ja kysyt miten ne sopivat toimenkuvaasi. mietitkö mihin tarkoitukseen sänky ostetaan , miten sitä käytetään? harkitse ennen ostoa, kuten järkevästi teetkin .
What ?
Ei muuta kuin kauppaan kokeilemaan ja etsimään sitä oikeaa. Varatkaa aikaa.
Me koemaattiin rauhassa ajan kanssa kymmeniä sänkyjä.
Tempuren Säätösängyn kohdalla kohdalla mies vaan sanoi että tämä on nyt se.
Ostettiin lopulta Tempuret koko perheelle.
Ikean sängytkin kiinnostivat kun niiden hinta-laatua oli julkisuudessa kehuttu, mutta kyllä ne koemakaamisten jälkeen karsittiin pois. Kokeilin kaikkia.
Mökillä on vielä vanhat halvat Ikean patjat, mutta nukumme niin paljon paremmin kotona että haaveilen paremmista sängyitä tai edes patjoista sinnekin.
Täällä olikin mun aloittama vanha ketju edelleen hengissä :). Hankittiin viime keväänä se Tempurin Cloud -patja ja on ollut rahansa arvoinen. Sänky on pitänyt muotonsa hyvin ja on ollut selälle ystävällinen. Saattaa olla, että patja olisi ihan inasen pehmentynyt ihan uuteen verrattuna, mutta käytännössä sillä ei ole ollut mitään merkitystä. Kesällä patja oli hieman hiostava, mutta kun vaihtoi kevyet ja hengittävät peitot niin sängyssä oli mukava nukkua kesäkuumallakin (meillä on käytössä myös kosteussuojalakana).
t: ap
Wellpur-patja Jyskistä ajaa saman asian, sano muut mitä vain. Selkäkivut poistuneet kokonasn. Tempur karkeasti ylihinnoiteltu.
Onko rahan arvoinen riippuu rahatilanteestasi. Onhan se aivan selvää, että ilmaa on hinnassa, eikä se ole rahan arvoinen objektiivisesti mitattuna. On se varmasti kuitenkin parhaimpia Suomessa myynnissä olevia sänkyjä, joten jos rahasta ei ole kiinni, niin tuskin se huono ostos on. Tietenkin kannattaa käydä kokeilemassa ennen ostoa. Todennäköisesti halvempikin sänky olisi teille ihan riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on mahtava. Osta Velfont-välilakana/patjanpäällinen jos Tempur muuten hiostaa.
Olen nukkunut jo 10 v. Tempurilla, enkä pois vaihtaisi.
Muovipatjan päälle vielä muovilakana? Ei kiitos, pidän Hästensini.
Luonnonkuitufanina Hästens on aivan huippu. Ei hiosta eikä ole untahäiritsevä sähikäinen.
Hotelleissa on näitä sähikäisiä ja ne tekevät unesta levotonta ja huonoa.
Reilu kymmenen vuotta on Hästenseillä nukuttu ja tosi hyvät ovat edelleen.
Sukulaispariskunta nukkui myös Hästenseillämme ja olivat todella tyytyväisiä sekä kysyivät runkopatjojemme merkkiä.
Hästensin laatu on hintansa väärti.
Moni valitti Tempuren kovuudesta ymmärtämättä että Tempurea myydään monenlaisina yhdisteminä.
Esim sähkösäätöiset sängyt.
Metropoli myy aika edullisesti tavallisen oloista sähkösäädettävää joustinsänkyä jonka päällä on kova 7cm tempurepatja. Pehmeämpikin versio patjasta tuntuu kovalta.
Sänky näyttää ulkoisesti samalta mutta on aivan eri tuntuinen ja kovempi kuin Iskun myymä tempure-materiaalia sisältävä Tempure Relaxation adjustable säätösänky johon saa ihanan pehmeän 5cm Cloud-petarin. Tämä versio meillä on ollut käytössä eikä ainakaan ole millään säällä kova.
Vepsäläisellä olisi ollut samantyyppinen vähän korkeammalla rungolla.
Nyt kun ostettiin lisää Tempuresänkyjä selvisi että Tempure North säätösängyssä on uusi ihanan pehmeä patja joka ei tarvitse enää lämpöä pehmetäkseen.
Ostettiin nyt sitten sellainen kokeiluun.
Vähän arvokkaita nämä ovat, mutta hintaa saatiin kaupassa neuvoteltua.
Toivottavasti sängyt kestävät käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos massia osta Hästens, elämäni parhaita ostoksia.
Osuit arkaan paikkaan ;). Meillä on 120 cm Hästens, mutta se jää leveydeltään liian pieneksi kahdelle eli tarvitaan lisää tilaa. Harmi vaan kun ei meinaa olla massia ostaa 160 cm Hästensiä. Siks harkinnassa olis tempur ja toisaalta tempuria on kovasti kehuttukin.
Ollaan btw oltu tosi tyytyväisiä tohon 120 cm Hästensiin, on säilyttänyt muotonsa vaikka kaks normikokoista ihmistä siinä on nukkunut jo kolmatta vuotta. t: ap
Auts, oottekohan jo ostaneet sen uuden sänkynne? Mulla on vuoden verran ollut Tempur sänky käytössä ja kyllä olen kaikinpuolin ollut tyytyväinen.
Mutta niinkuin olet lukenut niin Tempur jakaa mielipiteitä toiset tykkää ja toiset ei. Mä tykkään Tempurista koska se on kova ja hyvä mun selälle MUTTA olen joskus nukkunut Hästensissä ja ei siitä en pitänyt laisinkaan.
Ajattelin siis niin että jos sinä taas pidät Hästensistä niin saattaa olle että et ehkä pidä Tempurista.
Miettikää tarkkaan millaisen patjan ostatte! Nukkumismukavuus ei koske vain ergonomisuutta...
http://www.chem-tox.com/guest/guestbook.html
https://www.themattressunderground.com/mattress-forum/index/16987-tempu…