Atooppinen iho ja uiminen
Uskallanko mennä uimaan, kun on hieman hilseileviä ja halkeilevia länttejä ihossa? Pelkään siis ihon tulehtumista lähinnä. Ulkoliikuntaa en voi tällä hetkellä harrastaa koska astmani ei siedä enää tuota pakkasta.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ikinä tulehtunut. Joskus pahana aikana pesin itseäni tosi hyvin ja kauan kylpylässä ennen kuin lähdin sieltä. Silti iho kutisi. Auttoi, kun kävin kotona uudestaan pitkässä suihkussa ja rasvasin itseni.
Kiitos vastauksestasi! Minulla tosiaan on kerran hellekesänä tulehtunut iho järvessä uimisen jälkeen, mutta toisaalta uimahallin vettähän kloorataan juuri siksi ettei siinä mitään ylimääräisiä bakteereja elelisi.
En usko, että tulehdusriski on kovin suuri, jos vielä huolellisesti peseydyt uinnin jälkeen. Itselläni sen sijaan kloori ärsyttää ja pahentaa ihottumaa ja ihon kuivuutta, eivätkä useimmat atoopikkoystävänikään voi uida uimahalleissa. Mutta en tiedä onko tuo mikään yleismaailmallinen sääntö, että atooppinen iho ei kestäisi klooria, voi olla, että olen vain jotenkin sille herkistynyt.
Mä en ole vuosiin käynyt uimahalleissa koska ei tunnu iholla hyvältä. Luonnon vesissä uiminen ei tee mitään, rasvaa vaan kun on peseytynyt. Mun iho ei vaan tykkää kloorista vissiin.
Mä sanoisin että mee vaan jos siltä tuntuu, muista kuurata iho huolellisesti ja käytä erilaisia öljyjä ja rasvoja runsaasti sen jälkeen. Sanoisin että enemmän rasvausta kuiville kohdille kuin normaalisti.
Olen ollut atoopikko ihan pienestä asti. Iho nyt ihan ok. Selkä on tosi kuiva välillä ja hilseilee, taiveihottumaa on ja käsissä on märkivää ihottumaa/rakkuloita.
Olen pystynyt käymään noin kerran tai kaksi kertaa viikossa uimassa, useammin iho tosiaan ei klooria kestä. Ja teen jokaisen uimakerran jälkeen vielä normaaliakin huolellisemman kokovartalorasvauksen. Ehkäpä siis uskallan mennä!
Mulla ei ole ikinä tulehtunut. Joskus pahana aikana pesin itseäni tosi hyvin ja kauan kylpylässä ennen kuin lähdin sieltä. Silti iho kutisi. Auttoi, kun kävin kotona uudestaan pitkässä suihkussa ja rasvasin itseni.