En suostunut ostaman teinille muotivillityksiä ja tässä lopputulos:
En voisi olla tyytyväisempi! Villityksillä tarkoitan esim. Svea-pipo, kånken-reppu.. Vaikka teini kuinka ruinasi niin ei. Ja arvatkaapa mitä? Tytöstä on tullut mielettömän "mageen" näkönen ja tyyliltään persoonallinen mutta tyylikäs. Ikää on nyt siis 15v.
Jälkeenpäin kun olen häneltä jostain vaatteesta kysynyt niin on itsekkin myöntänyt että "se oli oikestaan ihan tyhmä". Uskon että näin hän oppii asioissa ylipäätään tekemään omien aivojen mukaan eikä niin kuin kaikki muutkin tekee!
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli niin tai näin, ujo lapseni saa olla niin massaa kuin haluaa niin kauan kuin haluaa. Jos se tekee hänet iloisemmaksi, se ei ole minulta pois. Terveeksi kehittynyt aikuinen voi sitten alkaa individualistiksi jos haluaa.
Tämä on sinun ajattelutapasi ja olen siitä eri mieltä, mutta ymmärrän myös pointtisi. :) Voin vannoa että lapseni on loppupeleissä yhtä iloinen kuin sinun!
Rohkaiseminen on fiksumpaa kuin pakottaminen. Loppupeleissä luultavasti lapseni kokee, että häntä tuettiin, ei väheksytty siitä, että haluaa olla kaverinsa kaltainen.
Siis.. Oletko sä hyvä ihminen, aikuinen ihminen, TOSISSASI sitä mieltä että mun tyttären tulevaisuuteen tulee negatiivisesti vaikuttamaan se, kun hän ei saanut esim. Kånken-reppua? Hän on tällä hetkellä oikein iloinen nuori ihminen ja tulevaisuus näyttää hyvältä. Missä vaiheessa se romahtaminen sitten tulee? Keski-ikäisenä tulee yht'äkkiä tarve tarttua viinapulloon? Ja silmissä Kånken-reppu jota ei saanut.
Ei se reppu vaan se äidin ajatus siitä, että reppua et saa, koska minä en halua, että olet sellainen reipas reppuselkäinen skandinaavisen näköinen nuori, jolla on puhtaat hiukset, iloinen ilme, kohtelias käytös ja joka nauttii ulkoilmaelämästä. Jonain päivänä se tyttö tajuaa, että äiti halusi hänen ulkoisen habituksensa vastaavan jotain sellaista, millainen tyttö ei ollut lainkaan! Tytön kaikki yritykset olla tietynlainen teilattiin samantien vetoamalla siihen, että kaikkea ei voi saada. Saada voi vain ne asiat, jotka äiti hyväksyi.
Ei kyse ole repusta lainkaan vaan koko ap:n ajatusmaailmasta, jossa nuorelle pitää näyttää, että hänen toiveensa eivät ole mitään, jos ne eivät ole myös äidin toiveita. On eri asia selittää nuorelle, että reppu on kallis, siihen ei ole varaa kuin sanoa, että en osta sitä, koska haluan, että joudut epämukavuusalueellesi ja löydät oman tyylisi. Se ei saa olla sellainen, mitä nyt toivot vaan sellainen, jonka äiti hyväksyy.
Totta kai tyttäreni on myös saanut asioita, eikä hänen ole sen kummemmin tarvinut niitä selitellä. Jos olen nämä ääripää villitykset kieltänyt, niin tarkoittaako se että olen KAIKEN kieltänyt? Totta kai hän on saanut myös oman tahtonsa läpi. Jokaisella äidillä on oikeus sanoa jyrkkä ei, ja tämä on se minun asia johon sanon jyrkän ei.
Entä jos se tyttö olisi ostanut nuo ei-tavarat omilla rahoillaan? Olisitko silpunnut ne saksilla pieniksi palasiksi.
Ja totta kai sanoit joo niille asioille, joita itsekin halusit lapsen ostavan kuten neuvostoaikainen kukkahuivi ja karvainen kypärämyssy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on ap toiminut
nuorelle pitää näyttää, että hänen toiveensa eivät ole mitään, jos ne eivät ole myös äidin toiveita.Lopputulos: Äidin toimien johdosta nuori, joko on loistavan hyvä maku.
Miksi koko idea tuntuu siltä, että äiti ei ole penaalin terävin kynä?
Miksi tämän kommentin kirjoittaja vaikuttaa siltä että ei ymmärrä lukemaansa? Ja on kapeakatseinen? Ap vaikuttaa fiksulta.
Vielä kun keksisi, että mitä fiksua siinä ap:ssa on. Ai niin, sen mielestä sen aikaisemmin ruma lapsi on nyt tyylikäs, kun sillä ei ole converseja jalassa kuten kaikilla muilla.
Ja jouluna sillä oli keltainen lakki, että se erottui massasta.
Olettepa te ilkeitä. Opetatteko lapsenne samanlaisiksi?
Mä vihaan merkkikuteita, mutta lapselleni olen ne suonut, että hän voi kokea olevansa samanlainen kuin muut. Se on ohimenevä vaihe. Kuten muukin, oma maku kehittyy yläkoulussa.
Olin varmaan onnekas lapsi, koska äitini oli ompelija. Sain aina muokata muotijutuista omanlaiseni version ja äiti toteutti. Minulla oli uniikit, omantyyliseni, muotia mukailevat releet. Nyt makuni on liian kallis tuloihini nähden. Laatu houkuttaa.
Mä en ihan hirveästi jaksa uskoa, että äidin maku vaikuttaa lapseen. Mun äiti on elegantti leidi, minä homssuinen ja tyttäreni varma pukeutuja, jolla on hyvä maku.
Vierailija kirjoitti:
En voisi olla tyytyväisempi! Villityksillä tarkoitan esim. Svea-pipo, kånken-reppu.. Vaikka teini kuinka ruinasi niin ei. Ja arvatkaapa mitä? Tytöstä on tullut mielettömän "mageen" näkönen ja tyyliltään persoonallinen mutta tyylikäs. Ikää on nyt siis 15v.
Jälkeenpäin kun olen häneltä jostain vaatteesta kysynyt niin on itsekkin myöntänyt että "se oli oikestaan ihan tyhmä". Uskon että näin hän oppii asioissa ylipäätään tekemään omien aivojen mukaan eikä niin kuin kaikki muutkin tekee!
Ap on mielenterveysongelmainen sosiopaatti, joka vihaa naissukupuolta. Kirjoittelee teineistä ja sana teini koskee aina tyttöä, jos haluaa puhua pojasta, ei käytä sanaa teini, joka ei suomen kielessä ole positiivinen sana.
Trolleja kirjoittelee.
Mä meen tänään ostamaan valkoisen kånkenin:) lapsillani on vaaleanounainen ja lime. <3 tykkään kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi. Surullista että ette osaa ajatella asioita eri tavalla. Aika hurjaa jos ihmisen elämä menee vituiksi kun ei saanut kånkenia.
Aika hurjaa, jos ihmisen elämä menee vituiksi koska hänelle on ostettu Kånken.
Jos hän tänäkin päivänä haluaisi pukeutua massavirran mukaan niin hyväksyisin sen. Mutta eipä halua. Luulisi että olisitte iloisia pienen ihmisen puolesta joka on ikäisekseen todella fiksu? Mitä se on teiltä pois? Mua ei kiinnosta miten teidän tyttäret pukeutuu, miksi mun tytär on noin hiton iso ongelma teille? Ja kehtaattekin väittää että hän oikeasti tyyliin vihaa mua? Todella typerää käytöstä ÄITI-ihmisiltä. Veditte hieman överiks jälleen.
Miten niin sinua ei kiinnosta miten muiden tyttäret pukeutuvat? Miten sinä voisit enää tuntue itsesi ja tyttäresi niin verrattoman paljon paremmaksi, jos muut lakkaisivat pukeutumasta svea-pipoon ja kånkeniin?
Et ehkä ärsyttäisi muita niin kamalasti, jos et jatkuvasti jauhaisi miten paljon fiksumpi sinun tyttäresi on verrattuna toisten massa- tyttäriin.
Mutta jos näinkin merkityksetön asia saa sinut tuntemaan itsesi hyväksi äidiksi (siis todella paljon paremmaksi,kuin ne svea-pipoja ostelevat massa-mutsit), niin anna mennä vaan😊
Mistä lähin ihmisen älykkyys on muuten mitattu pukeutumisesta?!
Ja vielä: pitäisköhän sun miettiä jotain harrastusta yms. jotta voisit jättää tyttären vaatekaapin rauhaan😊
Vierailija kirjoitti:
"Mageen" näkönen äiskän mielestä... onnea vaan ja menestystä.
Ei saatana, tää palsta on täynnä idiootteja :D tais av-mammat tosiaan loukkaantua, tai sitten harvinaisen tyhmiä! Jankkaatte jankkaamisen ilosta apn kanssa?
Sympatiat ap:lle! En mäkään aijo tytölleni ostaa rumia ja ainoastaan merkin takia maksaa itseäni kipeeksi tollasista asusteista. Onneksi tyttö on vasta 4 vuotta, eikä sitä kiinnosta pätkääkään mitä on päällä, kunhan niissä on hyvä temmeltää :)
Vierailija kirjoitti:
Eli se pukeutuu nyt äitinsä haluamalla tavalla vai? Varmaan tosi magee juu. Olet kuin sinä 80-luvulla. Sun päätöksen todistaa oikeaksi myös se, että 15-vuotias on sitä mieltä, että sen tyyli 13-vuotiaana olisi ollut ihan tyhmä. APn kannattaisi lähinnä keskittyä donitsin syöntiin ja jättää ajatukset omikseen!
Voi teitä mammoja :) Ap, nostan hattua! Ei tarvitse tulla pirttihirmu mammaksi lapsien myötä. Itsekkin olen tytölleni toki äiti, mutta myös ystävä.
Ap:n kirjoituksista tulee selvästi ilmi, että kyse on rahasta. Nyt sitten lapsi kulkee 90 -luvun kirpparikuteissa.
Mulle ihan sama miten pukeudutaan ja kaikkea muotia ei lapsille tarvi hankkia, mutta tämmöinen muodin halveksiminen, josta paistaa läpi oma rahattomuus niin niin on noloa.
Mun teinillä on Jopo, Kånken, iPhone jne. Ostan mahdollisuuksien rajoissa tai hän ostaa viikkorahoillaan.
Teinin maku ja tyylitaju kehittyvät iän myötä yksilölliseksi minun mielipiteistä huolimatta. En näe syytä ohjata sitä mihinkään suuntaan.
Mua säälittää Ap:n lapsi, joka ei saa koskaan olla niinkuin muut. Se on tärkeä kehitysvaihe lapsen elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Hän on tyyliltään vähän semmoinen hippi/grunge, mutta todella hillitysti ja sievän tyttömäisesti. Ei mauttomasti ollenkaan.
Tämä hippigrungeyhdistelmähän on ysärin kanssa nimenomaan muodissa tällä hetkellä. Että kyllä. Uniikki on. Ihan varmasti.
Mutta Ap, miksi kaikki massavaatteisiin pukeutuvat tekevät sen vain massan takia? Eikö ole mahdollista, että joku kokeekin sen massatyylin omaksi tyylikseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti ei nähnyt lapsensa tunteita. Se on se idea. Lapsi halusi jossain vaiheessa samanlaisen repun kuin muut. Halu olla samanlainen kuin muut on tunne, jonka äiti on jättänyt huomioimatta. Normaaliin kehitykseen kuuluu vaihe, jossa halutaan sitä samaa kuin muillakin. Äiti ei välittänyt vaan jyräsi omalla mielipiteellään. Lapsi ei kokenut tulevansa kohdatuksi ja ymmärretyksi.
Hei..Et oo tosissas :D Tyttäreni RÄKÄTTI kun näytin tämän hänelle :D Hahhaa, hän kysyi voiko tälle palstalle tehdä tunnusta, voisimme kuulemma yhdessä kirjoittaa tänne nimimerkillä "ernut". :D
Epäilen että et oikeasti ole luetuttanut tyttärelläsi tätä ketjua, yrität vain paeta hänen selkänsä taakse. Toisaalta voihan tuo olla tottakin, kasvatuksesi on tepsinyt; fiksu tyttösi räkättää ja puhutte bää bää-lampaista jne.. ihan sama nitä ihmisellä on päällä ja millaista laukkua kantaa tai on kantamatta jos käytöstavat ja suhtautuminen muihin ihmisiin on ylimielistä ja pilkallista. Kovin hyvää kuvaa et itsestäsi ihmisenä ja kasvattajan ole antanut, et myöskään persoonallisesta tyttärestäsi.
Miksi tämän kommentin kirjoittaja vaikuttaa siltä että ei ymmärrä lukemaansa? Ja on kapeakatseinen? Ap vaikuttaa fiksulta.