Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan "ennen vanhaan" asioita

Vierailija
03.01.2016 |

Mulla tuli esim. mieleen vanhan systeemin netti, joka oli sidoksissa lankapuhelimeen. Eli jos halusi soittaa jonnekkin ja joku oli netissä, kuului aina sama rätisevä ja korkeä ääni. Tyypillisin huuto oli " kuka on netissä mun pitää soittaa"

Kertokaa hyvät ihmiset mitä teille tulee mieleen :)

Kommentit (544)

Vierailija
481/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmos kaljaa alettiin myymään kaupoissa jo 1969 ainakin stadissa. Ns. ykköstä eli pilsneriä  ja vaarinkaljaa oli jo aiemmin. 60-luvun alussa myytiin jopa isoja lasi pulloja (litran) vaarinkaljaa lapsille, muistan kun eka- tokaluokkalaisena kävin ostamassa niitä ruokajuomaksi. Pulsaatrikoneet joo, ja valkopyykki keitettiin lipeässä saunanpadassa. Ja sitten mankeliin. Meille ostettiin sellanen pikku mankeli kotiin ja automaati pesukone 70-luvulla. Kesällä matot tottakai Vantaan joessa mattolaitturilla. Samassa rantsussa oli uimaranta ja liukumäki vedessä, siellä me kakarat polskuteltiin kun aikuiset pesi mattoja. Rannalla oli myös kesäkiska ja uimavalvojat sekä uimakoulu.Kesäisin rantsussa käytiin uimassa joka päivä omat eväät messissä.

Vierailija
482/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjät tonkat 80-luvulla? kun tilasäiliö 70-luvun alussa kun karja lisääntyi ja tonkkia huolittu enään 1975 jälkeen meijeriin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan ei tiedetty tai välitetty vitamiineista, ravintoarvoista, proteiin ista tmv, vaan se oli tärkeintä että oli jotain mitä syödä. C-vitamiinista välitettiin, koska keripukki on tiedossa, mutta muuten elettiin kuin ellun kanat.

Osa isovanhemmista oli syntynyt 1800-luvulla, ja tiedostivat hyvin sen, että jos on maitoa ja perunaa, ja siihen sivuun leipää ja voita, niin asiat on hyvin.

Vierailija
484/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut nettiä eikä edes lankapuhelimia, vaan käveltiin kaupalle tai huoltoasemalle (noin 3 km) soittamaan, jos oli jotain välttämätöntä asiaa.

Pikkukylässä oli pankkikonttori ja postitoimisto, mutta kaupassa ei ollut kylmätiskiä, vaan pilaantuvat elintarvikkeet säilytettiin kellarissa, josta kaupantäti ne pyynnöstä nouti. Kaupassa ei ollut myöskään kassakonetta, vaan täti laski hinnat kynällä puotipaperin kulmaan.

Paperiset laskut maksettiin pankin konttoriin, eikä niistä mennyt mitään ylimääräistä maksua. Isällä oli shekkivihko, jolla hän maksoi ostokset.

Autoissa ei ollut turvavöitä, ja kaikkialla poltettiin tupakkaa.

Ei ollut sisävessaa eikä vesijohtoa, vaan käytiin ulkohuussissa navetan takana, ja vesi kannettiin joesta ämpärillä.

Ei ollut myöskään sähköjä, radio toimi patterilla ja iltaisin hämärän tullessa sytytettiin Tilley-kaasulamppu. Joskus Tilleyn sukka meni rikki ja sitten istuttiin kynttilänvalossa, kunnes saatiin hankituksi uusi sukka.

Herran tähden, miten vanha oikein olet? Minä olen syntynyt vuonna 1953, enkä muista aikaa ettei olisi ollut lankapuhelinta tai sisävessaa, sähköistä nyt puhumattakaan.

Olen maalla lapsuuteni ja Nuoruuteni viettänyt.

Mikä lie elitistimummo sitten olet. Minä olen syntynyt -76 ja muistan lapsuudestani useitakin perheitä, joilla ei ollut omaa lankapuhelinta ja mummolaan tuli sisävessakin vasta reilisti 80-luvun puolella. Toisella puolen tietä vanhan pariskunnan mökkiin ei tullut sähköjäkään kuin vasta samoihin aikoihin.

Ja olen sentään kaupunkilaiskakara, jolla oli vain mummola maalla. Se ei tuo hyvinvointi ole jakautunut tasaisesti historiassa minään aikakautena nääs.

Vierailija
485/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajat olivat pohjasskkaa ja päätyivät asumaan huonoimmille asuinalueille. En tiedä liekö vieläkin niin.

Vierailija
486/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko totta, mutta äiti kertoi, että vielä joskus 80-luvun alkupuolella nainen ei voinut avata pankkitiliä ilman, että oli aviomies tai sukulaismies mukana vahvistamassa, että on sillä lupa.

Joo,,ei ole totta.

Aika vähän aikaa kuitenkin tästä kaikesta: https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/lait-ja-politiikka/tasa-arv…

Vierailija
487/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hai -kumisappaat kuuminta hottia nuorisomuodissa.Pidettiin kesät talvet , leveät lahkeet piti tunkea takaa saappaan varteen.Takataskuun iso kampa. Miehet ottivat yleisesti hiuksiinsa pehmennyksen (mini vogue) .Leveät nahkaiset kellonremmit olivat in.   Tämä 70 luvulla.

Haisaappaat on edelleen kuuminta hottia ja nyt on muodissa myös miesten permanentit.

Vierailija
488/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös 80-luvulla ollut jo sähköt joka torpassa. Itse olen Helsinkiläinen 50- luvulla syntynyt ja aina meillä oli sähköt kotona. Sisävessa ja suihku tuli heti 60- luvun alussa kun vedettiin kunnallinen vesijohtoverkosto. Puhelin oli jo ties mistä lähtien ja eka mustavalko telkkari ostettiin kuuskytluvulla. Landellekin Keski-Suomeen (mummin ent. kotitilalle) hankittiin sähköt 60- luvulla, tosin se paikka oli jo silloin ainoastaan kesämökki käytössä. Eikä me oltu mitään eliittiä tavallisia pulliaisia.

Vierailija
489/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan tiheästi asutetulla omakotialueella oli kahden perheen ulkovessat ja puuliiterit samassa piharakennuksessa vastakkaisilla puolilla. Ruokajätteet vietiin ulkohuusin vieressä olevalle tunkiolle ja vesi käytiin hakemassa pumppukaivosta, joka saattoi olla kaukanakin. Astiat pestiin pesuvadeissa ja kuivattiin astiapyyhkeellä. Tiskivedet kaadettiin likaämpäriin ja kannettiin tunkiolle.. tai paiskattiin ulkoportailta pihalle, jos ei ollut kovin likaista. Yöllä myös pissattiin ämpäriin, joka aamulla kuljetettiin tunkiolle. Vessapaperi oli tiiliskiven muotoinen pakka voipaperin tyylistä paperia, joka ripustettiin huusin seinässä olleeseen naulaan. Suihkuja ei ollut, pesulla käytiin yhteissaunassa, johon myös saattoi olla pitkä matka. Pikkupesuja tehtiin pesuvadissa.

Vierailija
490/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakointikulttuuri oli aivan erilainen, varsinkin vielä 80-luvulla. Isä pyysi joskus, että käypä reippaana tyttönä pyörällä kioskilla ja hae hänelle aski punaista Norttia (North State). Minähän kävin ja auliisti myytiin aina jopa ekaluokkalaiselle, kun sanoin, että tämä tulee isälle. Palkinnoksi sain yleensä ostaa jonkun tikkarin vaihtorahalla. 

Muista väärin, jos siis 80 luvulla muistat isällesi ekaluokkalaisena tupakkaa hakeneesi. Tupakkalaki tuli 1977 ja silloin tuli 16 vuoden ikäraja tupakkatuotteille. Sen jälkeen ei todellakaan yksikään ekaluokkalainen saanut kioskilta kuin leikkitupakkaa. Sitä ennenhän sai tupakkaa ostaa vaikka alle kouluikäiset, koska minkäänlaista ikärajaa ei ollut, eli ei tarvinut perustella kenelle oli tupakka ostamassa. Itse olin mummolan naapurissa heinätöissä 70-luvun alussa ollessani joku 11 vuotias. Joka päivä ensimmäinen tehtävä oli käydä kyläkaupasta hakemassa isännälle pari toppaa Gold Dollaria. Omat ensimmäiset tupakkakokeilut tehtiin naapurin pojan kanssa joskus 10 vuotiaina. Ostettiin pikkuaski Bostonia kimppaan ja niitä sitten salaa metsässä pössyteltiin. Koskaan ei tupakointi edennyt kummallakaan kokeilua pidemmälle.

Kyllä mä hain vielä 90-luvulla lähikaupasta lupalapulla äidille tupakkaa. Ja aika usein väärennetyllä, eli itselle ja kavereille. Lappu piti olla kun lähikaupassa tiedettiin, minkä ikäinem olen Muualta ostin ihan ilman lappua, kun useimmissa paikoissa myytiin henkkareita kyselemättä, tupakka oli kai vähän sen ajan energiajuoma ja ajateltiin harmittomaksi. Mut vaikka uus laki tuli, niin alaikäisetkin sai polttaa vanhempien luvalla myös koulun pihalla. Meillä oli 90-luvun alussa koulussa tupakkalupalappu, jonka sai jos vanhemmat kotoa antoi luvan polttaa. Ja lupalapulla sit sai tupakoida koulun pihassa tupakkapaikalla.

Vierailija
491/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisävessa vanhaan taloon aika pulaamisella sitten 1970 sekä varaaja ja lankapuhelin sitten tullut 1954.Sähköt vuorostaan 1948.Lähinnä viimeiset kantovesi mummot jo kuolleet 90-luvun puolivälissä?

Vierailija
492/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla:

-avaimet puhelimen johtoa muistuttavassa narussa

-rubikin kuutio ja käärmeet

-Dingo rannerenkaat, sifonkihuivit ja ketunhännät

-Hakki-kerho, kultapossukerho tai maapallokerho pankista riippuen

-anytime-meikit ja studio line (004 oli lilahtava sävy, anytimella oli ihana valkoinen huulipuna)

- sinä&minä lehti, regina oli liian tuhma

-suosikki ja o.k.

-moonbootsit, hiihtohousut ja ekat tarralenkkarit (talvikengät)

-muutama vuosi tästä muodista , pikeepaidat, kappahl, torstai, jenkkihuivit ja huskyn jättitupsuiset pipot ja kivipesu.

Suosikin kilpailja oli tosiaan OK -lehti. Siinä lehdessä oli sellanen palsta jonne sai lähettää kommentteja lehdestä ja ehdottaa parannuksia lehteen. Paras kirje palkittiin kivalla rahasummalla kunhan muisti lähettää tilinumeronsa mukaan.

No minä lähetin sinne tosi hyvän kirjeen mutta sitä ei koskaan julkastu ( ja odotin tottakai että saisin sen rahan! ).  Se numero jossa olin laskenut että kirje julkastaan "voittokirje " oli mun mielestä jotenkin kummallinen.   Tajusin sitten että se helvetin " toimitus " oli itse tehnyt sen kirjeen. Se rahasumma olikin liian iso että sellasia olisi annettu. Olihan se kova kolaus viattomuudelle.

Ihan oikein että se lehti meni melko nopeasti konkkaan !

Mä en muista koko OK-lehteä. Sellainen oli kuin Intro, kun minä olin teini-iässä. Jos oli rahaa, piti ostaa sekä Suosikki että Intro, että sai lukea omista idoleistaan.

Vierailija
493/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-90 luvuilla oli ihan normaalia ja ok, että me nuoret tytöt (alle 15v) hengailtiin reilusti vanhempien poikien kanssa, joista aina oli muutama täysikäisiäkin.

Yläasteen aikana ysärin alussa jäi montakin tyttöä pois koulusta raskauden vuoksi ja pitipä välivuoden yks poikakin, kun halusi ottaa isyyden tosissaan.

Nuoret tapasivat toisiaan, joka kulmalla oli nuorisotaloja ja järjestettiin paljon nuorisodiskoja, nuokkareilla, kouluissa ja kulttuuripaikoissa.

Vierailija
494/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret käytti kyläkauppaa tapaamispaikkana iltaisin, kuka tuli mopolla kuka polkupyörällä, monta romanssia siellä syntyi .)

Vierailija
495/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotonani oli pulsaattoripyykkikone johon vesi piti itse laittaa, pesuaika   katkaistiin kun tuntui sopivalle ajalle.Vesi poistui letkua myöten joko lattiakaivoon tai ämpäriin.Koneen yläosassa oli käsin veivattava  mankeli joka puristi veden pois, toimi ikään kuin linkona.Saimme ensimäisen nykyaikaisen koneen 70 luvun aivan alussa.Pesukarhu 450.LInkosi huimaavat 450kierrosta ja pyykki oli vielä käsinkin väännettäessä märkäää.Jotkut käyttivät vanhan pulsaattorin mankelia se puristi veden hyvin.

Siinä oli kello jonka mukaan pesuaika katsottiin.  ½tuntia.

Vierailija
496/544 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitaloissa omistustonteilla oli kylläkin omat wct vaikka pihanperällä ja omat kompostointi systemit, myöskin yleensä omat saunarakennukset. Vuokrakasarmeissa toki oli yhteisvessat jne. Sitä omaa saunaa lämmitettiin kun pesulle haluttiin. Eli ei pelkästään lauantaisin ja padassa pidettin kuumaa vettä lähes päivittäin että pikapesulle pääsi. Toki yleisiä saunoja useita.

Vierailija
497/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan seistiin jonossa, ku äiti antoi ruokalusikalla kalanmaksaöljyä.

Vierailija
498/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla:

-avaimet puhelimen johtoa muistuttavassa narussa

-rubikin kuutio ja käärmeet

-Dingo rannerenkaat, sifonkihuivit ja ketunhännät

-Hakki-kerho, kultapossukerho tai maapallokerho pankista riippuen

-anytime-meikit ja studio line (004 oli lilahtava sävy, anytimella oli ihana valkoinen huulipuna)

- sinä&minä lehti, regina oli liian tuhma

-suosikki ja o.k.

-moonbootsit, hiihtohousut ja ekat tarralenkkarit (talvikengät)

-muutama vuosi tästä muodista , pikeepaidat, kappahl, torstai, jenkkihuivit ja huskyn jättitupsuiset pipot ja kivipesu.

Suosikin kilpailja oli tosiaan OK -lehti. Siinä lehdessä oli sellanen palsta jonne sai lähettää kommentteja lehdestä ja ehdottaa parannuksia lehteen. Paras kirje palkittiin kivalla rahasummalla kunhan muisti lähettää tilinumeronsa mukaan.

No minä lähetin sinne tosi hyvän kirjeen mutta sitä ei koskaan julkastu ( ja odotin tottakai että saisin sen rahan! ).  Se numero jossa olin laskenut että kirje julkastaan "voittokirje " oli mun mielestä jotenkin kummallinen.   Tajusin sitten että se helvetin " toimitus " oli itse tehnyt sen kirjeen. Se rahasumma olikin liian iso että sellasia olisi annettu. Olihan se kova kolaus viattomuudelle.

Ihan oikein että se lehti meni melko nopeasti konkkaan !

Mä en muista koko OK-lehteä. Sellainen oli kuin Intro, kun minä olin teini-iässä. Jos oli rahaa, piti ostaa sekä Suosikki että Intro, että sai lukea omista idoleistaan.

Minä muistan OK-lehden. Oli suosittu lehti 80- luvulla.

Vierailija
499/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan oli markka.

Vierailija
500/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut kutsui itteään Suomen Maaseudun Puolueeksi ja syytti rötösherroja. Senior Vennamo oli hauskaa viihdettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän