Ei kai haalari ole varsinaisesti takkia ja housuja lämpimämpi?
Tiedän yhden kymmenvuotiaan, jonka on pakko käyttää toppahaalaria, jos on enemmän pakkasta, vaikka lapsi itse ei yhtään haluaisi enää käyttää haalaria. Siis minun mielestäni tuon ikäinenkin voi ihan hyvin käyttää haalaria, mutta jos lapsi ei itse halua haalaria, niin olisihan takki ja housut ihan yhtä lämpimät?
Kommentit (3)
Haalarissa on se pointti että se on kokonainen, kaksiosaisessa saattaa takin helma nousta leikkiessä ja selkä paleltua. Mutta toisaalta, oikean kokoiset takki ja housut ja asianmukainen vaatetus niiden alla tuskin on kylmempi vaihtoehto kuin haalari.
Kyllä haalari on lämpimämpi kuin samanpaksuinen takki ja housut. Takin ja housujen välistä karkaa lämmintä ilmaa. Haalari on yhtenäinen ja koko lämmin keskikeho on tiiviin eristyksen sisällä. Etenkin jos tuulee, haalari on parempi.
Mietipäs, että haluaisitko mieluummin upota kylmään veteen housuissa ja takissa vai haalarissa?
Sitä en tiedä onko lapsia järkeä pakottaa pukemaan jotain tiettyjä vaatteita, vielä kun ei nyt ole niin kylmä vielä ainakaan etelässä että tuolla erolla olisi mitään väliä. Mutta itse kyllä vedän niskaan pilkkihaalarit silloin kun lämpöä tarvitaan.
Meidän lapsilla ei ole koskaan ollut haalareita.