Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törpöt vieraat ruokapöydässä - vertaistukiketju

Vierailija
03.01.2016 |

Pakko päästä purkamaan kiukutusta ja mielellään kuulisin myös samankaltaisia kertomuksia hieman pölvästeistä ruokavieraista? Kuka kaatoi punaviinipullon pitkin perintötuukia ilman anteeksipyyntöä, kuka antoi lapsensa närppiä koristeet kakun päältä, kuka tyhjensi suolapurkin lautaselleen ennen maistamista? Kaikki mehevimmät ja vähemmänkin mehevät tarinat jakoon vain!

Minun tämänpäiväinen vierasärsytykseni syntyi serkkuni perheen vierailtua meillä ohikulkumatkallaan. Tapaaminen oli sovittu ja olin myös kysellyt etukäteen, onko jotain ruokarajoitteita tai erityismieltymyksiä. Ei kuulemma ole. No minä sitten tein keittiöremontin keskellä (lue liesi vaatehuoneessa, jääkaappi olohuoneessa yms.) mahdollisimman helppoa eli perheemme suosikkilaatikkoruokaa janssoninkiusausta ja mahdollisista mieltymyseroista johtuen myös kinkkukiusausta tarjolle. Salaatti ja muut lisukkeet päälle.
Janssoninkiusaus oli lastemme herkkua. Ei kuulemma ole enää. Syynä ei varmaan ole laisinkaan se, että vähän vanhemmat (lastemme ihailemat) pikkuserkut yököttelivät koko ruokailun ajan tarjoiluille. Eikä siinä vielä mitään, mutta heidän vanhempansa ei kertaakaan sanoneet, ettei ole kovin sopivaa yökötellä tarjotulle ruualle, etenkään, kun itse ei ollut pakko olla inhokkiaan metriä lähempänä.

Kommentit (1143)

Vierailija
1001/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun aikuinen poika on kohta viisikymmentä jo ja on kaikki vuodet käyttänyt kotiani kuin omaansa. Hän täyttää varastotilani omilla tavaroillaan, ruoka maistuu aina vaikka välillä sanookin olevan mautonta, mutta syö aina kaiken kaapeista ja tuo kaverinsakin vaikka yökylään syömään kaiken eikä kysy lupia. Hän ajelee autoni bensat loppuun eikä tankkaa. Tuo lapsenlapseni minulle hoitoon mutta ei maksa heidänkään ruokia tai kuluja. Kaikki tietää minä olen hyvin pienituloinen eläkeläinen, silti aikuinen poika on kuin loinen kotonani. En uskalla kieltää häntä mutta minulla ei ole varaa elättää häntä. Miten tämän saisi loppumaan ilman että menetän lapsenlapseni?

Onko poikasi eronnut, työtön tai rikollinen tai huumeiden käyttäjä? Kahteen viimeksimainittuun viittaa tavaroiden (varastettujen?) säilöminen ja miehen kavereiden yökyläilyt.

Vierailija
1002/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uuden vuoden nyyttäreissä puolet tulivat ilman tuomista ja toivat myös kavereita (ilman tuomisia) mukana. Paitsi että ruokaa oli alunperinkin liian vähän, nämä sankarit lastasivat lautasensa ensimmäisinä täyteen yhtään ajattelematta vieraiden lukumäärää suhteutettuna tarjoiluihin. Ruuan tuoneille jäi jaettavaksi suunnilleen vain parin sentin siivu pizzaa kun kukaan ei raaskinut sitä ottaa ja jättää muita täysin ilman.

Ei oo todellista! Tulee ihan mieleen opiskeluajat, kun kaveriporukkamme ainut työssäkäyvä jäsen saapui jok'ikiseen illanviettoon kaupan halvin keksipaketti ja pari pirkka-siideriä mukanaan. Joskus sovittiin vastuualueet nyyttärituomisiin joihinkin isompiin pippaloihin ja tämä tyyppi sai tehtäväkseen salaatin. Salaatti oli kurkku ja kukkakaali, sellaisinaan. Muiden tuomiset kelpasivat oikein runsain määrin kyllä ja muiden yhteisiksi tuomia viinipulloja oltiin oikein ensimmäisenä availemassa ja kaatamassa oikein lasin täydeltä... Ja mikäli jotain jäi jäljelle, oli hän kädet ojossa ensimmäisenä ottamassa mukaansa kotiin. 

Onko kyseinen henkilö johtotehtävissä nykyään?

On todennäköisesti kokoomuspoliitikko.

Kyllä ne muiden työn hedelmien jakajat löytyvät ihan muista puolueista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uuden vuoden nyyttäreissä puolet tulivat ilman tuomista ja toivat myös kavereita (ilman tuomisia) mukana. Paitsi että ruokaa oli alunperinkin liian vähän, nämä sankarit lastasivat lautasensa ensimmäisinä täyteen yhtään ajattelematta vieraiden lukumäärää suhteutettuna tarjoiluihin. Ruuan tuoneille jäi jaettavaksi suunnilleen vain parin sentin siivu pizzaa kun kukaan ei raaskinut sitä ottaa ja jättää muita täysin ilman.

Ei oo todellista! Tulee ihan mieleen opiskeluajat, kun kaveriporukkamme ainut työssäkäyvä jäsen saapui jok'ikiseen illanviettoon kaupan halvin keksipaketti ja pari pirkka-siideriä mukanaan. Joskus sovittiin vastuualueet nyyttärituomisiin joihinkin isompiin pippaloihin ja tämä tyyppi sai tehtäväkseen salaatin. Salaatti oli kurkku ja kukkakaali, sellaisinaan. Muiden tuomiset kelpasivat oikein runsain määrin kyllä ja muiden yhteisiksi tuomia viinipulloja oltiin oikein ensimmäisenä availemassa ja kaatamassa oikein lasin täydeltä... Ja mikäli jotain jäi jäljelle, oli hän kädet ojossa ensimmäisenä ottamassa mukaansa kotiin. 

Onko kyseinen henkilö johtotehtävissä nykyään?

On todennäköisesti kokoomuspoliitikko.

Kyllä ne muiden työn hedelmien jakajat löytyvät ihan muista puolueista.

Taisi muuten sen kuuluisan "Riston" emäntäkin olla kokoomuspoliitikko.

Vierailija
1004/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin käymään äidin luona satojen kilometrien päähän. Ostin grillattavaksi naudan pihvejä. Siinä ulkona grillaillessa omalle perheelleni, tuli vanhempi veli myös äidin luo. 

Ihan ensitöikseen hän meni ottamaan pihvin grillistä kysymättä edes, saako ottaa. 

No olin niin hämmentynyt, että ei edes kysytä, kenen pihvit nämä on ja saako ottaa. Seuraavaksi menee äiti rohmuamaan pihvin ja siinä sitten katson suu auki röyhkeyttä. Siis eikö nää oo ruokaa saaneet säännöllisesti? Käytöstavat on luolamiestasoa. Veti todella sanattomaksi.

Toinen tapaus oli, kun vuosien päästä menin runsaine ruokinen käymään samassa paikassa. Mutsi oli syöttänyt aikuisille miehille minun eväät alta aikayksikön. Miesystävälleen, aikuisille veljelle ja veljenpojalle.

Sen jälkeen en ole päästänyt tuota porukkaa ruokapöytääni. Ovat kyllä kutsuneet itseään kylään, mutta se ei sovi.

Jos olitte grillaamassa äitisi luona niin eikö olisi ollut ihan kohteliasta tuoda myös äidille pihvi? Vai oliko teillä mukana oma grilli sekä hiilet/kaasu/puut, että olitte täysin omavaraisia siellä grillaillessanne? 

Samaa mieltä siitä, että jos ette ollut kutsunut ketään syömään niin muita ei olisi tarvinnut ruokkia. Mutta äidille olisi pitänyt pihvi olla varattuna.

Mä käsitin että pihvit haettiin suoraan grillistä nappaamalla vain mitään kysymättä. Mun mielestä ei ole ok. Lisäksi äidillä ei näytä olevan kunnioitusta toisen ruokaa kohtaan kun jakaa lapsensa perheen ruuat muille. Itse asiassa tiedän tuon, koska minullakin on veli joka omistaa venhempiemme kaiken, mielestään.

Ajaa heidän autoa, ei tankkaa sitä vaan isä tankkaa hänelle, käyttää kaikkea laitetta kuin omaansa, kysymättä, esim. säilöi homeista tavaraa puoli vuotta vanhempiemme peräkärryssä kun ei viitsinyt viedä kaatikselle, ja vanhempani vuokrasivat itselleen kärryn jos tarvitsisvat.

Kun lapset ovat veljelläni, (on siis eronnut) niin hän vain kuskaa ne vanhemmillemme, ja lapset ja hän itse täysihoidetaan mummolassa sen ajan kun lapset ovat. Omat rahansa hän juo ja ostelee mitä huvittaa.

Jos menisin vanhemmillemme käymään oman perheeni kanssa, ja ostaisin jukurttia ja muroja ja maitoa sen verran että meille riittää (kun ei vanhempani tuollaisia syö), ettei kaapi tulisi meidän ruuistamme ihan täyteen, niin jos veljeni pelmahtaisi lastensa kanssa paikalle niin kyllä äitini antaisi heidän eteensä kaikki meidän ruokamme syötäväksi, ja minä joutuisin takaisinn kauppaan ostamaan uudet, vaikka veljeni asuu 3km päästä mummolasta, ja voisi syöttää lapsensa kotona omaan piikkiinsä, tai tuoda heille omat ruokansa.

Mä taas olen kasvanut siihen, että se jaetaan mikä on. Vaikea nähdä tilannetta, jossa itse mussuttaisin jugurttia sisarukseni lasten katsellessa vieressä. Jäisin ennemmin itse ilman ja lähtisin sinne kauppaan tarvittaessa, tai lähettäisin sisarukseni. Nälkäisten yllätysvieraiden saapuessa jaettaisiin grillistä se mikä on ja kaiveltaisiin lisäksi esiin sitä mitä sattuu suinkin olemaan, tai haettasiin lisää. Törppöä tietysti marssia kysymättä ottamaan, mutta jos tuollainen tilanne omisi jo etukäteen odotettavissa, varaisin ehkä jo valmiiksi reilummin. Usein kotonain varaudun siihen, että lapsella voi olla kaveri tai täysi-ikäiset lapset poikkeaa ilmoittamatta. Sivu

Taidat olla juuri tuollainen "veli", joka aina olisi innolla omaansa jakamassa kaikille puheissaan, mutta jännästi todellisuudessa kuitenkin aina on se joka istuu nälkäisenä toisten pöytään, syö kaiken, pieraisee päälle ja poistuu nauraen paikalta.

Vierailija
1005/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme moukkia. Ihan käsittämätöntä.

Onneks en ole ikinä törmännyt mihinkään käsittämättömään käytökseen missään juhlissa.

Tietysti sitten itse olen joutunut tiukan mulkoilun kohteeksi, kun en pidä makeasta. Otan kyllä suolaista tarjottavaa kahvin kanssa, mutta eräs sukulaisrouva näkee kovasti vaivaa, kun en koskaan kajoa makeaan. En kertakaikkiaan käsitä, miksi syömiseni tai syömättä jättämiseni jaksaa kiinnostaa.

Toiset (yleensä vanhemmat vaiset) saavat mielihyvää kun saavat kontrolloida ja määrätä toisten syömisiä. Jos se ei onnistu, niin yleensä alkaa loukkaantunut jankkaaminen.

Vierailija
1006/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiaispöydässä oli tarjolla mm.leikkelettä, jonka ottamiseen oli siinä lautasella haarukka. Miesvieras otti leikkelettä pokkana sormin! Ällöä.

Vierailija
1007/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten synttäreillä ärsyttää kouluikäiset lapset, jotka lastaavat joka sorttia tarjottavista lautaselleen eivätkä edes maista niitä. Vanhemmat eivät ohjaa lapsiaan ottamaan ensin paria eri tarjottavaa ja sitten lisää jos pitävät. Muut sukulaiset taas huutavat isoon ääneen, kuinka tuota tai tuota eivät varmasti maista. Niin että lapset ovat ainoastaan huonotapaisia ja kasvattamattomia?

Vierailija
1008/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kun joillakin ihmisillä ei ole ollenkaan mitään tietoa pöytätavoista ! Hävettää, kun joku ryystää jotakin juomaa tai ruokaa, ja se, kun nostetaan lautasta ihan nenän eteen, ylös pöydästä ! Se jos mikä, hävettää ! Se on VAIN käsi, joka liikkuu ! Lautanen pysyy pöydässä ! Koskee myös jälkiruokaa. Ihan aikuisetkin käyttäytyy näin nolosti. Kukahan heille on opettanut tollasia vääriä pöytätapoja ? Heidän vanhempansakaan tuskin tietävät mitään oikeista pöytätavoista. Useimmiten nämä ovat vammaisia, jotka luulevat, ettei samat pöytätavat koske lainkaan heitä. Ne koskee IHAN JOKAISTA syöjää ! Vauvasta vaariin ja mummoon.

Vierailija
1009/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamiaispöydässä oli tarjolla mm.leikkelettä, jonka ottamiseen oli siinä lautasella haarukka. Miesvieras otti leikkelettä pokkana sormin! Ällöä.

Todellakin otetaan sormin, pikkuhaarukalla ne vain riekaloituvat. Sama juustosiivujen kanssa. Miksi edes laittaa haarukkaa siihen ottimeksi kun sillä lähtee juustosiivuista vain sentin palasia?

Vierailija
1010/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isän vaimo kirjoitti:

Miehen aikuinen tytär on törkeistä törkein. On aina ensimmäisenä ruokapöydässä mutta vahingossakaan ei koskaan auta ruoanlaitossa, kattamisessa tms vaikka sitä pyytäisi apuun! Jos tulee yllättäen miehensä kanssa ja kahvin kanssa tarjottavaa ei juuri ole niin saatan halkaista tarjolle viimeiset kaksi pullaa että kaikille riittää. Niin eikö tämä nappaa omalle lautaselleen siitä heti kaksi puolikasta! Olen joskus yllättänyt penkomassa meidän keittiön kaappeja, jonkun sipsipussin toivossa. Jos jotain juhlia on niin tämä kerää kaiken ylijääneen syötävän mukaansa kotiinsa jos ei sitä kiellä.

Miehesi tytär on kyllä röyhkeä ja ahne ihminen! Pitäisi vähintään kysyä, haluaako kaikki syödä oman puolikkaan pullansa vai saisiko hän syödä ylimääräisen puolikkaan? Sekin kertoo kyseisen ihmisen ahneudesta, että hän aina hamuaa kaiken juhlista ylijääneen syötävän itselleen, jos muut eivät pidä puoliaan. Ajattelee siis ainoastaan itseään. Itse en tulisi tuollaisen tyypin kanssa toimeen lainkaan! Sun on pakko sinnitellä, koska kyseessä miehesi tytär. 

Tästä lähtien, jos esim. pullia ei ole tarpeeksi, laita valmiiksi kaikille omille lautasilleen omat puolikkaat.

Tyhjin käsin tuleville yllätysvieraille voi myös sanoa, että nyt on jokaiselle vain puolikas pullaa.

Tai jättää pullat kaappiin, laittaa pöytään näkkäriä ja margariinipaketti ja valitella, kun ei nyt ole muuta kahvileipää...

Vierailija
1011/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isän vaimo kirjoitti:

Miehen aikuinen tytär on törkeistä törkein. On aina ensimmäisenä ruokapöydässä mutta vahingossakaan ei koskaan auta ruoanlaitossa, kattamisessa tms vaikka sitä pyytäisi apuun! Jos tulee yllättäen miehensä kanssa ja kahvin kanssa tarjottavaa ei juuri ole niin saatan halkaista tarjolle viimeiset kaksi pullaa että kaikille riittää. Niin eikö tämä nappaa omalle lautaselleen siitä heti kaksi puolikasta! Olen joskus yllättänyt penkomassa meidän keittiön kaappeja, jonkun sipsipussin toivossa. Jos jotain juhlia on niin tämä kerää kaiken ylijääneen syötävän mukaansa kotiinsa jos ei sitä kiellä.

Miehesi tytär on kyllä röyhkeä ja ahne ihminen! Pitäisi vähintään kysyä, haluaako kaikki syödä oman puolikkaan pullansa vai saisiko hän syödä ylimääräisen puolikkaan? Sekin kertoo kyseisen ihmisen ahneudesta, että hän aina hamuaa kaiken juhlista ylijääneen syötävän itselleen, jos muut eivät pidä puoliaan. Ajattelee siis ainoastaan itseään. Itse en tulisi tuollaisen tyypin kanssa toimeen lainkaan! Sun on pakko sinnitellä, koska kyseessä miehesi tytär. 

Tästä lähtien, jos esim. pullia ei ole tarpeeksi, laita valmiiksi kaikille omille lautasilleen omat puolikkaat.

Tuo omille lautasille valmiiksi laittaminen onkin hyvä idea. Saisi samalla hienovaraisesti näpäytettyä tätä ihmistä josko pistäisi vähän ajattelemaan.

Vierailija
1012/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosiskoni kuuluu niihin ihmisiin jolla ei ole ollut mitään tarvetta opettaa lapsilleen alkeellisimpiakaan pöytätapoja. Hänellä kaksi alakouluikäistä lasta. Tulivat tässä joku viikko sitten ihan kysymättä kylään kun olivat ohikulkumatkalla. No, keitin kahvit, laitoin voileipätarviketta pöytään ja jätskiä.

Siskon lapset alkoivat heti huutamaan että tarjoamani kinkkuleikkele ja juusto on ihan paskaa. Nälkä on mutta ei voi syödä kun täti tarjoaa paskaa. Sisko siinä lässyttää että täti ei osaa ostaa kunnon leivänpäällisiä.

Siihen kyllä sanoin että te tulitte ihan extempore käymään, ette voi olettaa saavanne mitään tiettyä.

Sanoin myös lapsille että on erittäin rumaa sanoa ruoasta että se on paskaa. No, sen jälkeen mäkin olin paska.

No, multa paloi pinna ja komensin lapset pois pöydästä. Eivät lähteneet, jolloin sanoin että tämä on minun kotini ja te tottelette minua. Silloin sisko nousi ylös ja koko porukka lähti. Ei ole oltu tuon jälkeen yhteydessä.

Vierailija
1013/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isosiskoni kuuluu niihin ihmisiin jolla ei ole ollut mitään tarvetta opettaa lapsilleen alkeellisimpiakaan pöytätapoja. Hänellä kaksi alakouluikäistä lasta. Tulivat tässä joku viikko sitten ihan kysymättä kylään kun olivat ohikulkumatkalla. No, keitin kahvit, laitoin voileipätarviketta pöytään ja jätskiä.

Siskon lapset alkoivat heti huutamaan että tarjoamani kinkkuleikkele ja juusto on ihan paskaa. Nälkä on mutta ei voi syödä kun täti tarjoaa paskaa. Sisko siinä lässyttää että täti ei osaa ostaa kunnon leivänpäällisiä.

Siihen kyllä sanoin että te tulitte ihan extempore käymään, ette voi olettaa saavanne mitään tiettyä.

Sanoin myös lapsille että on erittäin rumaa sanoa ruoasta että se on paskaa. No, sen jälkeen mäkin olin paska.

No, multa paloi pinna ja komensin lapset pois pöydästä. Eivät lähteneet, jolloin sanoin että tämä on minun kotini ja te tottelette minua. Silloin sisko nousi ylös ja koko porukka lähti. Ei ole oltu tuon jälkeen yhteydessä.

Mulla siskon lapset myös tuollaisia. Ja sisko. Ei kelpaa kuin kallis hedelmälihatuoremehu, ja oltermanni. 

Vierailija
1014/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän vaimo kirjoitti:

Oivoi sentään kun ei voi laittaa niitä rajoja rajattomelle.

-Pullat nappaat pois ja jaat ensin muille ilman anteeksipyyntöä.

-Kysy lupa ennenkuin pengot mun kaappeja, sillä tuo on huonoa käytöstä.

-Sano porukan kuullen Liisa voi sitten kattaa pöydän koko perheelle.

Ei pitäisi olla niin vaikeaa.

Vierailija
1015/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä tuhannen taalan oppimistilaisuus kaikille: kun seuraavan kerran joku on ryöväämässä taas kaikki ruuuat, lapsi menee närppimään kahvipöytään ennen kuin kaikki on valmista tai ottaa liikaa, sukulainen menee omin nokin jääkaapille: avaa suusi ja sano ääneen, että "ei". "Älä ota ihan niin paljon, muuten muille ei jää". "Ei vielä, otetaan pöydästä kohta kun kaikki on valmista". "Älä ota noin paljon kun sulla voi jäädä syömättä, otat sitten lisää jos siltä tuntuu" tai "Hei pois sieltä jääkaapilta, laitan pöytään tarjottavat".

Älä hyökkää, älä syyllistä, älä haasta riitaa. Totea tosiasia neutraalisti, sano kohteliaasti tai tarvittaessa napakasti että ei, älä tee noin. "Ei, kakkua ei jää yli mukaan otettavaksi". Älä ole tossukka, ei se mitään auta jos päivittelet muiden käytöstä täällä. Sano ääneen sille ihmiselle, jonka teot sinua vaivaavat - hän saa ainakin mahdollisuuden korjata käytöstään (kaikki eivät tajua tai opi) ja olet ainakin yrittänyt. Älä ole kynnysmatto, älä anna muiden pahoittaa mieltäsi huonolla käytöksellä. Ohjaa kohteliaasti käyttäytymään kunnolla. Myös lapsille saa sanoa, jos ovat luonasi kylässä.

Vierailija
1016/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä tuhannen taalan oppimistilaisuus kaikille: kun seuraavan kerran joku on ryöväämässä taas kaikki ruuuat, lapsi menee närppimään kahvipöytään ennen kuin kaikki on valmista tai ottaa liikaa, sukulainen menee omin nokin jääkaapille: avaa suusi ja sano ääneen, että "ei". "Älä ota ihan niin paljon, muuten muille ei jää". "Ei vielä, otetaan pöydästä kohta kun kaikki on valmista". "Älä ota noin paljon kun sulla voi jäädä syömättä, otat sitten lisää jos siltä tuntuu" tai "Hei pois sieltä jääkaapilta, laitan pöytään tarjottavat".

Älä hyökkää, älä syyllistä, älä haasta riitaa. Totea tosiasia neutraalisti, sano kohteliaasti tai tarvittaessa napakasti että ei, älä tee noin. "Ei, kakkua ei jää yli mukaan otettavaksi". Älä ole tossukka, ei se mitään auta jos päivittelet muiden käytöstä täällä. Sano ääneen sille ihmiselle, jonka teot sinua vaivaavat - hän saa ainakin mahdollisuuden korjata käytöstään (kaikki eivät tajua tai opi) ja olet ainakin yrittänyt. Älä ole kynnysmatto, älä anna muiden pahoittaa mieltäsi huonolla käytöksellä. Ohjaa kohteliaasti käyttäytymään kunnolla. Myös lapsille saa sanoa, jos ovat luonasi kylässä.

Jatkan vielä: älä "näpäyttele hienovaraisesti", anna samalla mitalla tai kosta. Ei se mitään auta. Ihan selkeä suun avaaminen ja suomen kielellä puhuminen (tai mikä kieli nyt onkin kyseessä) pitää riittää. Kaikki eivät ymmärrä hienovaraisia vihjeitä, eikä samalla mitalla takaisin antaminen edistä asiaa mitenkään.

Vierailija
1017/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin itse. Emäntä teki sosekeiton bataateista. Se oli niin älyttömän hyvää, siis enemmän kuin taivaallista, enkä pystynyt vastustamaan ottaa toinen annos. Ruokapöydästä noustessa tajusin, että olin juuri syönyt tyttären seuraavan päivän lounaan. Häpeän törppöyttäni edelleen. Anteeksi anteeksi anteeksi typeryyteni. Kunpa maa nielisi minut.

Vierailija
1018/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuka tässä käyttäytyy huonosti tai on törppö, mutta kun anoppilaan mennään minä, mies ja hänen lapsensa syömään, niin ruokaa on aina liian vähän. Otan yleensä viimeisenä, koska olisi mielestäni noloa että isovanhemmille jäisi vain tyhjät lautaset. Tämä tarkoittaa sitä että minulla on lautasellani peukalonpään kokoinen peruna, ja kastiketta lusikallinen, jossa on yksi pieni lihanpala. Leivällä sitten pitäisi vatsaa täyttää ettei kuole nälkään. Mies ja lapsensa ottavat kukuroittain ruokaa, eikä kellään käy mielessä että pikkukattilasta ei riitä kaikille jos kolme syö noin paljon.

Olen jo oppinut syömään kotona ennen kuin mennään heille syömään, ja monesti jätän jopa syömättä heillä kokonaan ja sanon että söin juuri kotona.

Tästä ehkä vähän loukkaannutaan,(eli ehkä minä olenkin lopulta itse se törppö) mutta en minä kehtaa sanoa siinä että älkää ottako noin paljon ruokaa että muillekin jää, enkä kehtaa ottaa itse niin paljon ettei appivanhemmille jää, enkä jaksa tanssia tämän asian ympärillä niin on vain helpointa syödä hyvin ennen lähtöä.

Eli kuka törppöilee?

Minä

mies

lapset

appivanhemmat

?

:D

Vierailija
1019/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on sinun miehesi niin miksi ihmeessä et tee selväksi hänelle, että sitä ruokaa ei rohmuta kun tiedossanne on että appivanhempasi eivät ymmärrä laittaa riittävästi ruokaa. Eikö mies voisi tätä sitten vuorostaan selittää lapsilleen?

Vierailija
1020/1143 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hän on sinun miehesi niin miksi ihmeessä et tee selväksi hänelle, että sitä ruokaa ei rohmuta kun tiedossanne on että appivanhempasi eivät ymmärrä laittaa riittävästi ruokaa. Eikö mies voisi tätä sitten vuorostaan selittää lapsilleen?

En mä tiedä mitä tuossa tapahtuu, tottakai miehellä on tiedossa että hänen vanhempansa tekevät joko liian vähän ruokaa, tai että he ottavat sitä liikaa. Mikä minä olen sanomaan kenellekään miten pitää syödä? En koe että tuo on minun asiani kuin ainoastaan ihmettelyn osalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi