Törpöt vieraat ruokapöydässä - vertaistukiketju
Pakko päästä purkamaan kiukutusta ja mielellään kuulisin myös samankaltaisia kertomuksia hieman pölvästeistä ruokavieraista? Kuka kaatoi punaviinipullon pitkin perintötuukia ilman anteeksipyyntöä, kuka antoi lapsensa närppiä koristeet kakun päältä, kuka tyhjensi suolapurkin lautaselleen ennen maistamista? Kaikki mehevimmät ja vähemmänkin mehevät tarinat jakoon vain!
Minun tämänpäiväinen vierasärsytykseni syntyi serkkuni perheen vierailtua meillä ohikulkumatkallaan. Tapaaminen oli sovittu ja olin myös kysellyt etukäteen, onko jotain ruokarajoitteita tai erityismieltymyksiä. Ei kuulemma ole. No minä sitten tein keittiöremontin keskellä (lue liesi vaatehuoneessa, jääkaappi olohuoneessa yms.) mahdollisimman helppoa eli perheemme suosikkilaatikkoruokaa janssoninkiusausta ja mahdollisista mieltymyseroista johtuen myös kinkkukiusausta tarjolle. Salaatti ja muut lisukkeet päälle.
Janssoninkiusaus oli lastemme herkkua. Ei kuulemma ole enää. Syynä ei varmaan ole laisinkaan se, että vähän vanhemmat (lastemme ihailemat) pikkuserkut yököttelivät koko ruokailun ajan tarjoiluille. Eikä siinä vielä mitään, mutta heidän vanhempansa ei kertaakaan sanoneet, ettei ole kovin sopivaa yökötellä tarjotulle ruualle, etenkään, kun itse ei ollut pakko olla inhokkiaan metriä lähempänä.
Kommentit (1143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjosin kerran saviruukuista ja Römertopfista kokojyvä ohrapuuroa vieraille. Oli siinä toinenkin puuro vaihtoehto lisänä. Yksi vieraista kysyi kohteliaasti: missähän täällä se ruoka on? Vastasin, että tässähän se on pöydässä.
Siis oliko puuro se pääruoka? Vai oliko aamu- tai iltapala?
Saisipa kunnon pitkään haudutettua ohrapuuroa!
Me söimme juuri lounaaksi kaurapuuroa hedelmien ja voisilmän kera. Uskon selviäväni oikein hyvin seuraavaan ateriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia on vähän nyt toisin päin, siis että itse vieraana olen kokenut emäntien ja isäntien olleen välillä hyvinkin tökeröjä. Olen vegaani ja sen lisäksi joillekkin asioille allerginen ja etenkin osalla mieheni suvusta on tämän asian kanssa ongelma vaikka en tätä aihetta tuo koskaan esille, eikä kiinnostakkaan puhua siitä. Olen silti monesti joutunut huomaamaan että minulle ei ole juhlissa (häissä, hautajaisissa jne.) Mitään syötävää, mikä on mielestäni ihan ok, koska itse olen valintani tehnyt eikä muiden pidä sen takia mielestäni nähdä enempää vaivaa.
Ongelma tulee siinä että he eivät myöskään halua että otan omia ruokiani mukaan, koska eivät halua että yksi syö eri ruokaa pöydässä kuin muut. Tahtovat minun olevan kuitenkin paikalla, olen kuitenkin ollut mieheni kanssa yli 10v. Käyn sitten syömässä yksin autossa tai jossain pihalla "piilossa" ruokailun ja kahvittelun jälkeen. En keksi ahdistavampaa tilannetta kuin istua ilman lautasta salissa jossa kaikki syö ympärillä kun minun pitää odottaa, useampi tuijottaa että miksi tuo yksi ei syö. Tämän takia ei tekisi mieli mennä enää yhtiinkään juhliin heidän kanssaan, ne kestävät muutenkin useita tunteja ja syömättä joutuu kauan olemaan.
Samaiset perheenjäsenet kehtaavat sitten kritisoida päätöstä siitä että mieheni ja minun häissä tulee olemaan vain vegaanista ruokaa vaikka kenelläkään heillä ei ole mitään allergiaa tai muuta miksei voisi niitä ruokia syödä. Jotkut on vaan hankala ymmärtää, ei minua haittaa että he syövät mitä syövät niin en ymmärrä miksi minun ruokavalio on sitten niin iso ongelma vaikken siitä numeroa edes tee.
Oletko kokeillut viedä tuliaisiksi vaikka salaattia? Laittaisin suoraan pöytään tarjolle kaikille ja söisin sitten itse sitä pelkkää vihersalaattia. Sekasyöjät yleensä syövät myös kasviksia, tai edes keitettyjä perunoita tms.
Siis häihin tai hautajaisiin "tuliaisiksi" salaattia ja iskee vain muina miehinä valmiiksi suunniteltujen tarjoilujen sekaan? Olisi ainakin mielenkiintoisen passiivis-aggressiivinen lähestymistapa ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjosin kerran saviruukuista ja Römertopfista kokojyvä ohrapuuroa vieraille. Oli siinä toinenkin puuro vaihtoehto lisänä. Yksi vieraista kysyi kohteliaasti: missähän täällä se ruoka on? Vastasin, että tässähän se on pöydässä.
Siis oliko puuro se pääruoka? Vai oliko aamu- tai iltapala?
Saisipa kunnon pitkään haudutettua ohrapuuroa!
Me söimme juuri lounaaksi kaurapuuroa hedelmien ja voisilmän kera. Uskon selviäväni oikein hyvin seuraavaan ateriaan.
Syödään välillä itsekin lounaaksi puuroa ja on hyvää ja saa mahan täyteen, edullistakin on. En silti ruokavieraille pelkkää puuroa tarjoaisi jos olen kutsunut syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytön kummitäti ei synttäreille tullessaan ota kahvipöydästä mitään. Lohipiirakasta kieltäytyi vedoten kala-allergiaan , seuraavana vuonna tein kinkkupiirakan nimenomaan tätä ihmistä ajatellen mutta eipä maistunut sekään ! :-(
Mikään ei kelvannut, paitsi puoli pannullista kahvia..Anteeksi että en syö kaikkia pöperöitä kaikissa paikoissa.
Olen pieniruokainen ja tarkka kaloreistani, kun ne tuppaavat siunaantumaan läskiksi tosi nopeasti. Haluan että kalorini ovat täysipainoista tavaraa, vitamiineja, hivenaineita ja luomua. Kylässä minulle kelpaa yleensä vain kahvi.
Jos siitä sitten emäntä loukkaantuu niin sorry. Yleensä kuitenkin aina etukäteen mainitsen, että en halua syödä mitään, vain kahvia. Juhlissa tietysti en mainitse, kun oletan että tarjottavia tehdään muita vieraita varten. Mutta ahdistavia ovat ne emännät jotka tyrkyttävät ja tuijottavat mitä toinen milloinkin syö tai ei syö.
Oletko ssss anonyyminä?
En. Olen keski-ikäinen normaalipainoinen tai ylipainon rajoilla kamppaileva rouvashenkilö, jolla on sidekudossairaus, joka hankaloittaa toisaalta liikkumista ja jonka vuoksi toisaalta ei ylipainon kerryttäminen ole mitenkään suotavaa. Olen sosiaalinen, useamman lapsen kummi ja monessa paikassa kutsuttuna vieraana vuoden mittaan - ei tulisi mitään, jos kaikkialla joutuisin syömään emännän kinkkupiirakat tai muut sörsselssonit. Ei huvita eikä haluta eikä ole minulle hyväksi. Voisi sitä emännätkin vähän ymmärtää vieraitaan.
No kovasti on selitystä, mutta onko nyt ihan varmaa, että pikkuinen palanen jotain piirakkaa kerryttää ylipainoa? Edes kohteliaisuudesta voisi ottaa pikku siivun, kun toinen on kuitenkin tehnyt ja tarjonnut.
Niin montaa kertaa vuodessa ei kukaan joudu kylässä käymään, että sillä itsensä lihottaisi. Vai käytkö niillä kummilapsillasi monta kertaa päivässä?
Kyllä minä aina jotain otan, vaikka ylipainoa kertyy herkästi minullekin. Mutta ei yksi n. 10 x10 cm:n piirakkapala ja kenties vielä pikkuleipä mitään vaikuta. Ja täytekakkua maistan aina, ei sitäkään tarvitse kauhalla lappoa.
Eri asia, jos olet joka ainoalle tarjottavalle allerginen, mutta harvapa on.
Olen eri, mutta näin yli nelikymppisenä saan katsoa aika tarkkaan mitä syön tai paino lähtee helposti nousemaan. Jos vedän kohteliaisuudesta pullan tai piirakkaa ja keksit päälle sen kerran-pari viikossa mitä tulee kyläiltyä, niin kyllä se pitää huomioida muussa syömisessä.
Toki elämästä nautin ja herkuttelen välillä, mutta haluan säästää ne hetket itse valitsemiini herkkuihin, kuten viiniin ja hyvään juustoon tai lemppari-jäätelööni. En haluaisi jättää omia nautintoja väliin siksi että olen muiden mieliksi syönyt pullaa josta en edes pidä.
Onneksi nykyään monet ymmärtävät tarjota vieraille myös hedelmiä tai vaikka voileipiä, eikä tuputeta väkisin sokeria.
Älkää puhuko menkka juttuja tai muita intiimijuttuja sitten.
Olenko naistenvihaaja. En mutta enemmän naiset syyllistyy tuollaisiin, koska enemmän intiimivaivoja. Tietenkin miehet voi olka myös hiljaa omistaan. Lääkärille sitten voi selitellä.
Aune 70v "Kävin juuri kohdunpoisto leikkauksessa" please säästä yksityiskohdat muualle.
Miksi ei koskaan tehdä kakkuja tarpeeksi, kun tiedetään, että minä olen tulossa paikalle? Juhlapäivinä en syö ennen juhlia mitään ja tarvitsen paljon kakkua ja muuta muonaa siihen kylkiäisiksi. Mutta ei! Ei leivota tarpeeksi ja joka juhlissa sama laulu, että muut saa liian vähän... Jos kerran kutsutaan ystäviä juhliin, pitäisi ymmärtää leipoa riittävän monta isoa kakkua, jotta KAIKKI saavat syödä vatsansa täyteen ja ovat tyytyväisiä!
Emäntä kirjoitti:
Vietimme keväällä lapseni syntymäpäiviä.
Miehen sisko oli ilmoittanut juhliin itsensä ja uuden miehensä, jonka olimme tavanneet tasan kerran.
Tarjottavat oli tehty aika tarkalle vierasmäärän mukaan, koska olin raskaana ja en vain jaksanut alkaa vääntää hirveästi ylimääräistä niissä oloissa.No juhlat alkoivat, ja yhtäkkiä pihaan kurvasi kaksi autoa, joista alkoi pakkautua ulos meille täysin vieraita lapsia.
Lapset marssivat sisälle, eivät tervehtineet tai katsoneet päinkään (osa oli jo teinejä) ja miehen sisko ukkoineen ei maininnut sanallakaan että meitä tulikin nyt vähän enemmän kuin oli sovittu!Olin suu auki ja rupesin panikoimaan tarjottavien suhteen. Lapset mättivät kaikkea huolella ja kukaan ei edes kiittänyt. Sen koommin ei olla niitä nähtykään.
Mielestäni jos juhliin pyydetään ilmoittamaan henkilömäärä ei ole todellakaan oikeutta alkaa vieraan tuoda kahden sijasta kahdeksaa henkilöä!! Eikä tosiaan saatu edes pahoitteluja.
Siis ei hitto miten törppöä, joillakin ei vain ole tarpeeksi aivosoluja! Miten kukaan aikuinen voi kuvitella että tuollainen virasmäärän lisääminen on kysymättä ok. Vieläpä käytöstavattomien vieraiden! Itse en tiedä mitä tuossa tilanteessa tekisin. Ehkäpä sanoisin tiukasti ja kertoisin, ettei todellaan ole sopivaa käytöstä. Tiedä sitten mitä tositilanteessa tekisin, ehkäpä vaan jäätyisin järkyttyneenä enkä kumminkaan osaisi alkaa tapakasvattaa aikuista ihmistä ja vieraita lapsia/teinejä. Huh huh!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei koskaan tehdä kakkuja tarpeeksi, kun tiedetään, että minä olen tulossa paikalle? Juhlapäivinä en syö ennen juhlia mitään ja tarvitsen paljon kakkua ja muuta muonaa siihen kylkiäisiksi. Mutta ei! Ei leivota tarpeeksi ja joka juhlissa sama laulu, että muut saa liian vähän... Jos kerran kutsutaan ystäviä juhliin, pitäisi ymmärtää leipoa riittävän monta isoa kakkua, jotta KAIKKI saavat syödä vatsansa täyteen ja ovat tyytyväisiä!
Kuinka paljon pitäisi leipoa, jotta kaikki saisivat vatsansa täyteen kakkua? Meillä Suomessa on kyllä täysin eri kulttuuri herkkujen suhteen kuin esim. vaikkapa Ranskassa, jossa herkuttelu on tavallista, mutta vähän kerrallaan. Kakkua riittää pieni palanen kerrallaan. Ranskalaiset pysyvätkin solakoina tästä johtuen. Suomessa sen sijaan pitäisi saada vatsa täyteen kakkua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon pitäisi leipoa, jotta kaikki saisivat vatsansa täyteen kakkua? Meillä Suomessa on kyllä täysin eri kulttuuri herkkujen suhteen kuin esim. vaikkapa Ranskassa, jossa herkuttelu on tavallista, mutta vähän kerrallaan. Kakkua riittää pieni palanen kerrallaan. Ranskalaiset pysyvätkin solakoina tästä johtuen. Suomessa sen sijaan pitäisi saada vatsa täyteen kakkua...
Eikö kannattaisi leipoa niin pahanmakuista kakkua, ettei sitä hotkita ylenmäärin? Tämä ei välttämättä toimi, jos ensimmäiset leikkaavat lautasilleen heti puolet kakusta ja huomaavat eka suupalan jälkeen, että pahanmakuinen nautinto...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kannattaisi leipoa niin pahanmakuista kakkua, ettei sitä hotkita ylenmäärin? Tämä ei välttämättä toimi, jos ensimmäiset leikkaavat lautasilleen heti puolet kakusta ja huomaavat eka suupalan jälkeen, että pahanmakuinen nautinto...
Ei ole syytä järjestää juhlia lainkaan, jos vieraat ovat hölmöjä
Ei ole tarkoitus syödä mahaa kakkua täyteen. Herkkua pikkusen nauttia, syökää ennen kuin meette synttäreille tms ellei lämmintä ruokaa tiedossa.
Ranskalaiset ' herkuttelee' joka päivä, pieni siivu riittää ja hoikkana pysytään. 😀
Suomalaiset voisi oppia kohtuutta monissa asioissa. Eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarkoitus syödä mahaa kakkua täyteen. Herkkua pikkusen nauttia, syökää ennen kuin meette synttäreille tms ellei lämmintä ruokaa tiedossa.
Ranskalaiset ' herkuttelee' joka päivä, pieni siivu riittää ja hoikkana pysytään. 😀
Isäntäväestä joku voisi olla leikkaamassa kakkua vieraille, jolloin kaikki saavat yhtä suuret palaset. Näin meillä toimitaan juhlissa ja kukaan ei ole valittanut. Päinvastoin vieraat näkevät tämän ystävällisenä palveluna.
Sen jälkeen kun jokainen on saanut yhden palan, ilmoitamme, että halukkaille olisi vielä lisää kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Eli mielestäsi kaikkien täytyy lähteä nälkäisinä pois juhlista, koska vieraat laitetaan dieetille? Laihdutuskuurit ovat mielestäni yksityisasioita. Toiset tykkäävät syödä, toiset laihduttaa.
Millainen emäntä tai isäntä kyttää paljonko kukin vieras syö? Tehkää niitä tarjottavia vähintäänkin riittävästi, niin ei lopu kesken.
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte sitten ihmetellä, jos kukaan ei halua osallistua sun järjestämille kutsuille. Nälkäisenä kun ajat vieraat ulos, niin voin luvata, että on pitkävihaista porukkaa eikä heitä enää teillä näy!
sama paska läppä vuodesta toiseen- 0/5
Siis syökö joku vielä nykyään pullaa? Hyi helvetti
Yksi punaniska tunki lusikalla sillejä, voita ja perunaa suuhunsa, mässytti ja puhui ruoka suussa, röyhteli. Ja, mikä pahinta, kehui puhuessaan rötiseväällä äänellä Persuja ! Ei siis mitään tapoja. Ei sentään piereksinyt, ainakaan ääneen.
Siskon mies kärttää joka juhlien jälkeen loput täytekakut mukaansa, koska heillä kuulemma "riittää halukkaita syöjiä". Kysyy, voisinko pakata tupperwaren säilytysrasioihin, jotka lupaa aina palauttaa myöhemmin. Säilytysrasiat ovat jääneet sille tielleen, joten nykyisin sanon, että edellisetkin tupperit on palauttamatta ja pakkaan kakut kertakäyttövuokiin.
Hieman röyhkeää mun mielestä, että kakkuja ei jätetä juhlien järjestäjille, vaan vaaditaan kotipakettiin loput.
Ainakin meidän ihan kiltit ja rauhalliset lapsoset oppivat kiipeämään ennen kuin edes kävelivät.
Kirjoittajahan oli hetken poissa huoneesta, eikä tuo aivoton äitihenkilö kyennyt estämään tenavansa hauskaa temppua. - Sillä tavalla sitä kiitetään vieraanvaraisuudesta!