Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko niiden töiden saaminen niiiin vaikeaa?

Vierailija
04.01.2016 |

Olen kauhulla kuunnellut tarinoita ja lukenut blogeja yms, miten vaikeaa on työnsaanti. Ja tiedän, että työttömyysprosentit jyllää isohkoissa kaupungeissakin 15 kieppeillä. Yritän olla masentumatta muiden puheista ja ajatella, että kyllä niitä töitä on mahdollista löytää...

Olen siis 35v, viime keväänä maisteriksi valmistunut (luonnontieteistä). Jäin gradun jälkeen yliopistolle jatkamaan töitä, mutta nyt alkaa olla projekti päätöksessä ja alan etsiä muita töitä (päätin, että en jää jatkamaan opintojani). Oman alan työkokemusta on siis alle vuosi, muuten olen tehnyt lähinnä viestinnän ja myynnin parissa hommia. CV aika rikkonainen, mutta toisaalta on monenlaista osaamista.

Yritän olla masentumatta ja ahdistumatta etukäteen, mutta vähän hirvittää. Kertokaa, että onko niitä töitä ihan mahdoton saada!

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Yhteen työpaikkaan on helposti useita kymmeniä hakijoita, saa kyllä panna parastaan saadakseen työn.

Vierailija
2/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikeaa. Moniin hakemiini töihin on ollut satoja hakijoita, kaikkiin vähintään useita kymmeniä, useimmiten 50-200 hakijaa. Todennäköisyys tulla valituksi on erittäin pieni. Jos ap:lla ei juurikaan ole edes työkokemusta 35-vuotiaana, niin tilanne on erittäin huono. Viiden vuoden päästä olet nelikymppinen eli työnantajan mielestä aivan liian vanha. Sinua nuorempia, joilla on sekä koulutus että enemmän kokemusta on hakijoissa lukemattomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Yhteen työpaikkaan on helposti useita kymmeniä hakijoita, saa kyllä panna parastaan saadakseen työn.

Useita satoja.

Vierailija
4/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä ole mahdotonta saada, mutta työtä se vaatii. Toisilla on vain helkutinmoinen säkä; heidän on sitten vaikea käsittää, miksi se on niin vaikeaa. Itse tein edellisen työpaikan eteen ison työn, nykyisen sain sitten helposti ja silkalla hyvällä tuurilla olemalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. 

Vierailija
5/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. T. Työtön kaksoismaisteri opettajan pätevyydellä

Vierailija
6/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten vaikeaa se on hakea. Minulle on aina soitettu, että haluaisitko vaihtaa firmaa ja tulla töihin.

Vierailija
7/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi, että peräti mahdotonta mutta vaikeaa.

T. viittä vaille kaksoismaisteri opettajan pätevyydellä, kohta 500 päivää työttömänä ollut.

5:n kokemuksen perusteella ei kannattane vaivautua suorittamaan toista tutkintoa loppuun ainakaan työtilannetta ajatellen.

Vierailija
8/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu uudestaan, vaikkapa hammaslääkäriksi. Jos niin pitkä koulun penkin kulutus ei houkuta, niin farmaseuteilla on varma työpaikka 3 vuoden koululla.

Vierailija
9/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et valmistu täyden työllisyyden alalle niin suhteet ovat kaikki kaikessa. Sanoohan sen järkikin että jos avoimeen hakuun tulee kymmeniä tai satoja hakemuksia, niin ei niiden varaan voi käytännössä työllistymistään laittaa.

Vierailija
10/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijamäärillä mitattuna kilpailu voi olla kovaa, mutta todellisuudessa ei ehkä niinkään. Itse olen eräällä halutulla toimialalla töissä, ja etsimme vastavalmistuneita vuosittain. Hakijoita on ollut yleensä noin sadan luokkaa, mutta hyviä ei välttämättä yhtään. Kauppis, Hanken tai entinen TKK on toki kaikilla käyty, mutta alasta eivät tiedä mitään, haastatteluun ei ole valmistauduttu lainkaan ja lisäksi perustaidotkin ovat aivan pielessä. Niistä lähtökohdista on varsin vaikea vakuuttaa haastattelijoita.

Toisin sanoen: valitse kiinnostava toimiala, selvitä sen vaatimukset ja toiminta, opettele alan softat ja muut perusasiat sekä mahdollisuuksien mukaan verkostoidu esim. käymällä rekrytointitilaisuuksissa tai lounaalla alalla olevan kaverin kaverin kanssa. Sen jälkeen olet haastatteluissa valovuoden edellä muita.

Vierailija
11/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten alan softat voi opetella, jos ei pääse töissä harjoittelemaan asiaa? Ohjelmat on aika kalliita ostaa itselle vain siksi, että ehkä voi tarvita niitä töissä. Kouluissa ollaan pääasiassa jäljessä näistä asioista lähes aina. Kursseilla voi opetella, jos hyvällä tuurilla sellainen kohtalaisen läheltä löytyy. Minäkin opin käyttämäni pääohjelman kunnolla vasta töissä, vaikka siitä kurssi valmiiksi käytynä olikin koulussa. Mutta - koulussa oi vanha versio. 

Vierailija
12/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on fysiikan tohtori. Väitteli 2013.

Hakee kaikkia paikkoja ja lähettelee avoimia hakemuksia.

Ehkä joku päivä.....

Vierailija
13/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnontieteen alan työtilanteesta olen kuullut vähän huonoa, mutta toisaalta jos sulla on viestinnästä työkokemusta niin sehän avaa lisää mahdollisuuksia. Tsemppiä työnhakuun!

Vierailija
14/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä kuulostaa masentavalta teidän kokemuksenne. :(

Vasta ihan muutaman hakemuksen olen laittanut ja yhden niistä tiimoilta puhuin rekrytoijan kanssa puhelimessa. Siihen paikkaan oli 40 hakijaa, mikä ei minusta kuulostanut hirvittävän paljolta. Mutta ilmeisesti monesti voi olla vieläkin enemmän.

Pitää toivoa, että käy hyvä tuuri ennen kun itsetunto romahtaa!

ap

Vierailija
15/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen tietämääni paikkaan oli 301 hakijaa. En itse edes hakenut, koska tiesin, että paikkaa hakee jo kolme sellaista, jotka ovat määräaikaisena hommaa hoitaneet. Valittu = se, joka pallilla juuri silloin istui. Kaksi hakijoista oli kavereitani, joten siksi tiedän näin tarkkaan, toinen myös ko. paikassa hakuhetkellä töissä eri hommissa. 

Vierailija
16/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se olla tietyillä aloilla hyvin vaikeaa .Tässä meidän kahvihuoneen ihmisten entisiä ammatteja: luonnontieteilijöitä, insinöörejä, tradenomeja, kasvatustieteilijä ja medianomi. Nykyään kaikki hoitajia. Ollaan oikein pyllynpesun ryhmä X. ;)  Ja kaikki siis hyviä tyyppejä ,ei heissä ollut vikaa että eivät löytäneet töitä entisillä tutkinnoillaan. Töitä vaan on liian vähän joillakin aloilla.

Vierailija
17/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten alan softat voi opetella, jos ei pääse töissä harjoittelemaan asiaa? Ohjelmat on aika kalliita ostaa itselle vain siksi, että ehkä voi tarvita niitä töissä. Kouluissa ollaan pääasiassa jäljessä näistä asioista lähes aina. Kursseilla voi opetella, jos hyvällä tuurilla sellainen kohtalaisen läheltä löytyy. Minäkin opin käyttämäni pääohjelman kunnolla vasta töissä, vaikka siitä kurssi valmiiksi käytynä olikin koulussa. Mutta - koulussa oi vanha versio. 

Eiköhän se vanhakin versio riitä, vaikka koulussa ei ihan uusinta olisikaan. Monet softat ovat myös ilmaisia kokeiltavaksi (esim. AutoCAD) tai opiskelijalisenssin saa muutamalla kympillä (esim. Matlab). Lisäksi on paljon täysin ilmaisia tärkeitä softia (esim. R) ja jos ei muuta, niin opportunisti saattaa löytää internetistä kaupallisenkin softan opettelukäyttöön.

Osaaminenhan ei tarkoita sitä, että on vähän kokeillut, vaan pitää oikeasti hallita hyvin. Kaikki esimerkiksi väittävät osaavansa Exceliä mainiosti, mutta kun haastattelussa on annettu kone ja sanottu, että tee tällä sellainen ja sellainen laskelma, niin hommasta ei tule yhtään mitään. Hiirellä aletaan klikkailla toolbareja ja etsiä jotain perustoimintoja. Ei vakuuta.

Vierailija
18/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen jonka alan valintaperusteena on vain se, että "kyseisen alan opiskelu on kivaa" eikä edes perehdy alan työllisyystilanteeseen, jää yleensä ikuisesti kortistoon.

Työkokemuksen puute on myös este työn saamiselle.

Ja sitten nämä jotka unenpöpperössä tulevat "aamu"yhdeksitoista työhaastatteluun ja vilauttavat jotain teini-iPhonea aikuisten työpaikalla.

Työnhakijoita on jonoksi asti.

Vierailija
19/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tätä yläpeukutetaan noin ahkerasti ja porukka on siis samaa mieltä, niin ymmärrän, miksi ette löydä töitä. Tällaista surkeaa selittelyä ja oma-aloitteisuuden puutetta ei yksikään työnantaja halua nähdä.

Vierailija
20/112 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tätä yläpeukutetaan noin ahkerasti ja porukka on siis samaa mieltä, niin ymmärrän, miksi ette löydä töitä. Tällaista surkeaa selittelyä ja oma-aloitteisuuden puutetta ei yksikään työnantaja halua nähdä.

Minä kirjoitin tuon viestin. Montako ohjelmaa itse hallitset todella hyvin? Itse käytän juuri CAD-ohjelmia. Mutta oletko edes perillä, kuinka paljon niitä on? Oletko perillä siitä, että AutoCadin suosio on koko ajan laskeva ja vastaavia on kymmeniä? Eri aloilla on vielä eri ohjelmat. Toki osaamalla yhden oppii muutkin helposti, mutta kun työnantaja vaatii, että olisi hallittava erinomaisesti juuri se yksi. En ole vakuuttunut sinunkaan pätevyydestäsi, jos kuvittelet, että Autocadin oppii kovin hyvin hallitsemaan kuukauden ilmaisohjelmalla, jos siinä samalla opettelee muita ohjelmia. Itse olen käyttänyt AutoCadia vuosia, ja silti löytyy vielä jotain uutta - mutta ongelmaksi muodostuu se, että yhteistyökumppaneista enää harva AutoCadia käyttää ja osa ei jostain kumman syystä tahdo saada AutoCad-sovelluksia enää auki. Lisäksi firmoilla, kuten meillä, on täysin itse tehtyjä sovelluksia, esim. juuri Excelistä. Ei niitä opi missään koulussa.

Nykyisen työelämän ongelma on juuri se, ettei riitä perusasioiden osaaminen, vaan pitäisi hallita kaikki kuin olisi 10 vuotta tehnyt töitä. Erilaisia ohljelmia on tuhansia, montako sinä hallitset täydellisesti? Kouluissa ei ole kuin muutama, monessako päivässä opit hallitsemaan täydellisesti ne kaikki? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän