Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko niiden töiden saaminen niiiin vaikeaa?

Vierailija
04.01.2016 |

Olen kauhulla kuunnellut tarinoita ja lukenut blogeja yms, miten vaikeaa on työnsaanti. Ja tiedän, että työttömyysprosentit jyllää isohkoissa kaupungeissakin 15 kieppeillä. Yritän olla masentumatta muiden puheista ja ajatella, että kyllä niitä töitä on mahdollista löytää...

Olen siis 35v, viime keväänä maisteriksi valmistunut (luonnontieteistä). Jäin gradun jälkeen yliopistolle jatkamaan töitä, mutta nyt alkaa olla projekti päätöksessä ja alan etsiä muita töitä (päätin, että en jää jatkamaan opintojani). Oman alan työkokemusta on siis alle vuosi, muuten olen tehnyt lähinnä viestinnän ja myynnin parissa hommia. CV aika rikkonainen, mutta toisaalta on monenlaista osaamista.

Yritän olla masentumatta ja ahdistumatta etukäteen, mutta vähän hirvittää. Kertokaa, että onko niitä töitä ihan mahdoton saada!

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla lapsia?

Kun ikä on 35 ja jos vielä ei ole lapsia, on työllistyminen erittäin hankalaa. Ja tietysti työkokemuksen puute noinkin "iäkkäänä" on iso miinus.

35-vuotias "iäkäs". Vaikka vain lainausmerkeissä, niin ei jumalauta. Pitäkää tunkkinne!

Vierailija
102/112 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten alan softat voi opetella, jos ei pääse töissä harjoittelemaan asiaa? Ohjelmat on aika kalliita ostaa itselle vain siksi, että ehkä voi tarvita niitä töissä. Kouluissa ollaan pääasiassa jäljessä näistä asioista lähes aina. Kursseilla voi opetella, jos hyvällä tuurilla sellainen kohtalaisen läheltä löytyy. Minäkin opin käyttämäni pääohjelman kunnolla vasta töissä, vaikka siitä kurssi valmiiksi käytynä olikin koulussa. Mutta - koulussa oi vanha versio. 

Jos tätä yläpeukutetaan noin ahkerasti ja porukka on siis samaa mieltä, niin ymmärrän, miksi ette löydä töitä. Tällaista surkeaa selittelyä ja oma-aloitteisuuden puutetta ei yksikään työnantaja halua nähdä.

Minä kirjoitin tuon viestin. Montako ohjelmaa itse hallitset todella hyvin? Itse käytän juuri CAD-ohjelmia. Mutta oletko edes perillä, kuinka paljon niitä on? Oletko perillä siitä, että AutoCadin suosio on koko ajan laskeva ja vastaavia on kymmeniä? Eri aloilla on vielä eri ohjelmat. Toki osaamalla yhden oppii muutkin helposti, mutta kun työnantaja vaatii, että olisi hallittava erinomaisesti juuri se yksi. En ole vakuuttunut sinunkaan pätevyydestäsi, jos kuvittelet, että Autocadin oppii kovin hyvin hallitsemaan kuukauden ilmaisohjelmalla, jos siinä samalla opettelee muita ohjelmia. Itse olen käyttänyt AutoCadia vuosia, ja silti löytyy vielä jotain uutta - mutta ongelmaksi muodostuu se, että yhteistyökumppaneista enää harva AutoCadia käyttää ja osa ei jostain kumman syystä tahdo saada AutoCad-sovelluksia enää auki. Lisäksi firmoilla, kuten meillä, on täysin itse tehtyjä sovelluksia, esim. juuri Excelistä. Ei niitä opi missään koulussa.

Nykyisen työelämän ongelma on juuri se, ettei riitä perusasioiden osaaminen, vaan pitäisi hallita kaikki kuin olisi 10 vuotta tehnyt töitä. Erilaisia ohljelmia on tuhansia, montako sinä hallitset täydellisesti? Kouluissa ei ole kuin muutama, monessako päivässä opit hallitsemaan täydellisesti ne kaikki? 

En tiedä CADeista mitään, mutta hallitsen toki oman alani standardisoftat aika lailla täydellisesti. Shortcutit on selkärangassa jne.

Pointti oli se, että jos menet hakemaan suunnittelutoimistosta kesätöitä ja kerrot, että tätä työtä haluan tehdä ja siksi olen muun muassa opetellut omalla ajallani AutoCadin ja tehnyt sillä tällaisen ja tuollaisen hienon häkkyrän, niin olet aika vahvoilla. Muut nimittäin kaivavat nenää ja kertovat että no olimmä yhen kurssin käyny ja mutku ei niitä softia saa mistään.

Softat on kuitenkin vain yksi osa-alue, mutta aidosti työtä haluava kääntää kaikki kortit. Varsinkin, kun uran alussa osaamista tai näyttöjä ei vielä ole. Ideana on näyttää, että haluat sen työn ja olet niin oma-aloitteinen ja päämäärätietoinen, että olet todella ponnistellut alalle pääsemisen eteen. Sellaisia tyyppejä on vähän, eivätkä he jää työtä vaille. Ihan kivoin arvosanoin valmistunut sadan hakemuksen kirjoittaja sen sijaan ei erotu mihinkään suuntaan.

Minä en ole saanut, vaikka olen opiskellut vapaa-ajallani ja ostanut kalliit ohjelmat. Mutta onko sellaisella ihmisellä paljon varaa arvostella muita, jolle pikanäppäinten osaaminen on niin kova juttu että se pitää ihan erikseen mainita?

Montako kertaa pitää mainita, että softat on vain yksi osa-alue? Annoin tuolla konkreettisia ohjeita mitä tehdä, miten verkostoitua ja miten antaa hyvä ja kiinnostunut kuva itsestä. Mikset kommentoi niitä, vaan tartut pienenpieneen detaljiin?

Oletko selvittänyt hakemasi alan vaatimukset? Osaatko alan käsitteet, perusteoriat ynnä muut kuin vettä vaan? Tunnetko firmat ja alan dynamiikan? Seuraatko alan lehtiä ja keskustelufoorumeita? Oletko käynyt rekrytointitapahtumissa ja lounastanut alalla olijoiden kanssa? Treenaatko työhaastatteluja varten?

Minä muuten tein nuo kaikki ja pääsin ilman perhesuhteita tai onnenkantamoisia erittäin kilpaillulle toimialalle pahimman talouden romahduksen hetkellä. Sitä sinun ei tietystikään tarvitse uskoa, mutta harkitse nyt edes vinkkejäni.

Sori, mutta vinkkisi ovat melko naiiveja itsestäänselvyyksiä. Sinulla kävi uskomaton mäihä, jonka nyt lasket omaksi ansioksesi. Tätä on tietysti vaikeaa myöntää, joten helpompi selittää asia niin, että muut eivät vain tajua asioita yhtä hyvin kuin sinä tai ovat muuten vajavaisia. Tämä harha on ihan inhimillistä, perustason ihmispsykologiaa. Näin se ihmismieli toimii. Toki jos pyrkii todella kehittämään itseään, olisi hyvä oivaltaa ajatuskuvionsa taustalla vaikuttava harhainen malli.

Tämä siis kaikella ystävyydellä toiselta töissäkäyvältä.

Kuten mainitsin, olen ollut rekrytoinneissa mukana monta kertaa. Olen lukenut useita satoja hakemuksia ja ollut haastattelemassa viitisen kertaa. Näiden kokemusten perusteella mainitsemiani naiiveja itsestäänselvyyksiä ei toteuta juuri kukaan.

Minä väitän, että noiden asioiden tekeminen edisti työnsaamistani. Sinä väität, että näin ei ollut, vaan kyseessä oli vain tuuri. Silloin on oltava joko niin, että noilla asioilla ei ylipäätään ole merkitystä työn saamisen kannalta tai että merkittävä osa muistakin tekee niin, jolloin suhteellista etua ei ole saatavissa. Kumpaan näistä uskot?

Se, ettet kohtaa kuin osaamattomuutta johtuu siitä, että olette pistäneet suoraan roskiin kaikkien yli kolmekymppisten hakemukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä työnantajien vaatimukset ovat ihan ylimaallisia, mutta täytyy kyllä kommentoida tätä softa-asiaa. On kyllä lähtökohtaisesti jotain vialla, jos softan KÄYTTÖ on jotain ylimaallista. Olen itse käyttänyt erilaisia ohjelmia elämäni aikana valehtelematta satoja, ja määrä lisääntyy vielä tästäkin, jos otetaan kaikenmoisia pikkukomentoriviohjelmia mukaan. Lähes kaikkia ohjelmia oppii käyttämään kuka tahansa. Poikkeuksia ovat lähinnä jotkut edistyneet ohjelmoijan ohjelmistot ja tieteelliset ohjelmistot.

Lisäksi ilmainen (ja usein parempi) vastine löytyy lähes ohjelmalle kuin ohjelmalle. Esimerkkejä:

Word -> LibreOffice Writer

MatLab -> SciLab

PhotoShop -> Gimp, UFRaw, Darktable...

kaupallinen C(++)-käännin -> gcc

InDesign, QuarkXpress... -> LaTeX

...

Ja sen linukankin voi itselleen asentaa, niin samalla saa sen ilmaisen ohjelmistomaailman itselleen kerralla.

Vaikeaa on ohjelmien OHJELMOINTI.

Millä logiikalla latex vastaa mielestäsi indesignia? Gimp on muuten aivan pska.

Vierailija
104/112 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä työnantajien vaatimukset ovat ihan ylimaallisia, mutta täytyy kyllä kommentoida tätä softa-asiaa. On kyllä lähtökohtaisesti jotain vialla, jos softan KÄYTTÖ on jotain ylimaallista. Olen itse käyttänyt erilaisia ohjelmia elämäni aikana valehtelematta satoja, ja määrä lisääntyy vielä tästäkin, jos otetaan kaikenmoisia pikkukomentoriviohjelmia mukaan. Lähes kaikkia ohjelmia oppii käyttämään kuka tahansa. Poikkeuksia ovat lähinnä jotkut edistyneet ohjelmoijan ohjelmistot ja tieteelliset ohjelmistot.

Lisäksi ilmainen (ja usein parempi) vastine löytyy lähes ohjelmalle kuin ohjelmalle. Esimerkkejä:

Word -> LibreOffice Writer

MatLab -> SciLab

PhotoShop -> Gimp, UFRaw, Darktable...

kaupallinen C(++)-käännin -> gcc

InDesign, QuarkXpress... -> LaTeX

...

Ja sen linukankin voi itselleen asentaa, niin samalla saa sen ilmaisen ohjelmistomaailman itselleen kerralla.

Vaikeaa on ohjelmien OHJELMOINTI.

Millä logiikalla latex vastaa mielestäsi indesignia? Gimp on muuten aivan pska.

Jaha. Taas joku LoseDos-trolli on kömpinyt ulos luolastaan. Tiedätkö oikeastaan mitään LaTeXista? Seuraavassa lainauksia netistä:

- I know that IOP typesets the manuscripts they print in LaTeX. Elsevier, the largest scientific publishing company in the world, uses an XML format internally and converts it to LaTeX for the print manuscripts.

- i've never seen anything from springer that looked like it was typeset by anything except *TeX.

- Quite a few Cambridge University Press books use LaTeX.

- Google use it for some internal stuff.

Kaunokirjallisuuden ystäville seuraava :

http://www.mikebrotherton.com/novels/stardragon.pdf

Gimpin haukkuminen oli ja meni jo. Kun en seuraa teidän kämyisiä haukkurunkkutuokioitanne, niin en osaa sanoa tämänhetkisestä runkhirinkisoftasta, mutta päivitäpä tietosi jossain omissa foorumeissanne.

Vierailija
105/112 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä saa töitä ainoastaan aiheettomilla jälki-istunnoilla, ADHD-lääkityksellä, oppivelvollisuuden suorittamisella henkilökohtaisen avustajan tuella ja/tai muussa kuin lähikoulussa sekä/tai Hammurabin lakia noudattamalla. Kiinni jäämisestä saa ylennyksen.

Vierailija
106/112 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on sentään jotain oman alan työkokemusta ja lisäksi kokemusta viestinnästä. Kannattaisi miettiä, miten viestinnän osaamista pystyisi alallasi hyödyntämään.

Vierailija
107/112 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luvannut töitä sille joka antaa tässä videossa esiintyvälle rouvalle takaisin ja jää poliisille kiinni

Mitä enemmän hän laittaa vastaan sitä enemmän saa lihaksia puhkoa. Turun puukottajan kiduttamisestakin saa ylennyksen.

Vierailija
108/112 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka kerjäävät verta nenästään saa meilläpäin töitä.

Vierailija
109/112 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on fysiikan tohtori. Väitteli 2013.

Hakee kaikkia paikkoja ja lähettelee avoimia hakemuksia.

Ehkä joku päivä.....

Suomessa ei kannata tohtoriksi väitellä jos aikomus on töitä hakea yksityiseltä eikä jäädä yliopistolle. Liian korkea koulutus, joka pelästyttää työnantajat. Ikävä tosiasia.

Vierailija
110/112 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska pelkään itseäni viisaampia otan töihin ainoastaan itseäni tyhmempiä

Vierailija
111/112 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä kiinnostaa eniten hakijoiden rikosrekisteri. Mikäli se koostuu rattijuopumuksista tai pahoinpitelyistä emme ota töihin mutta mikäli siihen kuuluu kalavelkojen maksaminen lupaamme heti ylennyksen.

Vierailija
112/112 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinpitelysyytteen saanut saa töitä vasta hakatuksi tulemisen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi