Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko niiden töiden saaminen niiiin vaikeaa?

Vierailija
04.01.2016 |

Olen kauhulla kuunnellut tarinoita ja lukenut blogeja yms, miten vaikeaa on työnsaanti. Ja tiedän, että työttömyysprosentit jyllää isohkoissa kaupungeissakin 15 kieppeillä. Yritän olla masentumatta muiden puheista ja ajatella, että kyllä niitä töitä on mahdollista löytää...

Olen siis 35v, viime keväänä maisteriksi valmistunut (luonnontieteistä). Jäin gradun jälkeen yliopistolle jatkamaan töitä, mutta nyt alkaa olla projekti päätöksessä ja alan etsiä muita töitä (päätin, että en jää jatkamaan opintojani). Oman alan työkokemusta on siis alle vuosi, muuten olen tehnyt lähinnä viestinnän ja myynnin parissa hommia. CV aika rikkonainen, mutta toisaalta on monenlaista osaamista.

Yritän olla masentumatta ja ahdistumatta etukäteen, mutta vähän hirvittää. Kertokaa, että onko niitä töitä ihan mahdoton saada!

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu on viime vuosien aikana laittanut varmaan yli 100 hakemusta mutta töitä ei ole löytynyt. Kyseessä mt-potilas jolla vaikeuksia sosiaalisissa kontakteissa, ymmärrän miksi hän ei ole töitä saanut mutta ei voi olla harmittamasta hänen puolestaan, ahkerimpia työnhakijoita joita tiedän.

Vierailija
22/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 % avoimista työpaikoista menee työpaikan vaihtajille. En löydä tähän hätään lähdettä, mutta ihan faktatieto on, ja näkyy kyllä omallakin työpaikalla. Ihmiset liikkuvat hankkeista toisiin ja samojen verkostojen sisällä, hyvin harvoin avautuvaan työtehtävään palkataan työtön työnhakija. Eli kannattaa ihan oikeasti verkostoitua, somettaa, pyrkiä työkokeilun kautta tuomaan osaamistaan esille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä kuulostaa masentavalta teidän kokemuksenne. :(

Vasta ihan muutaman hakemuksen olen laittanut ja yhden niistä tiimoilta puhuin rekrytoijan kanssa puhelimessa. Siihen paikkaan oli 40 hakijaa, mikä ei minusta kuulostanut hirvittävän paljolta. Mutta ilmeisesti monesti voi olla vieläkin enemmän.

Pitää toivoa, että käy hyvä tuuri ennen kun itsetunto romahtaa!

ap

Mietippä että niistä 40 hakijasta valitaan vain yksi ja 39 jää kanssasi kilpailemaan seuraavista avautuvista paikoista. Toisaalta 40 on todella vähän ja aika usein määrät on 100-200 per paikka tai sihteerien tapauksessa voi olla enemmänkin.

Vierailija
24/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten alan softat voi opetella, jos ei pääse töissä harjoittelemaan asiaa? Ohjelmat on aika kalliita ostaa itselle vain siksi, että ehkä voi tarvita niitä töissä. Kouluissa ollaan pääasiassa jäljessä näistä asioista lähes aina. Kursseilla voi opetella, jos hyvällä tuurilla sellainen kohtalaisen läheltä löytyy. Minäkin opin käyttämäni pääohjelman kunnolla vasta töissä, vaikka siitä kurssi valmiiksi käytynä olikin koulussa. Mutta - koulussa oi vanha versio. 

Jos tätä yläpeukutetaan noin ahkerasti ja porukka on siis samaa mieltä, niin ymmärrän, miksi ette löydä töitä. Tällaista surkeaa selittelyä ja oma-aloitteisuuden puutetta ei yksikään työnantaja halua nähdä.

Minä kirjoitin tuon viestin. Montako ohjelmaa itse hallitset todella hyvin? Itse käytän juuri CAD-ohjelmia. Mutta oletko edes perillä, kuinka paljon niitä on? Oletko perillä siitä, että AutoCadin suosio on koko ajan laskeva ja vastaavia on kymmeniä? Eri aloilla on vielä eri ohjelmat. Toki osaamalla yhden oppii muutkin helposti, mutta kun työnantaja vaatii, että olisi hallittava erinomaisesti juuri se yksi. En ole vakuuttunut sinunkaan pätevyydestäsi, jos kuvittelet, että Autocadin oppii kovin hyvin hallitsemaan kuukauden ilmaisohjelmalla, jos siinä samalla opettelee muita ohjelmia. Itse olen käyttänyt AutoCadia vuosia, ja silti löytyy vielä jotain uutta - mutta ongelmaksi muodostuu se, että yhteistyökumppaneista enää harva AutoCadia käyttää ja osa ei jostain kumman syystä tahdo saada AutoCad-sovelluksia enää auki. Lisäksi firmoilla, kuten meillä, on täysin itse tehtyjä sovelluksia, esim. juuri Excelistä. Ei niitä opi missään koulussa.

Nykyisen työelämän ongelma on juuri se, ettei riitä perusasioiden osaaminen, vaan pitäisi hallita kaikki kuin olisi 10 vuotta tehnyt töitä. Erilaisia ohljelmia on tuhansia, montako sinä hallitset täydellisesti? Kouluissa ei ole kuin muutama, monessako päivässä opit hallitsemaan täydellisesti ne kaikki? 

En tiedä CADeista mitään, mutta hallitsen toki oman alani standardisoftat aika lailla täydellisesti. Shortcutit on selkärangassa jne.

Pointti oli se, että jos menet hakemaan suunnittelutoimistosta kesätöitä ja kerrot, että tätä työtä haluan tehdä ja siksi olen muun muassa opetellut omalla ajallani AutoCadin ja tehnyt sillä tällaisen ja tuollaisen hienon häkkyrän, niin olet aika vahvoilla. Muut nimittäin kaivavat nenää ja kertovat että no olimmä yhen kurssin käyny ja mutku ei niitä softia saa mistään.

Softat on kuitenkin vain yksi osa-alue, mutta aidosti työtä haluava kääntää kaikki kortit. Varsinkin, kun uran alussa osaamista tai näyttöjä ei vielä ole. Ideana on näyttää, että haluat sen työn ja olet niin oma-aloitteinen ja päämäärätietoinen, että olet todella ponnistellut alalle pääsemisen eteen. Sellaisia tyyppejä on vähän, eivätkä he jää työtä vaille. Ihan kivoin arvosanoin valmistunut sadan hakemuksen kirjoittaja sen sijaan ei erotu mihinkään suuntaan.

Vierailija
25/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakijamäärillä mitattuna kilpailu voi olla kovaa, mutta todellisuudessa ei ehkä niinkään. Itse olen eräällä halutulla toimialalla töissä, ja etsimme vastavalmistuneita vuosittain. Hakijoita on ollut yleensä noin sadan luokkaa, mutta hyviä ei välttämättä yhtään. Kauppis, Hanken tai entinen TKK on toki kaikilla käyty, mutta alasta eivät tiedä mitään, haastatteluun ei ole valmistauduttu lainkaan ja lisäksi perustaidotkin ovat aivan pielessä. Niistä lähtökohdista on varsin vaikea vakuuttaa haastattelijoita.

Toisin sanoen: valitse kiinnostava toimiala, selvitä sen vaatimukset ja toiminta, opettele alan softat ja muut perusasiat sekä mahdollisuuksien mukaan verkostoidu esim. käymällä rekrytointitilaisuuksissa tai lounaalla alalla olevan kaverin kaverin kanssa. Sen jälkeen olet haastatteluissa valovuoden edellä muita.

Työnantajien nirsous kasvaa sitä mukaa kuin työttömien ylitarjonta lisääntyy. Eivät hakijat ole huonoja, vaatimukset vain ovat epärealistiset. Ala pitäisi tuntea perinpohjin ennen kuin on oltu päivääkään alan töissä.

Vierailija
26/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua nuorempia, joilla on sekä koulutus että enemmän kokemusta on hakijoissa lukemattomia.

Työpaikkaa on ollut vaikea saada jo vuosia. Mistä tulevat nämä kaikki muut paremmat ihmiset, joilla on jo paljon työkokemusta, vaikka ovat nuorempia?

Vierailija
27/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten alan softat voi opetella, jos ei pääse töissä harjoittelemaan asiaa? Ohjelmat on aika kalliita ostaa itselle vain siksi, että ehkä voi tarvita niitä töissä. Kouluissa ollaan pääasiassa jäljessä näistä asioista lähes aina. Kursseilla voi opetella, jos hyvällä tuurilla sellainen kohtalaisen läheltä löytyy. Minäkin opin käyttämäni pääohjelman kunnolla vasta töissä, vaikka siitä kurssi valmiiksi käytynä olikin koulussa. Mutta - koulussa oi vanha versio. 

Jos tätä yläpeukutetaan noin ahkerasti ja porukka on siis samaa mieltä, niin ymmärrän, miksi ette löydä töitä. Tällaista surkeaa selittelyä ja oma-aloitteisuuden puutetta ei yksikään työnantaja halua nähdä.

Minä kirjoitin tuon viestin. Montako ohjelmaa itse hallitset todella hyvin? Itse käytän juuri CAD-ohjelmia. Mutta oletko edes perillä, kuinka paljon niitä on? Oletko perillä siitä, että AutoCadin suosio on koko ajan laskeva ja vastaavia on kymmeniä? Eri aloilla on vielä eri ohjelmat. Toki osaamalla yhden oppii muutkin helposti, mutta kun työnantaja vaatii, että olisi hallittava erinomaisesti juuri se yksi. En ole vakuuttunut sinunkaan pätevyydestäsi, jos kuvittelet, että Autocadin oppii kovin hyvin hallitsemaan kuukauden ilmaisohjelmalla, jos siinä samalla opettelee muita ohjelmia. Itse olen käyttänyt AutoCadia vuosia, ja silti löytyy vielä jotain uutta - mutta ongelmaksi muodostuu se, että yhteistyökumppaneista enää harva AutoCadia käyttää ja osa ei jostain kumman syystä tahdo saada AutoCad-sovelluksia enää auki. Lisäksi firmoilla, kuten meillä, on täysin itse tehtyjä sovelluksia, esim. juuri Excelistä. Ei niitä opi missään koulussa.

Nykyisen työelämän ongelma on juuri se, ettei riitä perusasioiden osaaminen, vaan pitäisi hallita kaikki kuin olisi 10 vuotta tehnyt töitä. Erilaisia ohljelmia on tuhansia, montako sinä hallitset täydellisesti? Kouluissa ei ole kuin muutama, monessako päivässä opit hallitsemaan täydellisesti ne kaikki? 

En tiedä CADeista mitään, mutta hallitsen toki oman alani standardisoftat aika lailla täydellisesti. Shortcutit on selkärangassa jne.

Pointti oli se, että jos menet hakemaan suunnittelutoimistosta kesätöitä ja kerrot, että tätä työtä haluan tehdä ja siksi olen muun muassa opetellut omalla ajallani AutoCadin ja tehnyt sillä tällaisen ja tuollaisen hienon häkkyrän, niin olet aika vahvoilla. Muut nimittäin kaivavat nenää ja kertovat että no olimmä yhen kurssin käyny ja mutku ei niitä softia saa mistään.

Softat on kuitenkin vain yksi osa-alue, mutta aidosti työtä haluava kääntää kaikki kortit. Varsinkin, kun uran alussa osaamista tai näyttöjä ei vielä ole. Ideana on näyttää, että haluat sen työn ja olet niin oma-aloitteinen ja päämäärätietoinen, että olet todella ponnistellut alalle pääsemisen eteen. Sellaisia tyyppejä on vähän, eivätkä he jää työtä vaille. Ihan kivoin arvosanoin valmistunut sadan hakemuksen kirjoittaja sen sijaan ei erotu mihinkään suuntaan.

Hyvä esimerkki. Poikani opiskelee tietotekniikkaa. Hänet on huomattu poikkeuksellisen lahjakkaaksi koodariksi opettajien taholta. Tekee ohjelmia myös vapaa-ajallaan ja opettelee uutta itse. Harjoittelupaikkaa hakiessa vastaus oli tyly: Väärät ohjelmat. Hän sai harjoittelupaikan, mutta ei koodarin paikkaa.

Kukaan ei hallitse alansa softia täydellisesti, jos niin väittää, se ei johdu siitä, vaan siitä, että oppiminen on pysähtynyt. Ongelma onkin siinä, että ne, jotka tiedostavat, miten paljon sisältöä olisi vielä opittavana, sanovat hallitsevansa ohjelmat keskinkertaisesti, kun taas heikommin osaavat sanovat hallitsevansa hyvin. Näin käy sitten niin, että ne, joilla on osaamista, eivät pääse edes haastatteluun, koska ovat hakemuksessa olleet realistisempia kuin ne, joilla on vain joten kuten perusasiat hallussa. 

Vierailija
28/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinua nuorempia, joilla on sekä koulutus että enemmän kokemusta on hakijoissa lukemattomia.

Työpaikkaa on ollut vaikea saada jo vuosia. Mistä tulevat nämä kaikki muut paremmat ihmiset, joilla on jo paljon työkokemusta, vaikka ovat nuorempia?

Ne suhteet. Suhteilla voi saada töitä vahingossakin, kuten pojalleni kävi. Hän ei edes tiennyt, että rekrytoinnista vastaava on kaverinsa äiti, vaikka tiesi toki sen, että kaverin äiti on ko paikassa töissä. Kyseiseen paikkaan ei tunnetusti pääse kuin suhteilla ja poikakin mietti, viitsisikö edes hakea. 

Vierailija
29/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole saanut, vaikka olen opiskellut vapaa-ajallani ja ostanut kalliit ohjelmat. Mutta onko sellaisella ihmisellä paljon varaa arvostella muita, jolle pikanäppäinten osaaminen on niin kova juttu että se pitää ihan erikseen mainita?

Vierailija
30/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä aika perhanan vaikeaa. Hain opintojen jälkeen töitä 7 kk ja vasta toisella hakemuksella onnisti. Lisättäköön vielä että olen siivooja.

Vierailija
31/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoi hänellä olevan kokemusta alaltaan alle vuoden. Moni häntä nuorempi on hankkinut jo opiskeluaikanaan enemmän alakohtaista kokemusta. Ap:n tapauksessa aiempi myynti- ja markkinointikokemus antanee paremmat mahdollisuudet työllistyä kuin luonnontiedeala, jolta kokemusta ei juurikaan ole ja sekin vähä ilmeisesti yliopistolta, ei yritysmaailmasta.

Vierailija
32/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on 35 ja kokemusta alalta vasta vuosi. Kyllä moni on nuorempi on ehtinyt työelmään ennen vuoden 2008 romahdusta työkokemusta keräämään ja voi olla nyt työnhaussa joko vaihtamassa paikkaa tai sitten työttömyyden seurauksena. 

Vierailija
33/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole saanut, vaikka olen opiskellut vapaa-ajallani ja ostanut kalliit ohjelmat. Mutta onko sellaisella ihmisellä paljon varaa arvostella muita, jolle pikanäppäinten osaaminen on niin kova juttu että se pitää ihan erikseen mainita?

Montako kertaa pitää mainita, että softat on vain yksi osa-alue? Annoin tuolla konkreettisia ohjeita mitä tehdä, miten verkostoitua ja miten antaa hyvä ja kiinnostunut kuva itsestä. Mikset kommentoi niitä, vaan tartut pienenpieneen detaljiin?

Oletko selvittänyt hakemasi alan vaatimukset? Osaatko alan käsitteet, perusteoriat ynnä muut kuin vettä vaan? Tunnetko firmat ja alan dynamiikan? Seuraatko alan lehtiä ja keskustelufoorumeita? Oletko käynyt rekrytointitapahtumissa ja lounastanut alalla olijoiden kanssa? Treenaatko työhaastatteluja varten?

Minä muuten tein nuo kaikki ja pääsin ilman perhesuhteita tai onnenkantamoisia erittäin kilpaillulle toimialalle pahimman talouden romahduksen hetkellä. Sitä sinun ei tietystikään tarvitse uskoa, mutta harkitse nyt edes vinkkejäni.

Vierailija
34/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on 35 ja kokemusta alalta vasta vuosi. Kyllä moni on nuorempi on ehtinyt työelmään ennen vuoden 2008 romahdusta työkokemusta keräämään ja voi olla nyt työnhaussa joko vaihtamassa paikkaa tai sitten työttömyyden seurauksena. 

Ei ne samoja paikkoja hae. Pitää olla aika surkea työntekijä, jos melkein 10 vuoden uran jälkeen hakee entry level -mestoja.

Vierailija
35/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne suhteet.  

Toki, mutta onhan siinä pieni ristiriita, jos ensin sanotaan, että työtä on vaikea saada, mutta sitten yhtäkkiä onkin paljon niitä, joiden ei ole vaikea saada (koska heillä on jo kokemusta ja koulutusta). Pitäisikö siis ajatella, että näillä erinomaisilla nuorilla tulee kaikilla olemaan jatkossa työ?

Niinhän ei valitettavasti tule käymään, sillä työpaikan saa vain yksi. Ei oikeastaan ole väliä, minkälaista porukkaa hakijoissa on. Siellä voi olla sinä, 99 sinua huonompaa ja yksi sinua parempi.

Vierailija
36/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

35v maisteri käytännössä nolla työkokemuksella... Jos työllistyt, niin kannattaa laittaa lotto myös vetämään. Käytännössä ei mitään mahdollisuuksia. Ehkä jonkun työkokeilun/palkkatuen kautta voisi päästäkkin joskus.

Vierailija
37/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne samoja paikkoja hae. Pitää olla aika surkea työntekijä, jos melkein 10 vuoden uran jälkeen hakee entry level -mestoja.

Kyllä vaan hakee. Meillä on YT-lakaisutalkoot päällä myös koko ajan joka alalla.

Vierailija
38/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA saudi kiina ym. Töitä rittää SPR jne mut tuottavaa työtä, muutaku tappamista?

Vierailija
39/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla lapsia?

Kun ikä on 35 ja jos vielä ei ole lapsia, on työllistyminen erittäin hankalaa. Ja tietysti työkokemuksen puute noinkin "iäkkäänä" on iso miinus.

Vierailija
40/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne suhteet.  

Toki, mutta onhan siinä pieni ristiriita, jos ensin sanotaan, että työtä on vaikea saada, mutta sitten yhtäkkiä onkin paljon niitä, joiden ei ole vaikea saada (koska heillä on jo kokemusta ja koulutusta). Pitäisikö siis ajatella, että näillä erinomaisilla nuorilla tulee kaikilla olemaan jatkossa työ?

Niinhän ei valitettavasti tule käymään, sillä työpaikan saa vain yksi. Ei oikeastaan ole väliä, minkälaista porukkaa hakijoissa on. Siellä voi olla sinä, 99 sinua huonompaa ja yksi sinua parempi.

Työpaikan saaminen nuoremmille ja kokeneillekin vaikeaa, mutta vielä vaikeampaa se on sille, jolla kokemusta ei edes ole ja joka on jo iäkkäämpi. Jälkimmäinen tulee parhausjärjestyksessä aina edellämainitun jälkeen, jää vähintään kakkoseksi. Lisäksi nuoremmissa vastavalmistuneissa on aina se etu, he ovat työnantajan mielestä "nälkäisempiä" ja motivoituneempia/ahkerampia ja heitä voi kouluttaa ja kasvattaa yrityksessä helpommin kuin aikuisempaa, joka ehkä ei ole yhtä innostunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän