Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törpöt vieraat ruokapöydässä - vertaistukiketju

Vierailija
03.01.2016 |

Pakko päästä purkamaan kiukutusta ja mielellään kuulisin myös samankaltaisia kertomuksia hieman pölvästeistä ruokavieraista? Kuka kaatoi punaviinipullon pitkin perintötuukia ilman anteeksipyyntöä, kuka antoi lapsensa närppiä koristeet kakun päältä, kuka tyhjensi suolapurkin lautaselleen ennen maistamista? Kaikki mehevimmät ja vähemmänkin mehevät tarinat jakoon vain!

Minun tämänpäiväinen vierasärsytykseni syntyi serkkuni perheen vierailtua meillä ohikulkumatkallaan. Tapaaminen oli sovittu ja olin myös kysellyt etukäteen, onko jotain ruokarajoitteita tai erityismieltymyksiä. Ei kuulemma ole. No minä sitten tein keittiöremontin keskellä (lue liesi vaatehuoneessa, jääkaappi olohuoneessa yms.) mahdollisimman helppoa eli perheemme suosikkilaatikkoruokaa janssoninkiusausta ja mahdollisista mieltymyseroista johtuen myös kinkkukiusausta tarjolle. Salaatti ja muut lisukkeet päälle.
Janssoninkiusaus oli lastemme herkkua. Ei kuulemma ole enää. Syynä ei varmaan ole laisinkaan se, että vähän vanhemmat (lastemme ihailemat) pikkuserkut yököttelivät koko ruokailun ajan tarjoiluille. Eikä siinä vielä mitään, mutta heidän vanhempansa ei kertaakaan sanoneet, ettei ole kovin sopivaa yökötellä tarjotulle ruualle, etenkään, kun itse ei ollut pakko olla inhokkiaan metriä lähempänä.

Kommentit (1143)

Vierailija
1061/1143 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran erityisen törppö. Kylässä käskivät vain syömään kaikki kakut. Minä söin, kun niin käskivät ja usein sanottiin ettei tarvitse meille jättää. Kun kakku oli huvennut, oli toisen isäntäväen ilme näkemisen arvoinen. Ei olisi saanut syödä kaikkia. Vaikka niin oli sanottu.

En mene toiste kahville. Se tuli opittua.

Vierailija
1062/1143 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen sukulaisissa on monta erittäin itaraaihmistä, vituttaa niitä syöttää ja juottaa.

Lildlin halvimman keksipkt joskus tuo tai kahvitarjouspkt, sitä ihan halvinta kuraa.

Siis ihan ilmoittamatta pölähtävät kyläilemaan, joskus kolme x viikossa. Heille eivät koskaan kutsu kylään ja kutsumatta en mene.

Kaikki tarjottavat kyllä maistuu, ovat varmaan kolme päivää syömättä ennen kuin tulevat.

Viipyvätkin ihan liian kauan, omat hommat jää tekemättä siltä päivältä.

siinä kehuvat itseään ja toisiaan.

Meidän pitää olla kiitollisia kun suovat meille ihanaa ja viihdyttävää seuraansa.

Onneksi tämäki on pian loppumassa, vanhuus hiipii ja ajokortti lähtee heiltä pois, mielenkiinnolla odotan vaativatko meitä hakemaan meidän autolla heitä meille kylään.

Tiedän katkeroitunutta avautumista minulta, joskus vaan alkaa mitta täyttyä prke.

Osassa Suomea ei kutsuta kylään. Se on iänaikainen tapa. Kylään vain mennään. Ota opiksi.

Nykyään on ihan joka paikassa Suomessa törppöä mennä kylään kutsumatta. Ota opiksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1143 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran erityisen törppö. Kylässä käskivät vain syömään kaikki kakut. Minä söin, kun niin käskivät ja usein sanottiin ettei tarvitse meille jättää. Kun kakku oli huvennut, oli toisen isäntäväen ilme näkemisen arvoinen. Ei olisi saanut syödä kaikkia. Vaikka niin oli sanottu.

Ja sitten heräsit...

Vierailija
1064/1143 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin päin tilanne. Täti oli kutsunut meidät syömään.

Kilo perunoita ja 400g lihapullia yhteensä kuudelle henkilölle.

Ihan hyvät alkupalat, mutta missä pääruoka.

Vierailija
1065/1143 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätisi on lukenut uudet ruokasuositukset; lihaa tai lihapohjaisia eineksia 350 g viikossa = 50 g päivässä.

Vierailija
1066/1143 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen kaveri. Jos pöydässä on 4 ruokailijaa ja neljä esim. makkaraa tai pihviä, hän saattaa ottaa kaksi.

Miehen poika (aikuinen) tekee samaa. Oon jo oppinut että silloin kun hän on syömässä pitää lounaan pääainesta olla yksi annos enemmän.

Minusta ongelma on se, että hän tulee suoraan huoneestaan lounaalle. Ei syö meillä ollessaan koskaan aamiaista. Ollaan joskus syöty tukeva aamiainen ja lounas venynyt pitkälle iltapäivään sitten, niin silloinkaan tämä ei syö aamiaista vaan on sitten entistäkin nälkäisempänä ruokapöydässä.

Hänen veljensä on puolestaan ylitsevuotavan huomaavainen myös ruokapöydässä ja ottaa santsia vasta kun kaikki muut on jo ottaneet.

Vierailija
1067/1143 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätisi on lukenut uudet ruokasuositukset; lihaa tai lihapohjaisia eineksia 350 g viikossa = 50 g päivässä.

Ei toi edes ole paha. Luultavasti on ajatellut että neljän hengen annos, eikä lapset niin paljon syö.

Tuosta saa kuitenkin ihan reippaasti perunoita jokaiselle ja jokusen lihapullan. Minusta pieneksi ateriaksi just ja just sopiva. Etenkin jos on jotain salaattia tai leipää vielä lisukkeena.

Vierailija
1068/1143 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin lyödä vetoa että olet ystäväni Marko. Kiitos nauruista 😘

Vierailija
1069/1143 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että nuo jotka eivät ymmärrä huomioida muiden ruokailijoiden määrää suhteessa tarjottavien määrään, ovat jollain lailla autistisia. Tai jokin muu diagnoosi. Tai sitten ovat yksinkertaisesti itsekkäitä ja huonosti kasvatettuja, tai sekä että.

Vierailija
1070/1143 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskon mies!

-ei syö mitään kasviksia, saattaa esim. kastikkeenkin seasta erotella paprikat tms

-ei suostu maistamaan mitään uutta, koska "en mä tykkää kuitenkaan"

Ikää 30+

Minä olen se vieras joka närppii piiraista paprikat pois. Tykkäisin paprikasta kyllä, mutta olen sille allerginen. Miehen veljen juhlissa tietävät allergiastani ja silti ihan kaikessa suolaisessa on paprikaa.

Vierailija
1071/1143 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isosiskoni kuuluu niihin ihmisiin jolla ei ole ollut mitään tarvetta opettaa lapsilleen alkeellisimpiakaan pöytätapoja. Hänellä kaksi alakouluikäistä lasta. Tulivat tässä joku viikko sitten ihan kysymättä kylään kun olivat ohikulkumatkalla. No, keitin kahvit, laitoin voileipätarviketta pöytään ja jätskiä.

Siskon lapset alkoivat heti huutamaan että tarjoamani kinkkuleikkele ja juusto on ihan paskaa. Nälkä on mutta ei voi syödä kun täti tarjoaa paskaa. Sisko siinä lässyttää että täti ei osaa ostaa kunnon leivänpäällisiä.

Siihen kyllä sanoin että te tulitte ihan extempore käymään, ette voi olettaa saavanne mitään tiettyä.

Sanoin myös lapsille että on erittäin rumaa sanoa ruoasta että se on paskaa. No, sen jälkeen mäkin olin paska.

No, multa paloi pinna ja komensin lapset pois pöydästä. Eivät lähteneet, jolloin sanoin että tämä on minun kotini ja te tottelette minua. Silloin sisko nousi ylös ja koko porukka lähti. Ei ole oltu tuon jälkeen yhteydessä.

Mulla siskon lapset myös tuollaisia. Ja sisko. Ei kelpaa kuin kallis hedelmälihatuoremehu, ja oltermanni. 

Kerro siskollesi että Oltermanni on kaupan halvimpia juustoja.

Vierailija
1072/1143 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-vuotias muksu kieltäytyi häissämme onnittelumaljasta (alkoholiton), sillä ei tykkää kuplajuomista.

Vierailija
1073/1143 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

17-vuotias muksu kieltäytyi häissämme onnittelumaljasta (alkoholiton), sillä ei tykkää kuplajuomista.

Saman tyypin erikoisruokavalioksi ilmoitettiin mummin puolelta.juomaksi jäätee.

Vierailija
1074/1143 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudoin ruokavaliovaatimus juhlavieraalta isoissa häissä: en halua ruokaani mitään keinotekoista, vähän ja puhtaita raaka-aineita.

Emme välittäneet pyyntöä keittiölle, koska koimme sen loukkaavan heitä. Vieras nosti metelin koska hääkakkuun oli käytetty laktoositonta kermaa eikä luomukermaa. Ei siinä auttanut morsiamen pahoittelut siitä että hänelle ei tehty erikseen omaa kakkua kun hääkakku oli haluttu montaa muuta vierasta huomioiden tehdä laktoosittomaksi.

Vierailija
1075/1143 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin käymään äidin luona satojen kilometrien päähän. Ostin grillattavaksi naudan pihvejä. Siinä ulkona grillaillessa omalle perheelleni, tuli vanhempi veli myös äidin luo. 

Ihan ensitöikseen hän meni ottamaan pihvin grillistä kysymättä edes, saako ottaa. 

No olin niin hämmentynyt, että ei edes kysytä, kenen pihvit nämä on ja saako ottaa. Seuraavaksi menee äiti rohmuamaan pihvin ja siinä sitten katson suu auki röyhkeyttä. Siis eikö nää oo ruokaa saaneet säännöllisesti? Käytöstavat on luolamiestasoa. Veti todella sanattomaksi.

Toinen tapaus oli, kun vuosien päästä menin runsaine ruokinen käymään samassa paikassa. Mutsi oli syöttänyt aikuisille miehille minun eväät alta aikayksikön. Miesystävälleen, aikuisille veljelle ja veljenpojalle.

Sen jälkeen en ole päästänyt tuota porukkaa ruokapöytääni. Ovat kyllä kutsuneet itseään kylään, mutta se ei sovi.

Jos olitte grillaamassa äitisi luona niin eikö olisi ollut ihan kohteliasta tuoda myös äidille pihvi? Vai oliko teillä mukana oma grilli sekä hiilet/kaasu/puut, että olitte täysin omavaraisia siellä grillaillessanne? 

Samaa mieltä siitä, että jos ette ollut kutsunut ketään syömään niin muita ei olisi tarvinnut ruokkia. Mutta äidille olisi pitänyt pihvi olla varattuna.

Mä käsitin että pihvit haettiin suoraan grillistä nappaamalla vain mitään kysymättä. Mun mielestä ei ole ok. Lisäksi äidillä ei näytä olevan kunnioitusta toisen ruokaa kohtaan kun jakaa lapsensa perheen ruuat muille. Itse asiassa tiedän tuon, koska minullakin on veli joka omistaa venhempiemme kaiken, mielestään.

Ajaa heidän autoa, ei tankkaa sitä vaan isä tankkaa hänelle, käyttää kaikkea laitetta kuin omaansa, kysymättä, esim. säilöi homeista tavaraa puoli vuotta vanhempiemme peräkärryssä kun ei viitsinyt viedä kaatikselle, ja vanhempani vuokrasivat itselleen kärryn jos tarvitsisvat.

Kun lapset ovat veljelläni, (on siis eronnut) niin hän vain kuskaa ne vanhemmillemme, ja lapset ja hän itse täysihoidetaan mummolassa sen ajan kun lapset ovat. Omat rahansa hän juo ja ostelee mitä huvittaa.

Jos menisin vanhemmillemme käymään oman perheeni kanssa, ja ostaisin jukurttia ja muroja ja maitoa sen verran että meille riittää (kun ei vanhempani tuollaisia syö), ettei kaapi tulisi meidän ruuistamme ihan täyteen, niin jos veljeni pelmahtaisi lastensa kanssa paikalle niin kyllä äitini antaisi heidän eteensä kaikki meidän ruokamme syötäväksi, ja minä joutuisin takaisinn kauppaan ostamaan uudet, vaikka veljeni asuu 3km päästä mummolasta, ja voisi syöttää lapsensa kotona omaan piikkiinsä, tai tuoda heille omat ruokansa.

Mietipä itse. Viet äidillesi aamiaistarpeet teitä varten äitisi jääkaappiin? Eiköhän ne ole silloin äitisi käytettävissä. Et todellakaan voi odottaa että äitisi jääkaapissa on valmiiksi hyllytilaa teille.

Meidän mökillä käy kesäisin paljon vieraita. Pyydetään heitä tuomaan yhteisiin grillauksiin jotain makkaraa mitä heidän lapsetkin syövät. Joka kerta sanon että yhteiseen grillaukseen.

Jostain syystä yksi perhe oletti että heidän tuomansa makkarat ovat VAIN heidän perheen lapsille ja meidän makkarat kaikille yhteisiä. Ei muuten ole toista kertaa kutsuttu tätä perhettä.

Vierailija
1076/1143 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin tuomaan vieraita viiniä tullessaan. No eivät ehtineet alkoon niin toivat sitten maitokaupan 4,7 pros. viiniä. Selitys oli inhimillinen mut mua suorastaan itketti pettymys. ja tämän seurauksena mulla on aina viinivaranto jos tämä toistuu.

Vierailija
1077/1143 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudoin ruokavaliovaatimus juhlavieraalta isoissa häissä: en halua ruokaani mitään keinotekoista, vähän ja puhtaita raaka-aineita.

Emme välittäneet pyyntöä keittiölle, koska koimme sen loukkaavan heitä. Vieras nosti metelin koska hääkakkuun oli käytetty laktoositonta kermaa eikä luomukermaa. Ei siinä auttanut morsiamen pahoittelut siitä että hänelle ei tehty erikseen omaa kakkua kun hääkakku oli haluttu montaa muuta vierasta huomioiden tehdä laktoosittomaksi.

Melkoinen prinsessavieras. Olisin saattanut nauraa tilanteessa hörönaurua.

Vierailija
1078/1143 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös törppöjä emäntiä, jotka loukkaantuu kun vieras ei kahmi lautasta täyteen ja sanoo, että yksi pala kakkua, piirakkaa tmv riittää.

Vierailija
1079/1143 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku sellainen ahmatti joka syö muista välittämättä, kertoa täällä miksi toimii niin. Onko oikeasti niin ettei vaan huomaa , koska ei ole esim lapsuuden perheessä  tottunut jakamaan (hemmoteltu ainoa lapsi tms.) tai muuten vaan ei "osaa" huomioida muita. Olisi kiinnostavaa kuulla.

Vierailija
1080/1143 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, luin tekstisi, ja ymmärsin myös. Mitä en ymmärrä, niin sitä, että sukulainen marssii kotiinne kutsumatta monestakin kiellosta huolimatta, eikä ymmärrä lähteä edes monta kertaa käskemällä. Ei meille ainakaan tunge kukaan kutsumatta ja väkisin, jos emme halua, ja jos pitää käskeä poistumaan, niin takaan, että vieras lähtee yhdellä käskyllä.

Sehän on hyvä, ettei ole sattunut täysin rajatonta ja pershäir. sukulaista. Itsellä esim. oma isoäiti on sellainen. Kutsunut itse itsensä kahdesti kylään kun olin juuri täysi -ikäistynyt. Toisella kertaa ei aavistustakaan miten helkkarissa sai edes osoitteen. Lompsii sisälle kielloista huolimatta ja alkaa penkomaan ja arvostelemaan.

.. tämä sen jälkeen kun olin selkeästi jo teininä katkaissut välit. Tämän jälkeen kun heitin hänet ulos (jouduin taluttamaan kädestä pitäen ja kyseessä ei todellakaan ollut eikä ole mikään heiveröinen höperö mummukka vaan hyvässä fyysisessä kunnossa oleva narsisti ) ja uhkasin poliisilla jos enää ikinä ottaa yhteyttä, piti hän reilun vuosikymmenen hiljaiseloa. Ensin vedettyään hirveän draamakohtauksen että mistä tämä nyt yhtäkkiä tuli tämmöinen reaktio.

Otti vähän aikaa sitten yhteyttä kuin mitään ei olisi tapahtunut, mutta eipä enää saa osoitetta.

Voin kuvitella että jos on samantyylinen rajaton hullu kuin tuo mummoni, mutta ei yhtä ilkeä. Ja sillä 'vastapuolella' on enemmän empatiaa ja käytöstapoja kuin minulla, niin johan saa maanvaivan tuollaisesta.

Pitää kirjoitella erikseen omista kammovieraskokemuksista toisella kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan