Törpöt vieraat ruokapöydässä - vertaistukiketju
Pakko päästä purkamaan kiukutusta ja mielellään kuulisin myös samankaltaisia kertomuksia hieman pölvästeistä ruokavieraista? Kuka kaatoi punaviinipullon pitkin perintötuukia ilman anteeksipyyntöä, kuka antoi lapsensa närppiä koristeet kakun päältä, kuka tyhjensi suolapurkin lautaselleen ennen maistamista? Kaikki mehevimmät ja vähemmänkin mehevät tarinat jakoon vain!
Minun tämänpäiväinen vierasärsytykseni syntyi serkkuni perheen vierailtua meillä ohikulkumatkallaan. Tapaaminen oli sovittu ja olin myös kysellyt etukäteen, onko jotain ruokarajoitteita tai erityismieltymyksiä. Ei kuulemma ole. No minä sitten tein keittiöremontin keskellä (lue liesi vaatehuoneessa, jääkaappi olohuoneessa yms.) mahdollisimman helppoa eli perheemme suosikkilaatikkoruokaa janssoninkiusausta ja mahdollisista mieltymyseroista johtuen myös kinkkukiusausta tarjolle. Salaatti ja muut lisukkeet päälle.
Janssoninkiusaus oli lastemme herkkua. Ei kuulemma ole enää. Syynä ei varmaan ole laisinkaan se, että vähän vanhemmat (lastemme ihailemat) pikkuserkut yököttelivät koko ruokailun ajan tarjoiluille. Eikä siinä vielä mitään, mutta heidän vanhempansa ei kertaakaan sanoneet, ettei ole kovin sopivaa yökötellä tarjotulle ruualle, etenkään, kun itse ei ollut pakko olla inhokkiaan metriä lähempänä.
Kommentit (1143)
Vierailija kirjoitti:
otetaan selville kuka on millekin allerginen, onko muuta erityistä huomioitavaa mitä tulee
Olen valitettavasti huomannut, että nämä vegaanit, gluteenittomat ja munattomat ja maidottomat jotenkin hävävät tarjoilun aikaan Mitä ihmettä? Aivan älytön työ keittiön puolella, ja kukaan ei ilmoiittaudu vegaaniksi.tarjottaviin.
Jos ei ole suuta sanoa, niin ota mitä on saatavilla!!
Vierailija kirjoitti:
Siskon mies kärttää joka juhlien jälkeen loput täytekakut mukaansa, koska heillä kuulemma "riittää halukkaita syöjiä". Kysyy, voisinko pakata tupperwaren säilytysrasioihin, jotka lupaa aina palauttaa myöhemmin. Säilytysrasiat ovat jääneet sille tielleen, joten nykyisin sanon, että edellisetkin tupperit on palauttamatta ja pakkaan kakut kertakäyttövuokiin.
Hieman röyhkeää mun mielestä, että kakkuja ei jätetä juhlien järjestäjille, vaan vaaditaan kotipakettiin loput.
Eihän niitä tarvitse antaakaan. Usein tarjottavia tyrkytetään mukaan, kun aina jää jotain kakkua yli. Mut tämä törppö vois tuoda omat tupperit mukaan, jos olettaa jotain saavansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden vuoden nyyttäreissä puolet tulivat ilman tuomista ja toivat myös kavereita (ilman tuomisia) mukana. Paitsi että ruokaa oli alunperinkin liian vähän, nämä sankarit lastasivat lautasensa ensimmäisinä täyteen yhtään ajattelematta vieraiden lukumäärää suhteutettuna tarjoiluihin. Ruuan tuoneille jäi jaettavaksi suunnilleen vain parin sentin siivu pizzaa kun kukaan ei raaskinut sitä ottaa ja jättää muita täysin ilman.
Ei oo todellista! Tulee ihan mieleen opiskeluajat, kun kaveriporukkamme ainut työssäkäyvä jäsen saapui jok'ikiseen illanviettoon kaupan halvin keksipaketti ja pari pirkka-siideriä mukanaan. Joskus sovittiin vastuualueet nyyttärituomisiin joihinkin isompiin pippaloihin ja tämä tyyppi sai tehtäväkseen salaatin. Salaatti oli kurkku ja kukkakaali, sellaisinaan. Muiden tuomiset kelpasivat oikein runsain määrin kyllä ja muiden yhteisiksi tuomia viinipulloja oltiin oikein ensimmäisenä availemassa ja kaatamassa oikein lasin täydeltä... Ja mikäli jotain jäi jäljelle, oli hän kädet ojossa ensimmäisenä ottamassa mukaansa kotiin.
Onko kyseinen henkilö johtotehtävissä nykyään?
On todennäköisesti kokoomuspoliitikko.
Vierailija kirjoitti:
Siskon mies kärttää joka juhlien jälkeen loput täytekakut mukaansa, koska heillä kuulemma "riittää halukkaita syöjiä". Kysyy, voisinko pakata tupperwaren säilytysrasioihin, jotka lupaa aina palauttaa myöhemmin. Säilytysrasiat ovat jääneet sille tielleen, joten nykyisin sanon, että edellisetkin tupperit on palauttamatta ja pakkaan kakut kertakäyttövuokiin.
Hieman röyhkeää mun mielestä, että kakkuja ei jätetä juhlien järjestäjille, vaan vaaditaan kotipakettiin loput.
Voi hyvänen aika!! Aukaise suusi ja sano se sana EI!
kokoonnutaan esim jouluna suvun vapaa-ajan asunnolle 3 ruokakuntaa. kaikki tuo jotakin jaxyhdyshenkilö ilmoittaa kuka mitäkin tuo ruokaa.
Kaveri kokkasi kunnon päivälliset, kolmea lajia ja lisukkeet, muutamalle tyypille. Yks nistä tuli pöytään ja kaivoi kassista omat Reissumiehet siihen lautasensa viereen.
Vierailija kirjoitti:
Menin käymään äidin luona satojen kilometrien päähän. Ostin grillattavaksi naudan pihvejä. Siinä ulkona grillaillessa omalle perheelleni, tuli vanhempi veli myös äidin luo.
Ihan ensitöikseen hän meni ottamaan pihvin grillistä kysymättä edes, saako ottaa.
No olin niin hämmentynyt, että ei edes kysytä, kenen pihvit nämä on ja saako ottaa. Seuraavaksi menee äiti rohmuamaan pihvin ja siinä sitten katson suu auki röyhkeyttä. Siis eikö nää oo ruokaa saaneet säännöllisesti? Käytöstavat on luolamiestasoa. Veti todella sanattomaksi.
Toinen tapaus oli, kun vuosien päästä menin runsaine ruokinen käymään samassa paikassa. Mutsi oli syöttänyt aikuisille miehille minun eväät alta aikayksikön. Miesystävälleen, aikuisille veljelle ja veljenpojalle.
Sen jälkeen en ole päästänyt tuota porukkaa ruokapöytääni. Ovat kyllä kutsuneet itseään kylään, mutta se ei sovi.
Jos olitte grillaamassa äitisi luona niin eikö olisi ollut ihan kohteliasta tuoda myös äidille pihvi? Vai oliko teillä mukana oma grilli sekä hiilet/kaasu/puut, että olitte täysin omavaraisia siellä grillaillessanne?
Samaa mieltä siitä, että jos ette ollut kutsunut ketään syömään niin muita ei olisi tarvinnut ruokkia. Mutta äidille olisi pitänyt pihvi olla varattuna.
Ovessa on pyyntö pese kädet ! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin, minä olin nätisti sanonut rääppijä lapsille, että odotetaan, että, saan kahvipöydän valmiiksi ja pöydästä otetaan sitten kun on valmista.
Aikuiset on astetta hankalampia.
Minulla käy joskus vieras joka itse ilmoittaa, että hän voisi syödä jotain voileipää.
En kuitenkaan halua hänen koskevan mihinkään ruokatarvikkeisiin ,
Koska hän ei pese käsiä ja kaivaa nokkaa.Tälle vieraalle tekisin etukäteen valmiiksi voileipiä tai ehkä jättäisin kutsumatta.
Joo en ole kutsunutkaan, mutta kun on sukulainen kokee kai oikeutetuksi tulla kylään joskus.
Joo ja teen sen voileivän valmiiksi. Muuten joutuisin laittamaan kaikki pöydässä olleet elintarvikkeet roskiin.Korona aika paransin minun tilannetta, ei tarvinnut ottaa vieraita vastaan.
Nää on kyllä pahoja. Aikuiselle on paljon vaikeampi sanoa kuin lapsille että pesitkö kätesi, tai mene pesemään kätesi, ja pese ne saippualla ja hyvin. Tiedän itsekin ihmisiä joiden mielestä käsienpesu on sitä että kastelee likaiset kädet ja pyyhkii sitten ne likaiset märät kädet pyyhkeeseen. Sellaisten ihmisten kotona vessan käsipyyhkeet on "puhtaanakin" sellaisia jotka ovat harmaita keskeltä.
Mulla on välillä vaikeuksia miehen lapsen kanssa, vaikka hänelle voikin sanoa että pese kädet, kun kesken aamupalan laittoa kaivetaan persettä ja nenää ja työnnetään sormi suuhun. Mulla on ihan oikeasti oma leviterasia, ja oma juustohöylä, oma maito ja moni muu asia joita käytän kun lapsi on meillä, koska en vain pysty syömään jos tuo lapsi on koskenut niihin paskanäpeillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin käymään äidin luona satojen kilometrien päähän. Ostin grillattavaksi naudan pihvejä. Siinä ulkona grillaillessa omalle perheelleni, tuli vanhempi veli myös äidin luo.
Ihan ensitöikseen hän meni ottamaan pihvin grillistä kysymättä edes, saako ottaa.
No olin niin hämmentynyt, että ei edes kysytä, kenen pihvit nämä on ja saako ottaa. Seuraavaksi menee äiti rohmuamaan pihvin ja siinä sitten katson suu auki röyhkeyttä. Siis eikö nää oo ruokaa saaneet säännöllisesti? Käytöstavat on luolamiestasoa. Veti todella sanattomaksi.
Toinen tapaus oli, kun vuosien päästä menin runsaine ruokinen käymään samassa paikassa. Mutsi oli syöttänyt aikuisille miehille minun eväät alta aikayksikön. Miesystävälleen, aikuisille veljelle ja veljenpojalle.
Sen jälkeen en ole päästänyt tuota porukkaa ruokapöytääni. Ovat kyllä kutsuneet itseään kylään, mutta se ei sovi.
Jos olitte grillaamassa äitisi luona niin eikö olisi ollut ihan kohteliasta tuoda myös äidille pihvi? Vai oliko teillä mukana oma grilli sekä hiilet/kaasu/puut, että olitte täysin omavaraisia siellä grillaillessanne?
Samaa mieltä siitä, että jos ette ollut kutsunut ketään syömään niin muita ei olisi tarvinnut ruokkia. Mutta äidille olisi pitänyt pihvi olla varattuna.
Mä käsitin että pihvit haettiin suoraan grillistä nappaamalla vain mitään kysymättä. Mun mielestä ei ole ok. Lisäksi äidillä ei näytä olevan kunnioitusta toisen ruokaa kohtaan kun jakaa lapsensa perheen ruuat muille. Itse asiassa tiedän tuon, koska minullakin on veli joka omistaa venhempiemme kaiken, mielestään.
Ajaa heidän autoa, ei tankkaa sitä vaan isä tankkaa hänelle, käyttää kaikkea laitetta kuin omaansa, kysymättä, esim. säilöi homeista tavaraa puoli vuotta vanhempiemme peräkärryssä kun ei viitsinyt viedä kaatikselle, ja vanhempani vuokrasivat itselleen kärryn jos tarvitsisvat.
Kun lapset ovat veljelläni, (on siis eronnut) niin hän vain kuskaa ne vanhemmillemme, ja lapset ja hän itse täysihoidetaan mummolassa sen ajan kun lapset ovat. Omat rahansa hän juo ja ostelee mitä huvittaa.
Jos menisin vanhemmillemme käymään oman perheeni kanssa, ja ostaisin jukurttia ja muroja ja maitoa sen verran että meille riittää (kun ei vanhempani tuollaisia syö), ettei kaapi tulisi meidän ruuistamme ihan täyteen, niin jos veljeni pelmahtaisi lastensa kanssa paikalle niin kyllä äitini antaisi heidän eteensä kaikki meidän ruokamme syötäväksi, ja minä joutuisin takaisinn kauppaan ostamaan uudet, vaikka veljeni asuu 3km päästä mummolasta, ja voisi syöttää lapsensa kotona omaan piikkiinsä, tai tuoda heille omat ruokansa.
Vierailija kirjoitti:
Miten liesiuuneineen voi olla edes väliaikaisesti vaatehuoneessa. Miten saa yhdistettyä kaapeliin? Ja tuskin siinä kaapelissa voi olla sähköä remontin keskellä. Eikös se ole vähän jykevämpää kamaa kuin pistorasiasta tuleva.?
Onhan noita ihan normaalilla pistotulpallakin olevia lattialiesiä. Meilläkin on mökillä. Sellaisen voi ostaa käytettynä (esim. Torista) tai uutena kaupasta remontin ajaksi jos ei ole muuta keinoa tehdä ruokaa. Meillä tehtiin keittiöremppa kesällä ja teimme ruuan kesäkeittiössä, jossa on puuhella ja kaasugrilli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein kerran perunapiirakoita vieraille. Miespuolinen vieras naureskeli ja hihkui ruokapöydässä, että ihan v*ttuja olen heille tarjolle leiponut.
Puolisoani hävetti kaverinsa käytös ja hän joi hiljaisena kahvia kuppiaan tuijottaen. Naispuolinen vieras tirskahteli eikä saanut puhuttua. Minulla nousi varmaan savu korvista ja jouduin hillitsemään itseäni paljon, etten puhunut suutani puhtaaksi ja sanonut mitä mieltä olen ruokapöydässä käytettävästä kielestä (kiroilen välillä itsekin mutten ruokapöydässä) ja alapääjutuista muistuttipa piirakka kuinka paljon hyvänsä naisvieraan sheivattua alapäätä.
Puolisoni ei ole kutsunut kaveriaan sen kerran jälkeen meille kun olen ollut kotona. Nyt he eivät ole olleet muutenkaan viiteen vuoteen tekemisissä kun puolisolla työ vie oman aikansa ja perhe omansa. Sen verran kyseinen episodi minuun vaikutti, etten ole sen jälkeen perunapiirakoita leiponut.
Nyt kun mietin, niin hihkuuko kyseinen henkilö nähdessään grillimakkaroita grillillä että siellähän on vii ll eltyjä krpiä? Miksi aikuinen ihminen puhuu tuolla tavalla vieraiden ihmisten ruokapöydässä?
Perunapiirakat on yleensä isoja ja pyöreitä. Karjalanpiirakat (riisipiirakat) niitä värkin näkösiä on ollut.
Karjalanpiirakoissa ei ole riisiä, sillä eihän Karjalan kunnailla ole edes riisipeltoja.
Aito karjalanpiirakka on sellainen ruisjauhoista tehtyyn taikina, johon on laitettu täytteeksi perunamuusia tai ohrapuuroa. Kaikki raaka-aineet ovat suomalaista alkuperää.
Vehnäjauhoista tehdyssä piirakassa on täytteenä riisipuuroa, joten se on riisipiirakka eikä karjalanpiirakka.
Tosin perunoita on Suomessa kasvatettu vain jotain 300 vuotta eli sekään ei ole suomalaista, vaan Amerikan mantereelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma häpee jos ei voi valmistaa tarpeeksi tarjottavia. Älä sitten pidä niitä juhlia. Karjalassa syödään että napa ruskaa ja silti jää aina tähdettäkin.
Taitaa olla ihan hyvä, että se Karjala jäi sinne rajan taakse.
Voivoi, kyllä se Karjala olisi osannut muutakin opettaa vieraanvaraisuuden lisäksi, esim ystävällisyyttä, puheliaisuutta, iloisuutta, sillä siihen kulttuuriin ei kuulu tuppisuumaisuus!
No miten siinä sitten ehtivät vieraat syödä kehuttuja määriä, kun koko ajan hölötetään suut ammollaan? Vai kuuluuko paikalliseen vieraanvaraisuuteen myös puhuminen ruoka suussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole omasta ruokapöydästä, mutta kirjoitan kuitenkin kun juuri tällä viikolla asiaa ajattelin. Opettajanhuoneet! Miehet yleensä vapaamatkustajina vuodesta toiseen. Naisopettajat leipovat mokkapaloja, korvapuusteja, juustokakkua, muffinsseja, ties mitä, yhteisöllisyyttä ja viihtyvyyttä luodakseen. Muutama isosyömäinen miesope on aina ensimmäisenä rohmuamassa ilmaiseksi niitäkin syömisiä, joista pitäisi luokkaretkirahastoon maksaa. Koskaan eivät tuo itse mitään ja oma kahvikuppi ja piirakanmurut jää tasan siihen missä hotkivat muidenkin osuuden.
Toki heille on kaikki ilman muuta, ei käy edes epäilys mielessä että itsekin voisi joskus jotain tuoda.
Naisen tehtävä on hommata pötyä pöytään, kiitos! Miesope
Et ole mikään oikea opettaja, korkeintaan elämänkoululainen.
Vanhemmat näyttävät esimerkin lapsilleen ja muutenkin olisi hyvä ennen juhlia tai toisen ruokapöydässä vierailua kerrata hyvät tavat. Mutta jos vanhemmatkaan eivät osaa tai älyä, ei jälkikasvukaan.
Minulla on kotoa opittu malli että aina pitää olla vieraille tarjottavaa. Olen tosin huomannut ettei tämä ole kovin yleistä. Meillä on pari ystäväperhettä, jotka kyllä mieluusti itse tulevat juhliin ja nauttimaan antimista. Sitten kun mennään heille käymään, pöydässä saattaa olla pari kaupan viineriä (jaettavaksi) ja keksejä. Yhdesti lapsen synttäreillä oli pakastepullaa ja popcornia, siinäpä se. Sääliksi kävi lasta ja rahasta ei todellakaan ollut kysymys.
Samaisen perheen äiti myös tekee niin että lappaa lapsensa lautaselle hirveästi syötävää tietäen että suurin osa jää syömättä.
Joillakin ei vaan ole tapoja tai älyä. Sen verran harvoin nähdään että en ole ottanut pulttia sen enempää ja ystävyytemme on muutakin kuin pöytätavat. Lisäksi tunnen olevani parempi kasvattaja kun oma muksu osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Oma häpee jos ei voi valmistaa tarpeeksi tarjottavia. Älä sitten pidä niitä juhlia. Karjalassa syödään että napa ruskaa ja silti jää aina tähdettäkin.
Suurin osa suomalaisista ei asu Karjalassa, vaan Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista ei asu Karjalassa, vaan Suomessa.
Ja eipä taida Karjalassakaan enää olla ylen määrin tarjottavaa tai ainakaan ihmisillä rahaa, millä kestitä vieraita kovinkaan avokätisesti.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin sovittu että vieraita tulee meille uudeksi vuodeksi. Olin viimeisillämi raskaana ja viikkoa ennen uuttavuotta poikamme syntyi yllättäen muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa. No, ei se mitään, ajattelimme että pidetään kuitenkin istujaiset, mukavahan se on ystäviä tavata. Kuitenkaan aika ei sitten riittänyt omatekoisiin tarjoiluihin vaan hankimme enimmät syömiset kaupasta puolivalmiina ja teimme muutamia helppoja tarjottavia myös itse (muffinseja jne).
Vieraat saapuivat paikalle ja ensimmäinen kysyi jo tullessaan miksei ruoka ole pöydässä, on nälkä ja marssi itse jääkaapille hakemaan syötävää (!?) Mieheni siinä hikipäässä laittoi tarjottavia esille kun itse imetin makuuhuoneessa (imetys ei lähtenytkään ihan onnistuneesti käyntiin, joten jouduin aika paljon käyttämään siihen aikaa) ja samaan aikaan tämä yksi istui pöydässä ja söi.
Toinen vieras valitti siitä että "nysväsin" vaan vauvan kanssa ja että "toivottavasti tosta ei tuu semmonen joka ei osaa puhua mistään muusta kuin lapsista". Kolmas ihmetteli ääneenmiksi tarjotaan puolivalmiita.
Kun lähtivät niin itkuhan siinä pääsi, niin epäkohteliailta tuntuivat. Tosin he olivat kaikki lapsettomia eli ehkä eivät ymmärtäneet, että pari viikkoa synnytyksen jälkeen elämä on vielä täynnä uuden opettelua. Eli koitan ymmärtää heitä kuitenkin.
Ei tollasta törppöilyä pidä koittaa ymmärtää. Ihan käsittämättömän törppöä käytöstä vaikka ei olisi vastasyntynyttä vauvaakaan ja siten mahdollista siitä johtuvaa ymmärtämättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käsitin että pihvit haettiin suoraan grillistä nappaamalla vain mitään kysymättä. Mun mielestä ei ole ok. Lisäksi äidillä ei näytä olevan kunnioitusta toisen ruokaa kohtaan kun jakaa lapsensa perheen ruuat muille. Itse asiassa tiedän tuon, koska minullakin on veli joka omistaa venhempiemme kaiken, mielestään.
Ajaa heidän autoa, ei tankkaa sitä vaan isä tankkaa hänelle, käyttää kaikkea laitetta kuin omaansa, kysymättä, esim. säilöi homeista tavaraa puoli vuotta vanhempiemme peräkärryssä kun ei viitsinyt viedä kaatikselle, ja vanhempani vuokrasivat itselleen kärryn jos tarvitsisvat.
Kun lapset ovat veljelläni, (on siis eronnut) niin hän vain kuskaa ne vanhemmillemme, ja lapset ja hän itse täysihoidetaan mummolassa sen ajan kun lapset ovat. Omat rahansa hän juo ja ostelee mitä huvittaa.
Jos menisin vanhemmillemme käymään oman perheeni kanssa, ja ostaisin jukurttia ja muroja ja maitoa sen verran että meille riittää (kun ei vanhempani tuollaisia syö), ettei kaapi tulisi meidän ruuistamme ihan täyteen, niin jos veljeni pelmahtaisi lastensa kanssa paikalle niin kyllä äitini antaisi heidän eteensä kaikki meidän ruokamme syötäväksi, ja minä joutuisin takaisinn kauppaan ostamaan uudet, vaikka veljeni asuu 3km päästä mummolasta, ja voisi syöttää lapsensa kotona omaan piikkiinsä, tai tuoda heille omat ruokansa.
Mä taas olen kasvanut siihen, että se jaetaan mikä on. Vaikea nähdä tilannetta, jossa itse mussuttaisin jugurttia sisarukseni lasten katsellessa vieressä. Jäisin ennemmin itse ilman ja lähtisin sinne kauppaan tarvittaessa, tai lähettäisin sisarukseni. Nälkäisten yllätysvieraiden saapuessa jaettaisiin grillistä se mikä on ja kaiveltaisiin lisäksi esiin sitä mitä sattuu suinkin olemaan, tai haettasiin lisää. Törppöä tietysti marssia kysymättä ottamaan, mutta jos tuollainen tilanne omisi jo etukäteen odotettavissa, varaisin ehkä jo valmiiksi reilummin. Usein kotonain varaudun siihen, että lapsella voi olla kaveri tai täysi-ikäiset lapset poikkeaa ilmoittamatta. Sivu
Joo en ole kutsunutkaan, mutta kun on sukulainen kokee kai oikeutetuksi tulla kylään joskus.
Joo ja teen sen voileivän valmiiksi. Muuten joutuisin laittamaan kaikki pöydässä olleet elintarvikkeet roskiin.
Korona aika paransin minun tilannetta, ei tarvinnut ottaa vieraita vastaan.