Törpöt vieraat ruokapöydässä - vertaistukiketju
Pakko päästä purkamaan kiukutusta ja mielellään kuulisin myös samankaltaisia kertomuksia hieman pölvästeistä ruokavieraista? Kuka kaatoi punaviinipullon pitkin perintötuukia ilman anteeksipyyntöä, kuka antoi lapsensa närppiä koristeet kakun päältä, kuka tyhjensi suolapurkin lautaselleen ennen maistamista? Kaikki mehevimmät ja vähemmänkin mehevät tarinat jakoon vain!
Minun tämänpäiväinen vierasärsytykseni syntyi serkkuni perheen vierailtua meillä ohikulkumatkallaan. Tapaaminen oli sovittu ja olin myös kysellyt etukäteen, onko jotain ruokarajoitteita tai erityismieltymyksiä. Ei kuulemma ole. No minä sitten tein keittiöremontin keskellä (lue liesi vaatehuoneessa, jääkaappi olohuoneessa yms.) mahdollisimman helppoa eli perheemme suosikkilaatikkoruokaa janssoninkiusausta ja mahdollisista mieltymyseroista johtuen myös kinkkukiusausta tarjolle. Salaatti ja muut lisukkeet päälle.
Janssoninkiusaus oli lastemme herkkua. Ei kuulemma ole enää. Syynä ei varmaan ole laisinkaan se, että vähän vanhemmat (lastemme ihailemat) pikkuserkut yököttelivät koko ruokailun ajan tarjoiluille. Eikä siinä vielä mitään, mutta heidän vanhempansa ei kertaakaan sanoneet, ettei ole kovin sopivaa yökötellä tarjotulle ruualle, etenkään, kun itse ei ollut pakko olla inhokkiaan metriä lähempänä.
Kommentit (1143)
Vierailija kirjoitti:
Siskon mies kärttää joka juhlien jälkeen loput täytekakut mukaansa, koska heillä kuulemma "riittää halukkaita syöjiä". Kysyy, voisinko pakata tupperwaren säilytysrasioihin, jotka lupaa aina palauttaa myöhemmin. Säilytysrasiat ovat jääneet sille tielleen, joten nykyisin sanon, että edellisetkin tupperit on palauttamatta ja pakkaan kakut kertakäyttövuokiin.
Hieman röyhkeää mun mielestä, että kakkuja ei jätetä juhlien järjestäjille, vaan vaaditaan kotipakettiin loput.
Pidä teillä ne kakut, tietenkin.
Siskonmies voi ihan itse käydä ostamassa kakkua tai leipoa täytetkakun itse.
Menin käymään äidin luona satojen kilometrien päähän. Ostin grillattavaksi naudan pihvejä. Siinä ulkona grillaillessa omalle perheelleni, tuli vanhempi veli myös äidin luo.
Ihan ensitöikseen hän meni ottamaan pihvin grillistä kysymättä edes, saako ottaa.
No olin niin hämmentynyt, että ei edes kysytä, kenen pihvit nämä on ja saako ottaa. Seuraavaksi menee äiti rohmuamaan pihvin ja siinä sitten katson suu auki röyhkeyttä. Siis eikö nää oo ruokaa saaneet säännöllisesti? Käytöstavat on luolamiestasoa. Veti todella sanattomaksi.
Toinen tapaus oli, kun vuosien päästä menin runsaine ruokinen käymään samassa paikassa. Mutsi oli syöttänyt aikuisille miehille minun eväät alta aikayksikön. Miesystävälleen, aikuisille veljelle ja veljenpojalle.
Sen jälkeen en ole päästänyt tuota porukkaa ruokapöytääni. Ovat kyllä kutsuneet itseään kylään, mutta se ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Menin käymään äidin luona satojen kilometrien päähän. Ostin grillattavaksi naudan pihvejä. Siinä ulkona grillaillessa omalle perheelleni, tuli vanhempi veli myös äidin luo.
Ihan ensitöikseen hän meni ottamaan pihvin grillistä kysymättä edes, saako ottaa.
No olin niin hämmentynyt, että ei edes kysytä, kenen pihvit nämä on ja saako ottaa. Seuraavaksi menee äiti rohmuamaan pihvin ja siinä sitten katson suu auki röyhkeyttä. Siis eikö nää oo ruokaa saaneet säännöllisesti? Käytöstavat on luolamiestasoa. Veti todella sanattomaksi.
Toinen tapaus oli, kun vuosien päästä menin runsaine ruokinen käymään samassa paikassa. Mutsi oli syöttänyt aikuisille miehille minun eväät alta aikayksikön. Miesystävälleen, aikuisille veljelle ja veljenpojalle.
Sen jälkeen en ole päästänyt tuota porukkaa ruokapöytääni. Ovat kyllä kutsuneet itseään kylään, mutta se ei sovi.
Veljesi teki törpösti kun ei mitään kysellyt, mutta mitä hemmettiä menet äitisi luo grillailemaan ja meinaat jemmata ruoat vain perheellesi? Varmaan parempi pysytelläkin vain omissa oloissa tuommoisilla aivoituksilla.
Vierailija kirjoitti:
Siskon mies kärttää joka juhlien jälkeen loput täytekakut mukaansa, koska heillä kuulemma "riittää halukkaita syöjiä". Kysyy, voisinko pakata tupperwaren säilytysrasioihin, jotka lupaa aina palauttaa myöhemmin. Säilytysrasiat ovat jääneet sille tielleen, joten nykyisin sanon, että edellisetkin tupperit on palauttamatta ja pakkaan kakut kertakäyttövuokiin.
Hieman röyhkeää mun mielestä, että kakkuja ei jätetä juhlien järjestäjille, vaan vaaditaan kotipakettiin loput.
Nyt sulla on tuhannen taalan tilaisuus opetella pitämään puolesi elämässä. Seuraavalla kerralla sanot ystävällisesti mutta jämäkästi "Kiva että tykkäsit, mutta me saadaan kakut tuhottua itsekin, joten jätetään nämä nyt isäntäperheelle".
Vierailija kirjoitti:
Mun serkku on valikoivasti maitoallerginen ja muutakin allergiaa hänellä on. Mun äiti on sit yleensä ostanut kaupasta hänelle vähän eri tarjoiluja, joissa ei maitoa ja sitten hän on valittanut, että haluaa samaa kun muut ja sitten syönytkin tätä normiruokaa, vaikka sen ei pitänyt käydä ollenkaan.
Seuraaviin juhliin äiti teki maidottoman version kinkkukiusauksesta ja serkku huudahti, että ei tätä voi syödä, kun on juuri alkanut kasvissyöjäksi. Muutenkin tämä ruoka juttu on kauhea show. Syö kuitenkin tavallista suklaata ja jäätelöä ja selitti, ettei niitä voi olla erossa niin kärsiin seuraukset, mitä ne sitten ovatkaan. Kyse on 40 v ihmisestä. Nykyään äiti pyytää siskoaan hommaamaan tarjoilut meidän juhliin, kun on niin vaikeaa ja tietää paremmin sen hetkiset allergiat.
Vähän niinku mun anoppi. Niistä omista ruokaherkkyyksistä pitää tehdä aina iso numero. On maitoallergiaa, gluteenitonta, hiivaherkkyys, riisiallergiaa, soija-allergiaa, raa'at kasvikset ei käy, sipulit, suklaa, mitkään marjat... Ja sitten juhlissa vähän maistaa mansikkakermakakkua ja suklaakeksejä.
Olen siis todennut, että hän ei ole hengenvaarallisesti allerginen saati keliaakikko, joten en ala hänen takiaan kuuraamaan keittiötäni jauhopölystä. Turhauttaa hänen puheensa "allergioista" ja "keliakiasta", kun kyseessä taitaa oikeasti olla ibs/herkkä vatsa.
Hän tuntuu nauttivan siitä, että voi vieraille voivotella omia rajoitteitaan ja saa vaivojen avulla huomiota. Anoppi myös tykkää kerrata sairaushistoriaansa kaikille, ravaa lääkäreissä vaatimassa tutkimuksia, puhuu ystävien ja tuttavien vaivat kun omat loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljesi teki törpösti kun ei mitään kysellyt, mutta mitä hemmettiä menet äitisi luo grillailemaan ja meinaat jemmata ruoat vain perheellesi? Varmaan parempi pysytelläkin vain omissa oloissa tuommoisilla aivoituksilla.
Minä en jemmaillut ruokiani, vaan hyeenat kävi ruuan kimppuun.
Kävin todella harvoin, noin kerran kymmenessä vuodessa äidin luona. Nuo pojat kävi joka viikonloppu syömässä äitiparan ruuat. Kerran oli kuulemma yksi poika tuonut rieskan tullessaan. Se oli mutsille ilon päivä.
Minä kun käyn jossain, en ole luvannut syöttää omia eväitä tai kustantaa koko suvun syömisiä.
Että moukkiahan nuo oli. Meillä kun kävivät, niin ei edes kahvipakettia tuoda. Syödään minun piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperhe helikopteroi lasten syömisiä. Lapset nirsoilevat ja närppivät ruokaa, arvostelevat äänekkäästi. Vanhemmat hössöttävät ympärillä, että voi voi kun ei nyt sattunut tuttu maku, voit poimia sieltä mieleiset.
Ihan oikeasti, ei se lapsi saa traumoja, vaikka joskus rohkeasti kokeiltaisiin niitä uusiakin makuja. Ja vanhempi voi itse syödä reippaasti ja nauttien, eikä jäädä lapsen ympärille jännittämään ja siten kannustamaan lasta nirsoiluun.
Tälläisille lapsille tulee ongelmia koulussa. Ei siellä voi joka päivä olla spagettia ja lihapullia NuuttiNeealle.
Nuo lapset kuolevat sitä ennen nälkään päivähoidossa jos ei kuuden viikon kiertävä ruokalista kelpaa. Luonto korjaa nirsot.
Ihme vouhotusta nirsoilusta ja toisten lasten syömisiin puuttumista. Lapsella voi olla monia syitä, miksi on vaikea kokeilla uusia makuja. Allergiatausta ja aistiyliherkkyys esimerkkeinä mainittakoon. Emännän ei siitä kannata loukkaantua, ongelma on lapsen ja vanhemman, ei emännän. Monella vaikeus maistaa uutta voi johtua vaikka siitä, että epämiellyttävä maku tai suutuntuma aiheuttaa sen, että ruoka tulee paluupostissa ylös takaisin lautaselle. Tätä varmaan moni kylässä haluaa välttää. Onneksi tuollainen syyllistäminen ja vouhotus saati pakottaminen on jäänyt kouluissa ja päiväkodeissa pois jo aikapäivät sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein kerran perunapiirakoita vieraille. Miespuolinen vieras naureskeli ja hihkui ruokapöydässä, että ihan v*ttuja olen heille tarjolle leiponut.
Puolisoani hävetti kaverinsa käytös ja hän joi hiljaisena kahvia kuppiaan tuijottaen. Naispuolinen vieras tirskahteli eikä saanut puhuttua. Minulla nousi varmaan savu korvista ja jouduin hillitsemään itseäni paljon, etten puhunut suutani puhtaaksi ja sanonut mitä mieltä olen ruokapöydässä käytettävästä kielestä (kiroilen välillä itsekin mutten ruokapöydässä) ja alapääjutuista muistuttipa piirakka kuinka paljon hyvänsä naisvieraan sheivattua alapäätä.
Puolisoni ei ole kutsunut kaveriaan sen kerran jälkeen meille kun olen ollut kotona. Nyt he eivät ole olleet muutenkaan viiteen vuoteen tekemisissä kun puolisolla työ vie oman aikansa ja perhe omansa. Sen verran kyseinen episodi minuun vaikutti, etten ole sen jälkeen perunapiirakoita leiponut.
Nyt kun mietin, niin hihkuuko kyseinen henkilö nähdessään grillimakkaroita grillillä että siellähän on vii ll eltyjä krpiä? Miksi aikuinen ihminen puhuu tuolla tavalla vieraiden ihmisten ruokapöydässä?
Perunapiirakat on yleensä isoja ja pyöreitä. Karjalanpiirakat (riisipiirakat) niitä värkin näkösiä on ollut.
Karjalanpiirakoissa ei ole riisiä, sillä eihän Karjalan kunnailla ole edes riisipeltoja.
Aito karjalanpiirakka on sellainen ruisjauhoista tehtyyn taikina, johon on laitettu täytteeksi perunamuusia tai ohrapuuroa. Kaikki raaka-aineet ovat suomalaista alkuperää.
Vehnäjauhoista tehdyssä piirakassa on täytteenä riisipuuroa, joten se on riisipiirakka eikä karjalanpiirakka.
Aidossa karjalanpiirakassa on todellakin täytteenä riisipuuro tai ohrapuuro. Riisiä alettiin tuoda Suomeen 1600-luvulla ja jo 1800-luvulla sen käyttö yleistyi muillekin kuin tosi varakkaille. Sillä kasvaako riisi Suomessa vai ei, ei ole tietenkään mitään tekemistä mistä materiaalista aito karjalanpiirakka tehdään. Karjalanpiirakka on muuten EU:ssa nimisuojattu ja on tarkkaan määritelty miten se tehdään ja mitä siinä saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin todella harvoin, noin kerran kymmenessä vuodessa äidin luona. Nuo pojat kävi joka viikonloppu syömässä äitiparan ruuat. Kerran oli kuulemma yksi poika tuonut rieskan tullessaan. Se oli mutsille ilon päivä.
Minä kun käyn jossain, en ole luvannut syöttää omia eväitä tai kustantaa koko suvun syömisiä.
Että moukkiahan nuo oli. Meillä kun kävivät, niin ei edes kahvipakettia tuoda. Syödään minun piikkiin.
Hyeenat??? Missä maassa asustelet? Suomen luonnosta ei ainakaan löydä hyeenoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun serkku on valikoivasti maitoallerginen ja muutakin allergiaa hänellä on. Mun äiti on sit yleensä ostanut kaupasta hänelle vähän eri tarjoiluja, joissa ei maitoa ja sitten hän on valittanut, että haluaa samaa kun muut ja sitten syönytkin tätä normiruokaa, vaikka sen ei pitänyt käydä ollenkaan.
Seuraaviin juhliin äiti teki maidottoman version kinkkukiusauksesta ja serkku huudahti, että ei tätä voi syödä, kun on juuri alkanut kasvissyöjäksi. Muutenkin tämä ruoka juttu on kauhea show. Syö kuitenkin tavallista suklaata ja jäätelöä ja selitti, ettei niitä voi olla erossa niin kärsiin seuraukset, mitä ne sitten ovatkaan. Kyse on 40 v ihmisestä. Nykyään äiti pyytää siskoaan hommaamaan tarjoilut meidän juhliin, kun on niin vaikeaa ja tietää paremmin sen hetkiset allergiat.
Vähän niinku mun anoppi. Niistä omista ruokaherkkyyksistä pitää tehdä aina iso numero. On maitoallergiaa, gluteenitonta, hiivaherkkyys, riisiallergiaa, soija-allergiaa, raa'at kasvikset ei käy, sipulit, suklaa, mitkään marjat... Ja sitten juhlissa vähän maistaa mansikkakermakakkua ja suklaakeksejä.
Olen siis todennut, että hän ei ole hengenvaarallisesti allerginen saati keliaakikko, joten en ala hänen takiaan kuuraamaan keittiötäni jauhopölystä. Turhauttaa hänen puheensa "allergioista" ja "keliakiasta", kun kyseessä taitaa oikeasti olla ibs/herkkä vatsa.
Hän tuntuu nauttivan siitä, että voi vieraille voivotella omia rajoitteitaan ja saa vaivojen avulla huomiota. Anoppi myös tykkää kerrata sairaushistoriaansa kaikille, ravaa lääkäreissä vaatimassa tutkimuksia, puhuu ystävien ja tuttavien vaivat kun omat loppuu.
Onkohan mun äiti sun anoppi? Äitini on juuri tuollainen, allergiat on hänen lempipuheenaiheensa kaikissa juhlissa ja tietysti varsin kuuluvaan ääneen. Oikeasti äiti on lievästi allerginen vain lehmänkarvalle ja mansikalle. Mutta koska nuo oikeat allergiat eivät ole riittävän raflaavia, hän on omasta mielestään allerginen yhdelle jos toiselle muullekin. Mm. kuulemma kaikille punaisille marjoille, kun kerran ne mansikatkin ovat punaisia. Mikään meriselitys eri kasvisuvuista tms. ei hänen kelkkaansa käännä. Samoin hän väittää olevansa allerginen mm. kaikille pähkinöille, mantelille ja suklaalle. Kuitenkin äiti herkku on ollut vuosia Frölingen marenkikakku suklaarouheella. Siinä oleville suklaalle, pähkinöille ja manteleille hän ei ole koskaan jostakin syystä ollut koskaan allerginen.
On myös ihan sama onko missään tarjottavassa mitään mille hän väittää olevansa allerginen vai ei, ihan samat kuuluvat jutut hän paasaa kuitenkin aina. Esimerkiksi kun laitoin tyttären lakkiaiset niin, ettei mitään mille hän väitti olevansa allerginen ollut ja sen tietysti hänelle kerroin, ainakin tunnin muu yleisö joutui allergiapuhetta silti kuuntelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Oli jotkut miehen sukujuhlat ja siellä eräs pikkuprinsessa halusi ehdottomasti ottaa palan kakun keskeltä, kun siinä oli eniten koristeita. No prinsessan pölkkypäämummmi toki leikkasi palan tytölle siitä keskeltä. Tietystihän prinsessalle, mitä hän haluaa.
miten onnistui leikata kakun keskeltä
Tädillä oli tapana tulla yhteiseen joulunviettoon aina ensinnäkin myöhässä. Hän tuli isoon ääneen sanomaan kuinka "on ihanaa tulla valmiiseen pöytään syömään, kerrankaan ei tarvitse itse tehdä mitään!" Ja istahti mättämään pöperöä tyytyväisenä. Ainoa vaan, että kaikki muut vieraat olivat kyllä osallistuneet tavalla tai toisella joulun tekemiseen, joko ovat tuoneet isot määrät itse tehtyä ruokaa pöytään, tai ovat olleet jo päivää-kahta ennen auttamassa valmisteluissa.
Tämä täti siis vain tuli ovesta kailottaen, istui pöytään syömään ja sen jälkeen - I kid you not- kellahti makaamaan keskelle lattiaa selälleen ähkyssä. Joka saakelin joulu ties kuinka monta vuotta peräkkäin. Toi hän sentään useimmiten jonkun kaupasta ostetun lisukkeen pöytään jaettavaksi. Mutta toisaalta viime kerralla hän muina miehinä avasi emännän juuri hetki sitten lahjaksi saaman hienon hunajapurkin(joka oli siis sivuun viety, ei mitenkään tarjoulujen lähellä) ja rupesi syömää sitä jonkun ruoan päällä ja totesi että "ihanaa hunajaa! Minä kun en nykyään syö sokeria"(käsittääkseni hunajassa on 80-90% sokeria mutta miten vaan). Toisella kertaa hän alkoi syödä toisen lahjaksi saamia erityisruokavalioon sopivia konvehteja kysymättä, nämäkään eivät olleet tarjoilujen lähellä vaan toisen ihmisen lahjakasassa. En usko että pahuuttaan näin toimi, mutta aika hiton ulapalla saa olla että käyttäytyy noin!
Miettikää pienituloisena kun Suomessa Euroopan kalleinta ruokaa ja sitten rohmut joilla vuorokauden ympäri elefantin nälkä syövät kaiken mitä irti lähtee,ajattelematta käytöstapoja tao muita,ksessa tuollaisten ikirohmujen kanssa joille ei mikään ruokamäärä riitä.
JJ00 kirjoitti:
Tädillä oli tapana tulla yhteiseen joulunviettoon aina ensinnäkin myöhässä. Hän tuli isoon ääneen sanomaan kuinka "on ihanaa tulla valmiiseen pöytään syömään, kerrankaan ei tarvitse itse tehdä mitään!" Ja istahti mättämään pöperöä tyytyväisenä. Ainoa vaan, että kaikki muut vieraat olivat kyllä osallistuneet tavalla tai toisella joulun tekemiseen, joko ovat tuoneet isot määrät itse tehtyä ruokaa pöytään, tai ovat olleet jo päivää-kahta ennen auttamassa valmisteluissa.
Tämä täti siis vain tuli ovesta kailottaen, istui pöytään syömään ja sen jälkeen - I kid you not- kellahti makaamaan keskelle lattiaa selälleen ähkyssä. Joka saakelin joulu ties kuinka monta vuotta peräkkäin. Toi hän sentään useimmiten jonkun kaupasta ostetun lisukkeen pöytään jaettavaksi. Mutta toisaalta viime kerralla hän muina miehinä avasi emännän juuri hetki sitten lahjaksi saaman hienon hunajapurkin(joka oli siis sivuun viety, ei mitenkään tarjoulujen lähellä) ja rupesi syömää sitä jonkun ruoan päällä ja totesi että "ihanaa hunajaa! Minä kun en nykyään syö sokeria"(käsittääkseni hunajassa on 80-90% sokeria mutta miten vaan). Toisella kertaa hän alkoi syödä toisen lahjaksi saamia erityisruokavalioon sopivia konvehteja kysymättä, nämäkään eivät olleet tarjoilujen lähellä vaan toisen ihmisen lahjakasassa. En usko että pahuuttaan näin toimi, mutta aika hiton ulapalla saa olla että käyttäytyy noin!
On olemassa ajattelemattomia ja sitten sellaisia jotka tietää mitä tekevät eli tahallista lokkeilua ja röyhkeilyä tuo tätisi kuulostaa jälkimmäiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kävit vain 10 vuoden välein äidin luona?
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta tää on varmaan hyvä ketju kysäistä.. Olen itse kasvissyöjä aatteellisista syistä ja järkkäämässä häitä. En haluaisi omissa häissäni tarjota liharuokaa ollenkaan, vaan todistaa, että myös kasvissafka on todella hyvää ja täyttävää. Pääruokana olen ajatellut kuitenkin tarjota kalaa, vaikken itse sitä hirveästi syö. Jos tarjoilut ovat monipuoliset ja herkullliset, niin vetääkö joku kuitenkin herneen nenukkaan, jos tarjolla ei ole sitä perus naudanpaistia? Ahdistaa muutenkin kun tuntuu, että lähes kaikissa häissä on aina ne samat tarjottavat, huh.
Kalakin on lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyeenat??? Missä maassa asustelet? Suomen luonnosta ei ainakaan löydä hyeenoita.
Vie sinä lokki edes joskus omat syötävät kyläpaikkaan, äläkä odota, että muut kustantaa sun syömiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kävit vain 10 vuoden välein äidin luona?
Koska siellä majaili alvariinsa sivistymätöntä porukkaa. Lokkeja, varkaita ja muuten vaan hyväksikäyttäjiä.
Hääpari tekee häistänsä omannäköiset. Mutta sitten ei auta loukkaantua jos kasvissapuskaa arvollaan.
Ihanko tosissaan luulet, että aloittaja vuosien takaa käy lukemassa kommentisi