Törpöt vieraat ruokapöydässä - vertaistukiketju
Pakko päästä purkamaan kiukutusta ja mielellään kuulisin myös samankaltaisia kertomuksia hieman pölvästeistä ruokavieraista? Kuka kaatoi punaviinipullon pitkin perintötuukia ilman anteeksipyyntöä, kuka antoi lapsensa närppiä koristeet kakun päältä, kuka tyhjensi suolapurkin lautaselleen ennen maistamista? Kaikki mehevimmät ja vähemmänkin mehevät tarinat jakoon vain!
Minun tämänpäiväinen vierasärsytykseni syntyi serkkuni perheen vierailtua meillä ohikulkumatkallaan. Tapaaminen oli sovittu ja olin myös kysellyt etukäteen, onko jotain ruokarajoitteita tai erityismieltymyksiä. Ei kuulemma ole. No minä sitten tein keittiöremontin keskellä (lue liesi vaatehuoneessa, jääkaappi olohuoneessa yms.) mahdollisimman helppoa eli perheemme suosikkilaatikkoruokaa janssoninkiusausta ja mahdollisista mieltymyseroista johtuen myös kinkkukiusausta tarjolle. Salaatti ja muut lisukkeet päälle.
Janssoninkiusaus oli lastemme herkkua. Ei kuulemma ole enää. Syynä ei varmaan ole laisinkaan se, että vähän vanhemmat (lastemme ihailemat) pikkuserkut yököttelivät koko ruokailun ajan tarjoiluille. Eikä siinä vielä mitään, mutta heidän vanhempansa ei kertaakaan sanoneet, ettei ole kovin sopivaa yökötellä tarjotulle ruualle, etenkään, kun itse ei ollut pakko olla inhokkiaan metriä lähempänä.
Kommentit (1143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän vaimo kirjoitti:
Miehen aikuinen tytär on törkeistä törkein. On aina ensimmäisenä ruokapöydässä mutta vahingossakaan ei koskaan auta ruoanlaitossa, kattamisessa tms vaikka sitä pyytäisi apuun! Jos tulee yllättäen miehensä kanssa ja kahvin kanssa tarjottavaa ei juuri ole niin saatan halkaista tarjolle viimeiset kaksi pullaa että kaikille riittää. Niin eikö tämä nappaa omalle lautaselleen siitä heti kaksi puolikasta! Olen joskus yllättänyt penkomassa meidän keittiön kaappeja, jonkun sipsipussin toivossa. Jos jotain juhlia on niin tämä kerää kaiken ylijääneen syötävän mukaansa kotiinsa jos ei sitä kiellä.
Miehesi tytär on kyllä röyhkeä ja ahne ihminen! Pitäisi vähintään kysyä, haluaako kaikki syödä oman puolikkaan pullansa vai saisiko hän syödä ylimääräisen puolikkaan? Sekin kertoo kyseisen ihmisen ahneudesta, että hän aina hamuaa kaiken juhlista ylijääneen syötävän itselleen, jos muut eivät pidä puoliaan. Ajattelee siis ainoastaan itseään. Itse en tulisi tuollaisen tyypin kanssa toimeen lainkaan! Sun on pakko sinnitellä, koska kyseessä miehesi tytär.
Tästä lähtien, jos esim. pullia ei ole tarpeeksi, laita valmiiksi kaikille omille lautasilleen omat puolikkaat.
Tyhjin käsin tuleville yllätysvieraille voi myös sanoa, että nyt on jokaiselle vain puolikas pullaa.
Tai jättää pullat kaappiin, laittaa pöytään näkkäriä ja margariinipaketti ja valitella, kun ei nyt ole muuta kahvileipää...
Vaikka se ei ehkä kovin aikuismaista olisikaan, niin tekisin seuraavasti: kun pöydässä on ne puolikkaat pullat, ja yksi vieras rohmuaa enemmän, niin kaivaisinkin kaapin perukoilta sinne varaamani kokonaiset pullat, ja jakaisin ne suoraan muiden lautasille saatesanoilla, että olihan minulla sittenkin, mutta sinä näytätkin jo saaneen oman pullasi. Mahdolliseen itkupotkuraivariin voi sitten tyynen rauhallisesti todeta, että rohmusit viimeksi itsellesi vähäisetkin tarjottavat. Kun kyse on aikuisesta ihmisestä, niin törppöä käytöstä voi kyllä kommentoida vähän napakamminkin. Jos siitä menee välit, niin mitä sitten? Eiväthän ne kaksiset ole muutenkaan, kun aikuisen ihmisen tekemisiä vain hyssytellään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin itse. Emäntä teki sosekeiton bataateista. Se oli niin älyttömän hyvää, siis enemmän kuin taivaallista, enkä pystynyt vastustamaan ottaa toinen annos. Ruokapöydästä noustessa tajusin, että olin juuri syönyt tyttären seuraavan päivän lounaan. Häpeän törppöyttäni edelleen. Anteeksi anteeksi anteeksi typeryyteni. Kunpa maa nielisi minut.
No älähän nyt soimaa itseäsi noin pahasti. Et ole törppö vieras.
Vierailija kirjoitti:
Isän vaimo kirjoitti:
Miehen aikuinen tytär on törkeistä törkein. On aina ensimmäisenä ruokapöydässä mutta vahingossakaan ei koskaan auta ruoanlaitossa, kattamisessa tms vaikka sitä pyytäisi apuun! Jos tulee yllättäen miehensä kanssa ja kahvin kanssa tarjottavaa ei juuri ole niin saatan halkaista tarjolle viimeiset kaksi pullaa että kaikille riittää. Niin eikö tämä nappaa omalle lautaselleen siitä heti kaksi puolikasta! Olen joskus yllättänyt penkomassa meidän keittiön kaappeja, jonkun sipsipussin toivossa. Jos jotain juhlia on niin tämä kerää kaiken ylijääneen syötävän mukaansa kotiinsa jos ei sitä kiellä.
Oivoi sentään kun ei voi laittaa niitä rajoja rajattomelle.
-Pullat nappaat pois ja jaat ensin muille ilman anteeksipyyntöä.
-Kysy lupa ennenkuin pengot mun kaappeja, sillä tuo on huonoa käytöstä.
-Sano porukan kuullen Liisa voi sitten kattaa pöydän koko perheelle.Ei pitäisi olla niin vaikeaa.
Paitsi koska tuossa edellä oli miehen tytär, ei oma tytär, sillepä ei voikaan noin sanoa. Saa ikuisen pahan äitipuolen leiman ja vielä mieskin syyttää isä-tytärsuhteen kariuttamisesta. Äitipuolelta vaaditaan oikeasti ihan lehmän hermoja ja kaikki pitää kestää. Mikään muu kuin hys-hys ei käy. Mies voisi toki omalle tyttärelleen edellä olevassa tapauksessa noin huomauttaa, mutta sitähän ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden vuoden nyyttäreissä puolet tulivat ilman tuomista ja toivat myös kavereita (ilman tuomisia) mukana. Paitsi että ruokaa oli alunperinkin liian vähän, nämä sankarit lastasivat lautasensa ensimmäisinä täyteen yhtään ajattelematta vieraiden lukumäärää suhteutettuna tarjoiluihin. Ruuan tuoneille jäi jaettavaksi suunnilleen vain parin sentin siivu pizzaa kun kukaan ei raaskinut sitä ottaa ja jättää muita täysin ilman.
Ei oo todellista! Tulee ihan mieleen opiskeluajat, kun kaveriporukkamme ainut työssäkäyvä jäsen saapui jok'ikiseen illanviettoon kaupan halvin keksipaketti ja pari pirkka-siideriä mukanaan. Joskus sovittiin vastuualueet nyyttärituomisiin joihinkin isompiin pippaloihin ja tämä tyyppi sai tehtäväkseen salaatin. Salaatti oli kurkku ja kukkakaali, sellaisinaan. Muiden tuomiset kelpasivat oikein runsain määrin kyllä ja muiden yhteisiksi tuomia viinipulloja oltiin oikein ensimmäisenä availemassa ja kaatamassa oikein lasin täydeltä... Ja mikäli jotain jäi jäljelle, oli hän kädet ojossa ensimmäisenä ottamassa mukaansa kotiin.
Onko kyseinen henkilö johtotehtävissä nykyään?
On todennäköisesti kokoomuspoliitikko.
Kyllä ne muiden työn hedelmien jakajat löytyvät ihan muista puolueista.
Taisi muuten sen kuuluisan "Riston" emäntäkin olla kokoomuspoliitikko.
Tuskinpa vaan, todennäköisesti vasemmistopropagandan hedelmä,
Ristoa kusettanut nainen on todella kokoomuksen entinen toiminnanjohtaja Kaakkois-Suomesta. Nainen pölli lisäksi tuon yhdistyksen varoja ja sai siitä törkeästä kavalluksesta ehdollisen tuomionkin joku vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden vuoden nyyttäreissä puolet tulivat ilman tuomista ja toivat myös kavereita (ilman tuomisia) mukana. Paitsi että ruokaa oli alunperinkin liian vähän, nämä sankarit lastasivat lautasensa ensimmäisinä täyteen yhtään ajattelematta vieraiden lukumäärää suhteutettuna tarjoiluihin. Ruuan tuoneille jäi jaettavaksi suunnilleen vain parin sentin siivu pizzaa kun kukaan ei raaskinut sitä ottaa ja jättää muita täysin ilman.
Ei oo todellista! Tulee ihan mieleen opiskeluajat, kun kaveriporukkamme ainut työssäkäyvä jäsen saapui jok'ikiseen illanviettoon kaupan halvin keksipaketti ja pari pirkka-siideriä mukanaan. Joskus sovittiin vastuualueet nyyttärituomisiin joihinkin isompiin pippaloihin ja tämä tyyppi sai tehtäväkseen salaatin. Salaatti oli kurkku ja kukkakaali, sellaisinaan. Muiden tuomiset kelpasivat oikein runsain määrin kyllä ja muiden yhteisiksi tuomia viinipulloja oltiin oikein ensimmäisenä availemassa ja kaatamassa oikein lasin täydeltä... Ja mikäli jotain jäi jäljelle, oli hän kädet ojossa ensimmäisenä ottamassa mukaansa kotiin.
Ristoa kusettanut nainen on todella kokoomuksen entinen toiminnanjohtaja Kaakkois-Suomesta. Nainen pölli lisäksi tuon yhdistyksen varoja ja sai siitä törkeästä kavalluksesta ehdollisen tuomionkin joku vuosi sitten.
Niin ja "Ristoa" kovin sanoin kritisoinut oli vasemmistoliiton Anna Kontula.
Kaveri harrastaa närppimistä. Eli jos tarjoan jotain, ottaa hyvin innokkaana, lusikoi/haarukoi muutaman kerran tarjottavia ja jättää loput koskematta. Rahtaa myös omia "herkkujaan" ja jättää ne lopulta mun kaappeihin, vaikka en niitä syö. Viimeksi jäi yövierailun jälkeen kasa avattuja pakkauksia (mm. puoliksi syöty jogurttipurkillinen, puoliksi syötyjä leipiä, avattu Pilttisose...) ja keksejä/pullia, jotka menee suoraan biojätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te sanoa jotain suku- tai tuttavapiirin syöpöille? Ehkä he eivät oikeasti tajua olevansa rohmuja.
Itse sain kuulla välittömät huomautukset ehkä 6 -vuotiaana toisilta lapsilta, kun kerran kutsuilla otin ylisuuren palan täytekakkua. Se tepsi minuun, mutta aikuisia on vaikeampi neuvoa. Ainakin muutamat ovat loukkaantuneet pahasti jo hienovaraisisita vihjeistä, mutta eivät silti ole kuitenkaan muuttaneet mitenkään tapojaan.
Tämä on niin tosi ja tepsii muidenkin asioiden kanssa. Itse joskus 11-vee heitin karkkipaperin maahan ja erittäin fiksu ystäväni torui minua. Se läksytys meni perille ja en ole sietänyt luonnon roskaamista siitä lähtien missään muodossa.
Ei ehkä niinkään törpöt vieraat, vaan törppö ex. Hänelle tuli vieraita urheilutapahtuman tiimoilta Hollannista ja tarjouduin tekemään grillikattauksen. Heitä oli vain 4 tulossa. No, kun kaikki oli jo valmista, terassi katettu, niin törppö ex sanoo - aijuu heitä tuleekin noin 10. Ärähdin, että miksi ei sanonut sitä aiemmin...no kun olisit vaan stressannut....olen koulut käynyt ravintolakokki....*huoh*
Vierailija kirjoitti:
Oltiin syömään menossa kolmikirjaimiselle huoltoasemalle syömään reissussa kun oltiin. Juuri ennen saapui lauma uussuomalaisia käpälöimään buffettia paljain sormin ja maistelemaan kaikkia. Eivät käyneet kun vessassa mutta ohimennen.
Ei huvittanut sitten enää mennä syömään.
Villi-ihmisten meiningiltä kuulostaa.
Minä en koskaan syö mitään juhlissa tai kylässä. Vesilasi riittää.
Minulla aina omat eväät mukana autossa. Syön siellä kun lähden.
Vierailija kirjoitti:
Isän vaimo kirjoitti:
-Sano porukan kuullen Liisa voi sitten kattaa pöydän koko perheelle.Ei pitäisi olla niin vaikeaa.
Et selkeästikään ole törmännyt tähän ihmistyyppiin tosielämässä. Tämä "Liisa" saattaa sanoa vaikka kaapilta yllätettäessä oikein venyttämällä että niiiin eiii kun minä vaan katsoin. Tai jos pyytää vaikka kuorimaan perunoita niin alkaa valitus kun on niin ranne kipeä. Tai pöydän kattamiseen että en tiedä missä teidän lautaset on (!!!). Tai että miksei tuo "Lasse" (veljensä) tuossa tee mitään vaikka Lasse olisi juuri tullut halonteosta tms. Siis tämä on kuin pikkutyttö, ja minulla ainakin on niin myötähäpeä että en ala inttämään tämän aikuisen naisen kanssa joka ei laita tikkua ristiin muun kuin oman mukavuutensa eteen.
Olen saanut ruokani arvostelijat hiljaiseksi, kun olen ykskantaan vain todennut, että kyseinen ruokailu perustuu vapaaehtoisuuteen. Pöytä on hiljennyt totaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän vaimo kirjoitti:
Paitsi koska tuossa edellä oli miehen tytär, ei oma tytär, sillepä ei voikaan noin sanoa. Saa ikuisen pahan äitipuolen leiman ja vielä mieskin syyttää isä-tytärsuhteen kariuttamisesta. Äitipuolelta vaaditaan oikeasti ihan lehmän hermoja ja kaikki pitää kestää. Mikään muu kuin hys-hys ei käy. Mies voisi toki omalle tyttärelleen edellä olevassa tapauksessa noin huomauttaa, mutta sitähän ei tapahdu.
Täsmälleen näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme ensimmäistä kertaa kutsuneet naapurimmme mökillemme viikonlopuksi, olemme tunteneet jo vuosia, grillailleet ja illastaneet yhdessä monia kertoja. Ilta meni ihan mukavasti ja aamulla huomasi että miehillä oli krapula. Olin kattanut pöydälle aamupala tarvikkeet, kaikki ottivat syötävää ja yhtäkkiä naapurin mies karjaisee minulle "Ei siihen leivänpäälle tarvi niin paljoa lastata!" Olin siis laittanut leivälle voin lisäksi leikkeen, juustoa ja paprikasiivuja. Naapurin rouva meni noloksi, mieheni aikoi sanoa jotain, mutta hiljeni kun lisäsin hymyillen leiväni päälle salaatinlehden, italiansalaattia, suolakurkkua ja vielä minitomaatit viereen. Päivän aikana paljastui, että naapurin miehen mielestä en syö "naisellisesti" eli vain pieniä määriä kerrallaan kuten oma vaimonsa ja syön talouteni konkurssiin. Eivät sitten jääneet tunnelman latistuttua enää toiseksi yöksi. Ja ne ruuat: kaikki olivat meidän maksamiamme kun me olimme kutseneet heidät vieraiksi.
Mulle on sanottu samoin! Eli syön mielelläni kunnon aamupalan, päiväruuan ja iltapalan ja mahdollisesti joitain välipaloja jos tarvitsen, mutta liikun paljon ja teen fyysistä työtä, joten painoa ei ehdi kertyä kun liikunta polttaa kalorit. Tuttava pariskunnan mies jaksaa aina kertoa kuinka hänen vaimonsa syö kuin lintu, niin vähän ruokaa kerrallaan lautasella että sitä tuskin huomaa. Ukko kylläkin jättää kertomatta että vaimonsa syö noin 15-20 kertaa päivässä, tekee toimistotyötä ja on selvästi ylipainoinen. Mutta kun syö niin naisellisen pieniä annoksia! Minun pitäisi kuulemma ottaa mallia.
Missä noin juntteja asuu?
Joka paikassa noin juntteja asuu.
Iso osa miehistä kuvittelee naisten elävän pelkällä päivänpaisteella.
Itse sain kerran kauheat saarnat työkaverilta. Mentiin porukalla pizzalle ja tämä mies alkaa jo etukäteen saarnata mulle, miten pizza on sellaista äijäruokaa ja kyllä sieltä salaattia saa tilattua.
Tilasin pizzan ja söin sen kokonaan. Tyyppi melkein hermostui ja sain kuulla saarnaa miten paljon nyt joudun lenkkeillä sitten. No en lenkkeile enempää kuin muulloinkaan minkään pizzan takia.
Olin normaalipainon alarajoilla ja hyvässä kunnossa oleva nuori nainen.
Ja ei ole ainut kerta kun saan syömisestä moitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sitä politiikkaa ihan pakko tunkea aina joka ketjuun? Aihe on täällä pöytätavat, ei pitäisi liittyä mihinkään ideologiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä tuhannen taalan oppimistilaisuus kaikille: kun seuraavan kerran joku on ryöväämässä taas kaikki ruuuat, lapsi menee närppimään kahvipöytään ennen kuin kaikki on valmista tai ottaa liikaa, sukulainen menee omin nokin jääkaapille: avaa suusi ja sano ääneen, että "ei". "Älä ota ihan niin paljon, muuten muille ei jää". "Ei vielä, otetaan pöydästä kohta kun kaikki on valmista". "Älä ota noin paljon kun sulla voi jäädä syömättä, otat sitten lisää jos siltä tuntuu" tai "Hei pois sieltä jääkaapilta, laitan pöytään tarjottavat".
Älä hyökkää, älä syyllistä, älä haasta riitaa. Totea tosiasia neutraalisti, sano kohteliaasti tai tarvittaessa napakasti että ei, älä tee noin. "Ei, kakkua ei jää yli mukaan otettavaksi". Älä ole tossukka, ei se mitään auta jos päivittelet muiden käytöstä täällä. Sano ääneen sille ihmiselle, jonka teot sinua vaivaavat - hän saa ainakin mahdollisuuden korjata käytöstään (kaikki eivät tajua tai opi) ja olet ainakin yrittänyt. Älä ole kynnysmatto, älä anna muiden pahoittaa mieltäsi huonolla käytöksellä. Ohjaa kohteliaasti käyttäytymään kunnolla. Myös lapsille saa sanoa, jos ovat luonasi kylässä.
Jatkan vielä: älä "näpäyttele hienovaraisesti", anna samalla mitalla tai kosta. Ei se mitään auta. Ihan selkeä suun avaaminen ja suomen kielellä puhuminen (tai mikä kieli nyt onkin kyseessä) pitää riittää. Kaikki eivät ymmärrä hienovaraisia vihjeitä, eikä samalla mitalla takaisin antaminen edistä asiaa mitenkään.
Törkeimmät lokkeilijat eivät ymmärrä ollenkaan sanan EI merkitystä. Mieheni sisko on tuollainen. Tuli kutsumatta viikoiksi kerrallaan vuosittain täysihoitoon ilman mitään tuliaisia, ruokaa ja viiniä piti olla ruuan ja viinin perään. Kauppaan ja alkoon laittoi ostoslistan mieliteoistaan mukaan, mutta kaupassa ei voinut itse käydä tai osallistua ostosten rahoittamiseen. Tuli vaikka kiellettiin ja palvelun piti pelata. Saattoi kertoa tullessaan olevansa kolme päivää, mutta aina aika pitkittyi ja pitkittyi, vaikka kuinka käskettiin lähtemään jo kotiin. Mieheni kuulemma vain vitsaili näissä tilanteissa.
Kerran putosin portaissa, hehtaari mustelmaa ja murtuma jalassa, päivä meni päivystyksissä. Käly soitti samana päivänä tulevansa kylään, mies selitti puhelimessa miksi nyt ei todellakaan käy. Käly tuli silti. Minä kinkkasin kepeillä vastaan ja voitteko uskoa, käly ilmoitti heti eteisessä olevansa nälkäinen ja haluavansa ruokaa. Minäpä siinä sitten kokkailemaan ja käly nautti olostaan vieraana.
Tämän keissin jälkeen suutuin ja suunnilleen mustaksi muutuin. Ilmoitin, ettei meille saa enää koskaan tulla kutsumatta. Kunnon riitahan tuosta tuli. Kälyn mielestä minä olin tarinan pahis kun en ollut riittävän vieraanvarainen sukulaiselle, jolla hänen mukaansa pitää olla oikeus vierailla meillä niin usein ja paljon kun itse haluaa, juuri silloin kun haluaa.
Kun olemme vierailleet päiväseltään siellä kälyllä päin, ruokaa ei tarjota. Tai kerran hän kyllä järjesti kunnon ruokatarjoilun. Se tapahtui niin, että saimme ostoslistan kauppaan, missä mies ja minä ostimme kaikki ruokatarpeet meidän rahoillamme, minä jouduin sen ruuan sitten kälyn kotona laittamaan. Viime viikolla kävimme siellä miehen siskolla pistäytymässä kutsuttuna, muutama vuosi on meidän edellisestä vierailusta. Tarjolla oli kahvia ja keksipaketti. "Hänellä kun ei ole nyt muuta." Käly omistaa auton ja asuu kaupungissa, joten kaupassa käynnille ei ole esteitä. Vierailusta oli sovittu kahta viikkoa aikaisemmin. Luulen vähän, että seuraava vierailu täällä päin hoituu kahvilla ja Marie-kekseillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätyksekseni tuomishomma voi mennä myös muiden mielestä ÖVERIKSI! Oli opiskelijasynttärit nyyttäriperiaatteella ja kunnioituksesta ja ilosta saamastani kutsusta tein itse noin 10 opiskelijan tapahtumaan komean ja maukaan mansikkakakun (oli kesä). Koska kyse oli uskonnollispohjaisesta porukasta sainkin kuulla, että toin liian komean/ison/maukkaan LOL? syömisen verrattuna synttärisankarin ja muiden vierailijoiden tuomisiin verrattuna. Sankari itse ei niin vihjannut, mutta muutama muu katsoi asiakseen siitä mainita. Kakku kyllä kelpasi ja tuli syötyä viimeistä murenta myöten.
Olisi ilmeisesti pitänyt tuoda periaatteella viisi leipää ja kaksi kalaa (riitettävä) tuhannelle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä tuhannen taalan oppimistilaisuus kaikille: kun seuraavan kerran joku on ryöväämässä taas kaikki ruuuat, lapsi menee närppimään kahvipöytään ennen kuin kaikki on valmista tai ottaa liikaa, sukulainen menee omin nokin jääkaapille: avaa suusi ja sano ääneen, että "ei". "Älä ota ihan niin paljon, muuten muille ei jää". "Ei vielä, otetaan pöydästä kohta kun kaikki on valmista". "Älä ota noin paljon kun sulla voi jäädä syömättä, otat sitten lisää jos siltä tuntuu" tai "Hei pois sieltä jääkaapilta, laitan pöytään tarjottavat".
Älä hyökkää, älä syyllistä, älä haasta riitaa. Totea tosiasia neutraalisti, sano kohteliaasti tai tarvittaessa napakasti että ei, älä tee noin. "Ei, kakkua ei jää yli mukaan otettavaksi". Älä ole tossukka, ei se mitään auta jos päivittelet muiden käytöstä täällä. Sano ääneen sille ihmiselle, jonka teot sinua vaivaavat - hän saa ainakin mahdollisuuden korjata käytöstään (kaikki eivät tajua tai opi) ja olet ainakin yrittänyt. Älä ole kynnysmatto, älä anna muiden pahoittaa mieltäsi huonolla käytöksellä. Ohjaa kohteliaasti käyttäytymään kunnolla. Myös lapsille saa sanoa, jos ovat luonasi kylässä.
Jatkan vielä: älä "näpäyttele hienovaraisesti", anna samalla mitalla tai kosta. Ei se mitään auta. Ihan selkeä suun avaaminen ja suomen kielellä puhuminen (tai mikä kieli nyt onkin kyseessä) pitää riittää. Kaikki eivät ymmärrä hienovaraisia vihjeitä, eikä samalla mitalla takaisin antaminen edistä asiaa mitenkään.
Törkeimmät lokkeilijat eivät ymmärrä ollenkaan sanan EI merkitystä. Mieheni sisko on tuollainen. Tuli kutsumatta viikoiksi kerrallaan vuosittain täysihoitoon ilman mitään tuliaisia, ruokaa ja viiniä piti olla ruuan ja viinin perään. Kauppaan ja alkoon laittoi ostoslistan mieliteoistaan mukaan, mutta kaupassa ei voinut itse käydä tai osallistua ostosten rahoittamiseen. Tuli vaikka kiellettiin ja palvelun piti pelata. Saattoi kertoa tullessaan olevansa kolme päivää, mutta aina aika pitkittyi ja pitkittyi, vaikka kuinka käskettiin lähtemään jo kotiin. Mieheni kuulemma vain vitsaili näissä tilanteissa.
Kerran putosin portaissa, hehtaari mustelmaa ja murtuma jalassa, päivä meni päivystyksissä. Käly soitti samana päivänä tulevansa kylään, mies selitti puhelimessa miksi nyt ei todellakaan käy. Käly tuli silti. Minä kinkkasin kepeillä vastaan ja voitteko uskoa, käly ilmoitti heti eteisessä olevansa nälkäinen ja haluavansa ruokaa. Minäpä siinä sitten kokkailemaan ja käly nautti olostaan vieraana.
Tämän keissin jälkeen suutuin ja suunnilleen mustaksi muutuin. Ilmoitin, ettei meille saa enää koskaan tulla kutsumatta. Kunnon riitahan tuosta tuli. Kälyn mielestä minä olin tarinan pahis kun en ollut riittävän vieraanvarainen sukulaiselle, jolla hänen mukaansa pitää olla oikeus vierailla meillä niin usein ja paljon kun itse haluaa, juuri silloin kun haluaa.
Kun olemme vierailleet päiväseltään siellä kälyllä päin, ruokaa ei tarjota. Tai kerran hän kyllä järjesti kunnon ruokatarjoilun. Se tapahtui niin, että saimme ostoslistan kauppaan, missä mies ja minä ostimme kaikki ruokatarpeet meidän rahoillamme, minä jouduin sen ruuan sitten kälyn kotona laittamaan. Viime viikolla kävimme siellä miehen siskolla pistäytymässä kutsuttuna, muutama vuosi on meidän edellisestä vierailusta. Tarjolla oli kahvia ja keksipaketti. "Hänellä kun ei ole nyt muuta." Käly omistaa auton ja asuu kaupungissa, joten kaupassa käynnille ei ole esteitä. Vierailusta oli sovittu kahta viikkoa aikaisemmin. Luulen vähän, että seuraava vierailu täällä päin hoituu kahvilla ja Marie-kekseillä.
Normaalit ihmiset olisivat palanneet kotiin kaupassa käymättä. Ja kenenkään kotiin ei tungeta moneksi päiväksi, kyllä sen verran pitää löytyä selkärankaa sanoa, että nyt ei sovi, ja sillä hyvä.
Noissa uskonnollispohjaisissa tapahtumissa on joissakin tapauksissa sellaista käytäntöä, että tilaisuudessa ei tarjota kahvin, teen ja mehun lisäksi muuta kuin peruspullaa tai korppuja ihan sovitusti. Niin tilaisuuden järjestäminen ei käy taloudellisesti liian raskaaksi kenellekään. Tästä ei aina muut tiedä ja siitä olisikin hyvä informoida kaikkia kutsuttuja.