Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan "ennen vanhaan" asioita

Vierailija
03.01.2016 |

Mulla tuli esim. mieleen vanhan systeemin netti, joka oli sidoksissa lankapuhelimeen. Eli jos halusi soittaa jonnekkin ja joku oli netissä, kuului aina sama rätisevä ja korkeä ääni. Tyypillisin huuto oli " kuka on netissä mun pitää soittaa"

Kertokaa hyvät ihmiset mitä teille tulee mieleen :)

Kommentit (544)

Vierailija
501/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan sovittiin tapaaminen puhelimella ja ilmestyttiin paikalle ja myöhästyttiin jos myöhästyttiin. Nykyään pitää antaa tilannepäivitys viiden minuutin välein ("nyt bussissa", "kohta siellä", "10 min myöhässä", "missä kohdilla oot", "nähdäänkö sittenkin paikassa x") . Uuvuttavaa.

Vierailija
502/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyttu mä en jaksa s44tana tätä vytun p6skaa.

Ku0lkaa pois senkin v4tun apinat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan Varkaus oli vielä virkeä ja aktiivinen kaupunki täynnä elämää viikonloppuiltaisin. Omat vanhempani tapasivat toisensa hotelli Taipaleen diskossa. Nykyään Varkauden keskusta on ihan kuollut viikonloppuisin ja hotelli Taipale on raunioina. Varkauden taantuminen alkoi jo 80-luvulla ja ite oon syntynyt vuonna 1994, joten oon kuullut vain tarinoita oikeesti virkeestä Varkauden keskustasta äidiltä ja ja äidin puolen mummolta. Nykyään Varkauden keskusta on oikeasti elävä enää kesäisin iltatorin aikaan ehkä kerran kuukaudessa.

T: savolaissukujuurinen M27 joka on asunut 2 vuotta elämästään tähän asti Varkaudessa

Vierailija
504/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa oli ruokia, joita en muista sittemmin nähneeni ja joista lapseni eivät ole kuulleetkaan, kuten tilliliha, merimiespihvi ja kanaviillokki.

Perunaa, valkokastike kananmunalla, sardiineja. Oli mun herkku.

Vierailija
505/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton merkin tunnisti kaukaa kun kaikki oli eri näköisiä

Muutaman jopa äänestä.

mm. Varttipurkki piti kovaa ääntä.

Vierailija
506/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin kohtaa ehkä nelikymppisen ennenvanhaan on ihan eri, kuin vaikka 18-vuotiaan.

Minusta 18 vuotiailla ei vielä ole olemeassa enenvanhaa. Eikä kyllä ole vielä 30 vuotiallakaan. Sanoisin että raja menee siinä kun voi omien aikuisten lasten kanssa vertailla omaa ja heidän lapsuuttaan.

Ollaan 66 ja 71 synnytty. Verrataan omia ja teinin lapsuutta miten erilaisia on. Että ei tarvi lapsen aikuiseksi kasvaa jotta verrata voi. Löytyy toki aikuisia lapsia. Hekin voivat verrata teinisisaruksen kanssa miten lapsuus ja nuoruus eroaa. Että sillä lailla.

Vierailija
507/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan eli vielä 90-luvulla tai 2000-luvun alussa kävin ystäväni ovella pyytämässä häntä leikkimään. Vastaavasti soitin heidän lankapuhelimeen ja kysyin "voitko olla??" :D m25

Meillä kysyttiin "voikko alakaa".

Vierailija
508/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo niin vanha että muistan vielä, kun Helsingin yliopistossa 70-luvun alussa oli käytössä reikänauhaa (https://fi.wikipedia.org/wiki/Reik%C3%A4nauha) ja taisi siellä olla valtavankokoinen tietokonekin. Taisin joihinkin tentteihinkin noilla ilmoittautua.

Toinen vanha täällä. Menin 1970 Valmetille töihin, siellä oli tietokone joka täytti yksiön kokoisen huoneen. On ne siitä vähän muuttuneet.

Vierailija
509/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena kirjotettiin kavereille ja serkuille kirjeitä ja nuoruudessa baarissa tupakoitiin....

Vierailija
510/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Herran huone on keskellä maata, ja se on keskellä maata, ja se on tuhottu. Hän on ainoa, joka on koskaan elänyt ja kuollut." Jokaisella on oikeus turvalliseen kotiin. Silloin sinusta tulee asiantuntija, asiantuntija ja ystävällinen. Tulevaisuudessa niitä kutsutaan tai nimetään lasten mukaan tai lapsista, jotka ovat syntyneet tai nimetään lasten mukaan. Ei ole ketään, joka ei osaa tehdä se! Sekä huulet että sieraimet heitettiin ihmisille. Ole varovainen, että teet kaikki asiat, jotka tehdään samalla tavalla kuin teet.

Vierailija
511/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan oli sormet vahvat, kun taottiin jäykillä kirjoituskoneilla merkkejä paperille. Släp, släp, släp, kling, trrr.

Vierailija
512/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut nettiä eikä edes lankapuhelimia, vaan käveltiin kaupalle tai huoltoasemalle (noin 3 km) soittamaan, jos oli jotain välttämätöntä asiaa.

Pikkukylässä oli pankkikonttori ja postitoimisto, mutta kaupassa ei ollut kylmätiskiä, vaan pilaantuvat elintarvikkeet säilytettiin kellarissa, josta kaupantäti ne pyynnöstä nouti. Kaupassa ei ollut myöskään kassakonetta, vaan täti laski hinnat kynällä puotipaperin kulmaan.

Paperiset laskut maksettiin pankin konttoriin, eikä niistä mennyt mitään ylimääräistä maksua. Isällä oli shekkivihko, jolla hän maksoi ostokset.

Autoissa ei ollut turvavöitä, ja kaikkialla poltettiin tupakkaa.

Ei ollut sisävessaa eikä vesijohtoa, vaan käytiin ulkohuussissa navetan takana, ja vesi kannettiin joesta ämpärillä.

Ei ollut myöskään sähköjä, radio toimi patterilla ja iltaisin hämärän tullessa sytytettiin Tilley-kaasulamppu. Joskus Tilleyn sukka meni rikki ja sitten istuttiin kynttilänvalossa, kunnes saatiin hankituksi uusi sukka.

Herran tähden, miten vanha oikein olet? Minä olen syntynyt vuonna 1953, enkä muista aikaa ettei olisi ollut lankapuhelinta tai sisävessaa, sähköistä nyt puhumattakaan.

Olen maalla lapsuuteni ja Nuoruuteni viettänyt.

Minä olen syntynyt 1978 eikä isovanhempieni maatilalla ollut sisävessaa ennen kuin enoni otti tilan hoidettavakseen 1980-luvun puolivälissä ja modernisoi paikkoja.

513/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haettiin maitotonkalla maitoa kaupasta. Yks kaks yks kaks . Noin laskin litrat. Eestakaiseen vipua kääntämällä sain maidon.Raskasta vetää rautakannua lumessa kelkan päällä .Kannu painoi vaikka kuin paljon.

Vierailija
514/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- roll on huulikiillot

- miramen pienet vaaleanpunaiset huulirasvatuubit, josta rasvapuikkoa työnnettiin pienellä vivulla ylemmäs

- clearasil, valcrema, tokalon, hellä mietonen, munasampoo, ensimmäiset hoitoaineet hiuksille

- jenkkikassi, kapulakassi, jättimäinen kasarikassi, satulalaukut, putkikassi, minireppu

- teinarit, pienet kimaltavat koristepyykkipojat, tutit, farkkuhaalarit, suussa rätisevä karkki, salmiakkijauhe

- Helsingissä käyminen oli hienoa, esim. luokkaretki sinne oli parhautta (oliskohan noloa nykyään). Stockman oli superluxusparatiisi pienenä kun sinne pääsi yhden reissun yhteydessä. Siellä oli joku nainen esittelemässä koruja ja muistan yhä sen seiskyt-kasarivaihteen lookin: midimittainen neulemekko, poolo, vaaleat hiukset isolla nutturalla takana ja korvilla kiharat, tumma silmämeikki ja kauniisti lakatut kynnet. Nainen esitteli pitkiä kaulakoruja, niistä oli tarjous. Olin lumoutunut :D

Lipsi tai lipsil huulirasva, sinivalkoinen. Maailman paras.

Tosca,- ecusson,- debby -hajuvedet. Lumenen Finelia timantit hangella hajuvesi. Ne oli ennen vanhaan.

Blacpete, patu, Lola, merkkarit. Voi entisaikoja.

Vierailija
515/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut nettiä eikä edes lankapuhelimia, vaan käveltiin kaupalle tai huoltoasemalle (noin 3 km) soittamaan, jos oli jotain välttämätöntä asiaa.

Pikkukylässä oli pankkikonttori ja postitoimisto, mutta kaupassa ei ollut kylmätiskiä, vaan pilaantuvat elintarvikkeet säilytettiin kellarissa, josta kaupantäti ne pyynnöstä nouti. Kaupassa ei ollut myöskään kassakonetta, vaan täti laski hinnat kynällä puotipaperin kulmaan.

Paperiset laskut maksettiin pankin konttoriin, eikä niistä mennyt mitään ylimääräistä maksua. Isällä oli shekkivihko, jolla hän maksoi ostokset.

Autoissa ei ollut turvavöitä, ja kaikkialla poltettiin tupakkaa.

Ei ollut sisävessaa eikä vesijohtoa, vaan käytiin ulkohuussissa navetan takana, ja vesi kannettiin joesta ämpärillä.Vöitä ei ollut pakko käyttää, mutta ne piti olla varusteena etuistuimilla.

Ei ollut myöskään sähköjä, radio toimi patterilla ja iltaisin hämärän tullessa sytytettiin Tilley-kaasulamppu. Joskus Tilleyn sukka meni rikki ja sitten istuttiin kynttilänvalossa, kunnes saatiin hankituksi uusi sukka.

Kuvaavatko nämä todellakin samaa ajankohtaa? Ei sähköä, ei turvavöitä, mutta isällä shekkivihko kuitenkin. Käyttöshekit tulivat kuluttajien käyttöön joskus 1970-luvun alussa, jolloin Suomi oli jo hyvin sähköistetty ja turvavyöt käytössä.

Vierailija
516/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ollut, Sultania oli ja Näkkiä ja Venusta ainakin. Ei niissä mitään kokoja ollut.

No noissa ne kokoerot oli. Sultan tais olla keskikokoiselle mulkerolle.

Vierailija
517/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pidettiin kiinni siitä, mitä sovittiin ja luvattiin..

Ja ennen oli pokkaa sanoa päin naamaa, jos oli jotain sanottavaa, ja jos ei niin pidettiin turpa kiinni.

Vierailija
518/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hih, hauskaa miten erilaiset asiat voivat olla ennenvanhaisia. :) Mun mielestä ennen vanhaan ei ollut itkuhälyttimiä. :)

Vauvat nukkuivat kaupan ulkopuolella (huom automarketteja ei ollut), vaunujen kuomussa roikkui sydän, jossa luki älä häiritse minua. Kaupasta tullut äiti ripusti ostoskassit vaunujen tangossa olleisiin koukkuihin. Seisomalautoja ei ollut, isompi sisarus istui erillisessä istuimessa, jonka sai kiinni makuukoppaan tai marisi ja käveli perässä.

n

Vierailija kirjoitti:

Itkuhälyttimestä saattoi yhtäkkiä kuulua naapurin ääntä, jos heidän hälyttimessään oli käytössä sama taajuus, tai rekkamiesten juttuja. En tiedä, onko nykyään vielä näin, mutta ainakin 90-luvun lopulla tästä vallan lehdissä kirjoiteltiin ja varoiteltiin puhumasta sivu suunsa.

90- luku on eri asia ku 70- luku. Muistan kaiken tuon mitä aiemmin kirjoittanut kertoi. Lisäys sydämiin, oli myös "ei saa koskea".

Vierailija
519/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tuon hassun muodin 70-luvulta. Miehillä paita auki lähes napaan asti., etenkin esiintyjillä. Tämän huomaa kun katselee 70-luvun musiikki videoita.  Yhteen aikaan piti olla jättimäinen kampa farkkujen takataskussa, myös miehillä.

Vierailija
520/544 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun monet yläasteella ostivat tupakkaa. Kukaan ei vaivaantunut papereita kyselemään. Pienellä kylällä kaikki tunsivat toisensa, takuulla myyjätkin tiesivät monen iän.  Jotkut tanssiravintolat vaativat 80-luvulla suorat housut, farkuilla ei päässyt sisään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän