Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törpöt vieraat ruokapöydässä - vertaistukiketju

Vierailija
03.01.2016 |

Pakko päästä purkamaan kiukutusta ja mielellään kuulisin myös samankaltaisia kertomuksia hieman pölvästeistä ruokavieraista? Kuka kaatoi punaviinipullon pitkin perintötuukia ilman anteeksipyyntöä, kuka antoi lapsensa närppiä koristeet kakun päältä, kuka tyhjensi suolapurkin lautaselleen ennen maistamista? Kaikki mehevimmät ja vähemmänkin mehevät tarinat jakoon vain!

Minun tämänpäiväinen vierasärsytykseni syntyi serkkuni perheen vierailtua meillä ohikulkumatkallaan. Tapaaminen oli sovittu ja olin myös kysellyt etukäteen, onko jotain ruokarajoitteita tai erityismieltymyksiä. Ei kuulemma ole. No minä sitten tein keittiöremontin keskellä (lue liesi vaatehuoneessa, jääkaappi olohuoneessa yms.) mahdollisimman helppoa eli perheemme suosikkilaatikkoruokaa janssoninkiusausta ja mahdollisista mieltymyseroista johtuen myös kinkkukiusausta tarjolle. Salaatti ja muut lisukkeet päälle.
Janssoninkiusaus oli lastemme herkkua. Ei kuulemma ole enää. Syynä ei varmaan ole laisinkaan se, että vähän vanhemmat (lastemme ihailemat) pikkuserkut yököttelivät koko ruokailun ajan tarjoiluille. Eikä siinä vielä mitään, mutta heidän vanhempansa ei kertaakaan sanoneet, ettei ole kovin sopivaa yökötellä tarjotulle ruualle, etenkään, kun itse ei ollut pakko olla inhokkiaan metriä lähempänä.

Kommentit (1143)

Vierailija
1121/1143 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä heitti äidin pihalle. 

Vierailija
1122/1143 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinkin jo unohtanut erään muuton, johon minut oli pyydetty avuksi. Itselläni on ollut tapana tarjota muuttajille ehdottomasti suolaista ja makeaa, kahvia ja limsaa ja mitä nyt haluavatkaan, joten en osannut varautua siihen, että olisin tarvinnut omat eväät mukaan. Tulin nimittäin hieman etuajassa paikalle siihen nähden mitä oli ilmoitettu, ja silti siellä olikin jo pari muuta kaveria paikalla ja siinä vetivät asukkaiden kanssa tilattuja pitsoja huiviin. Ilmeisesti olivat tilanneet vain itselleen eikä minulle ollut aivan yhtään mitään muuta tarjottavaa kuin hanavettä suoraan hanasta, koska astiat oli jo pakattu. Olisin voinut vaikka itse maksaa pitsan jos yhdessä tilattiin, mutta oletin kyllä, että talon väki tarjoaisi edes jotain jos uhraan vielä uudenvuoden vieton heidän muuttonsa takia. Myöskään mitään kiitosta en kuullut jälkikäteen monen tunnin muuton (ja niitä edeltäneiden muutaman päivän kestäneen raivaussiivouksen) jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1143 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ruoan rohmuajat ruokapöydässä. Näitä tiedän muutaman. Miehen kaveri tuli vaimonsa kanssa meille syömään. Sekä kaveri että vaimo hyökkäsivät heti pöydässä ruokien kimppuun. Molemmat ottivat 1,5 kg uunilohesta niin isot palat että mulle ja miehelle jäi pieni siivu. Samoin uunijuureksista söivät isoimman osan. Miehen kaveri höyläsi leipiensä päälle keskimäärin 10 viipaletta juustoa per leipä. Kaverin vaimo joi yksinään koko viinipullon, toki oli toinenkin pullo pöydässä. Joi sitä tahtia kuin lasissa olis ollut vettä. 

Ollaan oltu heillä kerran syömässä. Itse rohmusivat omia ruokiaan niin että meille ei jäänyt juuri mitään.

yksi miehen kaveri meni kerran omatoimisesti meillä jääkaapille. Huomasin ja kysyin että mitä tekee siellä. Totesi että on nälkä ja jano. Mies käski kaverin pöytään ja tarjottiin juotavaa ja ruokaa.

Jos saa rohmut toisenkin kerran ruokavieraiksi, niin isäntä/emäntä ulkomaiseen tapaan annostelee ruuat kunkin lautaselle.

Viiniongelmaan auttaa, kun varaa sitä ämpärikaupalla-tyyppiä varten halvinta laatikkoviiniä. Sen toki voi tuoda pöytään nätissä karahvissa.

Vierailija
1124/1143 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun parikymppisinä opiskelijoina etkoiltiin mun luona. Mukana oli yks nuori nainen muiden lisäksi, jonka tunsin lukiosta, mutta en ollut viettänyt aiemmin aikaa koulun ulkopuolella. Hänelle tuli nälkä kesken etkojen ja alkoi kärttämään ruokaa, mutta mikään ei kelvannut. Hän olisi halunnut leipää kinkulla ja juustolla, mutta itse en juurikaan syö leipää eikä sitä siis sattunut olemaan. Ehdotin hänelle kaikkea eilisestä makaroonilaatikosta, rahkaan ja hedelmiin ja munakkaisiin, mutta mikään ei kelvannut. Kauppa sijaitsi 100m päässä asunnosta, mutta nälkä loppui siihen, kun kehotin häntä menemään kauppaan. 

Vierailija
1125/1143 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta tää on varmaan hyvä ketju kysäistä.. Olen itse kasvissyöjä aatteellisista syistä ja järkkäämässä häitä. En haluaisi omissa häissäni tarjota liharuokaa ollenkaan, vaan todistaa, että myös kasvissafka on todella hyvää ja täyttävää. Pääruokana olen ajatellut kuitenkin tarjota kalaa, vaikken itse sitä hirveästi syö. Jos tarjoilut ovat monipuoliset ja herkullliset, niin vetääkö joku kuitenkin herneen nenukkaan, jos tarjolla ei ole sitä perus naudanpaistia? Ahdistaa muutenkin kun tuntuu, että lähes kaikissa häissä on aina ne samat tarjottavat, huh.

Mites se tämän liiton toinen puolisko? Onko hänkin vegaani?

Häät ei ehkä ole se paras paikka todistella kasvisruuan täyttävyydestä ja maukkaudesta. Jos häävieraita on 100 ja vain esim. 10 on

Tai jos kyseessä on vegaani häät niin ilmoittakaa asiasta etukäteen.

Vierailija
1126/1143 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä voi etukäteen ilmoittaa, muutenhan ei pääsisi pakko tuputtamaan vieraille sitä omaa ideologiaansa kun vieraat eivät olisi nälkänsä takia valmiita puputtamaan vaikka lastulevyä.

Vierailija
1127/1143 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jostain syystä ne vierailijat lähtevät ennen kuin ruoka on valmista syötäväksi, kun näkevät että tehdään ruskeakastiketta jauhoista, johon lisätään lihanpaloja tai makkaraa, Kuoriperunatkin tuntuvat hyvin toimivan karkoitusvälineenä.

Tommoset "back to seventies"-tarjoilut olis hienot heittää porukalle.

Juomina kossua, punaista maitoa ja kotikaljaa. Lauantaimakkaraa kaikille niin paljon kuin haluaa ottaa.

Vierailija
1128/1143 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkenpä kannatta laittaa tarjolla oleva ruoka jollekin sivupöydälle tai vaikka keittiön työtasolle, josta kukin sitten hakee sen mitä syö. Voihan ne toki edelleen syödä todella paljon tai rohmuta lautaselle närpittävää ja nypittävää, joka sitten jää syömättä ja menee haaskoon. Mutta joutuisivat ainakin perseensä nostamaan tuolista välillä ja kävelemään.

Vierailija
1129/1143 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ruokavieraita. Olin tehnyt 2 x viisi litraa kaalisoppaa. Vegeä ja oikeaa. Yks saatapeen hippi kiroili sitä lihaisaa idioottien ruuaksi. Onnekseen ehti poisua ennenkuin... no, joo. Lautsensa jäi ehjäksi kun hippi poistui inkapipo päässään.

Vierailija
1130/1143 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ikinä tarjoilisi janssoninkiusausta, mitään maksasta tai kaalista tehtyä ruokalajia, voimakkaita juustoja tms. lapsille. Mikä aivopieru oli edes laittaa tuollaista tarjolle?! Olisit tehnyt pelkän kinkkukiusauksen tai jotain vielä helpompaa, kuten makaronilaatikkoa, joka on kaikille lapsille tuttu maku. Ihan kuin ap olisi kaivanut verta nenässä, että voi uhriutua ja syytellä vieraitaan.

Vierailija
1131/1143 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex hori kaiken mitä oli jääkaapissa. Kun kysyin että missä mun kakku on niin totesi vaan että häntä ei saa jättää yksin ruuan kanssa. Ex.

Vierailija
1132/1143 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi edesmennyt sukulaiseni oli helvetinmoinen tyrkyttäjä. Olen itse nopeasti reagoivaa sorttia, joten en vain syönyt mitään, paitsi että hellyin syömään yhden vartavasten minulle pakastimesta kaivetun jäätelön. Seuraavalla kerralla kahvipöydässä join vain kupin kahvia. Mulle ei vittuilla. No, tyrkyttäjän, joka muuten oli mies, poika tuli sitten meille kylään. Asuimme ulkomailla ja meillä oli pöydässä paikallista kahvileipää. Tämä tyrkyttäjän poika ei suostunut maistamaan. Kyllä silloin tiesin tehneeni oikein, kun aikanaan kieltäydyin. - Kun papparainen kuoli ja pojastakin tuli yli 5-kymppinen, hän lakkasi tyrkyttämästä.

En tajunnut tämän sepustuksen pointtia laisinkaan?

Et ollut ainoa.

Siis en toudellakaan tajunnut mitään. Mikä tässä katsottiin vittuiluksi siis? Ja sekö sitten saatiin tasattua vuosien kuluttua? Ei kyllä avautunut tämä tarina.

Vierailija
1133/1143 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meillä! Tietävät, että olen allerginen paprikalle,sellerille, purjolle ja omenalle ja Aina On sukujuhlissa juuri näitä ja joka ruokalajissa -piruuttain? Mutta tätini (joita on 8) ei voi sietää mitään hapanmaitotuottrita ja se on ok, jopa erittäin hyväksyttävää!?? Hän siis ei ole allergikko vaan ei pidä em.tuotteista!!! Minä kuulemma ronklaan ruoan kanssa Ritu-tädille se on hyväksyttävää! 

Vierailija
1134/1143 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta mieleeni tuli muuan Urho Kekkoseen liitetty tarina. Lieneekö jo ollut täällä esillä?

Urkki oli jollakin maakunta- ja lobbausvierailulla vanhoilla kotikulmillaan Kainuussa. Istui siinä sitten jossakin tavallisessa pirtissä, jonne isäntäväki oli hänet kutsunut. Tai jonka vieraaksi arpaonni oli hänet saattanut.

Kahvipöydässä oli täysi kattaus: pipareita, kakkua, viinereitä, vehnäpullaa ja ties mitä. Ja pöytäliinaksi oli valikoitu talon paras sukupolvelta toiselle kulkeutunut mikälie riepu.

Sattuipa sitten, että Urkki kaatoi vahingossa kahvikupin tälle perintöpöytäliinalle. Pyyteli kovasti anteeksi, anteeksi, anteeksi.

Emäntä siihen, että ei se mitään, sattuuhan sitä. Vaihtoi lennossa puhtaan pöytäliinan ja jatkettiin tarinointia.

Sitten talon isännältä kaatui kahvikuppi tälle uudelle puhtaall

Vierailija
1135/1143 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta mieleeni tuli muuan Urho Kekkoseen liitetty tarina. Lieneekö jo ollut täällä esillä?

Urkki oli jollakin maakunta- ja lobbausvierailulla vanhoilla kotikulmillaan Kainuussa. Istui siinä sitten jossakin tavallisessa pirtissä, jonne isäntäväki oli hänet kutsunut. Tai jonka vieraaksi arpaonni oli hänet saattanut.

Kahvipöydässä oli täysi kattaus: pipareita, kakkua, viinereitä, vehnäpullaa ja ties mitä. Ja pöytäliinaksi oli valikoitu talon paras sukupolvelta toiselle kulkeutunut mikälie riepu.

Sattuipa sitten, että Urkki kaatoi vahingossa kahvikupin tälle perintöpöytäliinalle. Pyyteli kovasti anteeksi, anteeksi, anteeksi.

Emäntä siihen, että ei se mitään, sattuuhan sitä. Vaihtoi lennossa puhtaan pöytäliinan ja jatkettiin tarinointia.

Sitten talon isännältä kaatui kahvikuppi tälle uudelle puhtaall

Siis nimenomaan "terveisin, se TOINEN tohelo." Kyse ei ole järjestysluvuista. Ei siis ensimmäinen - toinen, vaan toinen - toinen.

Vierailija
1136/1143 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ns työpaikas ei osata mitään pöytätapoja ! Jotkut ainakaan. Yks, ku o jonos, ni se vaa seisoo siin, eikä liiku ! Takana on muitakin. Jotkut ei pese käsiään ennen, kuin tulevat jonoon ja syömään. Luulis, et tääl ei ihmiset osaa ollenkaan mitään oikeita sääntöjä, vaikken kaikki ollaan aikuisia ja vammaisia. Jotku käyttäytyy, ku lapset. 

Vierailija
1137/1143 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni käy melko harvoin luonamme, mutta sitten kun tulee on noin viikon. Ehdin siis tehdä siinä ruuan jos toisenkin. Lähes joka ruuasta tulee kommenttia siitä, kuinka on liikaa mausteita. Jopa silloin kun olen kettuuksissani jättänyt kaikki mausteet "vahingossa" pois. Ymmärtäisin tuon kommentoinnin, jos oikeasti tekisin mausteista ruokaa. Meillä kuitenkin monta lasta ja useimmiten mausteet luokkaa vähän suolaa ja mustapippuria.

Toisaalta, kyseinen ihminen valittaa kyllä kaikesta muustakin. Tuo ruuan kommentointi vaan ärsyttää todella paljon, koska omille lapsille yritän opettaa että kaikesta ei tarvitse tykätä, mutta silloin syö vähemmän ja jättää sen valittamisen ja yökkäilyn väliin.

Vierailija
1138/1143 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysin tuomaan vieraita viiniä tullessaan. No eivät ehtineet alkoon niin toivat sitten maitokaupan 4,7 pros. viiniä. Selitys oli inhimillinen mut mua suorastaan itketti pettymys. ja tämän seurauksena mulla on aina viinivaranto jos tämä toistuu.

Oletko alkoholisti? Jos viinin takia täytyy itkeä.

Oletko mulqvist, kun täytyy nälviä?

Hyvin sanottu!;)

Vierailija
1139/1143 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään monissa ravintoloissa on ruoka koko seurueelle jaettavassa vadissa. Olimme jokin aika sitten tällaisessa ravintolassa. Yhdessä ruokalajissa oli jokaiselle seurueen jäsenelle yksi lihaköntti. Yksi porukasta otti kaksi, jolloin kaikille ei tietenkään riittänyt.

Tulee mieleen työpaikalla jokin tarjottava asia. On tarkkaan laskettu työntekijöiden määrän mukaan ja sitten joku salaperäinen suursyömäri syö useamman tai vie niitä kotiin. 

Vierailija
1140/1143 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönnän, että ärsytti, kun sukulaislapsi haki pöydästä keksejä ennen kuin oltiin pöytään kutsuttu. Ruoka oltiin siis syöty alle, ja seuraavaksi oli jälkkärikahvien aika. No, pöytään kun istuttiin, niin cup cakeja hän rohmusi kolme, keksejä veteli n. 5-10 kappaletta ja sen jälkeen kävi lupaa kysymättä olohuoneen lipastolta löytyneiden joulusuklaiden kimppuun. Vanhemmat eivät sanoneet mitään.

Olisi tietysti hyvä odottaa kahvien aloittamista, mutta ei kolme kuppikakkua ja viisi keksiä kovin paljoa ole eikä ainakaan rohmuamista. 10 kuppikakkua olisi. Jos teen muutamaa eri makua ajattelen että jokainen syö pari kpl jokaista makua. Jos ei syö niin ei haittaa mitään, ovat sen verran edullisia kuitenkin tehdä ja samalla vaivalla sen isommankin määrän tekee.

Suklaat pöydällä, luulisin itsekin että saa ott

tohon on vaikea sanoa mitööön

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi