Törpöt vieraat ruokapöydässä - vertaistukiketju
Pakko päästä purkamaan kiukutusta ja mielellään kuulisin myös samankaltaisia kertomuksia hieman pölvästeistä ruokavieraista? Kuka kaatoi punaviinipullon pitkin perintötuukia ilman anteeksipyyntöä, kuka antoi lapsensa närppiä koristeet kakun päältä, kuka tyhjensi suolapurkin lautaselleen ennen maistamista? Kaikki mehevimmät ja vähemmänkin mehevät tarinat jakoon vain!
Minun tämänpäiväinen vierasärsytykseni syntyi serkkuni perheen vierailtua meillä ohikulkumatkallaan. Tapaaminen oli sovittu ja olin myös kysellyt etukäteen, onko jotain ruokarajoitteita tai erityismieltymyksiä. Ei kuulemma ole. No minä sitten tein keittiöremontin keskellä (lue liesi vaatehuoneessa, jääkaappi olohuoneessa yms.) mahdollisimman helppoa eli perheemme suosikkilaatikkoruokaa janssoninkiusausta ja mahdollisista mieltymyseroista johtuen myös kinkkukiusausta tarjolle. Salaatti ja muut lisukkeet päälle.
Janssoninkiusaus oli lastemme herkkua. Ei kuulemma ole enää. Syynä ei varmaan ole laisinkaan se, että vähän vanhemmat (lastemme ihailemat) pikkuserkut yököttelivät koko ruokailun ajan tarjoiluille. Eikä siinä vielä mitään, mutta heidän vanhempansa ei kertaakaan sanoneet, ettei ole kovin sopivaa yökötellä tarjotulle ruualle, etenkään, kun itse ei ollut pakko olla inhokkiaan metriä lähempänä.
Kommentit (1143)
En nyt tiedä onko törppöä: mutta itseni ärsytti ja yökötti kun työkaveri nuoli aina lautasen kun oli syönyt ja juomisen jälkeen röyhtäisi. Sen takia pyrein olemaan ruoka tauolla eri aikaan kuin hän.
Ja kun meillä on ollut törppöjä vieraita ja käytöstavat hukassa olen kyllä siihen puuttunut. Esim. Jos tulleet pyötään ennen kutsumista, olen sanonut että meillä odotetaan kutsua pöytään, kutsun kun olen saanut laitettua tarjottavat pöydälle. Jos ottavat herkkuja lisää ennenkuin vanhat on syöty. Olen sanonut että syö eka vanhat loppuun, saat sitten lisää. Ja jos mun tarjoamat juomat eivät kelpaa, niin vettä saa aina. Ja olen siis puuttunut jos vanhemmat eivät puutu käytökseen.
Olen sanonut meillä on meidän säännöt ja niitä noudetaan ja kotona on omat säännöt joita noudatetaan. Vaadin käytöstapoja myös omilta lapsilta. Kuuluu ihan yleis-sivistykseen.
Musta huonoon käytökseen pitää puuttua, jos tapahtuu omassa kodissa. Voisi verrata siihen etten anna vieraiden kiusata meidän koiraa tai heitellä leluja yms.
Minulla on pitkä monimuotonen syömishäiriö tausta ja lisäksi kiusana allergioita. Painoni ja syömiseni on nykyään kunnossa. Anoppini tietää taustani ja ottaa huomioon nämä asiat. Tapana oli ennen 2 kertaa kuukaudessa käydä syömäs anoppilassa niin et miehen sisaruksetki lapsineen oli.
Miehen sisko aina alkoi pöydäs jotenkin kommentoimaan syömistäni. Paljonko söin, mitä en syönyt. Aina tarttui johonkin. Kerta toisen jälkeen sanottiin että se on epäkohteliasta. Pikku hiljaa aina vähän tylymmin.
Kun tilanne meni siihen että syömishäiriö alkoi aina oirehtiin tämän kokoontumisen päätteeksi teimme päätöksen ettemme enää osallistu.
Nyt olemme tavanneet kälyn perhettä vaan kahvitus tilanteissa ja nyt se on alkanut niissäkin kommentoimaan.
Nyt tilanne on se että emme varmaan osallistu enää noihinkaan. Anoppia toki harmittaa mutta ymmärtää kyllä.
Luulis jokaisen nykyaikana ymmärtävän pitää turpansa kiini toisten syömisistä.
Vierailija kirjoitti:
Pyysin tuomaan vieraita viiniä tullessaan. No eivät ehtineet alkoon niin toivat sitten maitokaupan 4,7 pros. viiniä. Selitys oli inhimillinen mut mua suorastaan itketti pettymys. ja tämän seurauksena mulla on aina viinivaranto jos tämä toistuu.
Oletko alkoholisti? Jos viinin takia täytyy itkeä.
Vierailija kirjoitti:
17-vuotias muksu kieltäytyi häissämme onnittelumaljasta (alkoholiton), sillä ei tykkää kuplajuomista.
Teillä ei sitten ollut antaa lasiin mehua tai edes vettä?
Törpöistä on kyllä kokemusta, valitettavasti. Kerran kutsuttiin lestadiolaisperhe meille syömään, voi hyvä luoja, niillä ei ole sitten mitään käytöstapoja. Ei ikinä enää.
Olen töissä hullujen huoneella. Täällä on kaikki aikuisia, mutteivat osaa käyttäytyä sen mukaan ! Etenkään ruokapöydässä ! Yks hotkii ruokansa muutamassa minuutissa, vaikka se saisi viimeisenä sen.hyvä, jos käyttää ruokailuvälineitä välilläja lähes kaikki hullut jättävät pöydän tosi likaiseksi, eivätkä siivoa omia jälkiään. Ns ohjaajia ei kiinnosta koko asia. Vain yhtä pitää syöttää. Että se on NOLOA !! Yks vaan vahtaa muita, eikä syö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17-vuotias muksu kieltäytyi häissämme onnittelumaljasta (alkoholiton), sillä ei tykkää kuplajuomista.
Ei voi 17-vuotiasta kauheasti moittia, jos ei kukaan ole opettanut mikä idea onnittelumaljalla on. Joka juhlissa joku AIKUINEN alkaa kyselemään alkoholittoman onnittelumaljan perään, vaikka idea on kohottaa maljaa. Juoman voi jättää vaikka juomatta tai ottaa vain pienen hörpyn. Ei sitä ole tarkoituskaan juoda janoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi 17-vuotiasta kauheasti moittia, jos ei kukaan ole opettanut mikä idea onnittelumaljalla on. Joka juhlissa joku AIKUINEN alkaa kyselemään alkoholittoman onnittelumaljan perään, vaikka idea on kohottaa maljaa. Juoman voi jättää vaikka juomatta tai ottaa vain pienen hörpyn. Ei sitä ole tarkoituskaan juoda janoonsa.
Alkoholiton alkumalja ei ole minusta mitenkään törppö toive.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiton alkumalja ei ole minusta mitenkään törppö toive.
eikä sitä pitäisi joutua erikseen kyselemään tai jotenkin perustelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyysin tuomaan vieraita viiniä tullessaan. No eivät ehtineet alkoon niin toivat sitten maitokaupan 4,7 pros. viiniä. Selitys oli inhimillinen mut mua suorastaan itketti pettymys. ja tämän seurauksena mulla on aina viinivaranto jos tämä toistuu.
Oletko alkoholisti? Jos viinin takia täytyy itkeä.
Oletko mulqvist, kun täytyy nälviä?
Kyllä törpöintä on se, kun aikuinen ihminen jättää ruokaa syömättä. Siis lautaseltaan, ja se menee sitten roskiin.
Eräs melko läheinen sukulainen asui aiemmin parinsadan kilometrin päässä ja oli köyhä opiskelija. Kun hän tuli kylään, hän yöpyi meillä.
- ruokavalio oli ensin ihan kaikkea, sitten fittnessharrastajan valio, sitten taas kaikkea kunnes joku uusi villitys, lopulta vegaani ja syö vain puhtaita raaka-aineita... Ei siinä mitään, ostimme tuota kaikkea mutta hän sitten nyrpisteli meidän syömisille. Kaiken lisäksi kun tein ruokaa ja juuri sain tiskit koneeseen, tämä prinsessa alkoi kokata itselleen ja sotki loputkin kipot ja kupit. Ärsyttävää että piti penkoa kaaput, sotkea eikä voinut edes samaan aikaan syödä meidän kanssa. Tämä tyyppi on vaan itsekäs juntti monessakin mielessä vaikka osaa esittää sivistynyttä niin halutessaan...
Tämä varmaan kirjoitettu tänne sata kertaa, mutta jos kutsut itsesi jonnekin kylään, viet mukanasi tarjoilut. Jos soitat tutulle ja sanot tulevasi kylään, niin sanot heti että tuot tarjottavat. Ei tarvitse kuin kahvit/vesi keittää. Tuohan on sama kuin jos näet ravintolassa tuttuja, menisit niiden pöytään ja jättäisit laskun kokonaan heille.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pitkä monimuotonen syömishäiriö tausta ja lisäksi kiusana allergioita. Painoni ja syömiseni on nykyään kunnossa. Anoppini tietää taustani ja ottaa huomioon nämä asiat. Tapana oli ennen 2 kertaa kuukaudessa käydä syömäs anoppilassa niin et miehen sisaruksetki lapsineen oli.
Miehen sisko aina alkoi pöydäs jotenkin kommentoimaan syömistäni. Paljonko söin, mitä en syönyt. Aina tarttui johonkin. Kerta toisen jälkeen sanottiin että se on epäkohteliasta. Pikku hiljaa aina vähän tylymmin.
Kun tilanne meni siihen että syömishäiriö alkoi aina oirehtiin tämän kokoontumisen päätteeksi teimme päätöksen ettemme enää osallistu.
Nyt olemme tavanneet kälyn perhettä vaan kahvitus tilanteissa ja nyt se on alkanut niissäkin kommentoimaan.
Nyt tilanne on se että emme varmaan osallistu enää noihinkaan. Anoppia toki harmittaa mutta ymmärtää kyllä.
Käly on joko kateellinen tai ilkeä, todennäköisesti molempia.
Rippijuhlissa eräs n. 20 v neitokainen katsoi koko juhlien ajan Aika isolla volyymilla puhelimesta eräitä kisoja.. ei sitten ajatellut että korvanappikuuloke on keksitty.. sielä kuitenkin aika pienessä talossa katsoi näitä kisoja ja seilaili paikasta toiseen.. oma äiti ei jaksanut komentaa tieten enää..
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän typerä sisko miehellä.
Jos tiedossasi on hänen heikko kohtansa, iske siihen armotta, samalla tavoin julkisesti kuten hänkin tekee, jospa oppisi jotain.
Surullista, että jäisitte pois yhteisistä tapaamisista. Ehkäpä se on tuon katalan naton tavoitekin. Siksi en antaisi periksi ilkiölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, joskus närppii, kun pojan synttäreille teen hikihatussa sataa sorttia (no okei, en ihan), jotka laitetaan pöytään. Kutsu sukulaisille on kaikille samaan aikaan. Koska kaikki eivät mahdu pöytään kerralla, mutta tuleja ja tasoja on järjestetty kämppään.
Joka ainoa kerta, pojan pikkuserkkujen äiti istuttaa lapsosensa, itsensä ja miehensä "seisovaan pöytään", ja perhe viihtyy - kauan. Ja syö ja syä ja syö... Ei siinä mitään, mutta muut jäävät ihan oikeasti ilman, kun armas perhe tykkää jostain sortista, niin tyhjentävät koko vadin (joka oli kyllä mitoitettu 15:lle sivistyneelle). Viimeksi tämän perheen isä (aikuinen, ei siis pojat) riensi pöytään närppimään ennen kuin ketään oli pyydetty kahville. Samaisen perheen lapset myös haalivat sitä sun tätä ja rääpivät miten sattuu. Jämät näyttää oksennukselta. Jäljiltään saa pestä vaaleat tuolienpäälliset suklaasta (äitinsä ei kiellä, ei opasta, kun ksekittyy itse NAUTTIMAAN).
En tiedä, joko pitä jättää tämä perhe kutsumatta tai sitten pyytää heidät 2 tuntia myöhemmin tyhjäämään jämät ...
Eihän se suvun kesken ole niin muodollista, mutta jotain tapoja odottaisin. Minä en kehtaisi oman pentuni tyhjätä koko pitsavatia tai kaikkia väkerrettyjä leivoksia, kun on muitakin syöjiä.
Meillä on myös tällainen sukulaisperhe. He siis tulevat synttäreille ihan syömään. Perheen isä on tosi suuriruokainen, vetää piirakanpalasia ihan surutta armottomat määrät. Äiti samoin. Kaksi tyttöään eivät kyllä paljoa syö, mutta lastaavat tavaraa lautaselle senkin edestä. Ne sitten jäävät syömättöminä lautasille. Poika on 12-vuotias ja viime synttäreille olin ostanut lapsille Lidlin pikkupizzoja (ei niille piirakat kelpaa), niin poika kehuskeli syöneensä 20 pizzaa + tietysti muut herkut päälle. Minun on pakko mitoittaa tarjottavat tuon perheen vuoksi paljon korkeammiksi kuin oikeasti olisi aihetta. Ihan uskomatonta, niin kuin eivät olisi eläissään ruokaa saaneet. Emäntänä minusta on hienoa, että tarjottavat maistuu. Kohteliaisuushan se on. Mutta kun isää varten saa varata puoli peltiä piirakkaa (+ kaiken muun vielä päälle, se piirakka yksistään ei riitä), niin on se jo aivan liikaa. Syömään jos ollaan menossa, niin sitten syödään. Mutta juhlissa ei ole tarkoitus yhden perheen koko pöytää tyhjentää.
Näistä viesteistä tuli etsimättä mieleen taannoinen vegaanihääketju ja siihen kommentoinut porukka. Että nälkäkiukussa joutuisivat he moisissa häissä pyörimään, joten kyllä haukkuisivat tarjoilut, ottaisivat lahjapöydästä tuomansa lahjan takaisin ja kurvaisivat mäkkärille tai absille. Luulin trolleiksi, mutta ilmeisesti näitä hulluja syömäreitä on ihan oikeesti olemassa 😳.
Vierailija kirjoitti:
Noissa uskonnollispohjaisissa tapahtumissa on joissakin tapauksissa sellaista käytäntöä, että tilaisuudessa ei tarjota kahvin, teen ja mehun lisäksi muuta kuin peruspullaa tai korppuja ihan sovitusti. Niin tilaisuuden järjestäminen ei käy taloudellisesti liian raskaaksi kenellekään. Tästä ei aina muut tiedä ja siitä olisikin hyvä informoida kaikkia kutsuttuja.
Häh, en tiennyt! Onko kyseessä siis joku tietty uskontoryhmittymä, joku kristillinen suuntaus tai jokin muu? Toisaalta ihan hyvänoloinen käytäntö mutta asiasta voisi vinkata kaikille
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin anoppisi, ja tuo tilanne tulisi, ja oma tyttäreni ei uskoisi, niin yhden kerran tekisin niin, että jollakin tekosyyllä tms. lähettäisin pienet padat eli lapset kuulomatkan ulkopuolelle, ja sitten sanoisin omalle tyttärelle muutaman kommentin tyttären syömisistä, vähintään yhtä tylysti kuin mitä on miniälle sanonut. Sitten kysyisin tyttäreltä, että miltä tuntui, tykkäsitkö? Opitko kerrasta vai toistetaanko? Ja jos tuonkin jälkeen tytär kiusaisi miniää, kutsuisin jatkossa tyttären perheen erikseen yksin käymään, ja muut lapset perheineen yhdessä kuten aiemminkin.
Ja miniälle: jos teillä muuten oli kivaa ja mukava porukka, niin kutsukaa teille miehen muut sisarukset perheineen ja appivanhemmat, syömään tai kahville. Älkää alistuko kiusaamiseen.
Itse allergikkona menen aina buffaan ja katson löytyykö pöydästä jotain minulle sopivaa ja syön sitä. Olen tottunut siihen että minua ei ole varsinaisesti huomioitu ja koska en kuole allergeeniin vaan saan siitä ikäviä vatsaoireita, otan pienen riskin joidenkin ruokien osalta.
Vegaani pystyy myös itse päättelemään missä ruoassa voisi olla munaa tai maitoa. Samoin yleensä keliaakikko, jos ei ole pahimmasta päästä.